مرور روزنامه های صبح کشور

سفر به یک «فراتر از همسایه»/ بازی جان و تخت/ نگذريد از مقصران حادثه!

روزنامه های امروز به فروریختن بال شرقی بزرگ‌ترین ساختمان اداری 10 طبقه‌ای در شهر آبادان به نام «متروپل» ، پیاده‌سازی نقشه هزار خنجر رژیم‌صهیونیستی ، آمارهاي تكان‌دهنده‌اي از تلف شدن گونه‌هاي جانوري و نابودي گونه‌هاي گياهي و از دست رفتن زيستگاه‌ها و عرصه‌هاي طبيعي كشور ، نبود تعریف مشخص قانون درمورد حریم شخصی ، آینده جو بایدن در کاخ سفید ، سرود «سلام فرمانده» و… پرداختند

به گزارش شهروند آنلاین؛بیشتر روزنامه های امروز به شرح پنجمین سفر خارجی رئیسی در طول دوره فعالیت دولت سیزدهم و نخستین سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عمان در دوره سلطان جدید این کشور پرداختند و در کنار آن به فروریختن بال شرقی بزرگ‌ترین ساختمان اداری 10 طبقه‌ای در شهر آبادان به نام «متروپل» ، پیاده‌سازی نقشه هزار خنجر رژیم‌صهیونیستی ، آمارهاي تكان‌دهنده‌اي از تلف شدن گونه‌هاي جانوري و نابودي گونه‌هاي گياهي و از دست رفتن زيستگاه‌ها و عرصه‌هاي طبيعي كشور ، نبود تعریف مشخص قانون درمورد حریم شخصی ، آینده جو بایدن در کاخ سفید و سرود «سلام فرمانده» پرداختند. با هم مروری داریم به برگزیده این اخبار و تحلیل ها؛

 

در انتظار عملیات بیت‌المقدس

روزنامه فرهیختگان:روز اول خرداد، حوالی غروب، دروازه سعادت این بار در خیابان مجاهدین اسلام تهران به روی شهید دیگری باز شد. درست زمانی که صدای شلیک پنج گلوله سکوت کوچه‌های قلب تهران را شکست و شهید صیاد خدایی از میان ما پر کشید. بازتاب‌های مختلفی از این حادثه غم‌انگیز در فضای مجازی منتشر شد.اما مساله‌ای که حتی در بین رسانه‌های معاند نیز در هاله‌ای از ابهام بود، اطلاعات و آگاهی‌های ضدونقیض از شخصیت، جایگاه و دسترسی‌های نظامی و حتی هسته‌ای این سرهنگ نیروی قدس سپاه بود. به اعلام شبکه‌های مختلف صهیونیستی و رسانه‌های مکتوب عبری زبان، گمانه‌زنی‌های مختلفی پیرامون جایگاه شهید صیاد خدایی مطرح شده بود. از رابط و انتقال‌دهنده فناوری موشک‌های نقطه‌زن ایرانی به حزب‌الله لبنان و فعالیت‌های پهپادی تا عامل و مغز متفکر ترور و ربایش صهیونیست‌ها. هرچند تمامی این حدسیات توسط رسانه‌های رسمی رد شد.کنشگری‌های رسانه‌ای صهیونیست‌ها نشان می‌دهد در این عملیلات خصمانه، سرویس‌های اطلاعاتی و تروریستی اسرائیلی نقش‌آفرین بودند. افزایش عملیات‌های ترور توسط رژیم‌صهیونیستی در سال‌های اخیر چند پیام را می‌تواند در پی داشته باشد که به نوبه خود حائز اهمیت است. نخست آنکه هزینه ترور اشخاص نظامی و علمی کشورمان برای رژیم‌صهیونیستی کم شده است و دوم آنکه آنچه رژیم‌صهیونیستی را به سمت پیاده‌سازی نقشه هزار خنجر برد، این است که در زمینه نظامی در موضع ضعف قرار دارد و این ترورها دست‌وپا زدن‌های آخر این رژیم است.

 

حيوان و گياه در آتش سوءمديريت تلف مي‌شوند

روزنامه اعتماد: همزمان با روز جهاني گونه‌هاي در معرض انقراض، سرپرست معاونت محيط زيست طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست، آمارهاي تكان‌دهنده‌اي از تلف شدن گونه‌هاي جانوري و نابودي گونه‌هاي گياهي و از دست رفتن زيستگاه‌ها و عرصه‌هاي طبيعي كشور اعتبار ارايه كرد و توضيح داد كه دليل نابودي اين ميراث طبيعي، در مواردي، ناشي از سوءمديريت، در مواردي ناشي از كمبود و در مواردي هم به دليل عوامل طبيعي از جمله شدت گرفتن خشكسالي در كشور بوده است.  حسن اكبري گفت: «حدود ۱۲۸ گونه جانوري و مهره‌دار كشور در معرض خطر انقراض هستند كه برخي وضع خوبي ندارند و بيشترين آسيب‌پذيري ما در اين زمينه مربوط به دوزيستان است، براي اين ۱۲۸ گونه جانوري ۱۹ برنامه عمل داريم اما پيشرفت اين برنامه‌ها عمدتا كمتر از ۱۰ درصد است، چراكه مشكل اصلي، بودجه است و بودجه اين اقدامات هم بسيار ناچيز است .پايش گونه‌هاي شاخص كشور يكي از فعاليت‌هاي اصلي سازمان حفاظت محيط زيست است اما پايش سالانه پنج گونه شاخص كشور شامل قوچ و ميش، كل و بز، آهو، جبير و گور خر نشان مي‌دهد كه حدود ۲۱۵ هزار راس از اين پنج گونه شاخص در مناطق حفاظت شده كشور داريم كه البته اين آمار كمتر از ۱۰ درصد آمار اواخر دهه ۴۰ براي اين پنج گونه است به اين معنا كه طي اين مدت، تنوع ژنتيكي اين گونه‌هاي شاخص را از دست داده‌ايم.

 

بی‌سامانی قوانین حریم شخصی در قانون

روزنامه شرق: هر روز دایره حریم شخصی شهروندان تنگ‌تر می‌شود؛ از ممنوعیت برخی خدمات آرایشگاه‌های زنانه تا حذف غربالگری که احتمال خطر برای جنین و مادر را در پی دارد؛ حتی تجسس در ماشین شخصی افراد و مواردی از این جنس که باعث نگرانی برخی نسبت به زندگی خصوصی‌شان می‌شود. موضوعی که در سایر کشورها شرح و بسط جدی و گسترده‌تری دارد، در کنار این موضوع، بسیاری از حقوق‌دان‌ها به نبود تعریف مشخص قانون درمورد حریم شخصی اشاره می‌کنند که همین منجر به اختلاف‌نظرهای بسیاری در تعیین حد و مرز آن خواهد شد. سیدعلی مجتهدزاده، وکیل پایه یک دادگستری، با اشاره به این موضوع می‌گوید همین الان می‌بینیم سر یک موضوع روشن مثل اتومبیل که مردم، عرف، جامعه آن را حریم خصوصی می‌داند؛ ولی آقایان قائل به آن نیستند و استدلال‌هایی هم در این زمینه می‌کنند که گاهی خیلی عجیب است؛ البته به‌عنوان یک حقوق‌دان در‌حال‌حاضر هم دوست ندارم نهادهای قانون‌گذار بیایند و برای حریم خصوصی تعریفی ارائه دهند؛ چون قطعا تعریفی در جهت خاص است و برای مصلحت مردم نخواهد بود.سیدعلی مجتهدزاده، وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی، درباره قوانین مربوط به حریم شخصی در کشور، می‌گوید: از منظر دولتمردان، قانون‌گذاران و مجریان قانون متأسفانه این تفاوت نظر وجود دارد؛ ولی در قانون بحث حریم شخصی را داریم؛ حریم شخصی هم بیشتر بر مبنای عرف است و متأسفانه در قانون ما این موضوع به شکل مشخص تعریف نشده.

 

بازی جان و تخت

روزنامه همشهری:از مجموع 150هزار تخت بیمارستانی در کشور، 50هزار تخت فرسوده است. هر‌چند که وزارت بهداشت اعلام کرده از 48هزار و 500تخت جدید در دست ساخت، بخشی از آنها جایگزین این تخت‌های فرسوده خواهد شد. سال‌97 بهزاد کلانتری، مدیرکل اسبق دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت و درمان، آمار تخت‌های فرسوده را حدود 60درصد از 135هزار تخت‌ بیمارستانی اعلام کرده بود؛ بر این اساس طی 3سال، تعداد تخت‌های فرسوده از 81هزار به 50هزار تخت کاهش پیدا کرده، با این حال اما همچنان تعداد تخت‌های فرسوده در مراکز درمانی فرسوده، موضوع نگران‌کننده‌ای است. مسئولان نظام سلامت می‌‌گویند، منظور از تخت‌ فرسوده، تنها فرسودگی تخت‌ها نیست، بلکه مجموعه‌ای از تجهیزات و خدمات درمانی است؛ یعنی علاوه بر تخت اگر فضای مناسب و امکاناتی ازجمله سرویس‌ بهداشتی در اتاق بیمار، نور و تهویه و… هم وجود نداشته باشد، تحت عنوان تخت‌های فرسوده از آن یاد می‌شود.اصطلاح تخت‌های فرسوده به مجموعه امکانات درمانی گفته می‌شود برای هر بیمار درنظر گرفته می‌شود. در این تعریف، تخت‌های نامناسب و غیراستاندارد تنها بخشی از این مجموعه به شمار می‌روند که البته در پاندمی کووید-19 استفاده از آنها افزایش پیدا کرد. حالا براساس اعلام متخصصان بیمارستانی و درمانی، هر بیمارستان دولتی سهمی از این تخت‌های فرسوده دارد. تعویض هر یک از این تخت‌ها، بدون تجهیزات جانبی هزینه‌ای حدود 15 تا 20میلیون تومان برای هر تخت CCU و ICU و 5میلیون تا 20میلیون تومان برای هر تخت معمولی است. با این حال، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت هم‌ گفته برای ساخت هر تخت بیمارستانی با تمام خدمات فضایی حدود 100مترمربع بنا درنظر گرفته می‌شود که هزینه آن برای هر تخت معمولی حدود یک میلیارد تومان و برای تخت‌های آی‌سی‌یو و اتاق عمل تا 5میلیارد تومان برآورد می‌شود.

 

اين بار ،نگذريد از مقصران حادثه!

روزنامه آرمان ملی: شش سال پس از فروریختن ساختمان پلاسکوی تهران‌که باعث جان باختن ۱۶ آتش‌نشان و شش شهروند شد، روز گذشته در حادثه‌ای مشابه بال شرقی بزرگ‌ترین ساختمان اداری 10 طبقه‌ای در شهر آبادان به نام «متروپل» فروریخت و حجم حادثه مانند پلاسکوی تهران به‌قدری عظیم بود که همان سناریوی فرو ریختن پلاسکو در حال تکرار است و تا لحظه تنظیم این گزارش، امدادگران و نیروهای اورژانس در حال جست‌وجوی مردم مفقود شده زیر آوار ساختمان هستند. طبق گزارش‌های اولیه اورژانس استان خوزستان، شش تن جان خود را از دست داده و 32 تن مصدوم شده‌اند که یکی از مصدومان دختر 10 ساله‌ای است و احتمالا ۸۰ نفر زیر آوار گرفتار هستند که قطعا آمار مصدومان و فوتی‌ها تا امروز (سه شنبه)‌ افزایش پیدا خواهد کرد. مجتمع در دست ساخت متروپل در مرکز شهر آبادان و در خیابان امیرکبیر که از مراکز پر رفت و آمد شهر است، قرار دارد. در این حادثه مغازه‌ها اطراف ساختمان نیز دچار ریزش شده و بسیاری از مغازه‌های اطراف ساختمان نیز زیر آوار قرار دارند. از سوی دیگر احتمال ریزش ساختمان مجاور نیز وجود دارد. هر چند که شلوغي خيابان و ازدحام مردم براي کمک به نيروهاي امدادرسان باعث کندي روند امداد رساني شده است، اما رئيس جمهور که در سفر عمان به سر مي‌برد، به معاون‌اول خود دستور داد ضمن اعزام گروه‌هاي امداد و نجات سازمان آتش‌نشاني تهران براي امداد به آسيب ديدگان، کليه امکانات استاني و کشوري را براي رسيدگي فوري به سانحه ريزش ساختمان در آبادان به‌کار گيرد. محسن رضايي معاون اقتصادي رئيس‌جمهور از طريق فرودگاه بين‌المللي شهيد سليماني اهواز وارد استان شد. وزير کشور نيز ساعتي پس از اين حادثه در تماس تلفني با استاندار خوزستان خواستار به‌کارگيري همه امکانات براي رسيدگي فوري به حادثه ديدگان و نجات محبوسان احتمالي زير آوار شد.

 

بایدن روی لبه تیغ

روزنامه ابتکار:ناظران و تحلیلگران عرصه داخلی آمریکا نسبت به آینده جو بایدن در کاخ سفید با دیده تردید می نگرند. روند ادامه دار کاهش محبوبیت، ناتوانی در مهار تورم، بحران اقتصادی، وضعیت پرسش برانگیز جسمانی و ذهنی همگی بیم از آن دارد در صورت سلطه جمهوریخواهان بر کنگره، بایدن با استیضاح مواجه شود.این مسئله مرکز توجه اکثر رسانه‌ها و مراکز نظرسنجی آمریکایی و بین‌المللی قرار گرفته است، بطوریکه در نظرسنجی ها بر موضوع استیضاح جو بایدن که هنوز نیمه راه ریاست جمهوری خود را طی نکرده، متمرکز شده است.بحث استیضاح  بایدن آنگونه در محافل سیاسی و اجتماعی آمریکا شدت یافته که زمزمه های آن از هم اکنون از این اقدام شنیده می شود که  در صورت تسلط حزب جمهوریخواه به خصوص بر مجلس نمایندگان در انتخابات میان دوره ای آبان ماه امسال، روی دهد. نظرسنجی که طی روزهای اخیر توسط دانشگاه «دانشگاه امهرست ماساچوست» (University of Massachusetts Amherst) به عمل آمده حاکی است که بیش از  دو سوم جمهوریخواهان گفته اند در صورت بدست آوردن اکثریت کرسی‌ها در مجلس نمایندگان در انتخابات میان دوره ای توسط این حزب، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا باید استیضاح شود.تارنمای خبری دانشگاه امهرست ماساچوست درباره این نظرسنجی می‌نویسد: از یک هزار پرسش شونده در این نظرسنجی، ۶۸ درصد جمهوریخواهان و رای دهندگان به ترامپ، همچنین ۶۶ درصد از محافظه کاران خواهان آن هستند تا جو بایدن از سوی کنگره تحت اتهماتی همچون  خیانت، رشوه یا سایر جرائمی که بنا بر معیارهایی که در قانون اساسی آمریکا برای یک استیضاح رسمی موضوعیت دارند، متهم و به استیضاح کشانده شود.

 

هزینه درمان ‌3 دهک رایگان شد

روزنامه ایران:پوشش بیمه همگانی از وعده‌های دولت سیزدهم است که بر اساس آن افراد فاقد بیمه پایه سه دهک پایین درآمدی، به صورت رایگان و بدون پرداخت حق بیمه تحت پوشش قرار می‌گیرند. موضوعی که در قانون بودجه 1401 هم بر آن تاکید شده و هنوز دو ماه از آغاز سال جاری نگذشته بود که در 17 اردیبهشت ماه بیمه درمانی برای ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از سه دهک درآمدی پایین برقرار و گامی حمایتی با نگاهی آینده‌نگر برای کاهش هزینه‌های فقرزای سلامت برداشته شد. گرچه تصویب قانون بیمه همگانی که پوشش بیمه پایه برای همه ایرانیان را تکلیف کرده بود به سال ۱۳۷۳باز می‌‌گردد و در سال 93 نیز در قالب طرح تحول نظام سلامت، اقداماتی در این زمینه صورت گرفت اما فراهم نبودن مقدمات، فقدان پایگاه اطلاعات و پوشش فراتر از برنامه این بیمه که  ۱۱ میلیون ایرانی را رایگان بیمه می‌‌کرد آن را با مشکلاتی مواجه کرد و در نهایت با عدم تأمین منابع مالی همچنان آن تکلیف قانونی بر زمین ماند.«بیمه همه ایرانیان» اما از وعده‌های آیت‌الله رئیسی است .وی در گفت و گوی اخیر خود با ارائه گزارشی از تحقق این وعده گفت: امروز با این ۵ میلیون نفری که تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند، یک جهش بسیار جدی در این حوزه انجام شده و به سمت و سویی پیش می‌رویم که هیچ ‌کسی بدون بیمه نباشد.محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در گفت‌وگو با «ایران» به تشریح جزئیات اجرای طرح بیمه همگانی و تحقق وعده دولت در این زمینه پرداخت.اوایل اردیبهشت ماه، دولت از اجرای بیمه همگانی با برقراری بیمه رایگان برای بیش از 5 میلیون نفر از دهک سوم خبر داد، توضیح بیشتری درباره مراحل اجرایی این طرح می‌‌دهید؟

 

خطای شناسایی اولویت‌های اقتصاد

روزنامه تجارت: چرا دولت سیزدهم در تعیین اولویت‌های اقتصادی دچار سردرگمی است؟ در نزدیک به یکسالی که از شروع به کار دولت ابراهیم رئیسی می‌گذرد، بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران این گذاره را مطرح کرده‌اند که دولت راهبرد مشخصی در اقتصاد نداشته است.به گزارش «تجارت»، نداشتن یک راهبرد مشخص برای اصلاحات اقتصادی و تعیین اولویت‌ها باعث شده است که دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌های مرتبط عمدتا به جای پرداختن به ریشه‌ها و سرچشمه مشکلات اقتصادی به سراغ مواردی بروند که چندان گره‌ای از مشکلات جامعه و مردم باز نمی‌کند.در عین حال آفتی که کم و بیش در دولت‌های گذشته وجود داشت به شکل پررنگ‌تری در دولت سیزدهم قابل مشاهده است. اینکه دولت از یک تئوری مشخص و منسجم در تیم اقتصادی و تصمیم‌سازی خود بی‌‌بهره است. با وجود اینکه رئیس جمهور در این مدت با اقتصاددان‌ها از طیف‌های مختلف جلساتی را برگزار کرده اما مشخص نیست که در نهایت تیم اقتصادی دولت به کدام نظریه اقتصادی باور دارند و بر اساس آن اقدام به سیاستگذاری می‌کنند.در خصوص خطاهای سیاستگذاری می‌توان به نمونه‌های مختلفی فقط در همین سال جدید اشاره کرد. گزارش‌ها حاکی از این است که تلفن‌های همراه با برند اپل در گروه کالایی ۲۷ قرار گرفتند که امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد که این به معنی ممنوعیت واردات گوشی آیفون به کشور است. این ممنوعیت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که در حال حاضر کالاهای لوکس و غیرضرور بسیاری به شکل قاچاق وارد کشور می‌شوند که نتیجه جز آسیب به تولید داخلی ندارند.

 

ترور در تهران واکنش به تغییر بازی در سوریه

روزنامه جوان:ترور حسن صیادخدایی، شهید مدافع حرم در قلب تهران، با تحولات این روز‌های سوریه ارتباطی تنگاتنگ دارد؛ رویدادی که رویارویی ایران با رژیم صهیونیستی را وارد مرحله‌ای جدید خواهد کرد. حالا دیگر، به جای برنامه هسته‌ای، ضریب نفوذ امنیتی ایران درخارج نزدیک سرزمین‌های اشغالی، به کانون نگرانی‌های امنیتی در تل‌آویو تبدیل شده و حادثه تروریستی روز یک‌شنبه، نماد کلید خوردن یک فاز جدید است. روز یک شنبه در حالی که بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در واشنگتن با مقام‌های امریکایی در حال چانه‌زنی درباره نگه داشتن سپاه پاسداران در فهرست تروریسم امریکا بود، دو موتورسوار در خیابان مجاهدین تهران، حسن صیادخدایی را نزدیک خانه اش با شلیک پنج گلوله ترور کردند. بلافاصه پیکان توجهات در تهران به سمت تل‌آویو چرخید و البته اسرائیلی‌ها هم مثل همیشه بدون تأیید یا رد دخالت در این عملیات، به سیاست سنتی ابهام ادامه دادند. بنی گانتس بعد از ملاقات با لوید آستین، وزیر دفاع امریکا در واشنگتن، هنگام شرکت در یک مراسم ویژه صهیونیست‌ها در شهر نیویورک در پاسخ به سؤالی درباره ترور حسن خدایی در تهران از اظهارنظر در این باره خودداری کرد، ولی گفت: «دولت اسرائیل بسیار قوی است. من به همه گزارش‌های مختلفی که در همه مکان‌ها مطرح می‌شوند، نمی‌پردازم.» با این حال، منابع اسرائیلی مانند ترور‌های قبلی، با ایما و اشاره، این سیگنال را به طور تلویحی به جهان مخابره کردند که آن‌ها پشت‌پرده ترور در تهران هستند. یوسی مِلمان، خبرنگار اسرائیلی که اغلب در این‌گونه ترور‌ها اظهارنظر می‌کند ساعتی بعد از ترور توئیت کرد: «من تخمین می‌زنم موساد مسئول ترور افسر ارشد سپاه قدس در تهران است.» در دوحه که این روز‌ها به دلیل مناسبات نزدیک با تهران در مرکز توجه‌ها قرار دارد، یک مقام ایرانی به شبکه الجزیره مستقر در دوحه گفته که این ترور به منزله «عبور از خط قرمز» است و مسئولان آن «بهای سنگینی خواهند پرداخت.»

 

سفر به یک «فراتر از همسایه»

روزنامه خراسان:”ایران و عمان؛ فراتر از همسایگی، برادری و وفاداری”.این جمله بخشی از یادداشت وزیر امور خارجه ایران است که در روزنامه دولتی عمان با هدف تبیین سفر رئیس جمهور به این کشور منتشر شده است. آیت‌ا… «سید ابراهیم رئیسی»  با هدف تقویت دیپلماسی همسایگی و گسترش همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به دعوت «هیثم بن طارق آل سعید»، سلطان عمان، به این کشور سفر کرد. این پنجمین سفر خارجی رئیسی در طول دوره فعالیت دولت سیزدهم و نخستین سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عمان در دوره سلطان جدید این کشور است و پیشتر با هدف ایجاد زمینه‌های گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران و عمان، هیئتی ۵۰ نفره از تجار و فعالان اقتصادی ایران هفته گذشته به این کشور سفر کردند. رئیس جمهور پیش از این  با هدف تقویت روابط ایران با کشورهای منطقه، به تاجیکستان، ترکمنستان، روسیه و قطر سفر کرده بود. هواپیمای حامل رئیس جمهور و هیئت همراه ساعت ۱۱ صبح در حالی در فرودگاه ویژه سلطنتی مسقط به زمین نشست که قرار بود استقبال از آیت‌ا… رئیسی در فرودگاه توسط وزیر خارجه آن کشور انجام شود اما سلطان عمان خودش برای استقبال از رئیسی پای پرواز آمد تا او را به کاخ سلطنتی همراهی کند و آیین استقبال رسمی در کاخ العلم برگزار شود. رئیس جمهور ایران همراه سلطان عمان با اسکورت ویژه در حالی وارد کاخ العلم شدند که مسیر استقبال از فرودگاه تا قصر از آیت‌ا… رئیسی به روایت تصویر در سطح بالایی انجام شد. سپس با ورود به کاخ العلم مراسم استقبال رسمی «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان از رئیس جمهور کشورمان ساعت ۱۲:۵۴ برگزار شد. عمانی‌ها در استقبال از رئیس‌ جمهور کشورمان سنگ تمام گذاشتند؛ آن ها در این مراسم به افتخار مهمان خود همزمان با نواختن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران ۲۱ توپ شلیک کردند و پس از قرار گرفتن آیت‌ا… رئیسی و آل سعید در جایگاه ویژه، سرود ملی دو کشور نواخته شد و سپس رؤسای دو کشور از یگان تشریفات حاضر در مراسم سان دیدند و مقامات همراه را به یکدیگر معرفی کردند. در ادامه سفر رئیس جمهور، مقامات ارشد ایران و عمان ۱۲ سند همکاری در حوزه‌های سیاسی، روابط اقتصادی و تجاری، انرژی، حمل و نقل، علمی، محیط زیست، ورزشی و همکاری‌های دیپلماتیک امضا کردند.

 

حرکت ما و برکت خدا

روزنامه کيهان: این روزها در اتفاقی جالب و قابل تحلیل، زمزمه لب بسیاری از کودکان و بزرگسالان کشورمان نوای زیبای سرود «سلام فرمانده» است، سرودی که اکنون علاوه‌بر اینکه بر جان و دل پاک کودکان و نوجوانان این مرز و بوم نشسته است و هر روز شاهد حضور انبوهی از آنها در برنامه‌های بازخوانی این سرود در شهرهای مختلف هستیم، در کشورهای دیگر نیز مورد استقبال قرار گرفته است. استقبال و اثر گذاری این سرود تا حدی بوده است که دشمنان و معاندان را به واکنش‌های توام با عصبانیت و دستپاچگی کشانده است؛ دشمنانی که سال‌هاست با انواع و اقسام ابزار رسانه‌ای از قبیل ماهواره، اینستاگرام و انواع دیگر شبکه‌های اجتماعی، انیمیشن‌های هدفمند، ترانه‌های مبتذل، بازی‌های رایانه‌ای مخرب، تبلیغ سند 2030 و … از هر آنچه برای اثرگذاری منفی در ذهن و روح فرزندان این سرزمین می‌توانسته‌اند دریغ نکرده‌اند. این گربه‌های عابد شده، حال که اثر گذاری مثبت و سازنده یک سرود را شاهد هستند، تاب و تحمل از دست داده و با انواع تحلیل‌های سست و بی‌پایه، سرود پیوند دهنده قلب کودکان و نوجوانان با مولای غایبشان را برای آنها مضر می‌خوانند(!) اما فارغ از همین دغل‌بازی و مخالفت‌های بی‌منطق و لجبازانه دشمن و پادوهای کم مقدارش، موفقیت چشمگیر سرود به عنوان یک کار فرهنگی تراز بالاست و نشان می‌دهد که اگر کاری خالصانه و برای رضای خدا و با هدف خدمت در جبهه مقابله با دشمن انجام شود، قطعاً در اثر‌گذاری و نتیجه، مشمول برکتی باور نکردنی می‌شود. اما لازمه رسیدن به چنین مرحله‌ای، برداشتن قدم اول و پرهیز از تنبلی و بهانه‌تراشی و ناامیدی‌هاست. تصور کنید اگر شاعری که اولین بار جرقه سرود «سلام فرمانده» به ذهنش خطور کرد یا کسانی که اولین‌بار پیشنهاد اجرای طرح همخوانی این سرود را در جمع خود مطرح کردند، به جای گفتن «یاعلی» و «ان‌شاءالله» و تن دادن به یک کار پر زحمت، مشغول بهانه‌های مختلفی همچون «حوصله ندارم»، «حالا چقدر ممکنه دیده بشه» «حالا بعداً»، «وقت ندارم» و… می‌شدند، اصلاً این سرود و همخوانی که اکنون زمزمه لب همگان شده، تولید و همخوانی نمی‌شد. اما وقتی برای رضای خدا و برای خدمت به فرزندان این کشور قدمی مثبت برداشته می‌شود و با عنایت و برکت خدا همراه می‌گردد، نتیجه آن می‌شود که امروز می‌بینیم.

 

کوتاهی در روایت مظلومیت‌ها

روزنامه وطن امروز: تروری که عصر روز یکشنبه اول خرداد در خیابان مجاهدین اسلام اتفاق افتاد، نخستین ترور به شیوه‌ای که دیدیم و شنیدیم نبود. چند هزار نفر در همین کوچه و خیابان‌ها توسط منافقین، گروهک‌های دیگر ضد انقلاب و عوامل وابسته به سرویس‌های جاسوسی آمریکایی و اسرائیلی ترور شده‌اند. روایت این ترورها اما روایتی غریب در میان تولیدات فرهنگی است. در این باره نیز کم‌ صحبت نشده است. از رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر تا چهره‌های برجسته قضایی و نظامی، از رزمندگان حاضر در جبهه‌های جنگ تا مردم عادی، و از صنف‌ها و قشرهای مختلف، از طبقات اقتصادی و اجتماعی متفاوت و از میان همه مردم افرادی هستند که سوژه ترورهای گروهک‌ها و عوامل مزدور خارجی قرار گرفته‌اند و قصه‌های بسیاری از این ترورها وجود دارد. هر کدام‌شان دنیای رازند که آنچنان که باید سراغ‌شان نرفته‌ایم. در مکتوبات و انتشارات -که احتمالا تلاش برای تولید فرهنگی سریع‌تر به نتیجه می‌رسد- وضعیت خوب نیست، چه رسد به تولیدات سخت‌تری مانند موسیقی، تئاتر و فیلم سینمایی و سریال. از این منظر رفتن سراغ سوژه‌های اینچنینی هم شجاعت می‌خواهد و هم دغدغه‌مندی. پرداختن به مساله ترور هیچ‌گاه در سینمای کشور به یک جریان تبدیل نشد، اگرچه چند فیلم با اشاره‌هایی به این موضوع تولید شد. «ماجرای نیمروز» و «رد خون» از محمدحسین مهدویان، «لباس شخصی» و «ضد» از امیرعباس ربیعی و «تروا» از محمد علیزاده فیلم‌هایی بودند که ارجاع‌هایی به مساله ترور داشتند. در سال‌های اخیر، یکی از برنامه‌ریزی‌های دشمن برای اعمال ترور، شخصیت‌هایی بودند که در عرصه علم تلاش‌های ارزشمندی داشته‌اند. ابراهیم حاتمی‌کیا در «بادیگارد» به این موضوع پرداخت و این گزاره را مطرح کرد که «شخصیت‌های دهه 90 دانشمندان هستند».

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.