ایرانی‌ها چقدر غذا دور می‌ریزند؟

برنامه محیط زیست سازمان ملل میزان حیف و میل سالانه غذا در ایران را حدود 5/9 میلیون تن خواند

بر اساس این اعلام، هر ایرانی به طور میانگین ۷۱ کیلوگرم غذا در سال دور می‌ریزد.

به گزارش شهروند آنلاین؛ برنامه محیط زیست سازمان ملل گزارشی را موسوم به شاخص دورریز غذا منتشر کرده است که نشان می‌دهد هر ساله بخش زیادی از غذای تولیدی در جهان دور ریخته می‌شود. گرانی و کمبود مواد غذایی در جهان طی ماه‌های اخیر که در پی شیوع کرونا و اخیراً جنگ اوکراین پدید آمده است اهمیت جلوگیری از حیف و میل مواد غذایی را دوچندان کرده است.

دور ریخته شدن غذای یک سال ۶۹۰ میلیون نفر در جهان

بر اساس این گزارش هر ساله ۱۷ درصد غذای تولیدی در جهان که وارد بازار مصرف می‌شود به هدر می‌رود. این رقم معادل مصرف غذای ۶۹۰ میلیون نفر برای یک سال است. میزان کل غذایی که در جهان طی یک سال دور ریخته می‌شود بالغ بر ۹۳۱ میلیون تن برآورد شده است. ۵۶۹ میلیون تن معادل ۶۱ درصد از این دورریز در خانواده‌ها، ۲۴۴ تن معادل ۲۶ درصد در بخش خدمات غذایی مثل رستوران‌ها و ۱۱۸ تن معادل ۱۳ درصد هم در فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌ها انجام می‌شود.

حیف و میل غذا در همه کشورها با سطوح درآمدی متفاوت، از کشورهای دارای درآمد بالا گرفته تا کشورهای با درآمد متوسط و پایین شایع است. حتی برخی کشورهای فقیر دورریز بیشتری نسبت به کشورهای توسعه‌یافته دارند. برای مثال میزان دورریز غذا در اتریش ۳۹ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال است، اما در نیجریه سرانه دورریز غذا ۱۳۹ کیلوگرم در سال است. سرانه دورریز غذا در کشور پرجمعیت هند نیز بیشتر از اتریش یعنی ۵۰ کیلوگرم در سال است. البته باید توجه داشت که هدر رفت غذا در کشورهای توسعه‌یافته بیشتر در بخش مصرف است اما در کشورهای در حال توسعه، بیشتر هدر رفت غذا در بخش تولید، ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل انجام می‌گیرد.

در کشورهای با درآمد بالا به طور متوسط ۷۹ کیلوگرم غذا در سال توسط خانواده‌ها هدر می‌رود. سرانه هدر رفت غذا در خانواده‌های کشورهای با درآمد متوسط ۷۶ کیلو در سال و در کشورهای فقیر ۹۱ کیلوگرم در سال است.

دورریز سالانه حدود ۶ میلیون تن غذا در ایران

این گزارش میزان غذایی که خانوارهای ایرانی طی یک سال دور می‌ریزند را ۵ میلیون و ۸۸۴ هزار تن اعلام کرده است. سرانه دورریز غذا در ایران طی هر سال ۷۱ کیلوگرم برآورد شده است.

ایرانی‌ها کمترین هدردهنده غذا در خاورمیانه

بر اساس برآورد سازمان ملل، ایرانی‌ها در منطقه خاورمیانه کمترین سرانه دورریز غذا را دارند. بیشترین سرانه دورریز غذا در این منطقه مربوط به بحرین است. هر بحرینی ۱۳۲ کیلوگرم در سال غذا دور می‌ریزد که بیشتر از سایر مردمان منطقه است.

جدول

سرانه دورریز غذا در سایر کشورهای خاورمیانه طی یک سال عبارت است از: عراق ۱۲۰ کیلوگرم، لبنان و عربستان هر یک ۱۰۵ کیلوگرم، سوریه و یمن هر یک ۱۰۴ کیلوگرم، امارات و کویت و عمان و قطر هر یک ۹۵ کیلوگرم، و اردن ۹۳ کیلوگرم.

برخی کشورهای دیگر که سرانه دورریز غذای بیشتری نسبت به ایران دارند عبارتند از: کانادا ۷۹ کیلوگرم، آمریکا ۷۹ کیلوگرم، فرانسه ۸۵ کیلوگرم، آلمان ۷۵ کیلوگرم، انگلیس ۷۷ کیلوگرم، ترکیه ۹۳ کیلوگرم، و افغانستان ۸۲ کیلوگرم.

از جمله کشورهایی که سرانه دورریز غذای کمتری نسبت به ایران دارند می‌توان به این کشورها اشاره کرد: ایتالیا ۶۷ کیلوگرم، روسیه ۳۳ کیلوگرم، چین ۶۴ کیلوگرم، برزیل ۶۰ کیلوگرم، هلند ۵۰ کیلوگرم، نیوزیلند ۶۱ کیلوگرم و ژاپن ۶۴ کیلوگرم./ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.