حمایت امام(ره) از حضور و تحصیل دختران در دانشگاه‌ها

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری :امام خمینی (ره) دید روشن و وسیعی در ارتباط با فعالیت بانوان داشتند

پشتیبانی‌هایی که امام راحل(ره) چه برای خانواده خود در زمینه فعالیت‌های علمی و اجتماعی داشتند و چه در سخنرانی‌های خود نسبت به زنان ابراز می‌کردند، بیانگر نگرش والای امام نسبت به زن است

به گزارش شهروند آنلاین؛ به نقل از ایرنا ، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: امام خمینی (ره) دید روشن و بسیار وسیعی را در ارتباط با فعالیت بانوان در همه عرصه‌ها داشتند و هیچ محدودیتی نسبت به این مسئله جز رعایت موازین شرعی قائل نبودند.

انسیه خزعلی درباره دیدگاه امام(ره) نسبت به مشارکت بانوان در عرصه‌های مختلف اظهار داشت: پشتیبانی‌هایی که امام راحل(ره) چه برای خانواده خود در زمینه فعالیت‌های علمی و اجتماعی داشتند و چه در سخنرانی‌های خود نسبت به زنان ابراز می‌کردند، بیانگر نگرش والای امام نسبت به زن است.

وی در ادامه افزود: به طوری که در آخرین وصیت‌نامه صراحتا بیان می‌کنند، ما مفتخریم که بانوان پیر و جوان و خرد و کلان در صحنه‌های فرهنگی و اقتصادی و نظامی حاضر و همدوش مردان یا بهتر از آنان، در راه تعالی اسلام و از محرومیت‌هایی که توطئه دشمنان و ناآشنایی دوستان از احکام اسلام و قرآن بر آنها بلکه بر اسلام و مسلمانان تحمیل کردند، شجاعانه و متعهدانه خود را رهانده‌اند.

خزعلی اضافه کرد: در آغاز پیروزی انقلاب ایشان تاکید داشتند که زنان باید در عرصه‌های مختلف انقلاب حاضر شوند و حتی وقتی فردی  از ایشان خواسته بود که زنان را از ادارات به خانه برگردانند امام(ره) فرمودند اکنون زمانی است که زنان باید حضور  اجتماعی داشته باشند چرا که با حکومت اسلامی، سلامت به محیط کاری زنان باز می‌گردد.

به گفته وی، امام(ره) در جایی می‌فرمایند دفاع بر شما واجب است اگر جهاد اولی به زنان واجب نباشد ولی دفاع در برابر دشمن واجب است و باید شما آماده باشید و تاکید می‌کنند که اگر زنان بخواهند تمرینات دفاعی وآموزش نظامی ببینند در محیطی که مسائل عفاف و حجاب در آن رعایت شده باشد و شئونات مذهبی و شرعی مورد دقت قرار گیرد، انجام دهند.

بسیاری از نگاه‌های بلند امام راحل در مورد زنان باید پیاده‌سازی شود

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به این سوال که آیا آرمان‌های امام راحل در جامعه پیاده شده است، اظهار داشت: آرمان‌های امام بالاتر از آن چیزی است که در جامعه شاهد آن هستیم و معتقدیم بسیاری از نگاه‌های بلند امام جا دارد که در مورد زنان پیاده‌سازی شود.

خزعلی خاطرنشان کرد: احترامی که امام(ره) نسبت به زنان قائل بودند و تکریمی که نسبت به زنان داشتند کاملا مشهود است و بخشی در رفتار حضرت امام(ره) با خانواده تجلی دارد و بخشی دیگر از آن در نوع برخوردی که امام(ره) در بکارگیری زنانی مانند خانم دباغ قابل مشاهده است، این دیدگاه در حدی است که در آن زمان با محدودیتی که در زنان فرهیخته وجود داشت، ایشان را به عنوان فرستاده خودشان، همراه هیات می‌کنند و با حمایت‌های ایشان، خانم دباغ فرماندهی سپاه را در همدان به عهده می‌گیرند.

وی اضافه کرد: امام راحل به نقش خانواده به صورت ویژه می‌پردازند و روی جایگاه زنان در خانواده، در تربیت، در حمایت از ایثارگران، در صبر و بردباری خانواده شهدا مکررا تاکید می‌کنند.

امام یادآوری می‌کنند نقش بانوان کمتر از مردان نیست 

خزعلی ادامه داد: امام (ره)همچنین دائما یادآوری می‌کنند که نقش شما بانوان کمتر از مردان نیست بلکه بیشتر است و تعبیرات زیبایی که شاید در کلام هیچ رهبری یا نظریه‌پرداز اجتماعی ندیده باشیم که می‌فرمایند من زنان را به رهبری قبول دارم، یا زنان رهبر این نهضت هستند یا زنان در این نهضت پیشگام بودند که اینها همه نشان‌دهنده این است که به جایگاه و نقش زنان هم اشراف دارند و تاکید دارند که بر آن پافشاری کنند و آن را در جامعه گسترش دهند.

وی در ادامه تصریح کرد: بسیاری از شرایطی که برای زنان ما پیش آمده و توانمندی‌هایی که بروز و ظهور  پیدا کرده‌اند و زنان توانستند استعدادهای خود را نشان دهند و زمینه برای بروز ظرفیت‌ها و استفاده از توانمندیهای پنهان آنان فراهم شد مدیون امام راحل است.

خزعلی ادامه داد: بسیاری از خانواده‌ها در شرایط حکومت پهلوی مایل نبودند دختران آنان وارد دانشگاه شوند یا در عرصه‌های مختلف اجتماعی فعالیت کنند اما امام راحل این حمایت را از زنان کرد و این تشویق را نسبت به زنان داشت که دختران را همپای پسران به صحنه‌های مختلف بیاورد به طوری که اکنون وضعیت سواد دختران همسان پسران است و وضعیت بازماندگی تحصیل این نیست که در دختران بیشتر باشد و در برخی از استان‌ها ممکن است این بازماندگی با اینکه مقدارش ناچیز است اما در پسران بیشتر باشد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: اکنون زنان و دختران از بسیاری از امکانات به صورت مساوی بهره‌مند هستند و در دانشگاهها  شاهد هستید برخی سالها ۶۰ درصد ظرفیت قبولی ها را زنان تشکیل می‌دهند که اینها همه به برکت امام(ره) و شرایطی است که ایشان با انقلاب اسلامی فراهم کرد و پیشتبانی که از بانوان داشتند.

خزعلی ادامه داد: پس از ایشان مقام معظم رهبری بر این مسئله تاکید دارند که در هیچ زمینه‌ای و عرصه‌ای محدودیتی برای مشارکت زنان نمی‌بینند مگر اینکه قائل هستند که دو مطلب را که یکی خانواده و دیگری عفاف و حجاب است باید محفوظ و مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: همین دو مطلب هم مورد تاکید امام راحل بود و تاکید می‌کردند به نقش زن و اینکه زن مربی جامعه است و از دامن زن مرد به معراج می‌رود و نقش زنان نقش قرآن است و همانطوری که قرآن انسان‌ساز است زنان هم انسان‌ساز هستند به این معنی که نقش خانواده را بسیار پررنگ می‌دیدند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: امام معتقد بودند که امنیت، اخلاق و حرمت زن در حفظ حجاب و عفاف است و در همه فعالیت‌های اجتماعی که تشویق می‌کردند بر این مساله تاکید داشتند که با حفظ حدود، حریم، حرمت و امنیت زن تا هویت زن و خانواده او از گزند مصون بماند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.