چین، روسیه و کوبا وارد شورای حقوق بشر شدند

عربستان از راهیابی به این شورا باز ماند

علاوه بر چین و کوبا و روسیه، کشورهای دیگری شامل پاکستان، ازبکستان، گابن، مالاوی، نپال، ساحل عاج، گابن، سنگال، اوکراین، مکزیک، بولیوی، فرانسه و انگلیس به جمع اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد پیوستند و عربستان از راهیابی به این شورا باز ماند

شهروند آنلاین:۱۵ عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در هفتاد و پنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد انتخاب شدند.بر اساس این گزارش، در رأی گیری روز سه شنبه چهار کشور ساحل عاج، مالاوی، گابن و سنگال موفق به کسب کرسی‌های آفریقا شدند.

همچنین روسیه و اوکراین دو کرسی اروپای شرقی و انگلیس و فرانسه هم دو کرسی اروپای غربی را کسب کردند.مکزیک، کوبا و بولیوی هم موفق به کسب سه کرسی خالی در گروه آمریکای لاتین و کارائیب شدند.چین، روسیه، کوبا و پاکستان هم دیگر کشورهایی بودند که به عنوان اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل انتخاب شدند.

این در حالی است که عربستان سعودی از راهیابی به این شورا بازماند. قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول از دلایل مخالفت جدی با عضویت عربستان در شورای حقوق بشر بود.

دیده‌بان حقوق بشر از جمله گروه‌هایی بود که علیه انتخاب عربستان سعودی به شورای حقوق بشر فعالیت می‌کرد. این گروه در این رابطه گفت که علیرغم اعلام برنامه‌های اصلاحی توسط عربستان سعودی، این حکومت همچنان مدافعان حقوق بشر، مخالفان، و فعالان حقوق زنان را هدف سرکوب قرار می‌دهد. از جمله فعال حقوق زنان لجین الهذلول‎ که هم اکنون در عربستان سعودی زندانی سیاسی است.

مدیر سازمان دیده بان حقوق بشر، لوئیس شاربنو، رای نیاوردن عربستان را اتفاقی میمون توصیف کرد و گفت:«عدم موفقیت عربستان در کسب کرسی در شورای حقوق بشر یادآور خوبی است که لازم است رقابت بیشتری در انتخابات سازمان ملل باشد. اگر نامزدهای دیگری وجود داشتند، چین، کوبا و روسیه نیز ممکن بود رای نیاورند.»

دیده‌بان حقوق بشر معتقد است که عربستان سعودی در برابر نقض حقوق انسان‌ها – از جمله قتل روزنامه‌نگار جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول – مسئولیت کمی از خود نشان داده است.

مایک پمپئو – وزیر امور خارجه ایالات متحده – روز سه‌شنبه در واکنش به انتخاب‌های اخیر شورای حقوق بشر گفت: «مجمع عمومی سازمان ملل متحد بار دیگر کشورهایی را انتخاب کرد که دارای سو پیشینه حقوق بشری هستند.»

دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در سال ۲۰۱۸ به دلیل آنچه که تعصب علیه اسرائیل و عدم اصلاحات عنوان کرد، شورای حقوق بشر را در میانه مدت دوره ترک کرد.

۱۹۳ کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل هر سه سال یک بار مشخص می‌کنند که چه کشورهایی بر ۴۷ کرسی شورای حقوق بشر بنشینند. اعضای شورا نمی‌توانند بیش از دو دوره متوالی خدمت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.