مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي فاجعه فرو‌ریختن ساختمان نوساز متروپل در آبادان ،فهرست اسامی 144نفری روانشناس‌نماها ، انتخابات هیئت رئیسه مجلس برای اجلاسیه سوم ، شب‌های مافیا ، سخت شدن شرایط اقتصاد در سال جاری ، عدم ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون ، قانون جديد طالبان ، ساختار رئیس و مرئوسی و خویشاوند‌سالاری ، رسالت کنونی فارسی زبان ها و… پرداخته بودند

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین؛ امروز ماجرای ورود گردوغبار در غرب و جنوب کشور در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي فاجعه فرو‌ریختن ساختمان نوساز متروپل در آبادان ،فهرست اسامی 144نفری روانشناس‌نماها ، انتخابات هیئت رئیسه مجلس برای اجلاسیه سوم ، شب‌های مافیا ، سخت شدن شرایط اقتصاد در سال جاری ، عدم ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون ، قانون جديد طالبان ، ساختار رئیس و مرئوسی و خویشاوند‌سالاری ، رسالت کنونی فارسی زبان ها  و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

فهرست زرد

روزنامه همشهری:فهرست، بلندبالاست و در آن اسامی 144نفری دیده می‌شود که ازسوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره «روانشناس‌نما» معرفی شده‌اند؛ افرادی که نام تعدادی از آنها برای خیلی‌ها در فضای مجازی و همچنین واقعی، آشناست. آنها به برنامه‌های پرمخاطب تلویزیونی و رادیویی دعوت می‌شوند، در مصاحبه‌های زیادی شرکت می‌کنند و نام‌شان به‌عنوان متخصص روانشناس، روان‌درمانگر، کوچ (coach) یا مربی و… زیاد شنیده می‌شود. بسیاری از آنها در اینستاگرام، صدها هزار دنبال‌کننده دارند، صدها پست انگیزشی و توسعه فردی و آموزش مهارت‌های زندگی دارند و ده‌ها کارگاه راه انداخته‌اند و پکیج‌های آموزشی با عنوان‌های مختلف فروخته‌اند. این نخستین‌باری است که سازمان نظام روانشناسی و مشاوره اقدام به انتشار فهرستی اینچنینی می‌کند. براساس اعلام محمد حاتمی، رئیس این سازمان، هم‌اکنون 4500نفر در فضای مجازی خدمات روانشناسی و مشاوره ارائه می‌دهند که بیشتر از نیمی از آنها مجوز ندارند و روانشناس نیستند؛ بنابراین براساس تبصره 3ماده 4و ماده 5قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، افراد باید از مراجعه به افراد فاقد مجوز و شماره نظام روانشناسی و گرفتن مشاوره روانشناسی یا کلاس‌های آموزشی حضوری و آنلاین خودداری کنند. در نهایت هم این سازمان از مردم خواسته تا این افراد را در فضای مجازی دنبال نکنند. آرامش، انرژی مثبت، حس‌ناب، آرامش درون، معجزه ذهن، کد جذب، قانون جذب عشق و ثروت و درآمد دلاری، رشد فردی، خودشناسی، آگاهی، خودباوری انگیزشی، زناشویی و همسرداری و فنگ‌شویی تنها بخشی از عنوان‌های اعلام شده در صفحه‌های مجازی افرادی است که اسامی‌شان در فضای مجازی منتشر شده است. حالا از بعدازظهر دوشنبه که این فهرست در فضای مجازی دست به‌دست شده، این افراد یک به یک در رشته‌استوری‌هایی نسبت به انتشار اسم‌شان واکنش نشان دادند.

 

تلویزیون یا نمایش خانگی؟

روزنامه فرهیختگان: اگر برخی سریال‌ها و برنامه‌های موفق شبکه نمایش خانگی، در سال‌های اخیر الگویی برای برنامه‌سازان شبکه‌های تلویزیونی بوده اما درباره «شب‌های مافیا» این ماجرا برعکس است. برنامه «شهروند و مافیا» یکی از برنامه‌های موفق شبکه سلامت بود که با حضور شرکت‌کنندگانی برگزار می‌شد که چهره‌های معروفی نبودند و درواقع مردم معمولی بودند. این برنامه و فراتر از آن، این بازی جذابیت‌های بالایی دارد و ایده اینکه این بازی به‌صورت مسابقه تلویزیونی روی آنتن برود، قابل‌توجه و تمجید بوده است. حالا فصل چهارم، چهارمین سری از «شب‌های مافیا» در پلتفرم فیلیمو قرار است پخش شود. در این چهار سری، بازیگران، خوانندگان و ورزشکاران مختلف و گاه تکراری در این بازی حضور داشتند و یک‌بار هم کامبیز دیرباز به‌جای محمدرضا علیمردانی در فصل سوم گردانده شد که البته تجربه چندان موفقی نبود. موفقیت این بازی و استقبال خوب مخاطبان نشان داد که زوج رقابت و سرگرمی، رویایی هستند و همچنان جواب می‌دهند. زوجی که اگر صرفا برمبنای دکورهای سنگین و فرم‌های من‌درآوردی نباشد، می‌تواند در هر زمان و هر بستری، بینندگان زیادی را پای خودش بنشاند و سود مالی خوبی هم برای پلتفرم پخش‌کننده و سرمایه‌گذارانش به ارمغان بیاورد.اما بهتر است بررسی کنیم و ببینیم شب‌های مافیا چه ویژگی‌هایی دارد؟ چرا بعضی قسمت‌هایش دیدنی می‌شود و برخی قسمت‌هایش نه؟ تغییر گرداننده چه تاثیری در جذابیت این برنامه داشت؟ چرا کاراکتر شرکت‌کنندگان هر فصل رابطه مستقیمی دارد با دیدنی شدن یا نشدن آن فصل و قسمت‌هایش؟ این سوالات، پاسخ‌های پیچیده و عجیبی ندارد. وقتی حتی مسابقه مافیا با حضور شرکت‌کنندگان گمنام هم برپا شود باز هم برخی شخصیت‌ها دلنشین‌ترند و برخی دیگر نه.

 

عروس مدفون

روزنامه شرق:‌ امروز چهارشنبه در آبادان عزای عمومی اعلام شده. این خبر را دیروز حجت‌الاسلام موسوی‌فرد، در نمازی که در حسینیه ثارالله آبادان اقامه کرد، اعلام کرد. تا لحظه نگارش این گزارش، 11 کشته و 68 مجروح آمار اعلام‌شده درباره فاجعه فرو‌ریختن ساختمان نوساز متروپل در آبادان است. مردم آبادان که به وسیله ریزگردها محاصره شده‌اند و آلودگی هوای شهرشان از حد مجاز بالاتر رفته، با نوای عزا عزاست امروز، در شهر به سینه‌زنی پرداخته‌اند. سال‌هاست که ساختمان‌ها از تهران تا آبادان فرو می‌ریزند. پلاسکو و سینا مهر در تهران و حالا متروپل در آبادان. اعطای مجوز به زمین‌خواران و فله‌ای‌سازها به چه قیمتی؟‌ به قیمت جان‌های زیر آوار و ضجه‌های مادرانی که بالای سر جنازه متروپل و پلاسکو در عزای عزیزانشان سینه می‌کوبند. به قیمت شوکه‌شدن مردمی که مدت‌هاست به شنیدن خبرهای بد عادت کرده‌اند. به قیمت روان درهم‌شکسته مردمی که نمی‌دانند غصه گرانی را بخورند یا ریزگردها را یا عزای عمومی در یک گوشه از ایران غمگین‌شان را. این قصه این روزهای ایران است.به گفته سید‌غدیر رمضانی، نماینده روزنامه «شرق» در آبادان، وزیر کشور، احمد وحیدی، با حضور در خیابان امیرکبیر آبادان و محل ریزش ساختمان متروپل در یک جلسه اضطراری که در ستاد بحران آبدان بود شرکت کرد. او دکتر کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر را به‌عنوان مدیریت میدانی امدادرسانی معرفی کرد. در این جلسه محسن رضایی، معاون رئیس‌جمهور، مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امداد و نجات سازمان هلال‌احمر، جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور، دکتر کولیوند و همچنین دکتر دهقانی، رئیس دادگستری استان خوزستان و سردار صالحی، فرمانده انتظامی استان حضور داشتند. مسئولان محلی مانند فرماندار و دادستان هم در این جلسه حاضر شدند.

 

نفـــس ها با ريزگردها تنــــگ شد…

روزنامه آرمان ملي: با وجود هشدارهاي سازمان هواشناسي، گردوغبار تنفس را براي ميليون‌ها نفر سخت کرده و حالا عرصه براي تنفس مردم غرب و جنوب کشور به‌حدي تنگ شده که آمار مراجعات آنها به مراکز اورژانس، به شدت افزايش پيدا کرده است. اما در ابعاد کمتر اين گردوغبار به شهر تهران نيز رسيد و باعث تعطيلي اين کلانشهر نيز شد. گردوغبار زماني‌که با آلودگي هواي اين شهر، ادغام شد سبب گرديد که تهران آلوده‌ترين شهر جهان شود. طبق اطلاعات سامانه رتبه بندي کيفيت هواي شهرهاي جهان، روزگذشته تهران با شاخص آلودگي 277 واحد در رتبه يک آلوده‌ترين شهرهاي جهان قرار گرفته بود. اطلاعات سامانه کنترل کيفيت هواي تهران شاخص آلودگي در مناطق 13، 6، 2، 20، 19، 21، 9 و 12 روي عدد 500 واحدي است. اين آمار درحالي منتشر مي‌شود که استان‌هاي خوزستان، ايلام و کرمانشاه و شهرهاي مرزي با کشور عراق، به‌حدي خاک در آسمان است که تا مردم تا چند قدمي خود را نمي‌بينند. بر اساس اعلام اداره کل هواشناسي استان تهران، اين وضعيت تا روز پنجشنبه (5 خرداد) ادامه دارد و گاهي همراه با وزش باد نسبتا شديد تا شديد و خيزش موقت گردوخاک به‌ويژه در نيمه‌جنوبي و غربي استان پيش‌بيني مي‌شود.در اين ميان، طبق گزارش‌هاي مردمي صدها نفر در استان‌هاي مختلف دچار مشکل قلبي و ريوي شده‌اند و همين امر سبب شده در بسياري از ميادين اصلي شهرهايي نظير کرمانشاه، گيلانغرب، اروميه، تهران، اهواز، آبادان، خرمشهر و… اورژانس مستقر شده است. رئيس مرکز اورژانس تهران با بيان اينکه شهروندان مي‌توانند در صورت احساس تنگي نفس، دو بيني، سردرد، سرگيجه، تهوع و… به عوامل اورژانس مراجعه کنند يا با شماره تلفن 115 تماس بگيرند، اظهار کرد: «در صورت مراجعه شهروندان به مشکل آنها رسيدگي و اقدامات لازم انجام مي‌شود، همچنين در صورت نياز به خدمات بيشتر، عوامل اورژانس شهروندان را به مراکز درماني انتقال مي‌دهند. پيش‌تر شاهسوني، رئيس گروه سلامت هوا و تغيير اقليم مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت گفته بود: «مواجهه طولاني مدت با آلاينده ذرات معلق PM2,5 در کشور سالانه باعث بروز 41 هزار و 700 مورد مرگ زودرس مي‌شود. »

 

خطرات تغییر بدون مردم

روزنامه ابتکار :سیاوش غیبی‌پور با بررسی وضعیت اقتصاد کشور تاکید کرد: هماهنگ کردن افکار جامعه با تحولات، یک سرمایه اجتماعی بوده و اگر قرار است در سال جاری یک سری تغییرات را در دستور کار قرار دهیم باید بتوانیم جامعه را با خود همراه و دو زیان را جبران کنیم.پیش از شروع سال 1401 بیشتر کارشناسان معتقد بودند با توجه به احتمال بالای احیای برجام، اقتصاد در سال جدید از وضعیت مناسب‌تری نسبت به سال‌های گذشته برخوردار خواهد بود. اما سال شروع شد و نه خبری از احیای برجام شد و نه بهبود وضعیت اقتصاد!در هفته‌های اخیر شاهد پرواز قیمت بسیاری از کالاهای اساسی بودیم. حالا بسیاری از خانوارها برای تامین حداقل‌های معیشت‌شان با چالش‌های جدی روبه‌رو شده‌اند و اوضاع زمانی بدتر می‌شود که برخی از مسئولان از سخت‌تر شدن شرایط صحبت می‌کنند. اخیرا محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور در جریان سفر خود به خوزستان در گردهمایی ائمه جمعه این استان گفته است که در چند سال اخیر تورم ۴۰ درصدی را تجربه کردیم و امسال هم شرایط سختی خواهیم داشت.سیاوش غیبی‌پور، کارشناس مسائل اقتصادی درخصوص سخت شدن شرایط اقتصاد در جاری به ابتکار گفت: یک جمله معروف وجود دارد که می‌گویند بعد از جنگ بدترین بلا برای بشر بیکاری و تورم است اما ما باید بدانیم که شرایط خوب به مفهوم حفظ تورم نیست چراکه گاهی توزیع درآمد به معنای شرایط خوب است این در حالی است که در آن شرایط تورم تغییری نمی‌کند اما درآمد به خانوارها باز می‌گردد و خانوار شرایط را خوب ارزیابی می‌کند. گاهی اوقات شرایط خوب نیز به معنای اصلاحات اقتصادی است اصلاحات اقتصادی نیز می‌تواند همراه با تورم باشد.

 

رها شده در تاريكي طالبان

روزنامه اعتماد:«چند ثانيه پيش از آغاز برنامه زنده، حاضران در استوديو مكث كرده و منتظر آماده شدن مجري زن برنامه مي‌مانند. مجري برنامه كه موهاي خود را كاملا پوشانده تلاش مي‌كند با يك پارچه مشكي يا ماسك رنگي نيمي از صورت خود را هم بپوشاند. حالا فقط نيمي از صورت او شامل نوار باريكي از چشم‌ها، ابرو و پيشاني معلوم است لذا قانون جديد طالبان رعايت شده و مي‌توان برنامه زنده تلويزيوني را آغاز كرد.»اين صحنه از صبح روز دوشنبه در استوديوهاي شبكه‌هاي خصوصي در افغانستان بارها و بارها تكرار شده و شايد مخاطبان و ناظران تحولات افغانستان به اين عقبگرد هم مانند ساير تحولاتي كه در قريب به يك‌سال گذشته در اين كشور رخ داده عادت كنند. دستور پوشاندن صورت مجريان زن را صبح روز يكشنبه وزارت امر به معروف و نهي از منكر طالبان به رسانه‌ها ابلاغ كرده و ظاهرا مقاومت اوليه صاحبان رسانه‌ها به تغيير در حكم صادر شده منتهي نشد و اين دستور هم مانند ساير دستورهايي كه ابتدا از سوي طالبان به توصيه تشبيه شده و تكذيب مي‌شوند از صبح روز دوشنبه لازم‌الاجرا شده است.  در ميان رسانه‌هاي خصوصي تصويري فعال در افغانستان، خبرنگاران و كارمندان مرد طلوع‌نيوز نيز براي ابراز همدردي با مجريان زن با ماسك در تلويزيون ظاهر شدند. اقدامي كه با استقبال در فضاي مجازي روبه‌رو شد و بسياري از خبرنگاران افغان در داخل و خارج از اين كشور به شكل نمادين تصاويري از خود با ماسك منتشر كردند. بسياري از مجريان زن در گفت‌وگوهايي كه رسانه‌هاي مختلف با آنها داشته‌اند با اعتراض به اين دستور جديد طالبان از دشواري‌هاي سخن گفتن در مقابل دوربين با ماسك يا هر نوع پارچه‌اي كه نيمي از صورت آنها را پوشانده باشد، حرف زده‌اند . به عنوان نمونه خاطره احمدي، مجري تلويزيون طلوع‌نيوز مي‌گويد: «با ماسك نفس من مي‌گيرد و نمي‌توانم به درستي صحبت كنم. چه رسد به اينكه ما سه ساعت پشت هم برنامه اجرا مي‌كنيم.»

 

شن‌های مهاجم

روزنامه ایران:روز دوم خرداد ورود توده گردوغبار به کشور هشدار خطر جدی برای 25 استان کشور را در پی داشت و تهران را روز سوم خرداد به صدر آلوده‌ترین شهرهای جهان رساند. دوم خرداد کارشناسان هواشناسی اعلام کردند، این شرایط جوی روز چهارشنبه در خوزستان، بوشهر، هرمزگان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، مرکزی، همدان، تهران، البرز، قم، قزوین، اصفهان، سمنان و روز پنجشنبه در خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، اصفهان، کرمان، ایلام، خوزستان، بوشهر، کرمانشاه، هرمزگان و کردستان پیش‌بینی می‌شود. هوای پایتخت روز گذشته به شرایط «خطرناک» رسید و این چندمین‌بار در سال جدید است که هوای تهران و البته بسیاری از شهرهای دیگر نیز در چنین شرایطی قرار می‌گیرد و تا روز گذشته کیفیت هوا در ۲۸ ایستگاه در وضعیت آلوده قرار داشت. براساس جدیدترین گزارش پایگاه بین‌المللی سنجش و رتبه‌بندی کیفیت هوای شهرها (IQAIR)، تهران با شاخص کیفیت هوای ۲۲۷ در رتبه نخست شهرهای آلوده جهان قرار گرفت. طبق اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران، شاخص کیفیت هوای پایتخت روی عدد ۴۹۰ و در وضعیت خطرناک قرار گرفت، در این وضعیت همه افراد جامعه باید از قرار گرفتن در هوای آزاد خودداری یا در صورت امکان شهر را ترک کنند.طبق آخرین اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، وضعیت جوی پایتخت تا روز پنجشنبه ۵ خرداد گاهی همراه با وزش باد نسبتاً شدید تا شدید و خیزش موقت گرد و خاک بویژه در نیمه‌جنوبی و غربی استان پیش‌بینی می‌شود.

 

فرصت طلایی برای ارز تک نرخی

روزنامه تجارت: در شرایطی که دولت ارز 4200 تومانی را از اقتصاد ایران حذف کرده و به سمت پرداخت یارانه مستقیم به آخرین حلقه زنجیره یعنی مصرف کننده روی آورده، کارشناسان بر این باورند که در حال حاضر بهترین زمان برای تک نرخی کردن ارز از سوی دولت و بانک مرکزی است. به گزارش «تجارت»، ارز 4200 تومانی که از ابتدای سال 97 در اقتصاد ایران پدید آمد باعث ایجاد یک نظام ارزی چند نرخی در اقتصاد کشور شد و امروز اگرچه این ارز حذف شده اما نظام ارزی چند نرخی همچنان پابرجا است.کارشناسان می‌گویند، اگر دو اتفاق ایجاد نظام تک نرخی ارز و تفکیک بودجه ارزی از ریالی به طور همزمان رخ دهد، آثار بسیار مثبتی بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت. چند نرخی ارز در اقتصاد به ایجاد رانت برای افراد خاص می‌انجامد و هرچقدر هم تفاوت نرخ‌ها بیشتر شود متاسفانه این رانت گسترش پیدا می‌کند و منجر به فساد بیشتر خواهد شد. برخی اوقات رانت ارز چند نرخی در نهایت روی قیمت بازار آزاد هم تاثیر می‌گذارد؛ یعنی مثلا دلار ۴۲۰۰ تومان تقدیم افراد می‌شود و آنها نیز آن را به نحوی تبدیل به کالا کرده و وارد کشور می‌کنند؛ اما در بازار با قیمت میانگین ارز دولتی و آزاد یا حتی با ارز بازار آزاد به فروش می‌رسانند.نوسانات نرخ ارز معلول است و دلیل اصلی آن را باید در سیاست‌های پولی یعنی همان شاخص‌های کلی دیده شود. زمانی که در اقتصاد کشور بیش از سه یا چهار دهه رشد نقدینگی، نرخ تورم و تورم دو رقمی داشته باشیم، وجود نوسانات نرخ ارز هم نباید دور از انتظار باشد، در مقاطعی هم که این نوسانات بسیارحداقلی بوده، دلیلی جز مداخلات دولت یا عرضه ارز از درآمدهای نفتی وجود نداشته زیرا بعد ازمشکل‌دار شدن درآمدهای نفتی بلافاصله نوسانات ارزی به شکل سابق خود برمی‌گردد. به طور کلی ریشه نوسات ارزی را باید در پدیده‌های پولی یا شاخص‌های کلی دید.

 

ادارات در حال تهی‌شدن از نخبگان است!

روزنامه جوان:«نظام اداری کشور از نخبگان خالی شده‌است»؛ نخبگانی که اگرچه نظام فرسوده و خویشاوندسالار اداری ما پذیرای آنان نیست و زمینه‌های رشد و تعالی آن‌ها را فراهم نمی‌کند، در برخی کشور‌های دیگر برای آن‌ها فرش قرمز پهن کرده‌اند تا این سرمایه انسانی ارزشمند را از کشور خارج کنند و در خدمت خود بگیرند. این در حالی است که اگر نظام اداری کشورمان توان استفاده از توانمندی آن‌ها را داشت، امروز بسیاری از نخبگان خارج نشین در خدمت آبادانی و پیشرفت کشور بودند. یکی از نتایج این ادعا، فروریختن متروپل آبادان است و یکی دیگر ماجرا شدن بازی تیم ملی با کانادا. ساختار رئیس و مرئوسی و خویشاوند‌سالاری شکل گرفته در برخی ادارات موجب شده تا بعضاً «حقه» جای «نخبه» را بگیرد و نخبگانی که هیچ چیز را با علم و تخصص مبادله نمی‌کنند، نتوانند در ساختاری قرار بگیرند که به جای نخبه‌سالاری و شایسته‌سالاری به دنبال بالا نشاندن رانت و حقه است. خروجی چنین ساختاری می‌شود فاجعه‌هایی نظیر فروریختن برج متروپل آبادان؛ برجی که نه فقط استاندارد‌های ساخت و ساز در آن رعایت نشده‌است، بلکه در تخلفی آشکار سه طبقه اضافی بر فراز این برج ساخته شده‌بود و در پس نظارت‌های صوری مهندسان و عدم پیگیری تخلفات ساختمانی از سوی شهرداری، این برج فرو ریخت! نظام اداری ما ۱۰۰ ساله شده است، اما به تعبیر میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری استخدامی کشور نظام اداری ما، خودرویی نیست که بتوان با هل دادن آن را روشن کرد، بلکه قطار فرسوده‌ای است که ۱۰۰ سال است روی یک ریل حرکت می‌کند و مسیر آن به سختی عوض می‌شود و باید سعی کنیم که حرکت این قطار را مدیریت کنیم تا از ریل خارج نشود و بتواند مسافران خود را به مقصد برساند.

 

فتنه فارسی زدایی طالبان

روزنامه خراسان: صحبت از خطری است که زبان فارسی را تهدید می‌کند، آن هم درست در همسایگی ایران، یعنی افغانستان. با روی کار آمدنِ دوباره طالبان پس از 20 سال، زبان فارسی در کشور افغانستان درحال محدود شدن است. طالبان نامه‌نگاری‌های رسمی و اداری به زبان فارسی را در افغانستان ممنوع اعلام کرده‌اند و استادان و کارمندان فارسی‌زبان از دانشگاه‌ها و اداره‌ها اخراج و آواره شده‌اند. از این رو، اهالی فرهنگ و اندیشه افغانستان زنگ هشدار را به صدا درآورده‌ و درباره وضعیت زبان فارسی در این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند. درباره اقدامات قوم‌گرایانه و فارسی‌ستیزانه طالبان در کشور افغانستان و ظرفیت‌های زبان فارسی در برابر این هجمه‌ها  بادکتر شمس‌الحق آریان‌فر، استاد ادبیات و رئیس پیشین صدا و سیمای افغانستان، نجیب بارور، شاعر و نویسنده اهل افغانستان،  یعقوب یسنا، استاد پیشین ادبیات فارسی در کابل   و دکتر میرجلال‌الدین کزازی، استاد ادبیات فارسی و چهره ماندگار فرهنگ و ادب ایران، گفت‌وگو کرده‌ایم. دکتر شمس‌الحق آریان‌فر، استاد افغانستانی ادبیات فارسی  معتقد است نتیجه دشمنی طالبان با زبان فارسی، مهاجرت اهالی علم و دانش از افغانستان است. او می‌گوید: «طالبان، زبان فارسی را به صلاح خود نمی‌دانند و زبان پشتو را رسمی می‌دانند. بر این اساس، تمام کارهای دفاتر و دیوانی را به زبان پشتو کرده‌اند. در حالی که در افغانستان زبان گفت‌وگو و زبان تعلیم و تربیت، زبان فارسی است. تأثیر دیگر این اقدامات این است که بخشی از فارسی‌زبان‌ها در نتیجه فشار و اختناق، کشور را ترک کرده‌اند. از دانشگاه بلخ چندین استاد رفته‌اند یا به جرمِ فارسی‌زبان بودن اخراج شده‌اند. بر این اساس، وضعیت زبان فارسی در افغانستان، اسف‌بار است. چون فارسی، زبان علم و دانش است و از این پس محققان و پژوهشگران در تمام عرصه‌های علمی، بدون منبع خواهند ماند و این جامعه را به قهقرا می‌برد». این فعال فرهنگی افغانستان درباره وظیفه فارسی‌زبان‌ها در برابر این اقدامات، معتقد است: «متأسفانه در داخل کشور به دلیل برخورد خشونت‌بار و سختگیری‌های طالبان، کاری از دست کسی ساخته نیست، اما در خارج از کشور می‌توان کارهایی کرد.

 

دیروز، امروز و فردا

روزنامه کيهان:  29 اسفند 1341 وقتی آقا سید روح‌الله خمینی بالای منبر مسجد اعظم قم عید نوروز 1342 را عزا اعلام کرد و گفت:«اگر مسلمين بدانند كه چه توطئه‏ ها و نقشه هايى عليه عزت اسلام، سعادت ملت‌هاى مسلمان و استقلال ممالك اسلامى در دست اقدام است، ديگر هيچ وقت عيد نمى‏گيرند بلكه قيام مى‏كنند به وظايف دينى كه بر عهده دارند. وظيفه علماى دين، وظيفه ملت‌هاى مسلمان سنگين است. همه وظيفه دارند كه از اسلام دفاع كنند. در برابر توطئه‏ها بايستند و با آن مقابله كنند. آنها كه در برابر خطرهايى كه متوجه اسلام شده است قيام نكنند، مقابله نكنند و به دفاع برنخيزند، آنها در عداد مردگانند.» اخبار و اتفاقات ناامیدکننده آنقدر بود که مردم کاملا سرخورده و مأیوس از فضای سیاسی باشند و دعوت به قیام آقا سید روح‌الله برایشان در فضای اختناق آن روز، اگر نه غیرقابل باور اما دست کم عجیب به نظر برسد. حدود 9 سال و نیم از شکست نهضت ملی شدن صنعت نفت با کودتای آمریکایی 28 مرداد 1332 می‌گذشت و مردم با مشاهده بازگشت مقامات انگلیسی به تهران و استقبال رژیم پهلوی از مقامات آمریکایی در کشور خود تحقیر شدند. آبان 1332 ته‌مانده فعالیت‌های جبهه ملی نیز سرکوب شد و 16 آذر 1332 اعتراض دانشجویان به کودتاچیان و اربابانشان پاسخی جز گلوله نداشت. دو سال بعد در آذر 1334 با دستگیری و اعدام اعضای فدائیان اسلام، جریان‌های مبارز بار دیگر در بهت فرو رفتند. در این اوضاع شکل‌گیری سازمان جهنمی اطلاعات و امنیت کشور(ساواک) در اسفند 1335 و آغاز فعالیت‌هایش از 1336 گرد مرگ را در فضای سیاسی و اجتماعی ایران پاشید. فروردین 1340 فوت آیت‌الله بروجردی به عنوان مرجعیت عام شیعیان خبر شوکه‌کننده دیگری بود که می‌توانست جریان‌های مذهبی را به سرگردانی و تفرقه بکشاند.

 

معمای انفجار ابوظبی

روزنامه وطن امروز: دوشنبه 2 خردادماه، وقوع انفجار در یکی از رستوران‌های پایتخت امارات، ۲ کشته و 120 زخمی برجا گذاشت.  به گزارش «وطن‌امروز»، رسانه‌های اماراتی علت بروز این حادثه را انفجار کپسول گاز اعلام کردند. پلیس و مقامات ابوظبی ابتدا سعی داشتند با انتشار تصاویر محدود از خساراتی که این انفجار در پی داشت، حادثه را بی‌اهمیت جلوه دهند، چنانکه رسانه‌های وابسته به دولت نیز در ابتدا این انفجار را کم‌اهمیت خوانده و اعلام کردند تنها به نمای مغازه‌های مجاور محل انفجار آسیب رسیده است اما آنطور که از تصاویر منتشر شده پیداست، خساراتی که به وجود آمده، عاملی بیش از انفجار یک کپسول گاز داشته است. طبق گزارش رسانه‌ها مختلف، در پی انفجار روز دوشنبه در یکی از رستوران‌های ابوظبی به 6 ساختمان همجوار آن خسارت وارد شده است. همچنین پس از انفجار، پلیس ابوظبی از بیم افزایش خسارات احتمالی اقدام به تخلیه 4 ساختمان مسکونی کرد.  با وجود آنکه در ساعات اولیه این اتفاق اماراتی‌ها از ارائه آمار تلفات یا زخمی‌های انفجار خودداری می‌کردند اما پس از گذشت 6 ساعت از حادثه، پلیس ابوظبی در حساب توئیتری خود اعلام کرد این انفجار ۲ کشته و نزدیک به 120 زخمی داشته است که از این تعداد 64 نفر جراحات جزئی داشتند و 56 نفر نیز به بیمارستان منتقل شدند. از روز دوشنبه تاکنون مقامات ابوظبی اطلاعات جدیدی از وضعیت زخمی‌ها یا هویت کشته‌شدگان این حادثه منتشر نکرده‌‌اند.  نکته قابل توجه اما در ارتباط با انفجار ابوظبی این است که طبق اخبار غیررسمی، افراد کشته شده و تعدادی از زخمی‌های این حادثه یهودی‌اند. اگر چه مسؤولان ابوظبی یا مقامات رژیم صهیونیستی تاکنون این خبر را رد یا تأیید نکرده‌اند اما آنطور که از تلاش پلیس و نیروهای امنیتی امارات برای جلوگیری از نشر اخبار بیشتر این ماجرا پیداست، به نظر می‌رسد حضور یهودی‌ها در بین کشته‌ها و زخمی‌شدگان انفجار روز دوشنبه واقعیت داشته باشد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.