رامین و دوستانش قربانی توهم قارچ شدند

دو کارشناس مواد مخدر در گفتگو با شهروند آسیب های این ماده مخدر صنعتی را بررسی کردند

سیما فراهانی| مرگ هولناک یک پسر جوان در خیابان پیامبر غربی، پرونده معمایی را پیش روی پلیس پایتخت قرار داد. اهالی آپارتمان شماره 29 شاهد سقوط مرگبار این پسر از طبقه چهارم بودند. سقوطی رازآلود با فرضیه‌های مختلف. خودکشی یا قتل دو فرضیه‌ای بودند که از همان لحظات نخست مورد بررسی قرار گرفت. اما تحقیقات پلیسی نشان داد که این پسر و دوستانش ماده مخدری به نام قارچ مصرف کرده‌اند.

با محرز شدن این مساله پلیس به دنبال رد و نشانی از علت این حادثه است. با وجود گذشت 24 ساعت از این جنایت معمای این ماجرا در هاله‌ای از ابهام مانده است. چراکه مقتول و دوستانش ماده مخدر قارچ استعمال کرده بودند.

مخدری که باعث شده آنها جزئیات این حادثه را به یاد نیاورند. توهم ناشی از مصرف مواد مخدر سال‌هاست که جوان‌های زیادی را به کشتن داده است. آنهایی که حیوان درنده دیدند، صدایی شنیدند، احساس کردند بال برای پرواز دارند یا حتی به جنگ اژدها رفتند.

قربانیانی که به طرز عجیب و مشکوکی یا کشته می‌شوند یا دست به جنایت می‌زنند. ماده مخدر قارچ هم از این دست مواد‌های توهم‌زاست.

توهم‌های مرگبار

ماده مخدر قارچ یا ماشروم از گیاهی بنام مجیک ماشروم گرفته شده که دارای نام‌های متعددی از جمله، قارچ جادویی، قارچ مقدس، گوشت خدایان و … است.

ماده‌ای که به گفته دکتر رامین رادفر، کارشناس موادمخدر، وابستگی روانی ایجاد می‌کند: «ماده مخدر قارچ سال‌هاست که بین جوانان رواج پیدا کرده است. فکر نمی‌کنم مخدر گرانقیمتی باشد، اما اعتیادش مثل شیشه و بقیه موادها نیست.

یعنی وابستگی فیزیکی ندارد، اما وابستگی روانی شدیدی ایجاد می‌کند. برای همین درمانش هم کمی سخت‌تر است. یعنی بیشتر به مشاوره و روان‌درمانی و خانواده‌درمانی نیاز دارد. داروی خاصی برای درمانش نیست. برای همین است که فرد معتاد به این ماده مخدر، کمتر متقاضی درمان می‌شود. خود من به‌عنوان یک پزشک، فردی که تزریق می‌کند را راحت‌تر می‌توانم درمان کنم تا اینگونه افراد را؛ چون هرچه مواد تخریبش بیشتر باشد، متقاضی برای درمانش هم بیشتر می‌شود.»

قارچ وابستگی فیزیکی ندارد، اما وابستگی روانی شدیدی ایجاد می‌کند. برای همین درمانش هم کمی سخت‌تر است. یعنی بیشتر به مشاوره و روان‌درمانی و خانواده‌درمانی نیاز دارد. داروی خاصی برای درمانش نیست.

توهم‌های ناشی از قارچ متفاوت است. گاهی بد و گاهی حتی خوب است. اصلا مشخص نیست که بعد از مصرف این مواد چه اتفاقی برای فرد می‌افتد: «توهم‌های این نوع مواد‌ها گاهی خوب است و گاهی بسیار بد و وحشتناک. درواقع مثل خواب می‌ماند. مثلا فرد یک شب خواب وحشتناک می‌بیند و با حال بد بیدار می‌شود، اما یک بار هم خواب بسیار خوب و شیرینی می‌بیند. در هرصورت قارچ را بیشتر در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها استفاده می‌کنند و توهم‌هایش در بیشتر مواقع وحشتناک و حتی مرگبار است.»

توهم بصری

حسن رفیعی، متخصص در حوزه اعتیاد و مواد مخدر نیز درباره این ماده همین اعتقاد را دارد و به خبرنگار «شهروند» می‌گوید:   «من بیماری که قارچ مصرف کند، داشته‌ام. وقتی از توهماتش می‌گفت، فهمیدم گاهی توهمات لذتبخش دارد و گاهی وحشتناک. بیشتر توهم بصری دیداری دارد. اولین بیمارم مربوط به 15‌ سال پیش بود. آن زمان جوانی نزد من آمد و از مصرف قارچ و توهماتش گفت. با روان‌درمانی سعی کردم او را درمان کنم.

بیماری هم داشتم که بر اثر مصرف قارچ وقتی موسیقی گوش می‌داد؛ رنگ موسیقی را با چشمانش می‌دید. یعنی ترکیبی از حواس مختلف با هم؛ درواقع این ماده مخدر از کشور هلند می‌آید. آن زمان بیمارم می‌گفت که از کشور هلند برایش پست می‌شود. حالا الان نمی‌دانم که در کشور خودمان هم تولید می‌شود یا خیر؛ ولی می‌دانم نه خیلی غیرقابل دسترس است و نه خیلی راحت گیر می‌آید.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.