تغییر آنتی‌ژنیک ویروس عامل شدت کروناست

کرونا جهش یافته و قوی تر شده است

شهروند آنلاین: این روزها شدت بیماری‌زایی ویروس کرونا بیشتر شده است و افراد با شدت بیشتری به کرونا مبتلا می‌شوند. آمارها نیز این روزها در حال رکوردزدن است و هر روز به تعداد مبتلایان و افراد بستری در بیمارستان افزوده می‌شود.

همه گیری ویروس کرونا در حالی رقم می‌خورد که مسئولان بیمارستان‌ها مدام از پرشدن تخت‌ها خبر می‌دهند و بارها هشدار داده‌اند که بیمارستان‌هایی که بیماران کرونایی را پذیرش می‌کنند دیگر تخت خالی ندارند و برخی از بیماران باید تا مدتی برای بستری‌شدن در انتظار بمانند.

وضعیت به اندازه‌ای بحرانی شده است که سپاه و ارتش اعلام آمادگی برای برپایی بیمارستان صحرایی کرده‌اند و اینها نشان می‌دهد که شرایط زیاد مناسب نیست.

کرونا جهش یافته است 

اما این شرایط در حالی پیش می‌رود که تعداد زیادی از کارشناسان بر این باورند که ویروس جهش پیدا کرده است و همین اتفاق سبب شده است که ویروس مهاجمی‌تر عمل کند.

دکتر محمد سینایی، فوق تخصص ریه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بر این باور است که با شرایطی که پیش می‌رود این آمارها تا مدتی سیر نزولی نخواهد داشت و هر روز شاهد رکوردزنی آمار کرونا خواهیم بود و روز به روز بر تعداد موارد ابتلا و مرگ افزوده می‌شود.

ویروس قوی شده است

او با تأکید بر اینکه در روزهای اولی که این ویروس همه‌گیر شده بود کسی فکرش را نمی‌کرد که تا این اندازه قدرت داشته باشد، ادامه می‌دهد: «هر چقدر که زمان بیشتری می‌گذرد این ویروس قدرتمند‌تر می‌شود و با تغییراتی که این روزها به وجود آورده دنیا را به زانو در آورده است.

تغییرات آنتی ژنیک ویروس

این پزشک متخصص تغییرات این ویروس را آنتی‌ژنیک عنوان می‌کند و می‌گوید که ویروس تغییر ماهیت داده است در گذشته وقتی سیستم ایمنی افراد تقویت می‌شد ویروس کمتر فضای جولان داشت و خیلی زود از بین می‌رفت و ادامه می‌دهد: «یکی از تغییرات ویروس کرونا تغییر آنتی‌ژنیک این ویروس است به این معنا که در حال حاضر این ویروس یاد گرفته که از سیستم ایمنی فرار کند و این سبب افزایش آمار مبتلایان شده است.»

افزایش قدرت سرایت کرونا

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه تغییرات این ویروس به گونه‌ای است که قدرت سرایت آن افزایش یافته است، ادامه می‌دهد: «قدرت انتشار ویروس زیاد شده است و اگر قبلا یکی دو نفر از خانواده به ویروس مبتلا می‌شدند اکنون تمام خانواده مبتلا می‌شوند.»

فرار از دست سیستم ایمنی بدن

او تأکید می‌کند که وقتی این ویروس بتواند از دست سلول‌های ایمنی بدن فرار کند، می‌تواند در بدن جولان بیشتری بدهد و شرایط برایش سخت‌تر می‌شود و می‌افزاید: «شدت بیماری‌زایی ویروس نیز افزایش چشمگیری پیدا کرده است و به همین دلیل تعداد افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند و شرایط سختی دارند زیاد شده و میزان مرگ‌ومیر افراد افزایش پیدا کرده است.»

سینایی معتقد است که کرونا ویروس مرموزی است که درمان و واکسن ندارد و تنها راه پیشگیری از این بیماری شستن دست‌ها با صابون و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است اما در رأس آن استفاده از ماسک قرار دارد. نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که باید همه این دستورالعمل‌ها با هم عمل شود تا در کاهش ابتلا تأثیرگذار باشد.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.