با یک کاسه ماست، نمی‌شود دریا را دوغ کرد!

کارشناسان در گفت‌وگو با «شهروندآنلاین» وضعیت تیم ملی فوتبال را تحلیل کردند.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، اگرچه ملی‌پوشان فوتبال ایران این روزها در قطر اردو زده‌اند و قرار است یک بازی تدارکاتی در روز 22 خرداد با الجزایر هم برگزار کنند، اما پرواضح است که تیم ایران در مقایسه با کشورهای دیگر حاضر در جام جهانی قطر، برنامه‌های آماده‌سازی خوبی ندارد.

تیم ملی قرار بود در فیفادی جاری به کانادا سفر کند و بعد از مسابقه با تیم ملی این کشور، دو بازی دوستانه دیگر هم انجام بدهد، اما لغو بازی با کانادا همه برنامه‌ها را به هم ریخت و باعث شد مسئولان فدراسیون سریعا تیم را به قطر اعزام کنند تا هم از حواشی به دور باشند و هم در این کشور از امکانات سخت‌افزاری قطری‌ها استفاده کرده و بتوانند اردویی را برگزار کنند.

با توجه به اینکه تیم‌های حاضر در جام جهانی، به غیر از این فیفادی تا قبل از شروع مسابقات فقط یک فیفادی دیگر در شهریور ماه دارند و 5 روز قبل از تورنمنت بزرگ قطر هم از بازی‌های باشگاهی رها می‌شوند، عملا زمان زیادی برای بازی دوستانه و تمرینات ویژه نیست. از این رو، فیفادی طولانی خرداد زمان مناسبی برای برگزاری حداقل 3 بازی دوستانه بود، اما فدراسیون ایران نتوانست از این فرصت بهره بگیرد و دیدار با الجزایر اولین و آخرین دیدار دوستانه تیم ملی تا پایان فیفادی جاری خواهد بود.

فرصت‌سوزی تیم ملی ایران در بحث آماده‌سازی باعث نگرانی طرفداران و کارشناسان شده است. با توجه به اینکه چهارمین حریف ایران در جام جهانی هم مشخص شد و ولز به گروه ایران رسید، حالا ملی‌پوشان کشورمان در دور گروهی کار بسیار دشواری خواهند داشت. دیدار با ولز، انگلیس و آمریکا به عنوان 3 تیم قدرتمند فوتبال جهان برای تیم ایران سخت خواهد بود و دغدغه اهالی فوتبال عدم نتیجه‌گیری مناسب در این رقابت‌هاست.

به همین خاطر با جلال چراغپور و بیژن ذوالفقارنسب، دو کارشناس شناخته‌شده فوتبال ایران درباره وضعیت تیم ملی به گفت‌وگو نشستیم که صحبت‌های آنها را در ادامه می‌خوانید:

چراغپور: آقایان! جام جهانی است، نه جام رمضان!

جلال چراغپور یکی از کارشناسان مطرح و برجسته فوتبال ایران است که همواره نظرات جالبی درباره اتفاقات مربوط به فوتبال می‌دهد. او در خصوص وضعیت تیم ملی فوتبال ایران به خبرنگار ما گفت: «اعتقاد شخصی من این است که تیم ملی فوتبال ایران از نظر مهره‌ای اصلا تیم ضعیفی نیست و بازیکنان قدرتمندی در اختیار داریم؛ اما مساله مهم نحوه آماده‌سازی و استراتژی تیم ایران برای جام جهانی است. الان خیلی‌ها می‌گویند آمریکا را می‌بریم، ولز را می‌بریم و با انگلیس هم مساوی می‌کنیم؛ آخر چگونه؟ با چه امکاناتی؟ با چه برنامه‌ای؟ با چه استدلالی؟ اصلا مگر ما تیم آمریکا را می‌شناسیم یا می‌دانیم بازیکنان مطرح انگلیس در زمان جام جهانی چقدر آماده هستند؟»

این کارشناس فوتبال صحبت‌هایش را این‌طور ادامه داد: «شما فوتبال روز دنیا را تماشا می‌کنید؛ همه می‌دانند که 3 تیم همگروه ایران چقدر برنامه آماده‌سازی دقیق و خوبی دارند. ما برای تیم ملی‌مان چه کردیم؟ مهم‌ترین فیفادی را از دست داده‌ایم. دل‌مان را به یک بازی با الجزایر خوش کردیم که آن هم مشخص نیست با نفرات اصلی‌اش مقابل ایران قرار بگیرد.»

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش تاکید کرد:‌«شرایط کنونی تیم ملی ایران مرا یاد یک حکایت می‌اندازد؛ اینکه یک نفر با یک کاسه ماست سمت دریافت می‌رفت و می‌گفت می‌خواهم آب دریا را دوغ کنم. پرسیدند مگر می‌شود؟ پاسخ داد که اگر بشود، چه می‌شود! حالا داستان تیم ملی هم همین است. همه می‌دانیم چقدر از 3 تیم دیگر همگروه‌مان عقب‌تر هستیم، اما می‌خواهیم معجزه کنیم و تهش اگر یک درصد شد،‌بگوییم دیدید شد؟!»

چراغپور همچنین گفت: «من واقعا از شرایطی که برای تیم ملی پیش آمده ناراحتم؛ برخی می‌گویند تقصیر اسکوچیچ است که سفت نمی‌گیرد و اگر فلان مربی بالای سر تیم بود آن‌طور می‌شد و این‌طور اتفاق می‌افتاد. برخی می‌گویند فدراسیون عرضه ندارد برای تیم ملی بازی هماهنگ کند. حرف من از روی دلسوزی این است که الان وقت انتقاد از این و آن نیست. تیم ملی ما قرار است به بزرگ‌ترین رقابت‌های فوتبال در سراسر جهان برود. آیا می‌خواهید آبروی کشورمان برود؟‌ مگر بدون بازی دوستانه و آماده‌سازی می‌شود تیم را روانه جام جهانی کرد؟ شاید دوستان ماجرا را شوخی گرفته‌اند و فکر می‌کنند قرار است در جام رمضان شرکت کنند. آقای من! جام جهانی است، کل دنیا شما را می‌بینند.»

چراغپور این‌گونه حرف‌هایش را درباره تیم ملی به پایان برد: «فقط امیدوارم فدراسیون زودتر به خودش بیاید و آنچه فوتبال ایران استحقاقش را دارد، مهیا کند. تیم ملی نیازمند بازی دوستانه است و امیدوارم فراهم شود.»

ذوالفقارنسب: اتفاقات بدی در انتظار تیم ملی است

بیژن ذوالفقارنسب، سرمربی سابق تیم ملی ایران که سوابق زیادی در این رشته ورزشی دارد هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما وضعیت تیم ملی را این‌گونه ارزیابی کرد: «متاسفانه فدراسیون فوتبال تاکنون نتوانسته به وعده‌های خود درباره بازی دوستانه عمل کند. این روزها شاهدیم که همه تیم‌های حاضر در جام جهانی در حال آماده‌سازی خود هستند و بازی‌های تدارکاتی متعددی برگزار می‌کنند، اما ما هنوز یک بازی هم انجام نداده‌ایم و دوستان می‌گویند شاید مقابل الجزایر بازی کنیم! »

او در ادامه گفت:‌ «من تجربه حضور در جام جهانی را دارم؛ واقعا بدون بازی دوستانه نمی‌شود در این تورنمنت بزرگ حضور پیدا کرد. متاسفانه ما هر روز زمان را از دست می‌دهیم و هیچ اتفاق جدیدی نمی‌افتد. تعجب من این است که سرمربی تیم ملی این شرایط را قبول کرده و هیچ صحبتی انجام نمی‌دهد. آیا واقعا اسکوچیچ هم شرایط تیم ملی را درک نکرده است؟»

کارشناس فوتبال ایران در پاسخ به این پرسش که با وضعیت کنونی، پیش‌بینی‌اش از نتایج تیم ملی در جام جهانی چیست، بیان کرد: «زنگ تفریح می‌شویم! شوخی نمی‌کنم؛ همه تیم‌ها ما را می‌برند و بعد از یک سفر توریستی برای اعضای تیم ملی به ایران برمی‌گردیم! تیم ملی ایران نماینده کشور است، پس نباید این‌گونه رفتار شود و مراحل آماده‌سازی مناسبی را در نظر نگیریم. متاسفانه فوتبال ما نسبت به کل دنیا عقب‌تر است و این را می‌شود از نحوه آماده‌سازی تیم ملی متوجه شد.»

ذوالفقارنسب صحبت‌هایش را این‌طور ادامه داد: «تیم ملی ایران از نظر بازیکن واقعا شرایط خوبی دارد. به اعتقاد بسیاری از اهالی فوتبال، نسل کنونی شاغل در تیم ملی فوتبال، جزو بهترین‌ها هستند. ما بازیکنانی را در سطح اروپا داریم که هر کدام برای تیم‌هایشان وزنه هستند. پس نباید این نسل به حال خود رها شود. واقعا حیف است وقتی می‌توانیم در جام جهانی فوتبال خوبی جلوی تیم‌های بزرگ بازی کنیم، این‌گونه برای آماده‌سازی زمان را از دست بدهیم و در نهایت هم با ناراحتی جام را ترک کنیم.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با وضعیت کنونی شانسی برای صعود ایران از گروهش در جام جهانی قائل است، گفت: «با حرف زدن که تیم ملی ایران صعود نمی‌کند. ما باید کار کنیم، مثل همه تیم‌های دنیا. الان اکثر کشورها مشغول آماده‌سازی‌اند، اما ما به یک اردو در قطر اکتفا کردیم که مشخص نیست در تمرینات چه می‌گذرد. متاسفم که بگویم با روند کنونی که فدراسیون در پیش گرفته، اتفاقات بدی در انتظار فوتبال ایران، به خصوص در جام جهانی قطر خواهد بود.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.