سازمان پیمان امنیت جمعی مقابل ناتو

سرگي لاوروف، وزير خارجه روسيه گفت: سازمان پیمان امنیت جمعی با تلاش‌های سلطه جویانه ناتو مقابله خواهد کرد.

به گزارش شهروند آنلاین؛ وزیر خارجه روسیه طی سخنانی در محل نشست شورای وزیران سازمان پیمان امنیت جمعی که از سازمان‌های فعال و چندمنظوره در حوزهٔ آسیای میانه و قفقاز به شمار می‌رود؛ در شهر ایروان پایتخت ارمنستان تاکید کرد سازمان امنیت جمعی با تلاش‌های سلطه طلبانه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مقابله خواهد کرد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر‏، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در این نشست گفت: ما در خصوص مقابله با بحران‌ها با کشور‌های شرکت کننده و همچنین مقابله با جنایات توافق و تاکید کردیم. همچنین در زمینه همکاری‌های فنی و نظامی و دیگر زمینه‌ها با یکدیگر توافقاتی انجام دادیم. با کشور‌های شرکت کننده بر سر تجهیز نیرو‌های حافظ امنیت تحت کنترل سازمان پیمان امنیت جمعی و فعالیت در چارچوب سازمان ملل بحث و گفت‌وگو کردیم.

سرگئی لاوروف افزود: برخی بند‌های خاص مربوط به انجام هماهنگی میان سازمان‌های و هیات‌های اطلاعاتی کشور‌های عضو را نیز مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

لاوروف در پاسخ به سوالی در خصوص حل مشکلات و برقراری صلح و ثبات با توجه به عضویت فقط شش کشور در این سازمان گفت: ما هرگز از نقش پیشرو سازمان پیمان امنیت جمعی صحبت نمی‌کنیم بلکه به اصولی پایبندیم که بر اساس آن مانع سلطه هر کشور یا سازمان بر منطقه اروپا – آتلانتیک خواهیم شد و در نتیجه سازمان پیمان امنیت جمعی به عنوان یک نیروی بازدارنده در برابر تلاش‌ها برای گسترش ناتو عمل خواهد کرد.

لاوروف بر لزوم افزایش توانمندی‌های کشور‌های عضو سازمان پیمان امنیت جمعی تاکید کرد و گفت: ما بار‌ها به شرکای خود پیشنهاد‌هایی در این خصوص داده ایم و گفت‌وگو‌ها و سازوکار‌هایی را نیز برای همکاری با سازمان ناتو مطرح کرده ایم، اما سازمان ناتو همیشه با چنین چیزی مخالفت کرده است. این در حالی است که آنها نمی‌توانند سرنوشت کشور‌های اروپایی را تهدید کنند و این برای همگان روشن خواهد بود.

کشور‌های ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، روسیه، تاجیکستان عضویت کامل در این پیمان دارند و افغانستان نیز عضو ناظر این سازمان است./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.