توسعه اتاق‌های چندحسی مدارس

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی خبر داد

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در نشستی به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی نابینایان(عصای سفید) از احداث دو مدرسه خبر داد.نشستی که به مشکلات نابینایان از منظر آموزش‌وپرورش پرداخت.

شهروندآنلاین- سیدجواد حسینی آرمان بشر را  ایجاد جامعه دوستدار انسان دانست. آرمانی که بزرگ‌ترین مولفه‌اش دوستدار جامعه معلولان، اوتیسم، آسیب‌دیدگان جسمی حرکتی و نابینایان و… است.

ما تمام تلاشمان را باید بکنیم تا قوانین جامعه برای دسترس‌پذیری و عادلانه‌سازی جامعه را در پیش ببریم. قانون حمایت از حقوق معلولان را داریم که بر برابری فرصت‌های آموزشی و شغلی تاکید دارد و دوم بر دسترسی‌پذیری امکانات و معابر و….

حسینی  با اشاره به اینکه عادلانه‌سازی آموزش و کیفیت بخشی به نظام یاددهی یادگیری از مهم‌ترین محورهاست. گفت:«آموزش‌وپرورش یکی از ارکان مهم عادلانه شدن و برابرسازی جامعه است.»

سال ۱۳۷۰ اساسنامه سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی مصوب شد و هفت گروه مخاطب را تحت پوشش قرار داد که یکی از آنها نابینایان هستند.

بیش از ۳۳۰۰ دانش‌آموز نابینا در ۲۳مدرسه ویژه نابینایان در ۳۰ رشته تحصیل می‌کنند.

۴۹۸۵ دانش‌آموز  هم در ۷۷ رشته و ۹۱۳ مدرسه‌پذیرا در طرح تلفیقی مشغول به تحصیل هستند.

در مجموع ۸۳۷۳ دانش‌آموز در ۹۳۶ مدرسه و ۱۰۷ رشته داریم که ۹ مدرسه شبانه‌روزی است.

بیش از ۳۳۰۰ دانش‌آموز نابینا در ۲۳مدرسه ویژه نابینایان در ۳۰ رشته تحصیل می‌کنند.  ۴۹۸۵ دانش‌آموز  هم در ۷۷ رشته و ۹۱۳ مدرسه‌پذیرا در طرح تلفیقی مشغول به تحصیل هستند. در مجموع ۸۳۷۳ دانش‌آموز در ۹۳۶ مدرسه و ۱۰۷ رشته داریم که ۹ مدرسه شبانه‌روزی است.

حسینی با بیان اینکه فضا، تجهیزات، معلم، محتوا باید متناسب‌سازی شوند، گفت:«کتاب‌های درشت خط برای کم‌بینایان و برای نابینایان خط بریل و کتب صوتی را به کار گرفته‌ایم.»

به گفته او  هزار و دویست معلم  کار آموزش‌وپرورش نابینایان و کم‌بینایان را برعهده دارند و ۳۵۰ تن خودشان آسیب‌دیده بینایی‌اند.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی فعالیت را در سه قلمرو  آموزشی، حمایتی و مشارکتی برون‌سازمانی عنوان کرد.

به گفته او در بخش حمایتی پوشش تهیه عصا، عینک و … انجام  می‌شود. در بخش آموزش در هفت حیطه مناسب‌سازی کتب، تهیه راهنمای معلم، گسترش رشته‌های مورد نیاز، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تهیه ابزار آموزشی، تولید محتوای مجازی و مناسب‌سازی و تهیه فضاهای ویژه نابینایان اقداماتی انجام می‌شود.

حسینی از مناسب‌سازی سالانه حداقل ۱۲۰ کتاب درسی به شکل بریل، صوتی و درشت‌نما خبر داد.«تولید محتوا در بستر شبکه شاد شروع شده و بیش از ۱۱۰۰ محتوا ارزیابی شده و ۱۳۷ محتوا فقط برای دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینا بارگذاری شده است.»

23 مدرسه نابینایان داریم و دومدرسه دیگر در دست احداث است. در تمام مدارس نابینایان اتاق بازی راه‌اندازی کردیم. کودکان نابینا نیازمند اتاق‌های چندحسی هستند که باید تلاش کنیم همه مدارس ما مجهز به این اتاق شوند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از تهیه بیست‌وهفت راهنمای معلم و دستورالعمل ویژه معلمان در حوزه آسیب‌دیدگان بینایی گفت.«۱۰ عنوان بسته همراه معلم تهیه شده و در دسترس معلمان قرار داده‌ایم.»

او از نهضت آموزش زبان اشاره و خط بریل خبر داد. از اینکه پنج‌هزار معلم در این زمینه آموزش خواهند دید.

حسینی اشاره‌ای هم به برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای معلمان گفت: «یکی از اقدامات انجام شده برپایی نهضت توان‌افزایی است.»

به گفته او براساس آمایش سرزمینی در کل هفت گروه معلولان تحت پوشش به صدوهفتاد هزار قلم وسیله در صدوپنج گروه نیاز است.

اقلامی که برای تهیه آنها به بیش از ۱۲۰میلیارد تومان اعتبار نیاز است.«در حوزه خدمات درمانی چون داروهای مستمر، دندانپزشکی، پاراکلینکی و مانند آن هم تحت پوشش است.»

نابینایان و کم‌بینایان خدمات حمایتی عصا با رقم دویست‌هزارتومان و عینک چهارصد هزار تومان و تبلت هشتصدهزار تومان به دانش‌آموزان ارائه شده است.«تاکنون 9هزار قلم با ارزش بالای ۳۰ میلیارد تومان به دانش‌آموزان کم‌بینا و نابینا تقدیم شده است.

به گفته رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی برای نابینایان و کم‌بینایان خدمات حمایتی عصا با رقم دویست‌هزارتومان و عینک چهارصد هزار تومان و تبلت هشتصدهزار تومان به دانش‌آموزان ارائه شده است.«تاکنون 9هزار قلم با ارزش بالای ۳۰ میلیارد تومان به دانش‌آموزان کم‌بینا و نابینا تقدیم شده است.»

او ادامه داد:«23 مدرسه نابینایان داریم و دومدرسه دیگر در دست احداث است. در تمام مدارس نابینایان اتاق بازی راه‌اندازی کردیم. کودکان نابینا نیازمند اتاق‌های چندحسی هستند که باید تلاش کنیم همه مدارس ما مجهز به این اتاق شوند.»

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور با بیان اینکه  فضای مجازی، خانواده، مدارس، کتاب‌های درسی و… از جمله مواردی است که باید مناسب‌سازی شود، گفت:«امسال از ۱۴۹ دانش‌آموز نابینا و کم‌بینایی که در کنکور سراسری شرکت کردند ۱۰۹ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند و ۷ نفر رتبه زیر ۱۰ را کسب کردند.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.