به من نگویید دورگه!

سعید ارمغانی، سرمربی تیم‌ملی بسکتبال در گفت‌وگو با «شهروندآنلاین»: افتخارم خدمت به ایران است

سرمربی تیم‌ملی بسکتبال می‌گوید آرام‌آرام پروسه تغییر نسل در این تیم را انجام خواهد داد.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، نام سعید ارمغانی برای آنها که سفت‌وسخت بسکتبال را دنبال‌می‌کنند،‌آشناست. مربی ایرانی که سال‌ها خارج از کشور زندگی کرده و حالا با نظر ریاست فدراسیون بسکتبال برای هدایت تیم‌ملی ایران به کشور برگشته است.

ارمغانی در اواسط دهه 60 بازیکن تیم‌ملی بسکتبال ایران بود. او بعد از درخشش‌های متوالی درنهایت توسط ژادانی، مربی مجارستانی به این کشور رفت و برای واشاش بازی کرد. از همان زمان مقیم کشور مجارستان شد و تا قبل از بازگشت به ایران به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی در مجارستان زندگی می‌کرد.

البته ارمغانی در سال‌های گذشته چند باری به ایران آمده و مربیگری کرده است. او در اوایل دهه80 حتی سرمربی تیم‌ملی بسکتبال ایران هم شد، اما شکست در بازی‌های غرب آسیا و تغییر در رأس فدراسیون به کارش خاتمه داد. این مربی دوملیتی بعدها به عنوان سرمربی تیم ذوب‌آهن و مشاور فنی تیم فولاد ماهان اصفهان هم با بسکتبال ایران کار کرد.

حالا ارمغانی چند روزی است به ایران برگشته و هدایت تیم‌ملی را برعهده گرفته است. او که در بخش پایه‌های بسکتبال بسیار متبحر است، در اولین اقدام قصد دارد نسل این رشته ورزشی را در ایران دگرگون‌کند و تیمی جدید و جوان را برای سال‌های بعد بسازد.

با ارمغانی درباره برخی مسائل پیرامون خودش و تیم‌ملی بسکتبال دقایقی همکلام شدیم که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

تبریک به خاطر سرمربیگری تیم‌ملی بسکتبال؛ چه شد که بعد از سال‌ها به کشور برگشتید؟

من در کشور مجارستان آکادمی بسکتبال دارم، اما وقتی پیشنهاد فدراسیون فوتبال ایران برای سرمربیگری تیم‌ملی رسید، بدون درنگ قبول کردم. البته موضوعاتی بود که باید رایزنی می‌کردیم. خوشبختانه همه چیز خوب پیش رفت و این اتفاق بزرگ رخ داد. باید از رئیس فدراسیون بسکتبال آقای داوری عزیز تشکر کنم که به من اعتماد کردند و امیدوارم روزهای خوبی را در کنار یکدیگر سپری کنیم.

 

در روزهایی که کمی مذاکرات شما با فدراسیون بسکتبال طولانی شد، گفته‌ می‌شد که اصرار به بستن قرارداد دلاری دارید. این موضوع درست است؟

مفاد قرارداد محرمانه است و نمی‌توانم حرفی در این‌خصوص بزنم. البته این را بگویم که برای فدراسیون بسکتبال شرطی نگذاشتم و در بحث قرارداد یکسری ملزومات وجود دارد که هر دو طرف به آن آشنا بودیم و توافق حاصل شد. موضوع دیگری نیست که بخواهم در این بحث مطرح کنم.

برخی افراد در روزهای گذشته شما را مربی‌ای دوملیتی یا حتی دورگه خطاب‌کردند و نسبت به حضورتان انتقاد داشتند. در این‌باره نظری دارید؟

من دورگه نیستم. یک ایرانی‌ام و به ایرانی‌بودنم افتخار می‌کنم. در سال‌های حضورم در مجارستان همواره به‌عنوان یک ایرانی با ما در زمینه بسکتبال کار داده‌اند و فکر می‌کنم این مسأله‌ای بدیهی است. ایرادی به انتقادها نمی‌بینم. به هر حال، آدم باید سعی کند با کار و تلاش نظر افراد را برگرداند. انتقاد در همه جا وجود دارد و من با این مسأله آشنا هستم. امیدوارم که بتوانم جواب اعتماد جامعه بسکتبال را بدهم. هرچند که کار بسیار دشواری پیش رویمان است و باید خیلی چیزها را تغییر بدهیم.

چند روزی است تمرینات تیم‌ملی بسکتبال زیر نظر شما برگزار می‌شود؛ به نظر می‌رسد دنبال تغییر نسل بسکتبال هستید…

به هر حال بسکتبال ایران استعدادهای سرشاری دارد که ما سعی‌می‌کنیم با کمک مربیان پایه آنها را شناسایی کنیم و به تیم‌ملی بزرگسالان برسانیم. خوشبختانه بازیکنانی که اکنون هستند، جمعی از باتجربه‌ها و جوانان را تشکیل داده‌اند و با تمام توان ادامه می‌دهند.  هدف ما با همکاران این بود که در کنار باتجربه‌ها جوانان را به بدنه تیم تزریق کنیم تا برای میان‌مدت و بلندمدت رشد کرده و جانشین بزرگان شوند. البته که این پروسه باید رفته‌رفته طی شود و نمی‌توان به‌طور ناگهانی تیم را کلا جوان کرد.

درباره حامد حدادی هم بحث‌هایی وجود داشت؛ دعوت‌نشدن ظاهرا دلخوری‌هایی را پدید آورده است

حامد حدادی بسکتبالیستی بی‌نظیر است، اما او خودش هم می‌داند که مادام‌العمر نمی‌تواند بازی کند. باید برای او و سایر بزرگ‌ترهای تیم‌ملی جانشین پیدا کنیم. ما جوانان خوبی داریم که باید تجربه کسب کنند. باید به آنها فرصت بدهیم و صبر کنیم تا در بازی‌های تدارکاتی به سطح خوب آمادگی برسند.

 

برنامه‌های اردویی تیم‌ملی چطور است؟

هدف نهایی ما مسابقات کاپ آسیا و انتخاب جام‌جهانی بسکتبال است. تا آن زمان پنج هفته زمان داریم و باید خوب آماده‌سازی کنیم. یک اردوی داخلی در گرگان یا کیش برپا می‌کنیم. شاید یک اردو و یک بازی دوستانه در لبنان داشته باشیم. اگر به کیش برویم ممکن است چند تیم کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را دعوت کنیم تا به کیش بیایند و بازی کنیم. بعد از آن هم احتمالا یک اردو در صربستان خواهیم داشت و با تیم خوب صربستان بازی دوستانه خواهیم کرد. درنهایت به قزاقستان خواهیم رفت تا کارمان را در بازی‌ها شروع‌کنیم.

 

به آینده تیم‌ملی بسکتبال ایران خوشبین هستید؟

ما کار می‌کنیم و امید هم وجود دارد. هرچه بلد هستیم برای موفقیت به کار می‌گیریم. در بحث بازیکنان هم باید بگویم که من به همه به یک چشم نگاه می‌کنم. خوشبختانه بچه‌های منظم و مودبی داریم. همه خوب هستند و در کنار هم برای موفقیت تلاش می‌کنیم.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.