بخت کتاب‌های مانگا در کرونا

کرونا فروش کتاب‌های مانگا را افزایش داده است

شرکت توزیع‌کننده کتاب‌های مصور مانگا در ایالات متحده می‌گوید ویروس کرونا باعث شده فروش این کتاب‌های در ماه‌ها و هفته‌های گذشته افزایش داشته باشد

شهروند آنلاین: «مانگا» یکی از قالب‌های معروف هنری در ژاپن است که در فرهنگ عامه جایگاه ویژه‌ای دارد و از دهه 50 قرن بیستم به بعد رونق پیدا کرد. مانگا در واقع به تصاویری می‌گویند که به شکل کمیک استریپ در کتاب‌های مصور منتشر می‌شود. مشخصه بارز این نوع آثار، کاراکترهای کارتونی اغراق‌آمیز هستند که بعضی از آن‌ها طرفداران زیادی بین مردم ژاپن دارند؛ طوری‌که فروش آثار مانگا همواره در ژاپن با استقبال مواجه بوده. گاهی هم بر اساس این آثار، فیلم‌ها، سریال‌ها یا کارتون‌هایی ساخته شده که شهرتی جهانی دارند؛ از جمله کارتون «فوتبالیست‌ها». به این ترتیب مانگا در دیگر کشورها هم راه پیدا کرده و توانسته مخاطبان خودش را داشته باشد. طوری‌که حالا شرکت توزیع‌کننده کتاب‌های مصور مانگا در ایالات متحده گفته ویروس کرونا باعث شده فروش کتاب‌ها در ماه‌ها و هفته‌های گذشته افزایش یابد. کوین هامریک، معاون این شرکت گفته: «فروش این کتاب‌های مصور هم به صورت الکترونیک و هم چاپی از رونق زیادی برخوردار شده و حتی در لیست کتاب‌های آمازون نیز توانسته رقبای خود را کنار بزند.»
مانگاها ابتدا در مجله چاپ می‌شدند، ولی بعدها به خاطر محبوبیت قابل توجهی که پیدا کردند به صورت کتاب درآمدند. به مولفین یا طراحان مانگا، مانگاکا گفته می‌شود. موثرترین فرد در رشد مانگا، اوسامو تزوکا است که می‌توان گفت مانگای مدرن، شبیه به چیزی که امروز به مانگا استایل (manga style) معروف است را به وجود آورد.
در ابتدا مانگاها برای کودکان نوشته می‌شدند و در مجله‌های مختص کودکان چاپ می‌شدند، که با کارهای متفاوت تزوکا در سبک‌های مختلف باعث شد که ردهٔ سنی مخاطبین گسترش پیدا کنند. مانگاهای اولیه ارزش هنری زیادی نداشتند ولی با پیدایش سبک‌های جدید و با ارزش‌های هنری بیشتر ارزش هنری بیشتری پیدا کرد، بطوری که حتی سبک مانگا اشخاصی چون ادوارد مک‌گینس و فرانک میلر را هم تحت تاثیر قرار داد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.