نیمکت‌های لیگ برتر فوتبال روی ویبره!

فقط 3 تیم قطعا با سرمربیان فصل گذشته خود ادامه می‌دهند و وضعیت 13 تیم نامشخص است!

شهروندآنلاین: بیست و یکمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران هم به پایان رسید و باشگاه‌های مختلف از حالا برای بستن تیمی قدرتمند در فصل جدید مسابقات تلاش خواهند کرد. با توجه به اینکه زمان زیادی تا شروع لیگ بعدی باقی نمانده، باشگاه‌ها امسال باید زودتر از سال های گذشته تکلیف خود را روشن کنند و با شکل دادن به کادرفنی و اجرایی و کادر بازیکنان زودتر از قبل تمرینات شان را برای فصل جدید استارت بزنند.

نکته قابل توجه درباره تیم های لیگ برتری وضعیت نامشخص نیکمت اکثر آنها است. اگرچه فوتبالدوستان ایرانی به تغییرات مداوم روی نیمکت های تیم های لیگ برتری آشنایی دارند اما اینکه فقط 3 تیم هستند که به ثبات روی نیمکت تا این لحظه اعتقاد داشته و قرارداد سرمربیان خود را تمدید کرده‌اند، جای پرسش های زیادی را در ذهن باقی می‌گذارد.

تاکنون فقط 3 باشگاه گل‌گهر سیرجان، ذوب‌آهن اصفهان و تراکتور تبریز اقدام به تمدید قرارداد با سرمربیان شان کرده‌اند. ساغلام ترک تبار در تراکتور باقی ماند، قلعه‌نویی سومین فصل حضور در گل‌گهر را خواهد گذراند و مهدی تارتار نیز با ذوب‌آهن به کارش ادامه خواهد داد.

وضعیت نیمکت‌های 13 تیم دیگر لیگ برتر که تیم های بزرگی مثل استقلال،‌پرسپولیس وسپاهان هم جزو آنها هستند مشخص نیست و باید دید طی روزهای آینده چه اتفاقاتی در این خصوص رخ خواهد داد.

استقلال؛ فرهاد رفت، صدای پای نکونام

هواداران استقلال هنوز به اندازه کافی از قهرمانی مقتدرانه تیم شان در لیگ برتر لذت نبرده بودند که جدایی فرهاد مجیدی کام‌شان را تلخ کرد. سرمربی قهرمان لیگ برتر پیشنهادی از امارات داشت و بعد از کش و قوس های فراوان در نهایت خداحافظی کرد و روز شنبه نیز به طور رسمی هدایت اتحاد کلبای امارات را برعهده گرفت. حالا گمانه‌زنی های متعددی درباره نیمکت استقلال انجام می‌شود و نام های متعددی نیز مطرح شده است. در این بین اما به نظر می‌رسد جواد نکونام سرمربی موفق فولاد خوزستان اصلی ترین گزینه‌ آبی ها است و به زودی نامش از سوی باشگاه به عنوان سرمربی جدید اعلام خواهد شد. سرمربی فولاد خوزستان اگرچه در نشست خبری آخر خود در لیگ برتر بیست و یکم اعلام کرد هیچ مذاکره ای با او صورت نگرفته اما صحبت های او مبنی بر اینکه اگر بازیکنان مد نظرش تمدید نشوند، شاید تصمیم دیگری بگیرد، ذهن ها را درباره حضورش در استقلال تقویت کرد.

از طرف دیگر رابطه خوب مصطفی آجورلو و جواد نکونام بر هیچ کس پوشیده نیست. نکونام که در زمان مدیریت مصطفی آجورلو در باشگاه پاس تهران به عنوان یک جوان بااستعداد به فوتبال ایران معرفی شد، از آن زمان رابطه صمیمانه ای با مدیرعامل کنونی استقلال دارد.

با توجه به هزینه بالای جذب مربی خارجی و البته زمان اندکی که تا شروع لیگ مانده به نظر می‌رسد نکونام را باید سرمربی جدید استقلال بدانیم.

پرسپولیس؛ یحیی در دوراهی سخت

یحیی گل محمدی دو فصل دیگربا پرسپولیس قرارداد دارد اما او حالا منتقدان زیادی را جلوی روی خود می‌بیند. سرمربی سرخ‌پوشان بعد از آنکه جام حذفی و لیگ برتر را از دست داد و تیمش بعد از 5 سال قافیه قهرمانی را به حریف دیرین و سنتی(استقلال)‌باخت مورد انتقاد بسیاری از طرفداران قرار گرفته است. در چنین شرایطی اگرچه برخی بر این باورند که پایه های صندلی یحیی در پرسپولیس سست شده اما او تصمیم خودش را گرفته و بدش نمی‌آید فصل آینده هم در تیم سرخ‌پوش پایتخت ادامه بدهد.

گل‌محمدی بعد از بازی با فجرسپاسی در هفته پایانی لیگ برتر قول قهرمانی در فصل آینده را داد تا نشان بدهد برای ماندن مصمم است. با این حال هنوز انتقادهای زیادی به عملکرد پرسپولیس مطرح است و خیلی‌ها معتقدند که یحیی نمی‌تواند زیر این فشارها دوام بیاورد.

با این حال مدیران باشگاه هم با لیست گل‌محمدی اقدام به یارگیری کرده‌اند و با جذب علیرضا بیرانوند و مرتضی پورعلی‌گنجی هم اقتدار خاصی در نقل و انتقالات داشته‌اند. چیزی که مسلم است گل‌محمدی بعد از کنفرانس بازی با فجرسپاسی هنوز واکنشی به اتفاقات مربوط به نیمکت پرسپولیس نداشته و باید تا روزهای آینده صبر کرد و دید روی نیمکت سرخ‌پوشان تغییراتی حاصل خواهد شد یا خیر. این در حالی است که پرسپولیس شاید گزینه‌ای بهتر از گل‌محمدی در وضعیت کنونی برای سپردن نیمکت تیمش پیدا نکند و همین مهم ترین عاملی است که می‌تواند منجر به ادامه فعالیت یحیی شود.

سپاهان؛ ناکامی‌های محرم در چشم منتقدان

سپاهان طی دو فصل گذشته با سرمربیگری محرم نویدکیا نتوانست به آنچه مد نظرش بود، دست پیدا کند. اسطوره باشگاه سپاهان که سالها به عنوان بازیکن و کاپیتان در این تیم حضور داشت، بعد از مدیرعاملی مجدد محمدرضا ساکت در سپاهان بدون آنکه هیچ تجربه ای در امر سرمربیگری داشته باشد، هدایت این تیم را برعهده گرفت. سپاهان که سابقه قهرمانی و افتخارات زیادی در فوتبال ایران و آسیا دارد، در دو سال گذشته نه تنها از کسب جام در لیگ و حذفی ناکام ماند که در لیگ قهرمانان آسیا نیز با شرایطی عجیب در دور گروهی شکست خورد و ناکام ماند. حالا با پایان فصل شایعات زیادی درباره جدایی نویدکیا شنیده می‌شود. این در حالی است که محمدرضا ساکت هم به دلیل بازنشستگی احتمالا نتواند به مدیریت سپاهان ادامه بدهد و این به منزله از دست دادن بزرگ‌ترین حامی توسط نویدکیا است. نیمکت سپاهان حالا پیچیدگی‌های خاص خودش را خواهد داشت.

تهرانی‌ها؛علاقه‌مند به همکاری، نیازمند توافق

پیکان و هوادار دو تیم تهرانی لیگ برتر هستند که با توجه به بضاعت و شرایطی که داشتند نتایج خوبی در لیگ گذشته گرفته‌اند. سرمربیگری پیکان را در فصل گذشته مجتبی حسینی برعهده داشت و هدایت هوادار را رضا عنایتی انجام می‌داد. با توجه به شرایط نسبتا مناسب در فصل گذشته مدیران دو باشگاه علاقه زیادی به حفظ سرمربی های خود دارند اما این موضوع مستلزم توافق دوطرفه میان آنها عقد قرارداد جدید است. باید دید طی روزهای آینده نیمکت دو تیم تهرانی لیگ برتر چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.

نفتی‌ها؛ اول بودجه مشخص شود

نفتی‌های فوتبال ایران را در لیگ برتر می‌توان بچه های سرراهی دانست. هرساله به خاطر قوانین وزارت نفت و هزینه نکردن آنها در بحث ورزش قهرمانی تیم های نفتی لیگ برتر با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. نفت مسجدسلیمان و نفت آبادان نیز با گذراندن مشکلات مالی بسیار و ماندن در مسابقات با زحمت زیاد حالا برای فصل بعد برنامه شان روشن نیست. این دو تیم همواره جزو آخرین تیم هایی بودند که تکلیف شان برای فصل جدید مشخص می‌شود و به نظر می‌رسد اینبار هم شاهد چنین موضوعی باشیم. علیرضا منصوریان قراردادش با نفت آبادان تمام شده و رضا مهاجری نیز بعد از حفظ نفت مسجدسلیمان چنین شرایطی دارد و بعید است که آنها به کارشان در دو تیم نفتی ادامه بدهند.

فولاد؛ سرمربی‌اش را می‌دزدند!

فولاد خوزستان می‌توانست جزو تیم‌هایی باشد که در بحث ثبات سرمربی موفق عمل می‌کند. فولادی ها با جواد نکونام نتایج فوق العاده ای گرفتند و حالا برای لیگ قهرمانان در دور حذفی برنامه ریزی می‌کنند. مساله مهم اما پایان قرارداد جواد نکونام است و اینکه این مربی گزینه اصلی سرمربیگری استقلال لقب گرفته است. حال اگر نکونام فولاد را به مقصد استقلال ترک کند، مدیران باشگاه باید هرچه سریع‌تر برای نیمکت تیم خود فکری جدی انجام بدهند.

آلومینیوم؛ تغییرات دردسرساز شد

اگرچه قرارداد سیدمهدی رحمتی با آلومینیوم اراک ادامه دارد، اما بعید است این همکاری جاری باقی بماند. رحمتی در نیم فصل قراردادی مشروط با آلومینیوم بست، به این شرط که اگر تیم یکی از رتبه‌های تک رقمی لیگ را به دست بیاورد و از طرفی به فینال جام حذفی برسد قراردادش اتوماتیک‌وار برای فصل بعد تمدید شود. رحمتی هردو خواسته مهم مدیران آلومینیوم را برآورده کرد اما حالا احتمال دارد نیمکت تیم اراکی را ترک کند! ماجرا از این قرار است که در راس کارخانه آلومینیوم سازی اراک تغییراتی حاصل شده و مدیران جدید کارخانه به دنبال گزینه جدیدی برای هدایت تیم فوتبال خود هستند. همین مساله کار رحمتی را برای ادامه همکاری با آلومینیوم دشوار کرده است.

نساجی؛ در انتظار تصمیم آقای متمول

نساجی مازندران بعد از قهرمانی در جام حذفی شرایط متفاوتی را تجربه کرد. این تیم شمالی لیگ برتر ناگهان با ساکت الهامی وارد چالش شد و سرمربی اش را از دست داد. از طرفی مدیران باشگاه یکی از مربیان بومی را موقتا به عنوان سرمربی انتخاب کردند و کار را تا پایان فصل ادامه دادند. حالا اما آنها باید یک مربی کارکشته را به عنوان سرمربی جدید خود انتخاب کنند. گمانه‌زنی های زیادی درباره حضور برخی مربیان مثل مجتبی حسینی، رضا عنایتی و… روی نیمکت نساجی شده اما ظاهرا حدادیان مالک متمول این تیم هنوز تصمیم نهایی اش را نگرفته و باید دید قهرمان جام حذفی فصل جدید لیگ برتر را با کدام سرمربی آغاز خواهد کرد.

مس رفسنجان؛ احتمال کاهش بودجه

اگرچه محمد ربیعی یک فصل دیگر با مس رفسنجان قرارداد اما ممکن است اتفاقات جدیدی روی نیمکت این تیم رخ بدهد. ربیعی جوان توانست با مس که دومین فصل حضور در لیگ برتر را پشت سر می‌گذارد نتایج خوبی بگیرد و در نهایت رتبه پنجمی را به دست آورد اما شنیده می‌شود مدیریت جدید شرکت صنایع مس ایران قصد دارد با مربی دیگری کار را ادامه بدهد. از طرفی با توجه به صعود مس کرمان به لیگ برتر حالا این شرکت دو تیم در سطح اول فوتبال دارد و احتمال دارد با توجه به شرایط اقتصادی موجود بودجه دو تیم را کسر کند و آنوقت اتفاقات جنجالی ای رخ خواهد داد.

تازه‌صعودکرده‌ها؛ شاید ادامه با مربی موفق

مس کرمان و ملوان انزلی اگرچه هنوز برای کسب عنوان قهرمانی در لیگ یک تلاش می‌کنند اما صعودشان به لیگ برتر قطعی شده و وضعیت شان برای فصل روشن نیست. هدایت مس را فرزاد حسین خانی و هدایت ملوان را مازیار زارع در لیگ یک برعهده داشتند. این دو مربی جوان که به نوعی اسطوره های تیم های خود محسوب می‌شوند کار بزرگی کردند و توانستند به لیگ برتر برسند. از آنجایی که معمولا عرف بر این است باشگاه‌ها بعد از صعود به لیگ برتر سرمربی موفق خود را تغییر ندهند، احتمالا درباره مس و ملوان نیز چنین اتفاقی بیفتدو آنها با حسین‌خانی و زارع لیگ را شروع کنند اما اینکه در ادامه فصل چه اتفاقاتی بیفتد، مشخص نیست.

فوتبال ایران، مثل کشورهای حاشیه خلیج‌فارس

سال‌های سال است که رفتار مدیران باشگاه‌های شاغل در کشورهای حوزه خلیج فارس مورد انتقاد مسئولان ایرانی بوده است؛ رفتاری که به تغییرات متعدد مربیان روی نیمکت تیم ها برمی‌گردد. حالا اما اگرچه فوتبال ایران نسبت به گذشته از حیث ثبات روی نیمکت ها شرایط بهتری دارد، اما بازهم اتفاقاتی رخ می‌دهد که شباهت های تصمیمات مدیران ایرانی با کشورهای عربی را نشان می‌دهد.

باید چند روز دیگر منتظر ماند تا تکلیف نیمکت های 13 تیمی که سرمربی شان را مشخص نکرده‌اند، روشن شود تا بیشتر بتوان درباره کیفیت فنی مسابقات آینده اظهارنظر کرد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.