پشت پرده فالوئرهای مجازی

«شهروند آنلاین» پدیده خرید و فروش فالوئر در اینستاگرام را بررسی کرد؛

«فالوئر ایرانی درجه یک از تمام شهرها به صورت تضمینی پیج شما را دنبال خواهد کرد»، «بازدید با شروع آنی 5هزار تومان، لایک 25 هزار تومان و 500 کا فالوئر واقعی 13 میلیون تومان با ضمانت عدم ریزش». اینها بخشی از تبلیغات کسب و کارِ نوظهورِ «فالوئرفروشی» برای اینستاگرام است.

به‌ناز مقدسی- شهروندآنلاین؛ این روزها برای بسیاری از کاربران اینستاگرام فالوئر یا همان دنبال‌کننده اهمیت زیادی دارد. با این حال، برخی از آنها پله‌پله فالوئرها را به دنبال خود می‌کشانند و در مقابل، عده‌ای که می‌خواهند یک‌شبه ره صدساله را طی کنند، با یک تماس تلفنی در هر ساعت از شبانه‌روز به سایت‌های فروش فالوئر، دنبال‌کننده با لایک و کامنت سفارش می‌دهند!

فروشندگان برای همه نوع نیاز و سلیقه فالوئر در بساط‌شان دارند. همین هم شده که به آنهایی که پیج اینستاگرام دارند، خرید فالوئر و به کسانی که کسب و کاری دارند خرید پیج با فالوئرهای زیاد و فیک را پیشنهاد می‌دهند. این در حالی است که یک کسب و کار زمانی می‌تواند به حیاتش ادامه دهد که فالوئرهایش به جای فیک بودن، قدرت خرید داشته باشند!

فالوئر و پیج فروشی قیمت‌های مختلفی دارد، از 200 هزار تومان گرفته 50 میلیون تومان. با این حال، بسترهای مختلف فروش این کالای مجازی، فضا را برای انواع و اقسام دزدی و کلاهبرداری در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خرید و فروش کالا باز کرده است.

مژگان یکی از کاربران اینستاگرام در این‌باره می‌گوید: «من برای خرید پیج خیلی تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم که برای خرید پیج خوب اصلا توی سایت‌های خرید فروش آنلاین نگردید؛ همه‌شون کلاهبردارن.» فرناز نیز که تجربه خرید از سایت خرید و فروش آنلاین را دارد، به دیگران توصیه می‎کند: «کلاهبرداری در سایت های خرید و فروش آنلاین زیاد شده. سعی کنید پیج اینستاگرام‌تون رو از سایت‌های معتبر بخرید.»

از طرف دیگر، بسیاری از کاربران از تعهدات سایت‌های نیازمندی آنلاین نیز گلایه دارند. پویا که مدت‌ها به دنبال خرید فالوئر واقعی بوده، یکی از کاربرانی است که در بخش نظرات یکی از سایت‌های فروش فالوئر در این‌باره نوشته: «من قبلا از یک سایت فروش فالوئر خرید کردم، اما بعد از یک هفته پیجم مسدود شد.» با این حال، کارشناس سایت در جواب او می‌گوید: «از سایت‌های نامعتبر پیج می‌خرید، نتیجه‌اش همین میشه.»

 

تماس با سایت‌های خرید و فروش فالوئر

تعرفه‌های خرید با هم تفاوت‌های جزیی دارند، اما به طور کلی تعرفه خرید پیج با فالوئر واقعی 10کا حدود 5 میلیون تومان است. این را یکی از کارشناسان فروش فالوئر در یکی از همین سایت‌ها به «شهروند» می‌گوید و بلافاصله توضیح می‌دهد که با این تعداد فالوئر میانگین بازدید استوری‌ها بین  هزار تا 2 هزار و جذب فالوئر ماهانه هم هزار و 700 تاست.

اما در مقابل تعرفه‌های این سایت، یکی دیگر از فروشندگان در سایتش آمار جالبی از تعداد کاربران و سفارش‌های ثبت‌شده ارائه می‌دهد.  به گفته این سایت، از ابتدای فعالیتش تاکنون 64 هزار و 815 سفارش از خریداران فالوئر دریافت کرده است. پشتیبانی آنلاین این سایت به «شهروند» می‌گوید: «بسیاری از بلاگرها از همان روز اول که فالوئر ندارند یا با هنرشان که فالوئر نمی‌گیرند! بنابراین قطعا بسیاری از آنها فالوئر فیک یا واقعی می‌خرند تا پیج‌شان بالا برود. حتی یکی از بازیگران و استند آپ کمدین‌های معروف ایرانی مشتری خود ما بود و الان پیجش فالوئر میلیونی دارد. می‌خواهم بگویم که همه افراد مشهور و سلبریتی‌ها از همان اول برای بالا رفتن پیج‌شان حداقل بین 300 هزار تا یک میلیون فالوئر واقعی یا فیک خریداری می‌کنند.»

او معتقد است که به هیچ عنوان نمی‌توان با خرید 10، 20 هزار فالوئر توقع اتفاق خاصی را داشت و تنها باید با عددهای بالا معامله کرد.

بسیاری از بلاگرها از همان روز اول که فالوئر ندارند یا با هنرشان که فالوئر نمی‌گیرند! بنابراین قطعا بسیاری از آنها فالوئر فیک یا واقعی می‌خرند تا پیج‌شان بالا برود. حتی یکی از بازیگران و استند آپ کمدین‌های معروف ایرانی مشتری خود ما بود و الان پیجش فالوئر میلیونی دارد. می‌خواهم بگویم که همه افراد مشهور و سلبریتی‌ها از همان اول برای بالا رفتن پیج‌شان حداقل بین 300 هزار تا یک میلیون فالوئر واقعی یا فیک خریداری می‌کنند

نکته جالب درباره خرید فالوئر فیک و واقعی این است که امروزه مردم بابت مجازی‌ترین و فیک‌ترین چیزها هم پول می‌دهند! بر این اساس، یکی از سایت‌های خرید و فروش فالوئر فیک به تفکیک، تعرفه و نرخ فالوئرهای واقعی و فیک را در سایتش منتشر کرده است. مسئول این سایت درباره قیمت‌ها به «شهروند» می‌گوید: «هر کا فالوئر فیک 26 هزار تومان و هر کا فالوئر واقعی 48 هزار تومان است.» به نظر می‌رسد در این سایت کف قیمت‌ها اعلام شده و می‌توان فهمید برای یک پیج با یک میلیون فالوئر فیک باید 24 میلیون و برای همین تعداد فالوئر، اما واقعی، 48 میلیون تومان بپردازید.

 

کف بازار اینستاگرام

اینستاگرام، شبکه اجتماعی محبوب ما ایرانی‌ها بعد از فیس‌بوک، برعکس کمپانی مادر، نام فرندهایش را گذاشت «فالوئر». در واقع شاید اینستاگرام فکر این را کرده بود که خرید و فروش فرندها چندان کار دوستانه‌ای در شبکه اجتماعی نیست، اما فالوئرها را می‌شود فروخت بی‌آنکه به هیچ دوستی بربخورد! آن هم وقتی که قرار است در آن، یک میلیارد و 400 میلیون نفر با 25 میلیون کسب و کار و کاربر از سراسر جهان با یکدیگر در ارتباط باشند.

بیش از نیمی از اکانت‌های اینستاگرام، کمتر از یک‌هزار فالوئر دارند؛ به این معنی که آنها احتمالا کاربران متوسطی هستند که از این پلتفرم برای معاشرت و همگام شدن با برندها و افراد مشهور استفاده می‌کنند. با این حال، فضای رقابت در این شبکه اجتماعی آن‌قدر بالاست که بر اساس آخرین آمارها از این پلتفرم، روزانه 95 میلیون عکس و ویدیو  در اینستاگرام به اشتراک گذاشته می‌شود. از طرف دیگر، 60 درصد یعنی حدود ۶ نفر از ۱۰ کاربر اینستاگرام حداقل یک‌بار در روز وارد سیستم می‌شوند. 21 درصد از کاربران به صورت هفتگی و ۱۹ درصد نیز کمتر از این وارد سیستم می‌شوند. در سال ۲۰۲۰ کاربران اینستاگرام به طور متوسط ۵۳ دقیقه در روز برای این پلتفرم وقت صرف کرده بودند.

اینستاگرام یک پلتفرم مخصوصا محبوب برای اینفلوئنسر مارکتینگ است، زیرا ماهیت بصری این پلتفرم باعث می‌شود سازندگان بتوانند محصولات را از طریق عکس‌ها و ویدیوها در فیدها و استوری‌هایشان به نمایش بگذارند. اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام در سال 2019 نزدیک به 50 درصد رشد داشته است. 200 میلیون کاربر اینستاگرام هر روز حداقل از یک پروفایل تجاری دیدن می‌کنند و ۸۰ درصد کاربران یک پروفایل تجاری یا برند کسب و کار را فالو می‌کنند. با این حال، اگر از کف بازار بخواهیم به شما گزارشی بدهیم، باید گفت که 29 درصد از بازاریان گزارش می‌دهند که تبلیغات عکس در اینستاگرام موثرترین قالب تبلیغاتی در این پلتفرم بوده است. در واقع اینستاگرام یک پلتفرم متمرکز بر محتوای بصری است، بنابراین جای تعجب نیست که تبلیغات مبتنی بر عکس همچنان بهترین عملکرد را دارند.

 

با خرید فالوئرهای اینستاگرام چه اتفاقی می‌افتد؟

صنعت خرید و فروش فالوئرهای جعلی اینستاگرام، یک پیشنهاد بسیار وسوسه‌انگیز برای کاربران این شبکه اجتماعی است تا تصور کنند با کمی پول خرج کردن می‌توانند به سود برسند، اما نه. حتی اگر خرید فالوئر اینستاگرام ارزان و آسان باشد، هزینه‌های پنهان آن ممکن است سنگین باشد. اگر اینستاگرام متوجه فریب شما شود، اعتبار خود را خراب خواهید کرد تا جایی که حتی ممکن است با بسته شدن حساب کاربری‌تان در این شبکه اجتماعی، فالوئرهای واقعی خود را هم از دست بدهید. اگر می‌خواهید در اینستاگرام معروف شوید یا کسب ‌و کار خود را شروع کنید، خرید فالوئر به شما کمکی نمی‌کند، بنابراین  اگر تصور می‌کنید که خرید فالوئر اینستاگرام کارساز است، بیایید گام به گام به نحوه خرید فالوئر اینستاگرام نگاهی بیندازیم؛ پس از آن، به شما خواهیم گفت که چرا باید پول خود را پس‌انداز کنید.

 

  1. شرکتی را که می‌خواهید از آن فالوئر بخرید، انتخاب می‌کنید

شرکت‌های زیادی وجود دارند که فالوئرهای جعلی اینستاگرام را می‌فروشند، بنابراین شما انتخاب‌های زیادی دارید. این کسب و کارها کمی متفاوت از چند سال پیش عمل می‌کنند. در سال 2018، اینستاگرام API عمومی خود را تعطیل کرد تا برنامه‌های شخص ثالث دیگر نتوانند پست بگذارند. این، تاثیر زیادی بر انواع مشاغل، از جمله آنهایی که فالوئرها و لایک‌های اینستاگرام را می‌فروشند، داشت. هزاران حساب ربات یک‌شبه ناپدید شدند و سرویس‌های شخص ثالثی که اکانت‌ها را دنبال می‌کردند از کار افتادند. بنابراین بعد از اینکه اینستاگرام خودش وارد عمل شد و فالوئرهای جعلی را شناخت، آنها را حذف کرد و طبیعتا پیج‌هایی که از این روش استفاده کرده بودند، یک‌شبه با ریزش فالوئرهایشان رو‌به‌رو شدند.

 شرکت‌های زیادی وجود دارند که فالوئرهای جعلی اینستاگرام را می‌فروشند، بنابراین شما انتخاب‌های زیادی دارید. این کسب و کارها کمی متفاوت از چند سال پیش عمل می‌کنند. در سال 2018، اینستاگرام API عمومی خود را تعطیل کرد تا برنامه‌های شخص ثالث دیگر نتوانند پست بگذارند.

  1. طرح خود را انتخاب کنید

همان‌طور که مرز فالوئر جعلی را بررسی می‌کنید، متوجه خواهید شد که بیش از یک گزینه در دسترس‌تان نیست. برخی از شرکت‌ها فالوئرهای «معمولی» و «پریمیوم» به شما ارائه می‌دهند، اما در نهایت همه این طرح‌ها، استثمارتان می‌کند. فالوئرهای معمولی پیج‌هایی بدون عکس نمایه و بدون پست و فیدبک دارند که این جعلی‌ها بسیار واضح هستند و به سرعت توسط اینستاگرام حذف می‌شوند. فالوئرهای ممتاز یا فعال اما حساب‌شان با عکس‌ها و پست‌های نمایه در فیدشان، کمی قانونی‌تر به نظر می‌رسند و ظاهرا اینها همان فالوئرهای واقعی هستند که شرکت‌ها قول می‌دهند «100% افراد واقعی هستند!» اما شک نکنید که آنها به هیچ وجه با محتوای شما درگیر نمی‌شوند. این گران‌ترین سرویس فالوئر جعلی است که ممکن است به صورت یک‌بار هزینه یا اشتراک ماهانه مداوم ارائه شود. به این ترتیب نرم‌افزار خودکار آنها لایک می‌کند، دنبال می‌کند و کامنت می‌گذارد. در تئوری، این منجر به فالوئرهای بهتری می‌شود. در عمل، این فقط یک راه گران‌تر برای به هم ریختن فید و کاهش نرخ مشارکت کلی شماست.

 

  1. تعداد فالوئرهای خود را انتخاب کنید

فالوئرهای زیر 10کا بسیار ارزان هستند، بنابراین ممکن است وسوسه شوید که  5 هزار یا 10 هزار فالوئر را به طور همزمان بخرید، اما چرا نه؟ افزایش یک‌شبه فالوئرها احتمالا درباره مشکوک بودن فعالیت‌های شما به اینستاگرام هشدار می‌دهد. به همین دلیل، برخی شرکت‌ها گزینه‌های تحویل «فوری یا تدریجی» را ارائه می‌دهند. از نظر تئوری، زایمان تدریجی کمتر مشکوک است، اما نسبت فالوئرهای تقلبی به وAاقعی مهم است، پس قبل از خرید تعداد زیاد فالوئر، درست فکر کنید.

بسیاری از این شرکت‌های فروش فالوئر پکیج‌های مختلفی به مشتریان خود ارائه می‌دهند؛ در نتیجه می‌توانید لایک پست‌ها یا بازدیدها در استوری اینستاگرام خود را نیز خریداری کنید. در تئوری، این امر با متعادل کردن فالوئرهای جعلی و تعامل جعلی، اعتبار می‌افزاید، اما در عمل، بعید است کسی را فریب دهد.

با همه اینها، شاید هنوز هم زمان لازم دارید تا متوجه شوید که پول خود را هدر داده‌اید. مانند هر صنعت غیر قانونی، خرده‌فروشان مستعد تغییر نام و آدرس اینترنتی خود هستند تا سعی کنند نظرات بد یا شکایات مشتریان را پنهان کنند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.