خارجی ها درباره «برادران لیلا» چه گفتند؟!

به گزارش شهروند آنلاین؛ با اینکه در دو روز اول نمایش فیلم «برادران لیلا» رسانه‌های ایرانی از استقبال قابل‌توجه منتقدان روزنامه‌های خارجی و مجلات معتبر سینمایی از فیلم جدید سعید روستایی نوشته‌اند، اما با این‌حال در نگاهی بی‌طرف در مورد این فیلم می‌توان از استقبال نسبی منتقدان از این فیلم نوشت. در واقع در کنار منتقدانی که درباره این فیلم نوشته و از آن ستایش کرده‌‌اند، منتقدانی هم هستند که نمره‌های پایینی به این فیلم داده و حتی یک سطر هم درباره آن ننوشته‌اند! این دو گروه در کنار هم استقبالی نسبی از این فیلم را به نمایش می‌گذارند.

چارلز دیکنز در تهران

اولین نشریه‌ای که درباره فیلم «برادران لیلا» نقدی مثبت به چاپ رساند، مجله آمریکایی هالیوودریپورتر بود که این ساخته سعید روستایی را «یک درام اجتماعی گسترده با بازی‌هایی احساس‌برانگیز» نامید. «روایتی از جنس رمان‌های قرن نوزدهمی امیل زولا یا چارلز دیکنز که در یک داستان سه ساعته گنجانده شده باشند».

از نظر جوردن مینتزر منتقد هالیوودریپورتر؛ «برادران لیلا» شاید فیلمی کامل نباشد، شاید گاهی به یک ملودرام نزدیک شود و گاهی از نظر فنی کمی شلخته باشد، ولی با این‌حال یک فیلم عالی است که از طریق روایت داستان سختی‌های زندگی یک خانواده داستانی در مورد ایران روایت می‌کند.

این منتقد با یادآوری فیلم «متری شیش‌ونیم» به‌عنوان «یکی از بهترین فیلم‌های پلیسی و جنایی سال‌های اخیر که دیگر شبیه آن در هالیوود ساخته نمی‌شود» نوشت: «سومین فیلم روستایی اثری است به همان اندازه حماسی- و البته صمیمی‌تر- درباره یک خانواده کارگری. یک رمان عظیم قرن نوزدهمی از امیل زولا یا چارلز دیکنز که در یک داستان سه ساعته خلاصه شده.»

منتقد هالیوودریپورتر در ادامه نوشته: «فیلم داستان پنج خواهر و برادر را دنبال می‌کند که تلاش می‌کنند تا در زمانی که آدم‌ها به هم رحم نمی‌کنند و کلاهبرداری، اختلاف طبقاتی، دعواهای خانوادگی و مشکلات اقتصادی جامعه را به آستانه فاجعه کشانده، سرپا بمانند. فیلمی که شاید یک فیلم کامل نباشد، ولی یک فیلم عالی است هم از نظر عظمت و هم از نظر آنچه که می‌خواهد روایت کند».

این منتقد در ادامه سعید روستایی را با اصغر فرهادی قیاس می‌کند: «برادران لیلا» فیلم‌های اصغر فرهادی را به ذهن می‌آورد که هردو اغلب با پیمان معادی، یکی از بهترین بازیگران ایران کار می‌کنند. البته فرهادی بیشتر به دنبال جست‌وجوگری و الهام بخشیدن است در حالیکه روستایی همه چیز را به شیوه‌هایی بسیار جسورانه بیان می‌کند».

پدرخوانده به سبک ایرانی!

از نظر پیتر برادشاو منتقد ارشد روزنامه گاردین، نیز «برادران لیلا» فیلمی درخشان است: «یک درام تاثیرگذار و کاراکترمحور خانوادگی بزرگ و جذاب به سبک درام‌های خانواده‌محور ایتالیایی- آمریکایی از جنس «روکو و برادران» یا «پدرخوانده» که صحنه‌های بزرگ و اجرای باشکوه و تکان‌دهنده و در عین‌حال خشن‌اش شکوه و عظمت فیلم‌های ویسکونتی را با پیرنگ‌هایی از آثار آرتور میلر ترکیب کرده است».

بررسی تفصیلی خانواده فقیر تهرانی

منتقد نشریه ورایتی ضمن تحسین سبک کاری متفاوت و منحصربه‌فرد سعید روستایی، درباره فیلم «برادران لیلا» نوشته که «سعید روستایی با این درام پیچیده درباره پنج خواهر و برادری که سعی می‌کنند با چنگ و دندان خود را از فقر بیرون بکشند، برای اولین بار برای دریافت نخل طلای کن رقابت می‌کند».

نشریه سینمایی اسکرین‌دیلی نیز ارزش و اهمیت فیلم جدید روستایی را منحصر به نمایش خانواده در این فیلم می‌داند: «سنت و روابط خانوادگی را در فیلم «برادران لیلا» به طرزی قانع‌کننده می‌توان دید. در فیلمی که می‌توان آن را یک بررسی تفصیلی و جامع درباره دینامیک‌های یک خانواده فقیر در تهران نامید که برای بقا دست‌وپا می‌زند».

منتقد اسکرین‌دیلی «برادران لیلا» را «دنباله‌ای جاه‌طلبانه بر فیلم حیرت‌انگیز متری شیش‌ونیم» می‌داند که «به مقولاتی چون حقیقت، دروغ، انگیزه‌های متضاد و عواقب تحریم‌های بین‌المللی می‌پردازد».

روستایی، مجیدی و فرهادی!
نمایی از فیلم «برادران لیلا»
نمایی از فیلم «برادران لیلا»

پیتر دبروگ، منتقد شناخته‌شده نشریه ورایتی «برادران لیلا» را «درام رمان‌گونه سعید روستایی درباره خانواده‌ای فقیر» نامیده که «مهم‌ترین ویژگی آن درخشش ترانه علیدوستی در ترکیب مردانه بازیگران فیلم است که صحنه را از آن خود کرده».

پیتر دبروگ با اشاره به فیلم‌های «ابد و یک روز» و «متری شیش‌ونیم»؛ سعید روستایی را «نماینده نسل جدیدی از فیلمسازان سینمای ایران» می‌داند که «آن‌قدر زیرک است که انتقادهای اجتماعی‌اش را در عمق بافت داستان‌های امروزی جاسازی کند تا موجبات ناراحتی مسئولان کشورش را- دست‌کم تا این لحظه- فراهم نکند»!

به گفته این منتقد؛ «سبک روستایی- با آن دیالوگ‌های سریع و توی هم و موقعیت‌های اجتماعی خفقان‌آور- تفاوتی تمام‌عیار با فیلم‌هایی دارد که تا امروز از سینمای ایران در عرصه جهانی عرضه شده‌اند؛ خواه قصه‌های حکایت‌گونه مجید مجیدی بوده باشند و خواه درام‌های اصغر فرهادی که سادگی و بی‌آلایشی‌شان آنها را به خوراک‌های بین‌المللی مناسبی بدل کرده است».

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.