ساعت نحس طبس

امدادگران و زخمی‌های حادثه قطار مشهد–یزد در گفت‌وگو با «شهروند» صحنه‌های تلخی را روایت کردند؛

چند دقیقه از آخرین توقف گذشته بود. بعضی‌ها خواب بودند. بعضی‌ها روی تخت‌ها دراز کشیده بودند. قطار داشت حرکت می‌کرد و صدای برخوردش با ریل طنین‌انداز بود. اما ناگهان صدای ترمز، سوت و تکان‌های وحشتناک واگن‌ها درهم‌آمیخت. صدایی که خبر از یک فاجعه می‌داد. خواب مسافران پرید. مسافرانی که نفس‌های بعضی‌ از آنها قطع شد. 21 جان زیر آهن‌پاره‌های واگن‌های قطار تمام شد. 21 نفس قطع شد و باز هم مردم ایران عزادار شدند. باز هم ماتم و سوگواری دل مردم را به درد آورد. مسافران قطار جان دادند. بعضی‌هایشان هم راهی بیمارستان شدند. آن هم با حالی وخیم. امدادگران سر صحنه رفتند و باز هم ماموریتی تلخ و دردناک را پشت‌سر گذاشتند. کمک‌ها از زمین و هوا به حادثه‌دیدگان رسید. رئیس‌جمهوری نیز بلافاصله پس از این حادثه با اظهار تاسف و تسلیت حادثه خروج قطار از ریل در مسیر مشهد به یزد، برای سرعت بخشیدن به بررسی علل این حادثه و رسیدگی به مجروحان و بازماندگان درگذشتگان، دستورهایی صادر کرد.

سیما فراهانی_شهروندآنلاین؛ ساعت 5:30 صبح بود. قطار مسافری مشهد-یزد از ایستگاه عباس‌آباد حرکت کرد. هنوز چند دقیقه بیشتر نگذشته بود که ناگهان در بلاک عباس‌آباد-ریزو در محدوده اداره‌کل راه‌آهن شرق از خط خارج شد. با یک بیل مکانیکی برخورد کرده بود. واگن‌ها یک به یک از هم جدا شدند. هر واگنی به یک سمت رفت. واگن‌ها با مسافران قل خوردند و واژگون شدند. سه واگن این قطار مسافربری، بیش از بقیه واگن‌ها آسیب دید. جوری که کسی زنده از آن بیرون نیامد. تیم‌های امدادی یک‌به‌یک خود را سر صحنه رساندند. بالگردهای اورژانس و هلال‌احمر وارد آن نقطه جهنمی شدند و یکی از سخت‌ترین عملیات‌های سرخ‌پوشان هلال‌احمر آغاز شد.

ماموریت بیش از 150 امدادگر

بیش از 150 امدادگر در محل حاضر شدند. زخمی‌ها به‌صورت زمینی و هوایی به بیمارستان‌های شهرهای مختلف انتقال یافتند. پیکرها نیز یک‌به‌یک از درون واگن‌های متلاشی‌شده خارج شدند. غلامرضا رضایی از امدادگران هلال‌احمر استان یزد است. او بلافاصله پس از اعلام این حادثه، همراه با همکارانش سر صحنه حاضر شد. او روایتی تلخ از این ماموریت را برای خبرنگار شهروند بازگو کرد: «ساعت 6 صبح بود که به ما خبر این حادثه را اطلاع دادند. در عرض پنج دقیقه آماده حرکت بودیم. با بالگرد به آن منطقه اعزام‌شدیم. به جرات می‌توانم بگویم که یکی از تلخ‌ترین عملیات‌ها بود.

سه واگن کاملا واژگون شده و حتی یکی از آنها داخل رودخانه کوچکی در آن اطراف افتاده بود. اجساد کاملا متلاشی شده بود. وقتی ما به آنجا رسیدیم مصدومان را به بیمارستان انتقال می‌دادند. گویا این قطار بعد از توقف در ایستگاه عباس‌آباد، حرکت می‌کند و در آن منطقه با بیل مکانیکی که آنجا حضور داشت، برخورد می‌کند. سه واگن اول همراه با کابین لوکوموتیوران از ریل خارج می‌شود. هشت واگن دیگر نیز به این‌سو و آن‌سو می‌رود. ولی شدت واژگونی سه واگن بسیار زیاد بود. بیشتر اجساد هم مربوط به همین سه واگن بود. صحنه‌های بسیار دلخراشی بود. در کل نیز بیش از 60 امدادگر از اشکذر، اردکان، میبد، مهریز و دیگر شهرهای استان یزد در محل حاضر شدند. در کل حدود 15 یا 16 پیکر را از زیر واگن‌ها بیرون کشیدیم.»

روایت امدادگری که درون قطار بود

سیدعلی‌اصغر مزاری‌مقدم نیز از نجاتگران هلال‌احمر شهرستان طبس است. او خودش در این واگن حضور داشت و خوشبختانه آسیبی ندید. اما از همان لحظات اولیه به یاری مصدومان این حادثه شتافت. او که ثانیه‌های وحشتناک و دلهره‌آوری را در این قطار تجربه کرده است، در اینباره به «شهروند» می‌گوید: «من در واگن پنجم قطار بودم. داشتم به یزد می‌رفتم. همراه نداشتم. قطار از ایستگاه عباس‌آباد بیرون آمد. برای نماز هم ایستاده بود. اما در راه ناگهان بیل مکانیکی را سر راهش می‌بیند. حالا این بیل مکانیکی چرا آنجا پارک بوده معلوم نیست. بوم بیل به قطار گیر می‌کند. شیشه خرد می‌شود. صورت لوکوموتیوران هم آسیب می‌بیند.

من خودم روی تخت دراز کشیده بودم که ناگهان سروصدا شد. صدای ترمز ممتد را شنیدم. بعد هرکدام به یک سمتی پرتاب شدیم. من با قدرت میله‌ای را گرفتم تا بدنم بیشتر از این به در و دیوار نخورد. ولی مردم را می‌دیدم که از این‌سو و به آن‌سو پرتاب می‌شدند. از همان لحظه اول وقتی دیگر همه چیز متوقف شد، پایین آمدم و کار امدادرسانی را آغاز کردم تا بچه‌های خودمان هم برسند. در کل حدودا 100 امدادگر از طبس و یزد سر صحنه حاضر شدند. از سمنان و بقیه شهرها نیز به کمک ما آمدند و عملیات‌ها آغاز شد. تا عصر روز چهارشنبه نیز ادامه داشت.»

صحنه‌های تلخی دیدیم

به گفته بهروز سیف‌اللهی تیم واکنش سریع استان یزد نیز از همان ساعت‌های اول سر صحنه حاضر شد. او نیز روایتی متفاوت دارد: «ساعت 6:10 صبح بود که به ما خبر این حادثه را اعلام کردند. بلافاصله کیسه جسد و بقیه تجهیزات را برداشتیم و با بالگرد به منطقه اعزام شدیم. همان لحظه اول به دو گروه تقسیم شدیم. یک گروه سراغ مصدومان رفتند و گروه بعدی سراغ اجساد. وضعیت اجساد اصلا خوب نبود. متلاشی شده بودند. در بین مصدومان نیز حال بهتر داشتیم، حال وخیم هم بود. آنهایی که حال‌شان وخیم بود با بالگرد منتقل شدند.

آنهایی که بهتر بودند را از راه زمینی انتقال دادند. ترومای گردن و شکستگی بینی و آسیب صورت بر اثر خردشدن شیشه داشتیم. هشت واگن از خط خارج شده بود. سه واگن کامل از بین رفت. در واقع تیغه بیل مکانیکی روی قطار کشیده شده بود. راننده بیل مکانیکی هم در این حادثه آسیب دید و او را به مراکز درمانی انتقال دادند. در میان اجساد و مصدومان بدحال بچه هم بود که صحنه‌های تلخی را رقم زده بود.»

کمک‌ها بسیار زیاد بود

سعیدرضا بی‌طرف نیز از نیروی امدادی داوطلب جمعیت هلال‌احمر طبس در اینباره می‌گوید: «از میان مصدومان تعدادی به بیرون پرت شده بودند. قربانی‌ها اما در واگن گیر کرده و جان باخته بودند. بعد از این حادثه بلافاصله از استان‌های معین و همجوار راهی محل شدند و به یاری ما شتافتند. این کمک و همراهی‌ها خیلی زیاد بود. هم راهداری و هم هلال‌احمر تیم‌های وسیعی را به منطقه اعزام کرده بودند. حادثه بسیار خوب پوشش داده شد. تا عصر هم ادامه داشت. بعد از آن نیز چون واگن‌ها سنگین است و جابه‌جایی اقدامات خاصی می‌خواهد، عملیات به خود اداره راه‌آهن سپرده شد. عملیات ما تموم شد، ولی باید تا آخرین لحظه آنجا می‌ماندیم.»

روایت مصدومان

زخمی‌های این قطار نیز هرکدام در بیمارستان‌ها بستری شدند. بعضی‌ها حال بهتری داشتند. یکی از آنها که پسر جوانی است درباره آن لحظات می‌گوید: «قطار در حال حرکت بود که ناگهان ترمز شدید گرفت. صدای ترمزش ممتد شد. بعد همه مسافران مثل توپ به این‌ور و آن‌ور برخورد می‌کردند. هیچ‌کس تعادل نداشت. واگن واژگون شد و شیشه واگن شکست. ما توانستیم خودمان را از شیشه شکسته به بیرون بیندازیم.»

یکی دیگر از آنان که زن میانسالی است، می‌گوید: «من دیدم قطار مرتب دارد بوق می‌زند. پیش خودم گفتم احتمالا روبه‌روی خود یک قطار دیگر دیده است. خیلی ترسیدیم. وحشتناک بود. ناگهان همه چیز مثل انفجار به‌هم ریخت. هرکس همراه خود را صدا می‌زد. مسافران فریاد می‌زدند. یکی اسم پدرش را می‌گفت و دیگری اسم دخترش را؛ واقعا وحشتناک بود. من خودم گردنم آسیب دید.»

یکی دیگر از مصدومان نیز می‌گوید: «ما در واگن سه بودیم. ناگهان قطار ضربه‌ای ترسناک خورد. خوردیم به دهانه پل. ما سه نفر بودیم. مسافران دیگر را دیدیم که خیلی وضعیت بدی داشتند. من خودم بعد از این حادثه آنجا ماندم و به نیروهای امدادی کمک کردم. صحنه وحشتناکی بود.»

دستور رسیدگی فوری

بلافاصله پس از این حادثه دردناک، پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران با ابلاغ دستور به رده‌های مختلف جمعیت هلال‌احمر بر پوشش امدادی و حمایتی از آسیب‌دیدگان سانحه قطار در طبس تاکید کرد. بالگردهای جمعیت هلال‌احمر، پایگاه‌های امدادی، تیم‌های حمایت روانی، تیم‌های درمان اضطراری و تمامی امدادگران نیز به آماده‌باش کامل درآمدند تا نیروهای مورد نیاز به محل وقوع سانحه اعزام شوند.

همچنین پیرو دستور رئیس جمعیت هلال‌احمر، دکتر یعقوب سلیمانی، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر و مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امدادونجات برای مدیریت امدادرسانی و پوشش حمایتی از آسیب‌دیدگان سانحه عازم منطقه شدند.

عیادت از زخمی‌ها

در ادامه دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با همراهی دیگر مسئولان و هیأت همراه با حضور در بیمارستان شهید مصطفی خمینی طبس از مصدومان این حادثه عیادت کردند. دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در معیت مسئولان کشوری و استانی از ابعاد حادثه قطار مشهد-طبس بازدید کرد.

دکتر یعقوب سلیمانی که درپی خروج قطار مشهد-یزد از ریل در محل وقوع این سانحه حضور یافته بود، در معیت وحیدی وزیر کشور، قاسمی وزیر راه‌وشهرسازی، قناعت استاندار خراسان‌جنوبی ابعاد واقعه را بررسی کردند.

بررسی شرایط موجود، نحوه خدمات‌دهی به مسافران و مصدومان و نیز ارزیابی میدانی موقعیت وقوع حادثه، مهم‌ترین هدف از این بازدید بود.

دستور وزیر کشور

وزیر کشور نیز در تماس تلفنی با استاندار خراسان‌جنوبی، خواستار حضور در محل حادثه قطار مسافری در طبس و ارسال سریع امکانات لازم برای رسیدگی به حادثه‌دیدگان شد.

احمد وحیدی صبح چهارشنبه در تماس تلفنی با جواد قناعت ضمن گرفتن آخرین گزارش‌ها از حادثه واژگونی قطار مسافری در طبس، از استاندار خواست به‌سرعت خود را به محل حادثه برساند. او همچنین از زمان وقوع این حادثه در تماس با رئیس جمعیت هلال‌احمر، رئیس اورژانس، مدیرعامل راه‌آهن و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، آخرین وضعیت این حادثه را جویا شد. بر اساس دستور وزیر کشور، یک بالگرد امدادرسان هم به محل حادثه اعزام شده است تا مصدومان هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی منتقل شوند. در حال حاضر علاوه بر استاندار خراسان‌جنوبی، معاون سیاسی-امنیتی استاندار یزد هم در محل حادثه حضور دارد و دکتر وحیدی نیز برای تسریع در روند رسیدگی به این حادثه عازم منطقه شد.

این در حالی است که وزیر راه نیز ساعتی پس از این حادثه از مردم عذرخواهی کرد. رستم قاسمی، وزیر راه‌وشهرسازی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «شرمنده همه مردم عزیر ایران به‌خصوص داغ‌دیدگان هستم. تا ساعتی دیگر در محل حادثه حضور خواهم یافت. همکاران بدانند مسئولیت این حادثه (فارغ از دلایل ارادی یا غیرارادی) بر عهده وزارت راه‌وشهرسازی است، اما وظیفه انسانی ما از این مسئولیت هم بالاتر بوده و باید با تلاش مضاعف تسلی‌خاطر بازماندگان باشیم.»

انتهای پیام/

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.