ماجرای وحشتناک نجات از دره‌های عمیق کردکوی/ امدادگر در جستجوی فرد حادثه دیده

کردکوی؛خیلی‌ها به‌واسطه گمشدن گردشگران در وسعت بزرگش از آن به‌عنوان بهشت گمشده‌ها یاد می‌کنند. فرقی نمی‌کند کوهنورد باشید یا دوچرخه‌سوار کوهستان، برای تفریح و پیاده روی راهی این جنگل هزارتو شده باشید یا برای پاراگلایدرسواری. کافی‌است بدون اطلاعات قبل از تغییرات احتمالی شرایط آب‌وهوایی و شناخت ناکافی از مسیرها دل به این جنگل سرسبز و پرهیجان بزنید، آن‌وقت محال است اسم‌تان جزو لیست بلندبالای بهشت گمشده‌ها ثبت نشود. از گم کردن مسیر هم که بگذریم حوادث هم هیچوقت گردشگران و ورزشکاران مراجعه‌کننده به این جنگل را رها نمی‌کند. «حسن پیکان» 43 ساله اهل استان خوزستان هم یکی از این ورزشکاران پاراگلایدرسوار بود که بعد از سقوط در این جنگل بعد از تقریبا 17 ساعت عملیات سخت امدادی توسط نجاتگران جمعیت هلال‌احمر استان به سلامت برگشت. جمعیت هلال‌احمر استان گلستان برای نجات این پاراگلایدرسوار 22 نفر از نیروهای متخصص خود را به منطقه اعزام کرد تا در دل شب و با وجود بارندگی، عملیات نجات این فرد دنبال شود. به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گلستان این نیروها در قالب هشت تیم با به‌کارگیری سه دستگاه خودروی کمک‌دار سبک، یک دستگاه آمبولانس، ۶ دستگاه موتورسیکلت و چهار ست تجهیزات کوهستان به محل حادثه اعزام و موفق شدند این فرد را به سلامت به دامنه کوه درازنو و منطقه جنگلی کردکوی منتقل کنند.

فاطمه عسگری نیا- شهروند آنلاین؛ شب سوم خرداد بود که تیم پاراگلایدرسواران خوزستانی خود را به منطقه کردکوی رساندند. بعد از یک استراحت شبانه، صبح روز سوم خرداد اعضای تیم برای پرواز بر فراز منطقه خود را آماده کردند. هوا صاف بود و خبری از ابروبارش‌های بهاری نبود.

حمیدرضا که یکی از اعضای این تیم بود اولین پرواز خود را هنگام صبح به سلامت به پایان رساند. تجربه شیرین پرواز صبحگاهی او را برای انجام پرواز دوم در عصر همان روز تشویق کرد: «عصر هم در ابتدای شروع پرواز هوا بد نبود اما ابرها بیشتر شده بودند. ساعت حدود 19 و 30 دقیقه بود که در مسیر برگشت به درازنو در یک منطقه مه‌آلود گرفتار شدم و بعد از خروج از این شرایط خود را بر فراز جنگل دیدم. زمان زیادی برای تصمیم‌گیری نداشتم بین جنگل و فرود در میان درختان و دره‌هایی که از بالا می‌دیدم ترجیح دادم در قسمت دره‌ای فرود بیایم. شدت فرودم به‌حدی بود که در ابتدا فکر کردم از قسمت پا دچار شکستگی شده‌ام.»

حمیدرضا به محض فرود دوستان هم‌تیمی و جمعیت هلال‌احمر را از وضعیتش مطلع می‌کند: «طی تماس با هلال‌احمر و ارسال لوکیشن محل دقیق فرود خود را اطلاع دادم. با تاکید تیم امدادونجات در همان نقطه به انتظار امدادگران نشستم و دائما از طریق تماس‌های تلفنی، آنها را از وضعیت خود مطلع می‌کردم. مسیر دسترسی سخت امدادگران به من باعث شب‌مانی‌‌ام در منطقه شد اما در تمام این مدت تماس امدادگران با من قطع نشد و این مسأله موجب دلگرمی‌ام شد چراکه تا پیش از این همیشه از تنها ماندن در تاریکی هراس داشتم.»

20 امدادگر در جستجوی فرد حادثه دیده

نجاتگران جمعیت هلال‌احمر به محض دریافت گزارش این حادثه همراه با تیمی 20 نفره از امدادگران متخصص کوهستان به همراهی عبدالله هزارجریبی، مسئول امدادونجات جمعیت هلال‌احمر کردکوی راهی منطقه شدند.

به گفته عبدالله باوجود اینکه ساعت اعلام حادثه به تاریکی شب می‌خورد تیم امدادونجات راهی منطقه شدند چراکه با توجه به گزارش‌های اولیه‌ دریافتی از فرد حادثه‌دیده احتمال خونریزی داخلی و به کمارفتن او وجود داشت، لذا تلاش کردیم تا قبل از این شرایط و قطع دسترسی برای پیدا کردن محل دقیق فرود، به او برسیم: «لوکیشنی که این فرد برای ما فرستاده بود از طریق موبایل بود و لوکیشن‌های موبایلی اغلب دقیق نیست و 3 تا 5 کیلومتری محل حادثه را نشان می‌دهند. به‌همین‌ خاطر زمان دسترسی ما به این فرد طول کشید.»

تیم امدادونجات حوالی ساعت 8 شب به ابتدای مسیر جاده‌ای کردکوی رسیدند و امکان ادامه مسیر با خودرو وجود نداشت: «منطقه‌ای که این فرد در آن سقوط کرده بود بسیار خطرناک و در ارتفاع 750 متری آب‌های آزاد بود. وجود آبشارهای مرتفع و بسیار در منطقه راه دسترسی به این فرد را سخت کرده بود. برای اینکه سریع‌تر خود را به محل حادثه برسانیم از سه نقطه مختلف کار جست‌وجو را آغاز کردیم.»

انتخاب 3 مسیر جستجو

مسیر مشتی، آبشار 7 طبقه و مسیر توسکا چشمه سه نقطه شروع عملیات جست‌وجوی نجاتگران برای پیدا کردن این پاراگلایدرسوار بود: «با توجه به شرایطی که این فرد در آن گرفتار شده بود تلاش می‌کردیم تا با جست‌وجو از سه مسیر سریع‌تر به او دسترسی پیدا کنیم هرچند وجود دره‌های عمیق، شیب‌های تند، بارش شدید باران و لغزنده‌بودن زمین کار ما را بسیار سخت کرد. از طرفی با توجه به شناختی که از منطقه داشتیم با تجهیزات کامل عازم منطقه شدیم و حمل این وسایل به سختی مسیر ما افزوده بود.»

نجاتگران، عملیات امدادونجات را پیاده و همراه با موتورسیکلت در مسیرهای سخت جنگلی و کوهستانی طی کردند: «آن شب تا صبح بی‌وقفه باران بارید و بچه‌های امدادگر در آن شرایط، کار جست‌وجو را دنبال کردند. در تمام طول جست‌وجو سعی کردیم طی تماس با این فرد و کنترل فشار روانی او کمک کنیم تا شرایط را تحمل کند.»

مسیر صعب العبور کار جستجو را سخت کرد

سیدرضا عقیلی، یکی دیگر از امدادگران حاضر در این ماموریت هم با اشاره به سختی‌های پیش روی نجاتگران در این عملیات می‌گوید: «محل سقوط این ورزشکار را می‌دانستیم اما دسترسی به آن بسیار سخت بود. به‌‎طوریکه گاها مجبور می‌شدیم مسیر رفته را به‌خاطر وجود آبشارهای بلند برگردیم. ساعت سه شب ما درست در نزدیکی این فرد بودیم اما تاریکی شب اجازه ریسک و طی مسیر سخت صخره‌ها را به ما نداد به‌خاطر همین مجبور شدیم تمام راه‌رفته را برگردیم. همین مسأله باعث شد تا زمان دسترسی و رهاسازی او از این وضعیت کمی به طول بکشد.»

ساعت حدود 8 صبح نجاتگران به نزدیکی این مصدوم رسیدند. سیدرضا عقیلی، نجاتگری بود که به تنهایی برای انتقال مصدوم به پایین دره رفت: «وقتی همراه با تیم امدادی بالای سر مصدوم رسیدم فاصله ما با او حدود 35 متر بود. امکان فرود همه اعضای تیم نبود به‌خاطر همین خودم به تنهایی با ایجاد کارگاه فنی روی دیواره آبشار به پایین رفتم. خوشبختانه وقتی به این مصدوم رسیدم متوجه شدم برخلاف چیزی که ما گمان می‌کردیم مصدومیت او زیاد نبود و موفق شدیم با کمک بسکت به بالا منتقل و باقی مسیر را با کمک خودش به سمت پایین طی کنیم.»

این عملیات سخت و نفسگیر حدود ساعت 13 ظهر روز 14خرداد به پایان رسید  و نجاتگران موفق شدند این ورزشکار خوزستانی را به سلامت به تیم خود تحویل دهند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.