آمارهای باورنکردنی از یک فقر بزرگ!

گزارش تحلیلی «شهروندآنلاین» ضعف فوتبال ایران در امر گلزنی را نشان می‌دهد؛

اگرچه ضعف گلزنی در فوتبال جهان هم نسبت به سال‌های گذشته دیده می‌شود، اما باز هم میانگین‌ها و اعداد و ارقام موجود در این خصوص در فوتبال روز دنیا بسیار بالاتر از فوتبال ایران است.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ با گذشت چند روز از پایان رقابت‌های لیگ برتر فوتبال، توجه به یک آمار خاص می‌تواند واقعیت هولناکی را از درد بزرگ فوتبال کشور نمایان کند؛ آماری که به رد و بدل شدن گل‌های اندک در مجموع 240 مسابقه لیگ برتر ایران اشاره دارد و نشان‌دهنده ضعف مفرط مهاجمان شاغل در لیگ ایران در امر گلزنی است.

فوتبال ایران در دو، سه سال گذشته به شکل عجیبی با درد بازی‌های کم‌گل مواجه شده و حالا با پایان رقابت‌ها می‌توان این مساله را از جهات مختلف مورد بررسی قرار داد.

فقط 428 گل، آن هم با تبصره!

در مجموع رقابت‌های لیگ برتر بیست و یکم شاهد 240 مسابقه بودیم و با احتساب همه گل‌های زده شده، آمار 428 گل زده برای 16 تیم به ثبت رسیده است. این آمار میانگین 1.78 گل زده در هر بازی را به ما نشان می‌دهد که سهم هر تیم در گل‌های زده به‌طور میانگین 26.75 گل است، آماری پایین که سهم کم فوتبال ایران را در سایر لیگ‌های دنیا به خوبی نشان می‌دهد.

نکته قابل توجه درباره گل‌های رد و بدل شده این است که چند بازی لیگ برتر هم نتیجه‌اش توسط کمیته انضباطی تعیین شد. با بررسی همه بازی‌های لیگ این نکته را درمی‌یابیم که در لیگ امسال 5 مسابقه با حکم کمیته انضباطی 3 بر صفر شده که این 15 گل نیز روی آمار گل‌های زده محاسبه شده است. همچنین دو بازی دیگر هم باید با حکم کمیته انضباطی تعیین تکلیف شود که احتمالا در روزهای آینده 6 گل دیگر هم به این آمار اضافه خواهد شد. البته که باز هم دردی از فقر گلزنی در فوتبال ایران دوا نمی‌کند.

بهترین گلزنان لیگ خارجی‌اند!

با نگاهی به آمار بهترین گلزنان لیگ برتر به این نکته پی می‌بریم که 3 بازیکن برتر از حیث گلزنی نفرات خارجی هستند. بعد از لیگ بیست و یکم گادوین منشا، مهاجم نیجریه‌ای مس رفسنجان با 14 گل عنوان برترین را به دست آورد. پشت سر او، کوین یامگا، مهاجم فرانسوی استقلال قرار دارد که 10 گل زده و لوسیانو پریرا، مهاجم برزیلی فولاد با 9 گل زده در رده سوم رده‌بندی بهترین گلزنان قرار گرفته است. به همین ترتیب ضعف ویژه فوتبال ایران در نداشتن مهاجم گلزن به خوبی دیده می‌شود.

با توجه به اینکه هر تیم در طول فصل 30 مسابقه انجام داده، اینکه آقای گل لیگ برتر هم با 14 گل زده انتخاب شود، نکته قابل توجهی است. جالب اینکه گادوین منشا از مجموع 14 گل زده‌اش 9 بار از روی نقطه پنالتی گلزنی کرده و فقط 5 بار در جریان بازی برای مس گل زده است. کوین یامگا نیز از 10 گل زده‌اش 5 گل از روی نقطه پنالتی بوده تا بار دیگر ضعف‌های گلزنی مشهود شود.

بهترین مهاجمان ایران چه کسانی هستند؟

در بین 16 تیم لیگ برتری، فقط 5 تیم هستند که مهاجمان ایرانی آنها توانسته‌اند بیش از 7 گل برای تیم‌شان به ثمر برسانند. شهریار مغانلو، مهاجم سپاهان با 9 گل زده از این حیث بهترین مهاجم لیگ برتر محسوب می‌شود؛ محمد عباس‌زاده، بازیکن تراکتور 8 بار دروازه حریفان تیمش را باز کرده و مهدی عبدی (پرسپولیس)، مرتضی تبریزی (گل‌گهر) و کریم اسلامی (نساجی)‌نیز 7 بار برای تیم‌های خود گلزنی‌ کرده‌اند.

در چنین شرایطی، اکثر مهاجمان ایرانی سایر تیم‌ها در طول فصل بین 3 تا 6 گل زده‌اند که باز هم نشان‌دهنده فقر مهاجم گلزن در لیگ برتر ایران است.

مقایسه با لیگ‌های معتبر دنیا

مقایسه آمار گلزنی در لیگ برتر ایران با 5 لیگ معتبر جهان هم در این خصوص نکات جالبی را به ما ثابت می‌کند. در لیگ برتر انگلیس در مجموع 380 بازی انجام شده 1071 گل رد و بدل شده که میانگین 2.81 گل در هر بازی را به ما می‌دهد. در لالیگای اسپانیا در 380 بازی 951 گل زده را شاهد هستیم که میانگین 2.5 گل در هر بازی را ثبت کرده است. در بوندسلیگای آلمان طی 306 مسابقه انجام شده 954 گل وارد دروازه‌ها شده که میانگین فوق‌العاده 3.11 گل در هر بازی را به ما نشان می‌دهد.

بررسی این مساله در کالچو ایتالیا به ما می‌گوید که در 380 بازی 1089 گل رد و بدل شده و میانگین 2.86 گل زده در هر بازی به ثبت رسیده است. همچنین در لوشامپیونه فرانسه 1067 گل طی 380 بازی به ثمر رسیده و میانگین گل در هر بازی 2.8 بوده است.

اگرچه ضعف گلزنی در فوتبال جهان هم نسبت به سال‌های گذشته دیده می‌شود، اما باز هم میانگین‌ها و اعداد و ارقام موجود در این خصوص در فوتبال روز دنیا بسیار بالاتر از فوتبال ایران است و فقر مهاجم گلزن را در کشور ما مشهود می‌کند.

فوتبال ایران و مهاجمانی که از دست داد…

یکی از دلایل اصلی خالی شدن فوتبال ایران از مهاجمان گلزن، کوچ بسیاری از فورواردها طی دو، سه سال گذشته به اروپا بوده است. بازیکنان ایران برای پیشرفت و البته درآمد بیشتر که ناشی از قراردادهای دلاری و یورویی است، طی سال‌های گذشته تصمیم به حضور در تیم‌های اروپایی (حتی درجه دو و سه) گرفته‌اند و همین مساله سبب شده تا تیم‌های لیگ برتری ایران از نداشتن مهاجم گلزن رنج ببرند.

جدا از سردار آزمون، مهدی طارمی و کریم انصاری‌فرد که 3 مهاجم اصلی تیم ملی محسوب می‌شوند و سال‌هاست در اروپا توپ می‌زنند، طی دو، سه سال گذشته مهاجمان دیگری نیز از لیگ برتر ایران به اروپا کوچ کردند. مهاجمانی مثل شهاب زاهدی، مهرداد محمدی، علی علیپور، کاوه رضایی، علی قربانی و … که در لیگ برتر ایران جزو بهترین گلزنان محسوب می‌شدند و برای تیم‌های داخلی خود خوش می‌درخشیدند اما حالا مدتی است به اروپا رفته‌اند.

اگرچه بحث‌هایی درباره بازگشت برخی از این نفرات در سال منتهی به جام جهانی به لیگ برتر ایران وجود دارد که اتفاق مثبتی در امر بالا رفتن آمار گلزنی محسوب می‌شود، اما غیبت آنها در دو دوره گذشته لیگ برتر را می‌توان یکی از اصلی‌ترین عوامل خالی شدن فوتبال ایران از مهاجم گلزن دانست.

همه می‌خواهند مهاجم خارجی بخرند!

در چنین شرایطی، علاقه سرمربیان تیم‌های لیگ برتر به جذب مهاجمان خارجی بسیار بیشتر از گذشته شده است. همین حالا اگر از سرمربی‌های لیگ برتری بپرسید انتخاب آنها برای پوشش ضعف گلزنی‌شان چیست صراحتا موضوع جذب یک بازیکن خارجی توانمند را پیش می‌کشند. این در شرایطی است که جذب مهاجم خارجی خوب و گلزنی برای تیم‌های لیگ برتری بالغ بر 400 هزار دلار هزینه دارد که با وضع کنونی قیمت ارز در بازار تهران مبلغ هنگفتی محسوب می‌شود.

هومن افاضلی در گفت‌وگو با «شهروندآنلاین»: تربیت فوروارد امکان‌پذیر نیست

یکی از انتقادهای مهمی که به تیم‌های لیگ برتری در بحث عدم پوشش ضعف گلزنی‌شان وارد می‌شود، نپرداختن به فوتبال پایه و عدم ساخت مهاجم است. هومن افاضلی، کارشناس فوتبال ایران البته موضوع جالبی را در این بحث مطرح می‌کند. او به خبرنگار ما گفت: «شما در فوتبال در هر پست دیگری می‌توانید بازیکن تربیت کنید و با کشف استعدادها و قرار دادن آنها در بستر مناسب برای رشد، ستاره‌های جدیدی به فوتبال تحویل بدهید، اما در پست مهاجم چنین امری امکان‌پذیر نیست.»

او صحبت‌هایش را این‌طور ادامه می‌دهد: «فوروارد بودن یک امر ذاتی و مادرزادی است؛ شما هر چقدر مربی خوبی باشید، نمی‌توانید به مهاجمی که توپ‌ها را خراب می‌کند، گل زدن یاد بدهید. مهاجم گلزن بودن یعنی اینکه شما از کودکی در ذات‌تان باشد که توپ را درون بفرستید. می‌توانید با آموزش درست یک مهاجم خوب را متبحرتر کنید، اما نمی‌توانید از مهاجمی که المان‌های مهمی در فوتبال را بلد است و گلزن نیست یک گلزن بسازید. این موضوع مهمی است که باید به آن توجه کنیم.»

افاضلی در پایان افزود:‌«البته کمبود مهاجم گلزن در همه تیم‌های بزرگ دنیا نیز به وجود آمده است. مهاجم گلزن در اکثر کشورهای دنیا کم شده و فکر می‌کنم این یک دغدغه جهانی است. هر چند که باز هم باید در راستای کشف استعدادهای ناب تلاش کرد تا شاید بتوان این ضعف را تا حدی پوشش داد.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.