کنکور تغییر کرد/ گروگانگیری در آژانس/ اتاق جنگ در بیلدربرگ

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي سرقت صندوق امانات در شعبه بانک ملي روبه‌روي دانشگاه تهران ، بدعت‌گذاري دولت درباره نحوه افزايش مستمري بازنشستگان تامين اجتماعي ، سهم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در سنجش و پذیرش دانش‌آموزان در دانشگاه‌ ؛ اشخاص جامانده از سهام عدالت ، قوانین کیفری عناوین مجرمانه‌ای ناظر بر تخریب محیط زیست ، هزینه استفاده از دوچرخه برای شهروندان و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز ارائه پیش نویس قطعنامه علیه ایران به شورای حکام توسط آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي سرقت صندوق امانات در شعبه بانک ملي روبه‌روي دانشگاه تهران ، بدعت‌گذاري دولت درباره نحوه افزايش مستمري بازنشستگان تامين اجتماعي ، سهم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در سنجش و پذیرش دانش‌آموزان در دانشگاه‌ ؛ اشخاص جامانده از سهام عدالت ، قوانین کیفری عناوین مجرمانه‌ای ناظر بر تخریب محیط زیست ، هزینه استفاده از دوچرخه برای شهروندان و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

سرقت هاليوودي از بانك!

روزنامه آرمان ملی: «سرقت هالیوودی از بانک ملی» ایــن سرتیتر خبری بســیاری از سایــت‌ها‌ و خبرگزاری‌ها رسمی در روز گذشته بود. نکته جالب در این رابطــه سارقان به امن‌ترین و حفاظتی‌ترین نقطه بانک ملــی که شعار اصلی‌ آن «اعتماد» است، دستبرد زده‌اند و محتویات حدود 200، صندوق امانت را به سرقت برده‌اند. با اينکه چند روز از سرقت صندوق امانات در شعبه بانک ملي روبه‌روي دانشگاه تهران مي‌گذرد، اما اين اتفاق روز گذشته رسانه‌اي شد و صحبت‌ها در رابطه با آمار صندوق‌ها از سوي مسئولان متناقض است، همچنين بانک ملي هنوز نمي‌داند که ارزش اموال مسروقه چقدر است و مردمي که وسايل ارزشمند خود را در بانک به امانت گذاشته‌اند، چگونه براي احقاق مالباخته خود، مدعي باشند. اين سردرگمي به آن دليل است که اين نوع سرقت براي اولين بار در کشور رخ مي‌دهد و آخرين اتفاق در اين رابطه به فروردين سال 98 باز مي‌گردد که مسئولان بانک اقتصاد نوين اعلام کردند که «دستبرد به صندوق امانات اين بانک ناموفق بوده و سارقان دستگير شدند.» باشگاه خبرنگاران تعداد صندوق‌ها را «بيش از 200» و خبرگزاري‌هاي ميزان و مهر شمار آنها را «حدود 250» صندوق گزارش کردند، اما به‌گفته مسئولان بانک ملي سارقان فقط محتويات 169 صندوق را سرقت کرده‌اند. سارقان همچنين بخشي از تجهيزات اتاق سرور و مرکز ضبط تصاوير اين شعبه را به سرقت بردند. در اين ميان، سيستم هشدار بانک به گوشي موبايل رئيس شعبه وصل بوده و اين سرقت به موبايل او پيامک شد، اما به دليل اينکه در گذشته اين سامانه هشدار اشتباهي داده بود، رئيس بانک به پيامک سرقت اعتنا نکرد. آنچه در اين ميان، قابل تامل است سارقان به محيط بانک آشنايي داشتند و چون دستگاه ضبط تصاوير را با خود به سرقت بردند اطلاعات دقيقي از اين سرقت در دسترس نيست.

 

شکاف عمیق میان ایران و آژانس

روزنامه ابتکار: دومین روز از نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی برگزار شد که در این روز مطابق آنچه قبلاً اعلام شده بود، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان پیش نویس قطعنامه ای را علیه ایران به شورای حکام ارائه کردند.در این پیش نویس از ایران خواسته شده تا به سوالات پادمانی آژانس به صورت فوری پاسخ داده و در مورد ذرات اورانیوم در سه مکان هسته ای توضیح داده شود. علاوه بر این در این پیش نویس آمده است که ایران لازم است تعهدات خود را بدون اتلاف قوت به پیشنهاد آژانس انجام دهد.آنطور که از خبرها مشخص شده پیش نویس چهار سه کشور اروپایی به همراه آمریکا در حالی به شورای حکام ارائه شده که قرار است طی امروز یا فردا قطعنامه علیه ایران به رای گذاشته شود و با توجه به موضع گیری های اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، احتمالاً این قطعنامه رای خواهد آورد؛ امری که حسین امیرعبدالهیان وزیر خارجه کشورمان دو روز قبل نسبت به آن هشدار داده و با بیان اینکه طرف های غربی باید واقع بین باشند، تاکید کرده بود: اگر بانیان قطعنامه ضد ایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) روش تهدید را دنبال کنند، مسئول همه عواقب آن هستند.از سوی دیگر، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز دوشنبه درمورد قطعنامه احتمالی شورای حکام علیه ایران تصریح کرد: در مورد نتیجه جلسه پیش‌داوری نمی‌کنیم، ولی ما متناسب با اقدام و اتفاقی که بیفتد پاسخ‌ می‌دهیم و معتقدیم که این اقدامات هم در مسیر کل همکاری‌های ما با آژانس و هم مذاکرات اثرات منفی خواهد داشت.

 

اعتراض هزاران بازنشسته به تغيير دستوري مستمري ادامه دارد

روزنامه اعتماد:نمايندگان كميسيون اجتماعي و فراكسيون كارگري مجلس در گفت‌وگوهاي جداگانه با «اعتماد» از فراخوانده شدن وزير تعاون به مجلس و لزوم پاسخگويي بابت بدعت‌گذاري دولت درباره نحوه افزايش مستمري بازنشستگان تامين اجتماعي خبر دادند. سيد سلمان ذاكر؛ عضو كميسيون اجتماعي مجلس و جبار كوچكي‌نژاد؛ سخنگوي فراكسيون كارگري مجلس به «اعتماد» گفتند كه وزير تعاون بايد بابت اقدام دولت و علت تفاوت ميزان افزايش مستمري حدود 12 ميليون نفر بازنشسته و تحت تكفل سازمان تامين اجتماعي در سال 1401 و انتخاب رويه خلاف قانون مستنداتي به مجلس ارايه دهد وگرنه اين نحوه افزايش مستمري و حقوق، غيرقانوني تلقي خواهد شد. كوچكي‌نژاد در پاسخ به اين سوال «اعتماد» كه در صورت تشخيص مجلس، آيا مصوبه اخير هيات وزيران درباره افزايش متفاوت مستمري بازنشستگان تامين اجتماعي قابل لغو يا اصلاح خواهد بود، گفت: «مجلس براي بررسي هر مصوبه‌اي حق ورود دارد، اما وزير تعاون بايد توضيح دهد كه منطق دولت بابت اين مدل افزايش چه بوده، چراكه مصوبه هيات وزيران، مشابه همان افزايش پلكاني بود كه سال‌هاي گذشته هم توسط مجلس تصويب مي‌شد منتها اين‌بار دولت از محل بودجه عمومي اين افزايش را لحاظ كرد كه اگر در لايحه بودجه 1401 اين افزايش تدريجي را نديده باشد، حتما امسال دچار مشكل و زيان خواهد شد و وزير تعاون بايد درباره اين رويه دولت به ما توضيح بدهد.» ذاكر هم در گفت‌وگوي ديگري با «اعتماد» تاكيد كرد كه «دو مصوبه و قانون جداگانه درباره نحوه افزايش دستمزد وجود داشته؛ مصوبه شوراي عالي كار و مصوبه مجلس. بنابراين، روش كار روشن بوده علاوه بر آنكه هيچ كس و حتي دولت‌ها نمي‌توانند خلاف مصوبه مجلس عمل كنند. هفته آينده و در اولين جلسه علني مجلس كه روز يكشنبه تشكيل مي‌شود، در كميسيون اجتماعي بررسي مي‌كنيم كه چه مستنداتي بايد از سوي وزير تعاون ارايه شود تا علت اين اقدام دولت، براي ما روشن شود وگرنه آنچه دولت امسال درباره ميزان افزايش مستمري بازنشستگان تامين اجتماعي انجام داده، غيرقانوني است اگرچه كه دولت به محتواي مصوبات شوراي عالي كار و مصوبه مجلس دست نزده و جزييات به قوت خود باقي است.»

 

کنکور تغییر کرد

روزنامه ایران:اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی پس از چندین جلسه بررسی، طرح اصلاح و تکمیل سیاست‌های سنجش و پذیرش دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه را به تصویب نهایی رساندند.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در جلسه روز گذشته شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، سیاست‌های آموزشی و نیز سنجش و پذیرش، با هدف تأمین عدالت آموزشی در راستای ایجاد فرصت برابر برای دانش‌آموزان مناطق محروم در ورود به دانشگاه و بویژه رشته‌های پرطرفدار دانشگاهی بررسی و به تصویب نهایی رسید. همچنین اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در ادامه مباحث خود برای اصلاح شیوه سنجش و پذیرش دانش‌آموزان در ورود به دانشگاه، به منظور کاهش فشار روانی ناشی از تعیین تکلیف ۱۲ سال تحصیل آنان در آزمون ۴ ساعته کنکور، سهم کنکور از سنجش توان علمی دانش‌آموزان را از ۱۰۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش دادند. بر این اساس ۶۰ درصد سهم سنجش توان علمی دانش‌آموزان نیز بر اساس سوابق تحصیلی سه سال آخر دبیرستان آنان تعیین می‌شود. سیاست‌های جدید بتدریج و در مدت ۴ سال عملیاتی خواهد شد، به این نحو که در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط نتایج تحصیلی سال دوازدهم دانش‌آموزان، در سال ۱۴۰۴ نتایج تحصیلی سال‌های یازدهم و دوازدهم و در سال ۱۴۰۵ نتایج تحصیلی و معدل سال‌های دهم تا دوازدهم تعیین کننده سهم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در سنجش و پذیرش دانش‌آموزان در دانشگاه‌ خواهد بود.

 

نیاز «یارانه‌نگیر‌ها» به یارانه جدید

روزنامه جوان:در کشور اشخاصی وجود دارند که از ابتدا تمایلی به دریافت یارانه یا دارایی‌هایی، چون سهام عدالت نداشتند، از این‌رو جهت دریافت این حقوق پرداختی از سوی دولت حتی ثبت‌نام هم نکرده‌اند، اما با توجه به اینکه ساختار قیمت کالا و خدمات در اقتصاد ایران نمایی را به خود گرفته است که تنها اشخاص معدودی می‌توانند دخل و خرج خود را بالانس کنند، این اشخاص امروز مجبور به دریافت یارانه نقدی یا سهام عدالت هستند.نزدیک به ۱۱ سال است که یارانه نقدی به مردم ایران پرداخت شده‌است، اگر به طور میانگین هر شخص سالانه ۵۵۰ تومان یارانه نقدی دریافت کرده‌باشد، در این سال‌ها قریب به ۶ میلیون تومان به هر شخص یارانه پرداخت شده‌است و حال آنکه عده‌ای از مردم ایران از ابتدا خودشان نخواسته‌اند که در لیست یارانه‌بگیران قرار بگیرند.از سوی دیگر ۵۰ میلیون نفر مشمول طرح سهام عدالت نیز در این سال‌ها از محل پرداخت سود سهام شرکت‌ها هم سهامشان آزاد شده‌است و هم اینکه سود سهام دریافت کرده‌اند، با توجه به اینکه مبنای عملیاتی شدن طرح سهام عدالت توزیع عادلانه ثروت در بین مردم جامعه بوده‌است و عده‌ای در این بین بی‌جهت از قطار دریافت سهام عدالت جا ماندند، جا دارد بر اساس توصیه و تأکید مقامات بلند پایه نظام به اشخاص جا مانده از سهام عدالت این سهام پرداخت شود. لازم به توضیح است که دولت سهام زیادی در شرکت‌های مشمول سهام عدالت و سایر شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت دارد و به سادگی می‌توان به اشخاص جامانده از سهام عدالت سهام پرداخت کرد. نکته قابل‌توجه آن است که دایره شمول دریافت سهام عدالت بسیار وسیع‌تر از دهک‌های یکم تا سوم است، از این رو سازمان خصوصی‌سازی و دولت سیزدهم باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که تمامی اشخاص جامانده از قطار سهام عدالت، این سهام را در اسرع وقت دریافت کنند.

 

افساد فی الارض علیه مخربان محیط زیست

روزنامه خراسان: مشکلات محیط زیستی کشورمان بی‌شمار است و کارشناسان، کاستی‌های قانونی برای مجازات تخریب‌کنندگان محیط زیست را یکی از دلایل آن می‌دانند. اما صحبت‌های روز گذشته رئیس دستگاه قضا در دیدار با مدیران سازمان حفاظت محیط زیست، نشان‌دهنده یک ظرفیت حقوقی قانونی در این حوزه بود. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در این باره گفت: «برای کسانی که زمین و محیط زیست را تخریب و آلوده کنند، مجازات‌های سنگینی درنظر گرفته شده است و بر مبنای دستورات شرعی و قانونی، چنان‌چه این تخریب به حد مشخصی برسد، عنوان «افساد فی الارض» بر آن صدق خواهد کرد». توضیحات دفتر حقوقی سازمان محیط زیست به خراسان در این باره با دکتر سجاد جلالی، مشاور معاون رئیس‌جمهور و سرپرست دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست، گفت‌وگو کردیم تا جزئیات آن را جویا شویم. جلالی در گفت‌وگو با خراسان با اشاره به ماده 688 قانون مجازات اسلامی اظهار کرد: «در قانون مجازات اسلامی و سایر قوانین کیفری عناوین مجرمانه‌ای ناظر بر تخریب محیط زیست جرم‌انگاری شده و به عنوان مثال مطابق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود، از قبیل آلوده کردن آب آشامیدنی و توزیع آب آشامیدنی آلوده، دفع غیربهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زاید، ریختن مواد مسموم کننده در رودخانه‌ها، زباله در خیابان‌ها و کشتار غیرمجاز دام، استفاده غیرمجاز از فاضلاب خام یا پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع است و مرتکبین، چنان‌چه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد».

 

امنیت تصویر یا تصویر امنیتی

روزنامه کيهان: صبح دوم جولای 1961 جسد «ارنست همینگوی» داستان‌نویس پرآوازه آمریکایی و برنده نوبل ادبیات 1954 در حالی توسط همسرش در طبقه دوم خانه‌شان پیدا شد که او با محبوب‌ترین تفنگش مغز خود را متلاشی کرده بود. سال‌ها بعد با آشکار شدن اسناد دولتی آمریکا مشخص شد علت خودکشی او نه بیماری روانی پارانویا یا نوعی توهم توطئه آزارنده در همینگوی که ناشی از آزار واقعی او توسط نهادهای امنیتی آمریکا بوده است. در واقع همینگوی برای مدت‌ها و تا آخر عمر تحت نظر و تعقیب FBI و CIA در داخل و خارج آمریکا قرار داشت. «هوچنر» دوست و نویسنده زندگی‌نامه شخصی همینگوی پنجاه سال بعد گفت:«معتقدم که او به درستی به تعقیب خود آگاه بود و همین موضوع به شدت بر نگرانی و ‌اندوه و در نهایت خودکشی‌اش تأثیر گذاشته است.» شاید اگر همینگوی می‌دانست «جورج پلیمبتون» یکی از نزدیک‌ترین دوستانش که با او ارتباط صمیمانه پدر و فرزندی داشت، یکی از عوامل CIA بود که به صورت هدفدار در مسیر او قرار گرفته تا با ایجاد رابطه‌ای دوستانه او را به مهره‌ای قابل کنترل برای مقامات آمریکایی تبدیل کند، خیلی زودتر از این، خودکشی می‌کرد! مشکل مقامات فرهنگی و امنیتی آمریکا با خالق رمان «پیرمرد و دریا» یک چیز بود: همینگوی به عنوان یک نویسنده نامدار آمریکایی در آثار، مصاحبه‌ها و موضع‌گیری‌هایش، تصویرمطلوبی از آمریکا و ارزش‌های آمریکایی ارائه نمی‌کرد.

 

اتاق جنگ در بیلدربرگ

روزنامه وطن امروز: شلوغ‌ترین بهار تصمیم‌سازان بین‌المللی، همزمان با خزان نظام جهانی حاکم از راه رسیده است. این یعنی بحران جدی است. از نیمه دوم قرن بیستم که نظام فعلی توسط فاتحان جنگ دوم جهانی بر دنیا حاکم شد، تا امروز بی‌سابقه بوده که در یک بازه زمانی تقریبا یک‌ماهه شاهد چنین ترافیکی در برگزاری مهم‌ترین همایش‌ها، مجامع و محافل بین‌المللی سالانه، دوره‌ای یا مناسبتی با حضور رهبران ملی و پیشاهنگان فراملیتی عرصه‌های مختلف باشیم؛ آن هم با دستورکارهایی اضطراری برای تصمیم‌گیری‌‌های عاجل درباره بحران‌های جهانی که یکی پس از دیگری سر برمی‌آورند؛ همه‌گیری، مرگ‌و‌میر و وحشت عمومی، ناکارآمدی دولت‌ها و سرپیچی روزافزون اجتماعی، گرانی سوخت، انرژی و غذا، بر هم خوردن توازن ژئوپلیتیک و مختل شدن دیپلماسی. بحران‌هایی که این بار فقط دامن اهالی فقیرتر کره خاکی در کشورهای به اصطلاح جهان سومی را نمی‌گیرند، بلکه سراغ به اصطلاح جهان اولی‌های آمریکایی و اروپایی هم می‌روند. امسال برای نخستین‌بار بود که ۲ محفل اصلی آنچه هیات‌مدیره نظام بین‌المللی غرب‌محور خوانده می‌شود، یعنی اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس و نشست سری گروه بیلدربرگ، در فاصله کمتر از 2 هفته از یکدیگر برگزار شدند. حدود ۲ هفته پیش نخستین اجلاس حضوری- غیرآنلاین – داووس پس از 3 سال وقفه به خاطر شیوع کرونا در حالی که از ژانویه به میانه بهار منتقل شده بود برگزار شد.

 

دوچرخه‌ برقی اشتراکی در مسیر قلب تهران

روزنامه همشهری:تردد در نقاط مرکزی شهر تهران مثل خیلی از شهرهای بزرگ دنیا باید به مرور تغییر کند؛ چراکه حجم بالایی از سفرهایی که در قلب پایتخت صورت می‌گیرد، وابسته به وسایل نقلیه‌ای است که نتیجه‌ای جز بی‌نظمی ترافیکی و آلودگی هوا ندارد. موتورسیکلت هم که وسیله محبوب خیلی از کسانی شده که هر روز به محدوده‌های بازار بزرگ و راسته‌های تجاری و اداری مرکز شهر مراجعه می‌کنند؛ چه برای تردد شخصی و چه برای جابه‌جایی بار. بنابراین ساماندهی تردد و حرکت به سمت استفاده از حمل‌ونقل پاک در مناطق 6، 7، 11و 12 اهمیت دارد و حالا خبر می‌رسد که شهرداری در آینده‌ای نزدیک نه‌تنها امکان بهره‌مندی شهروندان از موتورسیکلت‌های برقی اشتراکی را در این مناطق فراهم می‌کند، بلکه با همراهی سرمایه‌گذاران، پای دوچرخه‌‌های برقی اشتراکی را هم به مرکز شهر باز خواهد کرد. موتورسیکلت‌های برقی اشتراکی که چند ماهی می‌شود به‌صورت آزمایشی در محدوده اراضی عباس‌آباد فعال شده‌اند و با همکاری پلیس راهور کم‌کم به دیگر نقاط شهر نیز وارد خواهند شد و دوچرخه برقی هم که در مرحله جذب سرمایه‌گذار است، به جمع آنها اضافه می‌شود.چندی پیش سازمان حمل‌ونقل و ترافیک با هدف توسعه دوچرخه‌سواری به‌عنوان یک مد حمل‌ونقل پاک و جذب سرمایه‌گذار برای این منظور فراخوانی صادر کرد. یعقوب آزاده‌دل، مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل پاک درباره فراخوان منتشر‌شده برای دعوت از سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها در اجرای طرح دوچرخه‌های اشتراکی به همشهری می‌گوید: «مدیریت شهری در این دوره می‌خواهد هزینه استفاده از دوچرخه را برای شهروندان به حداقل برساند. به‌طوری که استفاده از این وسیله برای شهروندان جذاب و به‌صرفه باشد. به همین منظور سازمان حمل‌ونقل و ترافیک فراخوانی منتشرکرده است که براساس قیمت کارشناس‌ رسمی دادگستری، قسمت عمده هزینه تمام‌شده سفر را شهرداری تقبل می‌کند و شهروندان با کمترین هزینه می‌توانند از این وسیله حمل‌ونقل پاک استفاده کنند.

 

گروگانگیری در آژانس

روزنامه شرق: از دوشنبه جاری نشست فصلی شورای حکام آغاز به کار کرد. شاید بتوان گفت مهم‌ترین دستور کار این دور از نشست اعضای شورا به صدور احتمالی قطع‌نامه علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران بازمی‌گردد؛ به‌همین‌دلیل این‌بار هم چشم‌ها، نه به هتل کوبورگ در وین بلکه به مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایتخت اتریش دوخته شده که میزبان نشست اعضای شورای حکام است.در فضای سیاسی-رسانه‌ای کشور هم از دوشنبه هفته گذشته با انتشار دو گزارش رافائل گروسی بحث و نظرات متعددی در‌گرفت که با خبر چهارشنبه پیش رویترز مبنی‌بر تلاش مشترک ایالات متحده، آلمان، انگلستان و فرانسه برای تهیه پیش‌نویس قطع‌نامه علیه ایران به اوج خود رسید.در این 9 روز شاهد تحرکات و تکاپوهای سلبی و ایجابی تهران بودیم؛ از سفر باقری‌کنی به نروژ و تماس‌های مکرر امیرعبداللیهان با جوزف بورل گرفته تا خط‌و‌نشان کشیدن‌های سخنگوی دستگاه سیاست خارجی که به‌تازگی به سازمان انرژی اتمی هم سرایت پیدا کرده است و موضع‌گیری‌های محمد اسلامی و بهروز کمالوندی را نظاره‌گر هستیم.در همین راستا با وجود مواضع مقامات جمهوری اسلامی ایران مبنی بر همکاری کامل و شفاف با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص نمونه‌برداری از برخی مراکز هسته‌ای که به ادعای آژانس مشکوک هستند و نیز ارائه پاسخ‌های دقیق درباره منشأ پیداشدن مواد رادیواکتیو در سه مرکز هسته‌ای اعلام‌نشده ایران بازهم از مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی ساز ناکوک به گوش می‌رسد.این پافشاری رافائل گروسی بر همکاری‌نکردن سازمان انرژی اتمی ایران با آژانس شاید از یک‌سو منبعث از فشار سیاسی واشنگتن باشد و شاید هم به طریق اولی نتیجه سفرش به اسرائیل؛ چون آن‌گونه که به نظر می‌رسد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیدارش با بنت به دنبال مقایسه داده‌های تهران با اسناد ادعایی تل‌آویو بود. به‌همین‌دلیل باید اذعان کرد که نگاه گروسی بیش از حد سیاسی یا به قولی بتوان گفت «اسرائیلیزه» شده است.

 

ازخون جوانان وطن

روزنامه فرهیختگان: «یکی از چیزهای مهمی که الان وجود دارد این است که تا جایی خط‌قرمز است که مردم را ناامید کنیم. برای من ناامید کردن مردم، خط‌قرمز است. به‌شدت الان به این امید نیاز داریم. حتی اگر نقد می‌کنیم باید مردم را امیدوار کرد. من در این شرایط با خیلی چیزها مشکل دارم، ولی عجیب به آینده امیدوارم و می‌دانم روزهای طلایی داریم.» «خیلی دوست دارم فیلم در فضای آرام پس از جشنواره به‌خصوص نسخه‌ای که الان در اختیار است و تفاوت‌هایی با نسخه جشنواره کرده، دیده شود و کسانی که نسخه جشنواره را دیده‌اند، دوست دارم فیلم را مجدد در آرامش اکران و با تغییراتی که اتفاق افتاده ببینند. به نظر می‌رسد فیلم می‌تواند تاثیر خود را بگذارد.» این صحبت‌های عوامل فیلم هناس است؛ فیلمی که قرار است از امروز در سینماها اکران شود، این فیلم روایت‌کننده زندگی یک قهرمان ملی است و مطمئنا تماشایش برای این روزهایمان لازم و ضروری است. هناس با موضوع مهمی که داشت، یعنی ترور دانشمند شهید رضایی‌نژاد درمقابل چشمان دختر پنج‌ساله‌اش، پیش از شروع جشنواره فجر کنجکاوی‌های زیادی را برانگیخته بود. حالا فیلم در اکران عمومی است و مطمئنا قابلیت‌های زیادی برای انتخاب مخاطبان دارد. مخصوصا که به گفته تهیه‌کننده نسخه‌ای که در سینماها اکران می‌شود، نسبت به نسخه جشنواره 10 دقیقه کوتاه‌تر شده است و ریتم تندتری نسبت به نسخه جشنواره دارد. برای گزارش امروز به سراغ محمدرضا شفاه، تهیه‌کننده و احسان ثقفی، نویسنده این فیلم سینمایی رفتیم تا روایت‌شان را از ساخت این فیلم و دغدغه‌هایی که برای ساخت زندگی این قهرمان ملی داشتند، بشنویم.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.