شبیخون دو میلیارد دلاری!

خطر ورشکستگی دنیای هنر در اثر کرونا جدی است

حتی رویکرد ستاره‌محور تئاترها برای جبران آسیب‌های مالی کرونا نیز جواب نداده و اجرای نمایش‌های هیو جکمن، داستین هافمن و خود مایکل جکسون به پاییز سال آینده موکول شده است

[پولاد امین] آسیب‌های ویروس کرونا به دنیای فرهنگ و هنر هم‌چنان ادامه دارد. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های آسیب‌های کرونا به دنیای فرهنگ و هنر را در سکون و سکوت حیرت‌انگیز تئاترهای برادوی نیویورک می‌بینیم که نه تنها پردرآمدترین صحنه تئاتری در آمریکا، بلکه بزرگ‌ترین مرکز تجاری هنر نمایش در دنیا است. گفته می‌شود برادوی تاکنون در اثر کرونا بیش از دو میلیارد دلار لطمه خورده است.

خداحافظ تا یک سال دیگر!

در آخرین روز هفته گذشته اتحادیه‌ای متشکل از سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان برادوی اعلام کرد که اجرای نمایش‌های برادوی یک بار دیگر به تعویق افتاده و این بار به پاییز سال آینده موکول شده است. این در حالی است که در اسفند ماه سال گذشته نیز برادوی به خاطر مقابله با سرعت شیوع کرونا اجرای تمام نمایش‌های خود را متوقف و به پاییز جاری (همین روزها) موکول کرده بود. این بیانیه جدید یعنی دوستداران تئاتر، برای دیدن مایکل جکسون، داستین هافمن و هیو جکمن روی صحنه تئاتر باید یک سال دیگر صبر کنند.

خداحافظ تئاتر!

در شرایطی که تحت تاثیر کرونا بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی لطمه خورده‌اند؛ بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر اولویت فعالیت‌های خود را نه در انتفاع اقتصادی، که در زنده نگه داشتن هنر تعریف می‌کنند. برای همین هم هست که از زبان تئاتری‌های سراسر دنیا می‌خوانیم که دغدغه بزرگ‌شان در این روزهای بحرانی، تنها و تنها زنده نگه داشتن هنر نمایش بوده و هست.
برادوی اما ظاهرا از این دغدغه دور است و به اولویت‌هایی دیگر فکر می‌کند. و گرنه در این حال و اوضاع که مثلا با بازگشایی سینماها و تلاش سینما برای به دست آوردن مخاطبان سابقش مواجهیم، فعالان و سرمایه‌گذاران تئاترهای برادوی اعلام کرده‌اند که نمی‌خواهند کارهای جدیدشان را روی صحنه بیاورند. این یعنی که در نیویورک به مدت یک سال دیگر فعالیت‌‌های تئاتری متوقف شده است.

خداحافظ فرهنگ!

نیویورک تایمز اعلام کرده که اخیرا تهیه‌کنندگان و صاحبان تئاتر در برادوی اعلام کرده‌اند که فروش بلیت نمایش‌هایشان را تا پایان ماه می 2021 یا همان خرداد ماه 1400 خودمان تعلیق کرده‌اند. این یعنی برادوی به عنوان قطب اقتصادی هنر نمایش حداقل تا تابستان آینده تعطیل خواهد بود، و اگر این را در نظر آوریم که تعطیلی تئاترهای برادوی (و البته دیگر تئاترهای دنیا) از اسفند ماه 1398 (مارس 2020) بعد از شیوع اولیه کرونا آغاز شده است، به این معنی خواهد بود که تمام سالن‌ها و اجراهای تئاتری برادوی به مدت 15 ماه تعطیل خواهند بود، و خود این هم یعنی 444 روز تعطیلی تمام 41 سالن تئاتر برادوی. می‌دانید این تعطیلی طولانی‌مدت چه تبعات فرهنگی –و حتی اقتصادی و گردشگری- برای نیویورک یا هر شهر دیگری می‌تواند به دنبال داشته باشد؟

انتظار یک ساله تا مایکل جکسون

“لیگ برادوی” که یک سازمان تجاری به نمایندگی از تهیه‌کنندگان و صاحبان تئاتر است، پس از انتشار بیانیه تعویق بلیت‌فروشی تئاترهای نیویورک تا تابستان آینده اعلام کرد که تاریخ‌های جدیدی برای اجرای نمایش‌های گوناگون اعلام شده است. در واقع آغاز اجرای نمایش‌های برادوی به تصمیم تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران نمایش‌ها بستگی دارد.
از جمله نمایش‌هایی که بسیاری بی‌صبرانه منتظر اجرای آن بودند، می‌توان به تئاتر موزیکال “ام‌ جی” اشاره کرد که بر اساس بیوگرافی زندگی مایکل جکسون تولید شده. این نمایش که قرار بود در تابستان امسال افتتاح شود، به دلیل همه‌گیری کرونا تا بهار سال 2021 به تعویق افتاد و حالا به مدت 5 ماه دیگر نیز به تعویق افتاده و اعلام شده که از شهریور و مهر 1400 روی صحنه خواهد رفت.


دیگر نمایشی که اجراهای خود را به تعویق انداخت، “مرد موسیقی” با بازی هیو جکمن و ساتون فاستر است که قرار بود در ماه اکتبر امسال (همین ماه جاری) افتتاح شود، ولی به دلیل شیوع کرونا ابتدا به بهار آینده موکول شد، و حالا هم اعلام شده که این نمایش از زمستان سال آینده، یعنی درست شانزده ماه دیگر، روی صحنه خواهد رفت.

دردسر مضاعف

اما این تاخیرها می‌تواند برای برادوی دردسرهای مضاعفی را هم به همراه داشته باشد. در واقع برادوی که بحران اقتصادی شدیدی را به خاطر شیوع کرونا از سر می‌گذراند، برای جبران این بحران مالی تصمیم گرفته بود در روزهای بهاری سال آتی رویکردی ستاره‌محور داشته باشد. اجرای نمایش‌هایی با حضور بازیگران سرشناسی چون هیو جکمن یا داستین هافمن را در این راستا می‌توان تحلیل کرد. بنابراین با تعویق دوباره نمایش‌ها به نظر می‌رسد مشکل مضاعفی در انتظار برادوی باشد که مهم‌ترینش این خواهد بود که شاید تهیه‌کنندگان نتوانند ستاره‌های خود را در زمان اجراهای جدید در اختیار داشته باشند.

دردسر داستین هافمن داشتن

یکی از این نمایش‌هایی که این دردسر را خواهد داشت، احتمالا نمایش “شهر ما” نوشته تورنتون وایلدر با بازی داستین هافمن خواهد بود.

این نمایش که قرار بود در روزهای بهاری سال 2021، داستین هافمن 83 ساله را پس از 22 سال روی صحنه بیاورد، اما حالا زمان دقیق اجرایش هنوز مشخص نیست و احتمال می‌رود تا سال 2022 به تعویق بیفتد و می‌دانید که تنظیم زمان اجرا با وجود بازیگری مثل داستین هافمن، در آن زمان چندان کار ساده و بی‌دردسری نخواهد بود.
نمایش کمدی “دقیقه‌ها”ی تریسی لتس، و البته اجرای “بوفالوی آمریکایی” دیوید ممت نیز بی‌تردید با این مشکل مواجه خواهند بود. با این که این دو نمایش بزرگ هنوز زمان اجراهای جدید خود را اعلام نکرده‌اند.

کرونای میلیارد دلاری

این تعویق‌ها بار مالی زیادی بر دوش برادوی می‌گذارند. در حقیقت هنگامی که تئاترهای برادوی در اسفند 98 به دلیل شیوع کرونا تعطیل شدند، در برادوی 31 نمایش در حال اجرا بود و شانزده نمایش نیز در پیش‌تولید بودند. عدم اجرای این تئاترها آسیبی حدودا دو میلیارد دلاری به همراه داشته است.
برای درک میزان آسیب‌های کرونا به برادوی باید گفت که این مرکز تئاتری در سال 2019 بیش از چهارده میلیون تماشاگر تئاتر جذب کرد و 1.8 میلیارد دلار بلیت‌ فروخت. اما امسال، درآمد آن تقریبا صفر بوده. چرا که امسال سالن‌ها فقط به مدت 10 هفته آغازین سال باز بوده‌اند.
احتمالا تا چند ماه دیگر هم اوضاع بهتر نخواهد شد و این یعنی دشوارترین روزهای تاریخ برادوی- که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مرکز تئاتری دنیاست.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.