می‌گویند تحریم‌ها را دور می‌زنیم، اما ملت را دور می‌زنند

قاضی در دومین جلسه رسیدگی به اتهامات گروه جهانبانی خطاب به متهم چه گفت؟

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات گروه جهانبانی در پرونده بانک سرمایه روز گذشته در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد که حواشی قابل تاملی داشت. این حاشیه‌ها درواقع به جمله‌هایی برمی‌گشت که در دادگاه ردوبدل شد و در ادامه بخشی از مهمترین‌شان را می‌خوانید.

قاضی: شما از ‌سال ۹۲ تا ۹۴، به تعداد ۴۸۹ فقره تسهیلات تنها از بانک سرمایه دریافت کردید. ۱۱۹ فقره از آن معوق است. در بحث تولید و واردات که به آن اشاره می‌کنید تنها رقم اندکی از تسهیلات دریافتی را به این بخش اختصاص داده‌اید. ردیابی آنها روی میز من است. استعلام بانک مرکزی نشان می‌دهد این تسهیلات را صرف واردات نکرده‌اید. شما اگر واردات داشتید باید تسویه هم می‌کردید، نه این‌که برای تسویه، دوباره تسهیلات بگیرید. شما به بچه‌های مسئولان وجوه غیرقانونی پرداخت می‌کنید. برای همین است که با یک لشکر به بانک سرمایه می‌روید تا مسئولان وقت آن بانک برای شما تسهیلات فراهم کنند؟ پنج نفر نزد آقای بخشایش رفتید که به شما تسهیلات بدهند؟ شما اگر واردکننده بودید، مسیر قانونی را طی می‌کردید. چرا به کارهای ساختمان و… وارد شدید؟ برای همین است که شما به بچه‌های مسئولان وجوه غیرقانونی پرداخت می‌کنید؟ و آنها را به دفتر خود آورده تا از آنان سوءاستفاده کنید؟ شما در دو‌سال ۴۷۹ فقره تسهیلات گرفتید. ۶۰۰‌میلیارد تومان تسهیلات گرفتید تا کالای اساسی وارد کنید، ولی نمی‌دانم چطور از جیب این و آن سردرآورده است. شما برای متهمان وثیقه نقدی می‌گذارید و بعد اول جلسه هم آیه و حدیث می‌خوانید؟ چرا شما پول بانک را نمی‌دهید؟ الان‌ سال ۹۸ است؟

متهم جهانبانی: 38 ماه است که در زندان هستم.

قاضی: خب وثیقه بسپارید. شما اموالتان را به نام اشخاص دیگری می‌زنید. شما برای متهمان وثیقه‌های ۲۰۰ میلیونی می‌گذارید بعد می‌گویید خودشان آورده‌اند.

متهم: من در ‌سال ۸۶ به مقوله صادرات وارد شدم. بدهی بانکی هم ناشی از بی‌تجربگی در بحث واردات نبوده، چراکه اکثر واردکنندگان با ضرر مواجه شدند و تاوان آن را بخش خصوصی پرداخت کرد.‌ سال گذشته قدرت خرید مردم کم شد.

قاضی خطاب به متهم: شما در دو‌سال ۴۷۹ فقره تسهیلات گرفتید. ۶۰۰‌میلیارد تومان تسهیلات گرفتید تا کالای اساسی وارد کنید، ولی نمی‌دانم چطور از جیب این و آن سردرآورده است. شما برای متهمان وثیقه نقدی می‌گذارید و بعد اول جلسه هم آیه و حدیث می‌خوانید؟ چرا شما پول بانک را نمی‌دهید؟ الان‌ سال ۹۸ است؟

قاضی: به حاشیه نپردازید. شما پول دولت را گرفتید که کالای اساسی وارد کنید و باید تسویه می‌کردید. ‌سال ۹۷ اتفاقی افتاده و شما می‌خواهید آن را به ‌سال ۹۲ تا ۹۴ وصل کنید. شما باید درباره دریافت تسهیلات توضیح دهید. شما در فرآیند اخذ تسهیلات دچار جرم شدید. اتهام شما اخذ تسهیلات به نحو نامشروع است.

متهم: بانک دست به انتخاب مشتری می‌زند و براساس سیاست‌ها و ضوابط خود دست به اعتبارسنجی می‌زند. اینجانب یک مشتری خوب برای بانک بودم و الان به‌عنوان یک بدهکار بانکی که نیمی از بدهی خود را پرداخت کرده‌ام، این‌جا هستم.

قاضی: شما حتما به صورت آزاد کالاها را خرید کردید و با قیمت کمتر هم به دست مردم رساندید و الان هم مردم ایران شکر‌گزارند!

متهم: متاسفانه همین‌طور هم هست. (این پاسخ متهم خنده حضار را به دنبال داشت)

نماینده دادستان (قهرمانی): من به‌عنوان مدعی‌العموم به مدیران بانک‌ها هشدار می‌دهم بدون رعایت بهداشت اعتباری به اشخاص فاقد صلاحیت تسهیلات ندهند. اگر بخواهند می‌توانند از اموال خودشان، پدرانشان و اجدادشان تسهیلات بدهند، نه از سپرده‌های مردم که نزد بانک امانت است.

قاضی: همه فهمیدند که شما یکی از اشخاصی هستید که کالاهای اساسی کشور را وارد کردید. همه می‌گویند تحریم‌ها را دور می‌زنیم، اما درنهایت ملت را دور می‌زنند. فکر نکنید توضیحات اضافه تاثیری دارد. ملت نمی‌خواهند شما کالای اساسی وارد کنید. باید چه کسی را ببینند؟ هنرپیشه گوشت وارد می‌کند و شما هم گوشت وارد می‌کنید و فیلم هم می‌سازید. هیچ‌کس هم تولیدکننده نیست و همه واردات انجام می‌دهند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.