این روزها را چگونه پشت سر بگذاریم؟

اکنون که تیرگی بر هوای بیشتر شهرهای کشور غلبه یافته،هشدارها سرداده شده،بازهم ناچار به کنار آمدن با این میهمان ناخوانده وبدقلق هستیم؛مهمانی که نه به درها وپنجره‌های بسته اعتنا می‌کند،نه دیواری فراروی خود می‌بیند ونه هماوردی در مقابله می‌یابد.

به گزارش «شهروند آنلاین»؛ گردوغباری که هر ازچند گاهی ترک دجله وفرات می‌کند تا سیری هم در آسمان ایران داشته باشد واشتیاقش را با ساعت‌ها ماندن در شهرها نشان می‌دهد.

نکته جالب توجه در این باره آن است که اگرچه ما منشا این گردوغبار را در خارج از ایران می‌دانیم واین هم نکته کاملا درستی است اما وقتی شاهد ترکیب آن با آلودگی حاکم برشهرهای صنعتی‌مان هستیم،میزان خطرناکی تنفس در این هوا برای ما بیشتر نمایان می‌شود.شاید از همین رو است که بی‌درنگ پس از اعلام وضعیت هشدارهواشناسی،همگان در انتظار اعلام نظر مدیریت بحران می‌مانند،ومتعاقب آن توصیه‌های بهداشتی وکارشناسی را طلب می‌کنند.

بر این اساس،آنچه تاکنون محرز شده وبه اثبات رسیده است،اینکه وضعیت کنونی جدای از خطرزایی بالا برای گروه‌های حساس وبیماران، افراد سالم ودیگر گروه‌ها را هم هدف قرار می‌دهد.در این مسیر اصلی‌ترین عوارض برشمرده‌شده،به شکل کوتاه‌مدت وبلند‌مدت در نظر کرفته شده است؛اختلال در ضربان قلب(آریتمی)وحملات قلبی(افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند)جدای از این ماندگاری ذرات ریز چند میکرونی در دستگاه تنفسی در درازمدت التهاب وتنگی عروق را به همراه دارد.

حال برای آنکه از این فضای غبار گرفته بیرون بیاییم،ذکر چند نکته حیاتی به شمار می‌آید:

1-تا جایی که امکان دارد ووضعیت هوا رو به بهبود نرفته،در خانه بمانید.

2- از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنید.

3- با ورزش در هوای آلوده بیشتر به خود آسیب می‌زنیم.

4- در چنین هوایی نفس کشیدن‌های عمیق را فراموش کنید.

5- شست‌وشوی بینی به کمک سرم‌های شست‌وشو یکی از راهکارهای مقابله با آلودگی هوا به شمار می‌آید.

6- اگرچه قیمت لبنیات افزایش یافته ومیادین میوه وتره‌بار هم قیمت‌های قابل توجهی دارند،ولی بازهم استفاده از شیرکم‌چرب ومیوه وسبزیجات توصیه می‌شود.

7- به لطف کرونا هم که استفاده از ماسک برای همگان ممکن شده وماسک‌زدن خود تاحدودی افراد را مصون نگه‌می‌دارد.البته درباره ماسک باید چند نکته را لحاظ کرد:پوشش کامل بینی ودهان داشته  باشد وهر دوساعت تعویض شود.

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.