وقتی زمین جای قرار نیست

کارشناسان سازمان ملل متحد می‌گویند تغییرات اقلیمی جهان را به جهنمی غیرقابل سکونت تبدیل می‌کند

سازمان ملل هشدار داد بلایای طبیعی جهان را به جهنمی غیرقابل سکونت تبدیل می‌کند. تعداد فجایع از سال 2000 به 7348 مورد رسیده که دو برابر 20 سال گذشته است. در سراسر جهان 7348 بلای طبیعی جان 1.23 میلیون انسان را گرفته و تقریبا 3 تریلیون دلار در 20 سال گذشته پس از بلایا، برای بهبود اوضاع هزینه شده است.

شهروندآنلاین: از آغاز قرنی که در آن هستیم، تعداد بلایای طبیعی در سراسر جهان دو برابر شده است و طبق اعلام سازمان ملل متحد، مقصر تغییرات آب و هوایی است.

دفتر کاهش خطر بلایای سازمان ملل متحد گفت که از سال 2000 تاکنون 1.23 میلیون نفر بر اثر بلایای طبیعی جان باخته‌اند.

در سراسر جهان، 7348 فاجعه از جمله زلزله، سونامی و خشکسالی حدود 3 تریلیون دلار هزینه داشته است که تقریبا دو برابر 20 سال گذشته است.

یک کارشناس گفت: «تغییرات اقلیمی جهان را به جهنمی غیرقابل سکونت تبدیل می‌کند.»

مامی میزوتوری، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در زمینه کاهش خطر بلایا گفت: «ما دانسته  ویرانگر هستیم. این تنها نتیجه‌ای است که می‌توان گرفت.»

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در زمینه کاهش خطر بلایا گفت: «گیج‌کننده است که ما با میل و رضایت و دانسته به کاشتن بذر تخریب ادامه می‌دهیم و تنها خانه‌مان (زمین) را به جهنمی غیرقابل سکونت برای میلیون‌ها انسان تبدیل می‌کنیم.»

چین، با 577 و ایالات متحده با 467 حادثه بیشترین تعداد حوادث را از 2000 تا 2019 ثبت کرده‌اند و پس از آنها هند با 321 حادثه قرار دارد. هشت کشور از 10 کشور برتر در آسیا هستند.

در این دوره سیلاب‌های مهیب بیش از دو برابر افزایش یافت و به 3254 مورد رسید. خشکسالی، آتش‌سوزی و دمای شدید هوا نیز ویرانی‌هایی به بار آورد.

سونامی Boxing Day که در سال 2004 اندونزی و کشورهای اطراف آن را لرزاند، زلزله سال 2005 کشمیر و زلزله سال  2010 هائیتی از جمله بزرگ‌ترین بلایای طبیعی در 20 سال گذشته بوده است.

دبراتی گوها ساپیر از مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی بلایا در دانشگاه لووین بلژیک، که آمار این گزارش را ارایه داده است، گفت: «اگر این سطح از رشد در بلایای آب و هوایی طی 20 سال آینده ادامه یابد، آینده بشر واقعا تاریک خواهد بود. موج‌های گرما بزرگ‌ترین چالش ما در 10 سال آینده، به ویژه در کشورهای فقیر است.»

در این گزارش آمده است: «وقایعی مانند زمین‌لرزه، سونامی و آتشفشان بیش از سایر خطرات طبیعی بررسی‌شده باعث کشته شدن افراد شده است.»

سونامی اقیانوس هند در سال 2004 ، که بیش از 250 هزار نفر را کشت، مرگبارترین بود.

میزوتوری و گوها ساپیر در پیشگفتار گزارش سازمان ملل متحد خاطرنشان کردند که با این حال آژانس‌های مدیریت فاجعه با آمادگی خوب جان بسیاری را نجات داده‌اند.

هند و بنگلادش کشورهایی هستند که در تخلیه ایمن میلیون‌ها نفر هنگام حوادث و کاهش تلفات سیل و طوفان‌ها گام‌های بلندی برداشته‌اند.

زلزله کشمیر در سال 2005 جان هزاران نفر را گرفت

آنها گفتند با وجود اصرار کارشناسان و آژانس‌های سازمان ملل، کشورهایی برای جلوگیری از موج مرگ و بیماری ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا اقدامات کافی انجام نداده‌اند.

میزوتوری و گوها ساپیر افزودند: «گیج‌کننده است که ما با میل و رضایت و دانسته به کاشتن بذر تخریب ادامه می‌دهیم و تنها خانه‌مان (زمین) را به جهنمی غیرقابل سکونت برای میلیون‌ها انسان تبدیل می‌کنیم.»

میزوتوری گفت که برای جلوگیری از این اتفاق، جهان باید فوراً برای سرمایه‌گذاری در زمینه پیشگیری، سازگاری با تغییرات آب و هوا و کاهش خطر بلایا اقدام کند.

او از دولت‌ها خواست قدرت رهبری خود را نشان دهند و به وعده‌های داده شده در سال 2015 تحت توافق‌نامه پاریس برای مقابله با تغییرات آب و هوا، مدیریت خطر بلایا و اهداف توسعه جهانی که قرار است تا سال 2030 تحقق یابد، عمل کنند.

کشورهای عضو سازمان ملل متحد توافق کردند استراتژی‌های ملی و محلی را برای کاهش خطرات ناشی از بلایا تا سال 2020 اجرا کنند، اما تاکنون کاملا محقق نشده است.

توفان کاترینا در سال 2005 یکی از بلایای طبیعی بزرگ بود

او گفت: «اگر بخواهیم سیاره زمین را از آفت فقر، از بین رفتن بیشتر گونه‌ها و تنوع زیستی، انفجار خطرات شهری و عواقب وخیم گرم شدن نجات دهیم، همه چیز از مسیر دولت‌ها عبور می‌کند و به تصمیمات آنان در این زمینه بستگی دارد.»

منبع: دیلی میل

برای خواندن مطلب اصلی اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.