باشگاه مشت‌زنی با حضور سلبریتی‌ها/ جدال بازیگران سینما با «علی‌اکبر رائفی پور»

گزارش «شهروندآنلاین» از یک نبرد مجازی؛

دفاع مردانه از جنبشی زنانه؛ این بهترین تعریفی است که می شود از جدال بازیگران سینما با علی اکبر رائفی پور، سخنران جنجالی، در فضای مجازی برداشت کرد.

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین؛ «با توجه به آمار بالای تجاوز و تعرض جنسی در سینما و افشاگری‌های روزانه این جماعت دوزاری علیه هم! به نظر میاد اگر کسانی که بهشون تجاوز نشده اعلام کنند کاربردی‌تر باشه.» این توییتی است که علی‌اکبر رائفی‌پور در توییترش منتشر کرد و با واکنش‌های تندی از طرف جامعه هنری روبه‌رو شد. جدی ترین واکنش به این توییت اما از سمت رامبد جوان بازیگر و مجری تلویزیون اتفاق افتاد تا جایی که کار به یک جدال مجازی رسید. رامبد جوان در صفحه اجتماعی خود اقدام به انتشار یک استوری کرد و نوشت:« آقای علی اکبر رائفی پور ما توقع و فرض داریم که آدم‌ها ادب و احترام و خانواده دوستی را سر سفره پدر مادرشان یاد می‌گیرند حال که والدین شما رنج این تربیت را برای شما تحمل نکرده‌اند ما جامعه هنری مخصوصا اهالی سینما این زحمت را به جان می خریم. کفایت می کند دوباره در مورد خانواده محترم سینما اینطور اظهار نظر کنید تا به نحو مقتضی تربیتتان کنیم.»

رائفی پور که با واکنش تند رامبد جوان رو به رو شده بود نیز درحالی که جوابیه های زیادی از طرف بازیگران مرد سینما نسبت به اولین توییتش دریافت کرده بود در پاسخ به این بازیگر با لحنی کنایه آمیز نوشت:« آقای رامبد جوان، پدرم در ارتش هشت سال برای دفاع از دین و ناموس و وطن جنگید و به ما آموخت برای این ارزش ها باید جان داد گفت پسرم مبادا برای از «ایران» گفتن، از بیت المال صدها میلیون بگیری اما فرزندت را در کانادا به دنیا بیاوری! گفت پسرم کافر باش اما منافق نباش».

با این حال ماجرای واکنش تنها به جدال بین جوان و رائفی پور ختم نشد.

حمیدرضا آذرنگ، بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر از اولین کسانی بود که نسبت به این توییت واکنش نشان داد و نوشت: « آقای… تفاوت آنجاست که تعرض و هتک ‌‌شأن انسانی برای جماعت سینما مثل شما عادت و عادی نشده و هرگز هم نخواهد شد. کمربندت را از پیشانی‌ات بازی کن.» سیاوش حقیقی، تهیه‌کننده سینما نوشت: «متجاوز یعنی تو، دوزاری هم یعنی تو.»

حمید فرخ‌نژاد نیز همان روز با استوری تند به استقبال رائفی‌پور رفت و نوشت: «حمید فرخ‌نژاد، بازیگر شناخته‌شده در استوری‌ای در صفحه اینستاگرامش در مورد رائفی‌پور نوشت که کاش شمایی که بعد از چهل‌واندی سال خیمه سنگین روی ثروت و قدرت و دسترسی به انواع امکانات و رانت‌ها و ایجاد انواع سرکوب و ممنوعیت و محرومیت برای ما، هنوز موفق به تولید دو تا هنرمند یک ریالی هم نشدید و کماکان مجبورید برای ترویج فرهنگ و هنر موردعلاقه‌تون از زور و باتوم و گشت ارشاد و ساندیس استفاده کنید، جای ارزش‌گذاری روی دیگران به همون وظیفه خطیر و حیاتی فراماسون‌یابی خودتون بپردازید. خوشبختانه در فضای ما هنوز اون مقدار شرافت وجود داره که خودمون در جهت پاک‌سازی بیشترش اقدام می‌کنیم. فضای شما در چه حاله؟ پرده که کنار بره چه چیزایی نمایان می‌شه؟» ظاهرا این متن چنان به مذاق مهراب قاسمخانی خوش آمد که دیگر زحمت نوشتن متنی را به خودش نداد و همین صحبت‌های فرخ‌نژاد را بدون ذکر نام منبع در اینستاگرامش پُست کرد. با این حال، در ادامه واکنش‌های سینماگران به توییت رائفی‌پور، سپند‌ امیرسلیمانی با لحنی کنایه‌آمیز و طنز خطاب به او می‌نویسد: «جناب استاد رائفی‌پور با سلام. من یکی از به گفته شما هنرمندان دوزاری کشور هستم. لطفا هر وقت آزاد بودید بیایید با هم از تجریش تا راه‌آهن قدم بزنیم. من به همه می‌گویم دوزار ارزش دارم به نظرتان استاد چند می‌ارزن؟ بعد مرد باشیم و نتیجه را به عموم اعلام کنیم. با سپاس. هموطن دوزاری شما.»

محمدحسین قاسمی، تهیه‌کننده سینما نیز با لحن تندی خطاب به رائفی‌پور نوشت: «جوانک ابله، تعمیم مسائل عده‌ای اندک در سینما به کل فعالین شریف این عرصه یا از سر حماقت و عداوت شماست یا رشدیافته فضایی هستید که تجاوز امری عادی و روزمره برایتان است. زین پس برخلاف گذشته‌ات قبل از نشخوار هر سخنی به محتوای آن توجه کن.»

سعید الهی، منتقد و تهیه‌کننده نیز نوشت: «پسرجان؛ کمی در بداهه‌گویی‌های بی‌نمک و مستانه‌ات تامل کن و از این خودعاقل‌پنداری برحذر باش! در ازای افشاگری چند نفر، چگونه جامعه‌ای شریف، پرتلاش و خانواده‌دار به ظرفیت ۴هزار نفر را در سینما مورد هتاکی قرار می‌دهی؟! این است مفهوم انصاف و اخلاق تراز در جامعه مهدوی؟! … شرم نکردی؟!»

اینها بخشی از واکنش‌های اهالی سینما به توییت  رائفی‌پور بود. هرچند که این ماجرایی است که خود سلبریتی‌ها در فضای مجازی به راه انداختند و بدون شک هم باید انتظار اظهارنظر مخالفان خودشان را هم داشته باشند. با این حال، آنچه از واکنش هنرمندان نسبت به حرف‌های رائفی‌پور عیان می‌شود سکوت اغلب بازیگران زن است. پرستو صالحی، الهام پاوه‌نژاد  و ستاره اسکندری از معدود بازیگران زن بودند که نسبت به توییت رائفی‌پور واکنش نشان دادند، این در حالی است که این جنجال اساسا به‌خاطر روایت‌هایی بود که زنان بازیگر نسبت به آزار و اذیت در سینما در صفحه‌های شخصی خود منتشر کرده بودند. با این حال، هانیه توسلی پنج روز پیش در اینستاگرامش با انتشار پستی چند نکته را درباره آغاز راهی که در این جنبش در پیش گرفته‌اند، در ۱۰ مورد بیان کرد و از هیأت پنج نفره‌ای متشکل از خودش، مارال جیرانی، ترانه علیدوستی، غزاله معتمد و سیمه میرشمسی خبر داد که در طول دو ماه گذشته با همراهی گروهی از وکلا، روان‌شناسان و کارشناسان اجتماعی به شکل مستمر مشغول طراحی بند‌ها و تبصره‌های آیین‌نامه کمیته مستقل منع خشونت و آزار جنسی علیه زنان شاغل در سینما و تئاتر هستند. هرچند که برخی از اعضای همین هیأت پنج نفر نیز با رفتارهای عجیبی که از خود نشان دادند، به اعتماد عمومی طرفداران جنبش می‌تو ضربه زدند. درست مثل ترانه علیدوستی که در حالی که روی فرش قرمز جشنواره کن بود، ظاهرا همه چیز را فراموش کرد حتی آن چهار نفر از اعضای هیأت پنج نفره‌شان را! اوایل فروردین‌ماه سمیه میرشمسی، دستیار صحنه با روایتی از آزار و اذیت یکی از بازیگران مشهور سینما در پشت صحنه یک فیلم باعث شد تا 800 زن سینمای ایران در دفاع از جنبش می‌تو بیانیه‌ای امضا کنند. اما ترانه علیدوستی یک ماه بعد با انتشار تصویری از آن  بازیگر در استوری‌اش نشان داد که این روزها دغدغه ذهنی‌اش فراتر از نقشی است که در آن هیأت پنج نفره گرفت. همین تناقضات رفتاری او بود که بسیاری از بازیگران زن را نسبت به افرادی که برای حمایت از زنان آسیب‌دیده داوطلب شده‌اند، دلسرد کند. همین هم شد که مستانه مهاجر، پانته‌آ بهرام و هنگامه قاضیانی که تا پیش از این جزو بازیگرانی بودند که آن بیانیه را امضا کرده بودند، امضای خود را پس بگیرند. هنگامه قاضیانی در استوری اینستاگرامش نوشت: «زیبا نیست آدم‌ها رو بی‌آبرو کنیم، با پست‌های متعدد و استوری‌ها و بعد خودمون عکس همون شخص رو استوری کنیم. مردم هوشمند رو گیج نکنیم. کار جالبی نیست. شک ندارم شما همکاران عزیز که این متن رو می‌خونید، دل‌تون می‌خواد سوال کنید چرا؟ و نگران از دست دادن‌ها باشید، اما من سالیان زیادی هست بی‌باند و پارتی، راه باشکوهی رو طی کردم که اصل شفافیت و جسارت بود. ایشون با این استوری باعث شدن برای همیشه به هر جنبش (فمینیستی) بگم نه!!! مردم بازیچه نیستن آبروی آدم‌ها هم همچنین.»

با این حال، آنچه در این ماجرا ممکن است به ماهیت اصلی و کارکرد جنبش می‌تو ضربه بزند حواشی است که در مدت اخیر سعی دارد تا این جنبش را به عناوین مختلف به حاشیه براند. این عواقب رفتار‌های هیجانی برخی از سلبریتی‌هاست که با طرح موضوعات و روایت‌هایی از آزار دیدن خودشان در طول سال‌ها و حتی دهه‌های گذشته به یکباره قفل سکوت را شکستند و به یکی از قربانیان جنبش می‌تو پیوستند. این در حالی است که اگرچه در ایران جنبش می‌تو فعلا در انحصار بازیگران قرار گرفته، اما همانطور که در سال‌های گذشته ویدیو‌هایی از روایت زنان روزنامه‌نگار که مورد آزار و اذیت قرار گرفته بودند نیز نشان داد بسیاری از مردم عادی جامعه نیز حرف‌هایی برای گفتن دارند، شاید حتی بیشتر از بازیگران زن سینمای ایران. هرچند حالا که کار به اینجا کشیده انتظار مردم و طرفداران جنبش می‌تو این است که بازیگران زن ایرانی در بستر هیجانی حرکت نکنند تا، گزگ دست مخالفان خود ندهند.

واکنش خانه سینما؛ ما و مردم نباید به دام این جریان بیفتیم

خانه سینما  بعد از چند روز سکوت در نهایت در واکنش به توییت علی‌اکبر رائفی‌پور سخنران و فعال فضای مجازی درباره خشونت‌های جنسی در سینما بیانیه‌ای صادر کرد.متن این بیانیه به شرح زیر است:

«به نام خدا

اشخاصی این روزها بنا بر یک برنامه از پیش تعیین شده که بعد از این همه سال دیگر برای ما و مردم نخ‌نما شده است به شکل بسیار بی ادبانه ای شروع به سمپاشی و هتاکی علیه سینما و سینماگران کرده اند، هدفشان مشخص است و می خواهند تمرکز فضای خبری کشور را به جهتی دلخواه سوق دهند، برای انجام این مأموریت چه هدفی بهتر از سینما و هنرمندانش؟ سینمایی که سال‌هاست یکی از پرافتخارترین جلوه های نام ایران در صحنه های بین المللی است. مقبولیت و ظرفیت های اجتماعی سینماگران خار چشم این جماعت است. ما و مردم نباید به دام این جریان بیفتیم.

برای خنثی کردن نقشه های این جریان مشکوک تنها کافی است مطابق با منش و شخصیت سینمای فاخر ایران و سینماگران محترم آن رفتار کنیم، کافی است شأن سینما و سینماگران را به اندازه این اشخاص پایین نیاوریم.

تعجب هم نمی کنیم از نهادهایی که وظیفه قانونی نظارت و برخورد با رفتارهای خلاف ادب و خارج از قواعد قانونی این جماعت را دارند چون ظاهرا به آنها هم نباید امیدی داشت بنابراین حتی برای شکایت یا پیگیری حقوقی اهانت‌های هتاکان هم اقدامی نخواهیم کرد، فقط برملایشان می کنیم چون سینمای ایران زنده و پویا است حتی اگر در شرایط فعلی نتواند فیلم بسازد، با تمام محدودیت‌ها سینمای ایران تأثیرگذار است و این جماعت از همین می ترسند.»

آخرین واکنش رائفی پور به این جنجال ها

در آخرین بررسی ها پیرامون این دعوای مجازی علی اکبر رائفی پور با انتشار توئیتی دیگر درست در ساعت 18:41 دقیقه عصر روز دوشنبه  با 2 هشتگ نوشت:« نکشی مارو خانه سینما!!!
این جماعت دوزاری اگر ظرفیت و مقبولیت اجتماعی داشتن که از ترس ، پست هاشونو پاک نمی کردن و نظرات رو نمی بستن .یک بار برای همیشه باید تکلیف ‎#سلبریتی های دوزاری و وطن فروش روشن بشه آنچه می بینید ‎#قیام مردم علیه سلبریتیها است.» همین هم شده که طرفداران این سخنران جنجالی با استفاده از هشتگ های او در فضای مجازی به هواخواهی او برآمدند. اکانتی با نام  محمود میرحاجی با هشتگی#رائفی پورتنها_نیست می نویسد:«باید سلبریتی های دوزاری بدانند حضور اجتماعی در فضای جمهوری اسلامی ایران ،تابع چارچوب و مقررات خاصی است.
هر فردی در هر جایگاهی، این خطوط قرمز را زیر پا بگذارد و منافع ملی را به خطر بیاندازد با ‎قیام مردم علیه سلبریتی ها مواجه خواهد شد.»کاربر دیگری در توئیتر که از عکس پروفایلش ظاهرا یک روحانی جوان است  می نویسد:«همین آقای فرخ نژاد از فالوورای اینستاگرامش دعوت کنه بیان جمع بشن واسه حمایت ازش البته از فالوور فیک نمی‌تونه دعوت کنه طبیعتاً». سامان مشایخ یکی دیگر از کاربران توئیتر نیز در حمایت از رائفی پور می گوید:«نشستن و تماشاکردن و لایک و فالو ‎سلبریتی های دوزاری کافیست.دیگر اجازه نمیدهیم کشورمان با سیاه نمایی معرفی شود،به سربازان مملکت توهین شود،به مقدسات مذهبی شیعه بی ادبی شود،به اساتید مهدویت اهانت شود،به شعور مردم توهین شود» و در ادامه او نیز با استفاده از دو هشتگ قیام مردم علیه سلبریتی ها ‎و آنفالو ملی سلبریتی های دوزاری که این روزها موافقان علی اکبر رائفی پور از آن ها استفاده می کنند؛ توئیتش را منتشر می کند.
‎//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. مهدی می‌گوید

    چطور سلبریتی ها نسبت به افشاگری زنان سینما واکنشی نشان ندادند
    یا وقتی احمد ایراندوست در ویدیویی از فساد در سینما گفت. واکنش نشان ندادند

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.