۲۷ دوربین نظارتی آژانس اتمی در ایران از مدار خارج می‌شوند

گروسی: ۴۰ دوربین باقی می‌مانند

 رافائل گروسی ادعا کرد که اقدام ایران چالش جدی در خصوص توانمندی آژانس برای تائید اعلامیه‌های ایران تحت برجام ایجاد می‌کند

به گزارش شهروند آنلاین؛ به نقل از ایرنا ، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه تائید کرد که بر اساس اطلاعاتی که دیشب (چهارشنبه) دریافت کرده است، ۲۷ دوربین نظارتی این سازمان در مراکز هسته‌ای ایران از مدار خارج می‌شوند.

 رافائل گروسی که در جمع خبرنگاران در وین صحبت می‌کرد  افزود که این موضوع را به اطلاع اعضای شورای حکام رسانده است. وی ادعا کرد که اقدام ایران چالش جدی در خصوص توانمندی آژانس برای تائید اعلامیه‌های ایران تحت برجام ایجاد می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران دیروز پیش از تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپا علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برخی همکاری‌ها با این سازمان را که فراتر از پادمان بود و تنها بر مبنای حسن نیت صورت می‌گرفت، متوقف کرد.

سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حُسن نیت ایران است نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است؛ به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولین مربوطه داده شده است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شب گذشته اعلام کرد که به دلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه ضد ایرانی گام‌های عملی متقابلی را اتخاذ کرده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین‌های فرا پادمانی از جمله آنها است.

مدیرکل آژانس در ادامه اظهاراتش به خبرنگاران عنوان کرد که بر اساس اعلامیه ایران، ۲۷ دوربین‌ نظارتی آژانس که در تاسیسات مختلف هسته‌ای نصب شده‌اند، از امروز برچیده خواهند شد. وی تائید کرد که دستگاه فلومتر هم غیرفعال خواهد شد.

گروسی اذعان داشت که این دستگاه‌ها فراتر از تعهدات ایران ذیل توافقنامه جامع پادمان است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد که حدود ۴۰ دوربین نظارتی این سازمان در چارچوب تعهداتی پادمانی در ایران می‌ماند. دوربین‌هایی که برچیده خواهد شد به گفته او عمدتا از مراکزی است که در آنجا تولید قطعات سانتریفیوژ انجام می‌شود.

او در پاسخ به سووالی که آیا با اقدام اخیر ایران، تداوم دانش آژانس از فعالیت‌های اتمی در این کشور مختل خواهد شد گفت: نه، اما خیلی به این نقطه خیلی نزدیک می‌شویم. به نظرم پنجره فرصت خیلی کوچک می‌شود.

گروسی در پاسخ به سووال دیگری درباره ارتباط قطعنامه اخیر شورای حکام علیه ایران با سفر تحریک آمیز و سووال برانگیز وی به فلسطین اشغالی تکرار کرد که موضوع قطعنامه در حوزه تصمیم‌گیری شورا است و او دخالتی در این زمینه ندارد. وی گفت: تصویب قطعنامه علیه ایران به اعضای شورای حکام مرتبط می‌شود و این طور نیست که کسی به آن‌ها مراجعه کنند و به آن‌ها بگوید که چه کاری انجام دهند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی درباره احتمال توسعه فعالیت‌های اتمی ایران هم گفت که این موضوع تازه‌ای نیست و ایران از مدت‌ها قبل قصد داشته تا ظرفیت‌های خود را در این زمینه توسعه دهد. گروسی عنوان کرد که به محض دریافت اطلاعات جدید، اعضای شورای حکام را از این موضوع مطلع خواهد کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی در پاسخ به سووالی درباره تبعات اقدام ایران گفت که او تمایل دارد به همکاری با ایران ادامه دهد. وی بر همین اساس برای مذاکره با مقامات ایران در خصوص بررسی راهکارهایی که مانع افزایش فاصله دو طرف شود اعلام آمادگی کرد و گفت: من از ایران دعوت می‌کنم تا در بحث درباره آن چه که می‌توان برای جلوگیری از وخامت اوضاع فعلی انجام داد، شرکت کند واگر ایرانی‌ها می‌خواهند با من دیدار کنند، آماده‌ام برای گفت‌وگو درباره تحولات شرایط کنونی نزد آن‌ها بروم.

او در پاسخ به سووالی درباره احتمال سفرش به ایران هم گفت که از نظر او باید این سفر انجام شود. وی ادعا کرد: ما در خصوص یک فرایند با یکدیگر توافق کردیم اما این فرایند، نتیجه‌ای که به دنبال آن بودیم را حاصل نکرد.

گروسی سپس با اشاره به کاهش قدرت دید آژانس در نتیجه تصمیم ایران مدعی شد که اگر اجرای برجام ازسرگرفته شود، آژانس امکان ارائه خدمات (راستی آزمایی) در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طرف‌های امضاکننده را ندارد و کار به گمانه‌زنی می‌کشد. وی با بیان اینکه ما از توانایی‌های هسته‌ای کنونی ایران آگاه هستیم، مدعی شد: در آینده نمی‌توانیم اطلاعات دقیقی ارائه کنیم.

وی در همین حال مدعی شد که اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نتواند ظرف سه الی چهار هفته آینده اطلاعات مورد نیاز در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران را در اختیار طرف‌های عضو برجام قرار دهد به تعبیر او ضربه مرگباری به مذاکرات وین وارد خواهد شد

اظهارات ادعایی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی مطرح می‌شود که ایران رفتار این سازمان را متناسب با همکاری‌های گسترده فی‌مابین نمی‌داند.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی دیروز در اظهاراتی تصریح کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تلاش کشورهای غربی به خصوص سه کشور اروپایی و غربی تحرکاتی را علیه ایران آغاز کرده است.

وی اظهار داشت: بر این اساس، تصمیم گرفتیم برخی از همکاری‌ها که فراتر از پادمان بود و جزو تعهدات ما نبود و تنها بر مبنای حسن نیت این کارها را انجام می‌دادیم، مثل ضبط برخی از فعالیت‌ها توسط دوربین‌های آژانس، سنجش غنای برخط یا فلومتر، دستور داده شد که فعالیتشان متوقف شود.

کمالوندی هشدار داد که آژانس با این رویکرد نمی‌تواند انتظار داشته باشد که جمهوری اسلامی ایران در قبال عدم همکاری و سوء نیت آن‌ها همکاری گسترده داشته باشد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.