دلایل عجیب گرایش دانشجویان به دخانیات

معاون دانشجویی دانشگاه تهران گفت: ضعف شخصیت‌بخشی به کودکان و نوجوانان در خانواده‌‌ها و آموزش و پرورش، عامل مهمی در زمینه مصرف دخانیات در سنین جوانی است.

به گزارش «شهروند آنلاین» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،علیرضا وجهی، با یادآوری تحصیل بیش از ۵۰ هزار دانشجو در دانشگاه تهران و اسکان حدود ۱۰ هزار دانشجو در خوابگاه‌های دانشجویی این دانشگاه، نسبت به افزایش مصرف دخانیات در بین دانشجویان در طول سال‌های اخیر ابراز نگرانی کرد.

او گفت: استعمال دخانیات علی رغم داشتن بار اجتماعی منفی و اطلاع‌رسانی‌های معمول در خصوص مضرات آن، یکی از شایع‌ترین رفتارهای پرخطر به خصوص در نسل جوان است.

او گفت: هر چند آموزش و اطلاع‌رسانی در زمینه کاهش مصرف دخانیات کمک‌کننده خواهند بود؛ اما مهمترین گام برای کاهش مصرف دخانیات، خودباوری است که می‌تواند منجر به خودکنترلی شود.

به گفته وجهی، افراط و تفریط والدین در مراقبت از فرزندان، یعنی بی‌توجهی زیاد یا کنترل بسیار شدید آنها می‌تواند به جوان ضربه بزند و او را به سمتی ببرد که در سنین جوانی در معرض خطر جدی باشد.

رئیس سازمان خدمات دانشجویی دانشگاه تهران درباره راهبردهای مناسب برای کاهش مصرف سیگار در دانشگاه، گفت: همراهی استادان، کارکنان و دانشجویان در برخورد با مصرف دخانیات، به همراه افزایش قانون‌مداری و مشارکت برای فرهنگ‌سازی ضروری است.

او گفت: شاید از این طریق نتوان باعث ترک مصرف سیگار شد؛ اما حتماً با این مشارکت می‌توان شاهد کاهش تدریجی مصرف سیگار بود. اگر مصرف سیگار محدود شود، مشکلات زیاد و بعدی را نیز محدود کرده‌ایم.

نشست تخصصی «جهانی بدون دخانیات» توسط معاونت دانشجویی دانشگاه تهران با همکاری دفتر نمایندگی سازمان جهانی بهداشت، دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران و دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات با مشارکت بیش از ۲۰۰ نفر از متخصصان، کارشناسان و روسای مراکز مشاوره و بهداشت دانشگاه‌ها به صورت حضوری و مجازی در سالن امیرکبیر دانشگاه تهران برگزار شد.

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.