خودکشی پرابهام محمد

خودکشی دانش‌آموز یازده ساله در بندر دیر بوشهر با طناب دار از شامگاه یکشنبه خبرساز شده است

حرف و روایات مختلفی درباره علت خودکشی نوجوان بوشهری وجود دارد، عده‌ای علت این حادثه تلخ را فقر و گروهی دیگر دسترسی‌نداشتن به تلفن هوشمند برای اتصال به سامانه شاد و تحصیل به صورت آنلاین دانسته‌اند. البته هنوز علت دقیق این خودکشی مشخص نیست. تنها چیزی که از سوی تیم قضائی محرز بوده خودکشی محمد است؛ جنایتی که تا 2 روز پس از حادثه، فرضیه‌های قتل و مرگ هم در این پرونده وجود داشته است.

ابعاد مختلف انتشار یک عکس
تصویر چت محمد با معلم مدرسه

آموزش‌وپرورش در همان ساعت انتشار خبر، خودکشی این دانش‌آموز را به دلیل دسترسی‌نداشتن به تلفن همراه و کلاس‌های مجازی رد کرد و گفت از فروردین‌ ماه مدیر مدرسه یک گوشی را در اختیار او قرار داده و او تا آخرین ساعات قبل از اقدام به خودکشی نیز در شبکه شاد فعالیت داشته است. این در حالی است که آموزش‌وپرورش برای اثبات ادعای خود مبنی بر اهدای گوشی به سید محمد و ارتباط این کودک با معلمش دست به انتشار اطلاعیه‌ای زد که در آن حاوی تصاویری بود که نشان می‌داد سید محمد موسوی‌زاده به وسیله گوشی فردی به نام سید عادل موسوی در گروه‌های مجازی آنلاین البته نه به طور مستمر  حضور داشته است و پیگیر روند کلاس و پیشرفت درس‌ها بوده است.

این پسر یازده ساله با حضور در کلاس‌ها خود را سید محمد موسوی زاده معرفی کرده و پرسیده آیا درس به میزان زیادی پیش رفته و باید از کجا شروع کند. البته این گواه حضورنداشتن دانش‌آموز در کلاس‌ها و عقب‌افتادن او از درس است. ضمن اینکه شماره یا تلفن مخصوص نداشته و با گوشی فرد دیگری اقدام به ارسال پیام کرده بود.

خانواده محمد هم درباره این اسناد گفته‌اند محمد گاهی از اقوام گوشی قرض می‌کرده و با آن سعی می‌کرده از وضعیت درس و کلاس مطلع شود.

چرخش یک ادعا

مادر سید محمد که در گفت‌وگوهای نخست ادعا می‌کرد مدیر مدرسه گوشی به محمد نداده، در یکی از خبرگزاری‌های ادعایش را تغییر داد.

او ضمن تشکر از مدیر مدرسه برای حمایت‌هایش گفت: «ایرج قاسمی، مدیر مدرسه فرزندم، در این سال‌ها کمک‌هایی به فرزندم داشته است که متوجه نبوده‌ام و از او کمال تشکر را دارم.» این در حالی است که پدر صیاد  محمد  هم که از 4 سال پیش به دلیل بیماری خانه‌نشین شده است همان روز دوشنبه گفته بود: «محمد تکلیف‌های مدرسه‌اش را با همان گوشی انجام می‌داد که خودم برایش خریده بودم؛ اما مدتی پیش خراب شد. یک گوشی جدید می‌خواست. اگر چه محمد هر روز درخواست خرید گوشی نو و تبلت داشت اما هنوز نمی‌دانیم انگیزه محمد از خودکشی چه بوده است.»

انگیزه محمد مشخص نیست

3 روز از ماجرای مرگ محمد گذشت. این حادثه دلخراش  هم در فضای مجازی منتشر شد و هم رسانه‌ها. هر کاربر و خواننده‌ای که دید و شنید  حالش دگرگون شد.

پدر که به خاطر مشکلات کمرش خانه نشین است. مادر هم در شهر کارگری می کند تا مخارج زندگی را تامین کند. البته بهزیستی  آنها را تنها نگذاشت. در این مدت کمک کرد و حتی اجاره خانه‌شان را هم می‌داد. اما مشکلات خانواده زیاد است پسر 5 ساله معلول‌شان هم رنج مضاعفی روی دوششان گذاشته. ولی مرگ محمد دردناکترین قصه این خانواده دیری است. مرگی که هنوز انگیزه‌اش مشخص نیست.  رئیس دادگستری شهرستان دیر صبح سه‌شنبه اعلام کرد که  نداشتن تبلت و گوشی تلفن‌ همراه انگیزه اصلی خودکشی دانش‌آموز دیری نبوده و جوسازی در این‌باره کاملا بی‌اساس و با انگیزه‌های مغرضانه است.

او با بیان اینکه «قضیه تبلت و گوشی تلفن همراه برای این دانش‌آموز ملاک اصلی و انگیزه خودکشی نبوده است» گفت: «با بررسی‌های مختلف هیچ ‌جا چنین‌ چیزی تاکنون ثابت نشده است.»

نه دست‌نوشته‌ای از سید محمد وجود دارد و نه حرفی یا  خبری و حتی اعتراضی که محمد جایی اعلام کند به علت نداشتن گوشی قصد خودکشی دارد. به همین دلیل علتی که منتشر شده است از سوی تیم قضائی ثابت نشده است؛ چون مدرکی وجود ندارد.

رئیس دادگستری شهرستان دیر همچنین گفت: «این دانش‌آموز دیری گوشی تلفن همراه داشته است. محمد از این گوشی استفاده می‌کرده و حتی روز خودکشی هم در شبکه شاد آنلاین بوده و عکس و صدا برای مدرسه ارسال کرده و حتی پس از فوت نیز گوشی دانش‌آموز همچنان آنلاین بوده و مشخص است که خودکشی او هیچ ارتباطی به گوشی تلفن همراه یا تبلت نداشته است.»

او  افزود: «خودکشی می‌تواند با انگیزه‌های مختلف صورت بگیرد؛ هنوز انگیزه خودکشی این دانش‌آموز مشخص نیست و دامن‌زدن به شایعات موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود و مطرح‌کردن این مهم مشخصا با انگیزه‌های خاصی است که می‌تواند تضعیف نظام آموزشی را به دنبال داشته باشد.»

ورود مجلس به موضوع خودکشی دانش‌آموز بوشهری

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به خودکشی دانش‌آموز یازده ساله بوشهری آن را فاجعه خواند و تأکید کرد که باید این فاجعه علت‌یابی شود تا در آینده شاهد تکرار چنین مصیبت‌هایی نباشیم.

در واکنش به خودکشی این دانش‌آموز احمد نادری، رئیس فراکسیون مقابله با آسیب‌های اجتماعی، در صفحه توییتر خود نوشت:«ایده خودکشی آن هم برای یک دانش‌آموز یازده ساله فاجعه است و نباید به راحتی از کنار آن عبور کنیم. این فاجعه باید به درستی علت‌یابی شود تا در آینده شاهد تکرار چنین مصیبت‌هایی نباشیم.‏ ‏حتما علت دقیق آن را پیگیر خواهم بود.»

همچنین این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در توییت دیگری با اشاره به طرح تهیه‌شده در مورد تکلیف دولت جهت تأمین سه میلیون تبلت و گوشی هوشمند برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت نوشت: «طرح دوفوریتی تهیه سه میلیون تبلت و گوشی هوشمند برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت را حدود یک ماه پیش تهیه و با جمع‌آوری حدود ۴۰ امضا ، اعلام وصول شده و در نوبت قرار دارد.

‏مطابق این طرح دولت مکلف خواهد شد از محل‌های بودجه‌ای مشخص‌شده، سه میلیون ابزار تهیه کند و در اختیار آنان قرار دهد.»

حدود یک ماه پیش هم  نادری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از تهیه طرح دو فوریتی برای دسترسی دانش‌آموزان نیازمند به تبلت و گوشی هوشمند برای آموزش در فضای مجازی خبر داده بود.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.