آلمان و مورد عجیب کرونا: ابتلا بالا، مرگ پایین

اتفاق عجیبی که در آلمان افتاده این است که نرخ ابتلا به کرونا بالا رفته، اما شمار تلفات پایین آمده

از مدت‌ها پیش شمار ابتلا به ویروس کرونا در آلمان رو به افزایش است. بر این اساس حدود 5 هزار نفر در این کشور روزانه به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند. اما با وجود نرخ نسبتا بالای ابتلا، شمار افرادی که از بیماری بهبود می‌یابند بیشتر است.

هم اکنون روزانه حدود ۴۷۰۰ ابتلای تازه به ویروس گزارش می‌شود و به طور متوسط ۱۵ نفر از بیماری جان می‌سپارند. اما چند ماه قبل روزانه حدود ۳۵۰۰ نفر به ویروس دچار می‌شدند و تا ۳۰۰ نفر قربانی به ثبت می‌رسید. بنا بر تایید انستیتو روبرت کخ، فعلاً کمتر از یک درصد از مبتلایان آلمانی بر اثر ویروس کرونا جان می‌سپارند.

شیفت بیماری از سالمندان به جوانان

کارشناسان برای کاهش میزان مرگ‌ومیر در آلمان توضیحات متفاوتی دارند. هرچند همگی عقیده دارند با این احوال نباید ویروس کرونا را دست کم گرفت. به گزارش صدای آلمان، موسسه روبرت کخ هم به هیچ‌وجه اعتقاد ندارد که خطر کرونا کمتر شده است.
به نظر کارشناسان انستیتو روبرت کخ، علت کاهش فوق این است که اکنون بیشتر، جوانان به ویروس مبتلا می‌شوند. بدن آن‌ها مقاومت بهتری در برابر بیماری کووید۱۹ نشان می‌دهد و علایم کرونا به شکلی خفیف ظاهر می‌شود. تاکنون در آلمان از جوانان زیر ۲۰ سال تنها دو نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشته‌اند. همچنین ۸۵ درصد از افراد فوتی بالای ۷۰ سال سن داشته‌اند.

تاثیر ماسک در کاهش مرگ و میرها

پزشکان به این نکته پی برده‌اند که مبتلایان اخیراً، علایم کمتری از ابتلا به بیماری نشان می‌دهند. به گفته دکتر سعید الزین از دانشگاه دولتی واین، گزند ویروس در مراحل اولیه با نرخ مرگ ومیر ارتباط مستقیم دارد. به نظر او مراقبت‌های پیشگیرانه مردم، مانند زدن ماسک و حفظ فاصله باعث می‌شود که میزان کمتری از ویروس وارد دستگاه تنفسی آن‌ها شود.
مونیکا گاندی، کارشناس بیماری‌های عفونتی در دانشگاه کالیفرنیا نیز این نظر را تأیید می‌کند. با زدن ماسک حجمی چنان اندک از ویروس وارد بدن می‌شود که سیستم ایمنی به راحتی قادر به مقابله با آن است. هرچند درباره چند و چون ابتلا به ویروس کرونا و روند بیماری کووید۱۹ میان پزشکان و کارشناسان اتفاق‌نظر وجود ندارد.

عبور از ضعیف‌ها و مواجهه با قوی‌‌ها

برخی از کارشناسان عقیده دارند که در نخستین موج بیماری ضعیف‌ترین بیماران قربانی شده‌اند. عده دیگری عقیده دارند که در بسیاری از بیمارستان‌ها شیوه درمان بیماری پیشرفت کرده است. همچنین برای مقابله با ویروس داروها و دستگاه‌های بهتری به کار برده می‌شود.
در آلمان شمار بیماران کرونایی در بخش اورژانس از ماه ژوئن تاکنون به بالاترین حد رسیده است. هم‌اکنون ۴۸۶ نفر در سراسر کشور در بیمارستان‌ها بستری هستند که از میان آن‌ها ۲۳۹ نفر به تنفس با دستگاه نیاز دارند.
بنا به آمار انستیتو روبرت کخ در روزهای گذشته حدود پنج تا شش درصد از بیماران کووید۱۹ به بیمارستان منتقل شده‌اند، در حالی که در اوایل سال حدود ۲۰درصد از بیماران بستری می‌شدند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.