چرا اسکوچیچ می‌خواهد سرش را به دیوار بکوبد؟

مرور بازی‌های دوستانه تیم‌ملی ایران قبل از 5 دوره گذشته جام‌جهانی

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، 172 روز تا شروع جام‌جهانی باقی‌ مانده و برنامه بازی‌های تدارکاتی تیم‌ملی هنوز نامشخص است؛ انگار مسئولان فدراسیون فوتبال هیچ برنامه جایگزینی بعد از لغو مسابقه با کانادا نداشتند و حالا کار به جایی رسیده که اردوی تیم‌ملی شروع شده اما مشخص نیست با چه تیم یا تیم‌هایی قرار است بازی دوستانه انجام بدهیم!

اردوی تیم‌ملی از روز دوشنبه با حواشی پرتعداد شروع شده و قرار است طبق برنامه جدیدی که فدراسیون فوتبال در نظر گرفته کاروان این تیم روز پنجشنبه تهران را به مقصد دوحه قطر ترک کند. اردوی قطر در شرایطی در نظر گرفته شده که مسئولان فدراسیون فوتبال در تلاشند هرطور شده یک یا دوبازی دوستانه را در جریان این اردو تدارک ببینند اما با توجه به از دست رفتن زمان هنوز هیچ حریف تدارکاتی‌ای پیدا نکرده‌اند.

بلاتکلیفی تیم‌ملی فوتبال در فاصله چندماه تا جام‌جهانی باعث شده تا دراگان اسکوچیچ، سرمربی کروات این تیم حسابی از شرایط ناراحت باشد. اسکوچیچ که ناراحتی‌اش را به گوش مسئولان فدراسیون رسانده تهدید کرده به زودی درباره خیلی مسائل مصاحبه و شفاف‌سازی می‌کند.

موضوع مهمی که درباره تیم‌ملی و برنامه‌های آماده‌سازی‌اش قبل از جام‌جهانی وجود دارد، مقایسه شرایط موجود با 5 جام‌جهانی قبلی است که تیم‌ملی ایران در آنها حضور داشت. واقعیت این است تیم ایران قبل از جام‌های جهانی 1978، 1998، 2006، 2014 و 2018 تدارکات بسیار مناسب‌تری نسبت به حال حاضر داشت و با مرور دیدارهای دوستانه ایران، قبل از این تورنمنت‌ها شاید باید به اسکوچیچ حق بدهیم که اینقدر از وضعیت کنونی دلگیر باشد.

1978؛ 5 بازی برای شاگردان عموحشمت

جام‌جهانی آرژانتین اولین دوره‌ای بود که تیم شایسته حشمت مهاجرانی موفق شد با نام ایران در بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبال دنیا حضور یابد. بعد از اولین صعود تیم‌ملی فوتبال ایران به جام‌جهانی و قطعی شدن صعود، در حالی که کنفدراسیون فوتبال آسیا یک سهمیه داشت ایران به عنوان تنها نماینده آسیا صعود خود را به جام‌جهانی قطعی کرد. جالب اینکه در ماه‌های منتهی به جام‌جهانی، تیم‌ملی فوتبال ایران ۵ بازی دوستانه قبل از شروع جام‌جهانی داشت.

تیم‌ملی فوتبال ایران ابتدا در تهران مقابل یوگسلاوی سابق قرار گرفت که این بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید. شاگردان مهاجرانی بعد از آن در پایتخت از تیم‌ملی ولز پذیرایی کردند که یک بر صفر شکست خوردند. سپس ملی‌پوشان با توجه به روابط خوب ایران و فرانسه قبل از انقلاب به پاریس رفتند و در نهایت در شهر تولوز یک مسابقه دوستانه با فرانسه داشتند که دو بر یک شکست خوردند. در نهایت هم طی دو بازی رفت‌وبرگشت در تهران مقابل غنا قرار گرفتند که هر دو بازی با برتری تیم ایران به پایان رسید.

گفتنی است؛ تیم ایران با این تدارکاتی در جام جهانی 1978 به تساوی برابر اسکاتلند رسید و دو شکست مقابل هلند و پرو نصیبش شد.

1998؛ نسل طلایی هم خوب آماده شدند

نسل طلایی فوتبال ایران بعد از حماسه ملبورن و صعود رویایی به جام جهانی فرانسه، با سرمربیگری تومیسلاو ایویچ کروات 6 بازی دوستانه قبل از حضور در جام جهانی انجام دادند. تیم ملی در آن زمان اردویی در کشور هنگ‌کنگ برگزار کرد و طی آن دو بازی دوستانه با نیجریه و شیلی برگزار کرد. بازی با نیجریه یک بر صفر به سود حریف خاتمه یافت و بازی با شیلی به تساوی یک بر یک انجامید.

فوتبالیست های ملی‌پوش ایران سپس به ایران برگشتند و در تبریز با کویت یک بر یک مساوی کردند. در ادامه آنها دو بازی در تهران مقابل مجارستان و جاماییکا داشتند که بازی اول دو بر صفر به سود حریف شد اما بازی بعد را ایران یک بر صفر برد. یک دیدار با تیم آ.اس.رم ایتالیا هم در دستور قرار گرفت که تیم ایران بازی را واگذار کرد.

در نهایت تیم ملی ایران در جام جهانی مقابل شد برد حساسی را مقابل آمریکا با نتیجه دو بر یک جشن بگیرد و دو شکست مقابل یوگسلاوی و آلمان نصیبش شد.

2006؛ تیم برانکو و نبرد دوستانه با تیم‌های معمولی

تیم ملی ایران در سال 2006 با هدایت برانکو ایوانکوویچ به جام جهانی رسید. صعود مقتدرانه به جام جهانی باعث شد تا خیلی ها به آینده آن تیم امیدوار باشند. اگرچه فدراسیون فوتبال نتوانست بازی های دوستانه با تیم های بزرگ را تدارک ببیند اما از نظر تعداد بازی شرایط خوبی حاکم بود.

تیم تحت هدایت برانکو قبل از جام جهانی ابتدا در تهران مقابل لیبی قرار گرفت و 4 بر صفر پیروز شد. سپس تیم ایران به کره جنوبی رفت و دو بر صفر مغلوب این تیم شد. در ادامه توگو به عنوان حریف تدارکاتی ایران برگزیده شد که پیروزی دو بر صفر ایران را در پی داشت. 2 پیروزی مقابل چین تایپه و کاستاریکا دیگر دیدارهای دوستانه ایران را در آن سال رقم زد. آخرین مسابقه دوستانه ایران قبل از تورنمنت بزرگ کشور آلمان هم مقابل کرواسی انجام شد که به تساوی دو بر دو انجامید.

گفتنی است؛ ایران در جام جهانی 2006 آلمان، با تساوی برابر آنگولا تنها امتیاز خود را به دست آورد و برابر مکزیک و پرتغال شکست خورد.

2014؛ 5+3 بازی دوستانه برای کی‌روش و شاگردانش

تیم ملی فوتبال در سال 2014 با هدایت کارلوس کی روش صعودی دراماتیک داشت و در کره جنوبی جشن صعود گرفت. بعد از آخرین مسابقه ایران در مقدماتی جام جهانی اتفاق ویژه برای کارلوس کی‌روش و تیمش 4 بازی مقدماتی جام ملت های 2014 بود که خود این بازی‌ها به نوعی بازی دوستاه به شمار می‌رفتند.

تیم کی‌روش بعد از 4 برد مقابل تایلند(دوبار)، لبنان و کویت در انتخابی جام ملت‌ها هم 5 بازی دوستانه دیگر انجام دادو با تدارکاتی خوب به برزیل رفت.

تیم ملی فوتبال قبل از جام جهانی 2014 در تهران مقابل گینه دو بر یک شکست خورد و سپس پذیرایی بلاروس شد که آن بازی با تساوی بدون گل خاتمه یافت. در ادامه تیم ملی اردویی را در کشور اتریش برپا کرد و در آن اردو نیز دو بازی دوستانه داشت. ابتدا شاگردان کی‌روش مقابل مونته‌نگرو به تساوی بدون گل رسیدندو سپس مقابل آنگولا یک بر یک مساوی شدند. آخرین بازی دوستانه ایران هم در برزیل انجام شد که شاگردان کی‌روش دو بر صفر ترینیداد و توباگو را شکست دادند و وارد مسابقات شدند.

تیم ملی ایران در این دوره برابر نیجریه به تساوی بدون گل رسید و تنها امتیاز خود را به دست آورد و برابر آرژانتین و بوسنی بازنده شد.

2018؛ جذبه کی‌روش، کارساز شد

جام جهانی 2018 برای فوتبالدوستان ایرانی خاطرات زیادی به همراه دارد. جایی که نمایش های فوق‌العاده ای را از تیم کارلوس کی‌روش شاهد بودیم. این عملکرد خوب اما نتیجه ده بازی دوستانه ای بود که ایران قبل از مسابقات انجام داد.

کادرفنی تیم ملی قبل از جام جهانی 2018، 7 اردوی تدارکاتی برگزار کرد و در جریان این اردوها بازی‌های دوستانه نیز گنجانده شده بود. اردوهای کوتاه مدت و بلندمدتی که کارلوس کی روش در نظر گرفت و بازیکنان زیر نظر او برای مسابقات آماده شدند. حالا اما با توجه به فیفادی های اندک امکان آماده سازی به روش 4 سال پیش نیست اما می‌شود شرایط بهتری را برای تیم ملی مهیا کرد.

ایران در آن مقطع بازی های دوستانه خود را در تهران با تیم ملی توگو شروع کرد؛ دیداری که با برتری دو برصفر ملی‌پوشان همراه شد. تیم ملی سپس در کازان به مصاف روسیه رفت و به تساوی یک بر یک رسید. بعد از آن شاگردان کارلوس کی‌روش اردویی را در کشور اتریش برگزار کردند که در آن اردو دو بازی دوستانه با پاناما وونزوئلا تدارک دیده شد. تیم ایران، پاناما را دو بر یک برد و ونزوئلا رایک بر صفر شکست داد.

مراحل آماده سازی تیم ملی با برتری 4 بر صفر مقابل سیرالئون در تهران ادامه یافت و بعد ملی‌پوشان برای انجام یک مسابقه دوستانه با تونس راهی این کشور شدند. دیداری که با شکست یک بر صفر ایران همراه بود. بعد هم تیم ملی به اتریش رفت و موفق شد در دیدار دوستانه بعدی الجزایر را دو بر یک شکست بدهد.

بازی دوستانه بعدی با ازبکستان در تهران بود که با برد یک بر صفر ملی‌پوشان همراه شد. در روزهای منتهی به جام جهانی نیز تیم ملی سفری کوتاه به ترکیه داشت و در جریان یک بازی دوستانه با این کشور بازی کرد. مسابقه ای که با برد دو بر یک ترک ها همراه شد. آخرین بازی دوستانه تیم ملی هم چند روز مانده به جام جهانی در روسیه مقابل لیتوانی برگزار شد که ایران یک بر صفر آن مسابقه را برد و با شرایطی مطلوب پا به بزرگ ترین تورنمنت فوتبال دنیا گذاشت.

اسکوچیچ حق دارد ناراحت باشد

با مرور روند آماده سازی تیم ملی قبل از جام‌های جهانی قبلی، می‌توان دلیل ناراحتی اسکوچیچ از شرایط موجود را متوجه شد. البته که هنوز هم دیر نشده و مسئولان فدراسیون فوتبال می‌توانند با ایجاد شرایط مناسب بازی های تدارکاتی خوبی را فراهم کنند. بایددید دراین خصوص چه اتفاقات جدیدی رخ می‌دهد.

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.