توییتر ترمز ترامپ را کشید

"حذف اطلاعاتی که از طریق هک به دست آمده" یا "سانسور"

ترامپ و شبکه اجتماعی توییتر بار دیگر با هم در افتاده‌اند. این بار موضوع بر سر پرونده‌ای است که کار ترامپ را به استیضاح کشاند؛ پرونده موسوم به اوکراین. این موضوع با مقام پسر جوبایدن در یک کنسرن گازی اوکراین مرتبط است

شهروند آنلاین: شبکه توییتر یک لینک جنجالی مربوط به گزارشی در روزنامه “نیویورک پست” را مسدود کرده است. این لینک از چهارشنبه بعدازظهر به وقت آمریکا دیگر قابل هم‌رسانی در توییتر یا ارسال از طریق پیام شخصی در این شبکه نیست.

لینک مربوطه گزارشی است درباره فعالیت‌های تجاری هانتر بایدن در کشور اوکراین. هانتر پسر جوبایدن رقیب انتخاباتی ترامپ از حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر آمریکاست.

ترامپ توییتر را به حمایت از بایدن متهم کرده و در سخنرانی انتخاباتی‌اش در اوهایو گفته: «آنها سعی می‌کنند از بایدن محافظت کنند.» ترامپ پیشتر نیز شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر و فیس‌بوک را متهم به تبعیض علیه محافظه‌کاران کرده بود.

توییتر در استدلال  برای غیرفعال کردن لینک مطلب مزبور در این شبکه اجتماعی به قانون مبارزه با نشر اطلاعاتی که از طریق هک کردن به دست آمده و حاوی اطلاعات خصوصی بوده، استناد کرده است.

به گفته توییتر، گزارش نیویورک پست که همچنین حاوی تصاویر ایمیل‌های ادعایی است، درباره منبع اطلاعات منتشرشده به حد کافی شفاف نیست. فیس‌بوک نیز انتشار این گزارش را با محدودیت روبرو کرده است.

توییتر در بیانیه‌ای مشخصا گفته که این گزارش نقض قوانین شبکه‌های اجتماعی در انتشار داده‌های شخصی مثل ایمیل و شماره تلفن است. از سوی دیگر اظهارنظر یا بحث درباره اطلاعات هک‌شده را نقض قوانین ندانسته است.

جک دورسی، رییس توییتر از نحوه برخورد این سازمان با این موضوع اظهار ناخرسندی کرده است. او مسدود کردن امکان بازنشر یا ارسال یک لینک از طریق پیام خصوصی در توییتر را “غیرقابل قبول” دانسته است.

نیویورک پست چه چیزی را منتشر کرد؟

روزنامه نیویورک پست روز چهارشنبه ۱۴ اکتبر در گزارش خود ایمیلی را منتشر کرد که از نوت‌بوک یک تعمیرگاه خودرو پیدا شده و حاکی از ملاقات جو بایدن با یکی از شرکای تجاری پسرش در سال ۲۰۱۵ است؛ یعنی زمانی که جو بایدن جانشین باراک اوباما رییس جمهوری وقت آمریکا بود.

یک سخنگوی جو بایدن از تیم انتخاباتی او در اظهار نظری که در این باره برای سایت “پولیتیکو” فرستاده گفته است: «ما برنامه کاری رسمی جو بایدن را در آن تاریخ چک کردیم و هیچ دیداری آنگونه که نیویورک پست ادعا کرده در آن تاریخ وجود نداشت.»

روزنامه نیویورک پست ادعا کرده که یک کپی از هارددیسک نوت‌بوک مورد استفاده را از رودی جولیانی نزدیکترین فرد مورد اعتماد دونالد ترامپ و وکیل شخصی او دریافت کرده است.

ظاهرا زمانی که در دسامبر سال گذشته، پلیس فدرال آمریکا این نوت‌بوک را توقیف کرد، صاحب تعمیرگاه یک کپی از هارددیسک آن تهیه کرده است.

گزارش شهروند در این مورد را اینجا و گزارش نیویورک پست را اینجا بخوانید.

پسر بایدن چه کار می‌کند؟

هانتر بایدن بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ عضو هیأت نظارت کنسرن گازی بوریسما بود. ترامپ تا کنون بارها جو بایدن، رقیب انتخاباتی‌اش را متهم کرده که از پستش در مقام جانشین رییس جمهور استفاده کرده تا از پسرش در برابر سیستم قضایی اوکراین حفاظت کند. بایدن این اتهام را رد می‌کند.

ترامپ خواهان آن شده تا سیستم قضایی اوکراین درباره زمانی که هانتر بایدن عضو هیأت نظارت شرکت بوریسما بوده، تحقیقات انجام دهد. این اصرار ترامپ تا بدانجا پیش رفت که منجر به استیضاح او در مجلس نمایندگان شد، هرچند این استیضاح در سنا رد شد.

جمهوری‌خواهان هوادار ترامپ استدلال می‌کنند که مقام بالای هانتر بایدن در بوریسما تضاد منافع به وجود آورده است و جو بایدن در آن زمان به عنوان جانشین رییس جمهور در قبال سیاست ایالات متحده مقابل اوکراین مسئولیت داشته است.

دموکرات‌ها در مقابل استدلال می‌کنند که مقام هانتر بایدن هیچ تاثیری بر سیاست دولت نداشته است. جو بایدن نیز گفته که او هرگز درباره معاملات خارجی پسرش با او صحبت نکرده است.

سخنگوی کاخ سفید، کایلی مک انانی و رییس کارمندان کاخ سفید، مارک مدوز توییتر را متهم به “سانسور” کرده‌اند. دولت ترامپ از مدتها قبل توییتر و فیس‌بوک را متهم می‌کند که اظهارنظر محافظه‌کاران را با محدودیت روبرو کرده‌اند. این پلت‌فرم‌ها اما این اتهام را رد می‌کنند.

تیم انتخاباتی ترامپ عکسی از یک صفحه نمایش کامپیوتر را منتشر کرده است که نشان می‌دهد حساب توییتر مک انانی به دلیل بازنشر لینک مطلب نیویورک پست مسدود شده است.

حساب کاربری سخنگوی کاخ سفید اما چهارشنبه شب مجددا قابل دسترسی شده اما ظاهرا او خودش نمی‌تواند چیزی پست کند. توییتر درباره این موضوع هنوز واکنشی نشان نداده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.