مصوبه سران قوا برای تسهیل فضای کسب و کار چه بود؟

معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت از سه مصوبه سران قوا برای تسهیل فضای کسب‌وکار در بخش صنعت و معدن خبر داد.

به گزارش «شهروند آنلاین»، سید مهدی نیازی در نشست خبری با اشاره به اینکه مصوبات سران قوا به‌ویژه به احیای واحد‌های راکد کمک خواهد کرد؛ گفت: مطابق یکی از مصوبات سران قوا، تقسیط بدهی مالیاتی واحد‌ها از ۳۶ ماه به ۶۰ ماه افزایش یافت که کمک خوبی برای احیای واحد‌های راکد صنعتی و معدنی خواهد بود.

بر اساس مصوبه دوم، اگر بنگاهی برای ورود به بازار سرمایه اقدام کند صرفاً حساب‌های مالیاتی سه سال گذشته آن توسط سازمان بورس بررسی خواهد شد که به ورود بنگاه‌ها به بورس کمک می‌کند.

همچنین بر اساس مصوبه سوم سران قوا، اگر بنگاه یا فردی در بخش تولید به تامین مالی در بازار یا تولید اقدام کند، تا ۱.۲ برابر نرخ سود عقود مشارکتی از مالیات معاف خواهد شد که مشوقی برای هدایت نقدینگی به سمت تولید خواهد بود.

او افزود: در سال جاری شاهد اتفاقات ویژه‌ای در فضای بین‌الملل و داخل کشور بودیم که بخشی از هزینه‌های زنجیره ارزش تولید را سبب شد به طور نمونه جنگ روسیه و اوکراین موجب شد تا قیمت بسیاری کالا‌ها در سطح جهان افزایش یابد و امروز در مقایسه با دی و بهمن‌ماه سال گذشته رشد قابل‌توجهی در قیمت‌های کالا‌های صنعتی، انرژی، غذایی و … شاهدیم که چالش بزرگی برای همه کشور‌ها از جمله کشورمان به وجود آورد.

نیازی ادامه داد: در کشورمان با اجرای قانون بودجه ۱۴۰۱ و تبدیل نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی به نرخ ETS نزدیکترین نرخ به نرخ ارز بازار آزاد، همچنین افزایش دستمزد‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از کالا‌های اساسی منجر به افزایش قیمت‌ها شد که همه آنها اثر تورمی در قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده به دنبال داشت.

او گفت: در این باره وزارت صمت نیز از سال گذشته برنامه‌های حمایتی را طراحی کرد که بخش قابل‌توجهی از آنها در ستاد اقتصادی دولت به تصویب رسید، بخشی باید در هیات وزیران تصویب شود و برخی دیگر نیز نیاز به مصوبه سران قوا داشت که سه مصوبه یاد شده را در این باره از سران قوا گرفتیم.

معاون وزیر صمت افزود: برای تامین برق صنایع برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت پیش‌بینی شده و با توجه به ناترازی در عرضه و تقاضای برق، امسال در تلاش هستیم ناهماهنگی‌ها سبب ضرر بنگاه‌ها نشود.

نیازی گفت: با هماهنگی با وزارت نفت و نیرو، برنامه‌ریزی شده قطعی‌ها به سمت تعطیلی صنایع در تابستان به‌منظور انجام تعمیرات اساسی یا اصلاحات در صنایع برود تا بتوانیم پایداری انرژی را در سایر بخش‌های صنعتی تضمین کرده و تابستان امسال را با محدودیت کمتری سپری کنیم./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.