دوئل دوم ترامپ – بایدن

گفت و گوی زنده دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا

دو نامزد، همزمان در دو برنامه زنده تلویزیونی به سوالات رای دهندگان پاسخ دادند

شهروند آنلاین : دومین رویارویی دو نامزد انتخابات آمریکا دور از یکدیگر برگزار شد. ترامپ و بایدن در برنامه‌هایی جداگانه به پرسش‌های شهروندان پاسخ دادند. بایدن این دور حالت تهاجمی بیشتری داشت و سیاست کرونایی رئیس جمهور را زیر سؤال برد.

بامداد امروز جمعه به وقت تهران قرار بود دو نامزد جمهوریخواه و دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا دومین مناظره زنده از سه مناظره برنامه ریزی شده را داشته باشند اما ابتلای ترامپ به کرونا باعث شد تا دومین مناظره، به شکل برنامه تلویزیونی پرسش وپاسخ دو نامزد با رای دهندگان برگزار شود.

«دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در شبکه ان. بی. سی و «جو بایدن» رقیب دموکرات وی در شبکه ای. بی. سی حضور یافتند.

ترامپ در سخنان خود در شبکه تلویزیونی NBC در میامی، از راستگرایان افراطی فاصله گرفت، اما در عین حال به شدت به چپگرایان حمله کرد. او مدعی شد سال‌هاست که راستگرایان را محکوم می‌کند، اما به چپگرایان نیز حمله کرد، چپ‌هایی که به ادعای او، “شهرهای ما را به آتش می‌کشند”.ترامپ اعتراف کرد که بدهی دارد، اما مبلغ آن بالا نیست و از کل دارایی او خیلی کمتر است. پیشتر “نیویورک تایمز” گزارش داده بود که رئيس جمهور حدود ۴۲۱ میلیون دلار بدهی دارد.

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات که در کانال ABC حضور یافت، با آرامش بیشتر و روحیه تهاجمی‌تری سخن گفت. سرآغاز سخن او حمله به سیاست غیرمسئولانه ترامپ در قبال پاندمی کرونا بود. او گفت بیش از ۲۱۰ هزار نفر در آمریکا از ویروس کرونا درگذشته‌اند “و او چه می‌کند؟ هیچ”.بایدن عملکرد ترامپ در حل درگیری‌های بین‌المللی را “تا حدی، اما نه خیلی زیاد” تأیید کرد. او انتقاد کرد که ترامپ از تقریبا تمام سازمان‌های بین‌المللی خارج شده و در صحنه سازمان ملل همواره مورد تمسخر قرار می‌گیرد.

ترامپ، ابتلا به کرونا و ماسک

رئیس جمهوری آمریکا در گفتگو با ان بی سی درباره ابتلایش به کرونا گفت: من اصلاً احساس بدی نداشتم و قوی به نظر می‌رسیدم، فقط کمی تبم بالا بود که پزشکان فوق العاده کاخ سفید گفتند باید به بیمارستان منتقل شوم و من هم به نظر آنها احترام گذاشتم.

ترامپ افزود: در بیمارستان والتر رید (بیمارستان محل بستری ترامپ) به من رمدیسیور تزریق شد و پس از آن حالم بهتر شد. آنها نگفتند که پنومونیا دارم و تنها گفتند که ریه‌هایم دچار عفونت شده است.

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به این پرسش که نخستین آزمایش مثبت کرونایش در یکم اکتبر بوده و اینکه آخرین آزمایش منفی وی چه زمانی بوده است، گفت: من در مناظره هیچ مشکلی نداشتم و بسیار خوب ظاهر شدم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا روز پیش از مناظره آزمایش داده است، افزود: به یاد نمی آورم اما زیاد آزمایش داده‌ام. آخر روز پنج‌شنبه یک روز پس از مناظره، آزمایش من مثبت شد.

ترامپ در مورد استفاده از ماسک هم گفت: من هیچ مشکلی با ماسک ندارم، ولی من رئیس جمهور هستم و باید مردم را ببینم. من نمی‌توانم در داخل ساختمان و اتاقم باشم و باید بیرون بروم.

وی ضمن دفاع از عملکرد دولتش در مدیریت شیوع کرونا گفت: ما انتظار داشتیم بیش از ۲ میلیون نفر را از دست بدهیم، اما حالا ۲۰۰ هزار نفر یعنی ۱۰ درصد آن جان باخته‌اند. یک درصد هم زیاد است و نباید اتفاق می‌افتاد، اما چین باعث آن بود.

ترامپ در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه ۲ میلیون نفر در صورتی بوده که اصلاً هیچ کاری انجام نشود، تقصیر را گردن فرمانداران دموکرات انداخت و گفت: قانون اساسی مشخص کرده است که چه کاری باید انجام شود، من فکر می‌کنم آنها به خاطر موضوعات سیاسی این کار را کردند. اما حقیقت این است که نباید اجازه داد تعطیلی ادامه پیدا کند.

رئیس جمهور آمریکا در عین حال به دفاع از عملکرد دولتش در مدیریت بحران کرونا پرداخت و به ساخت قریب الوقوع درمان و واکسن این بیماری هم اشاره کرد.

ترامپ از عملکرد اقتصادی خود دفاع کرد

رئیس جمهور آمریکا با دفاع از عملکرد دولتش در حوزه اقتصادی، گفت که طی دولت او بیش از تمامی دولت‌ها اشتغال ایجاد شده است.

ترامپ با اشاره به اینکه شرکت‌ها در حال ورود به آمریکا هستند دلیل بازگشت سریع اقتصاد آمریکا به وضعیت طبیعی بعد از شیوع کرونا را سازوکارهای اقتصادی محکمی دانست که وی تدوین کرده است.

وی ضمن حمایت از طرح خود برای کاهش مالیات‌ها، گفت: در صورتی که جو بایدن رئیس‌جمهور شود سیاست کاهش مالیات‌ها را کنار خواهد گذاشت.

ترامپ بالاخره نژادپرستی سفیدپوستان را محکوم کرد

ترامپ در پاسخ به این سوال که در مناظره خود حاضر نشد سفیدبرترپندارها را محکوم کند، گفت: من سفیدبرتر پندارها را برای سال‌ها تقبیح کردم اما شما از «جو» نمی‌پرسید که آیا آنتیفا را تقبیح می‌کند؟

ترامپ و انتقال مسالمت آمیز قدرت

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت شکست در انتخابات به صورت مسالمت‌آمیز قدرت را منتقل می‌کند یا خیر به تخلفات در برخی حوزه‌های رأی‌گیری در ایالت‌هایی که رأی‌گیری در آنها آغاز شده اشاره کرد.

وی با بیان اینکه دموکرات‌ها از ستاد انتخاباتی او جاسوسی کرده‌اند، گفت: بعد از این صحبت می‌گویند که آیا قدرت را به صورت مسالمت‌آمیز تحویل خواهی داد؟ جواب مثبت است، اما انتخابات باید صادقانه باشد.

ترامپ ادامه داد: هزاران برگه رأی که نام من در آنها نوشته شده به سطل‌های زباله انداخته شده و از این موضوع خشنود نیستم.

وی در عین حال از اظهارات «کریستوفر رای»، رئیس اف‌بی‌آی مبنی بر عدم وجود شواهدی درباره احتمال تخلف در انتخابات انتقاد کرد و افزود که رای کارش را درست انجام نداده است.

بایدن چه گفت؟

از سوی دیگر گفتگوی زنده «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا با شبکه تلویزیونی ای بی سی هم با محوریت بحران کرونا و مشکلات اقتصادی انجام گرفت. مصاحبه بایدن در شهر فیلادلفیا و به مدت ۹۰ دقیقه در قالب پرسش و پاسخ با مخاطبان برگزار شد.

پاسخ به پرسشی درباره نحوه مدیریت بحران کرونا توسط دولت ترامپ

جو بایدن در این مصاحبه در پاسخ به سوال یکی از شرکت کنندگان پیرامون نحوه مدیریت بحران کرونا توسط دولت ترامپ گفت: من گفتم که باید افراد را در چین نگه می‌داشتیم و نمی‌گذاشتیم وارد آمریکا شوند. من هشدار دادم که این موضوع بسیار بزرگی است اما ترامپ توجه نکرد. او گفت اگر موضوع را بزرگ کنیم مردم دچار ترس می‌شوند. این خود وی بود که ترسید. ما فرصت بزرگی را از دست دادیم.

بایدن: واکسن ترامپ را استفاده نمی‌کنم

جو بایدن با غلط دانستن اطلاعات ارائه شده توسط ترامپ درباره واکنس کرونا، گفت تنها وقتی از این واکسن استفاده خواهد کرد که دانشمندان آن را تأیید کنند.

وی افزود: در صورتی که واکسن کرونا هر سه مرحله آزمایش بالینی را پشت سر گذاشته و دانشمندان آن را تأیید کنند از این واکسن استفاده خواهم کرد و مردم را نیز به استفاده از آن ترغیب می‌کنم.

انتقاد از سیاست خارجی ترامپ

نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا از سیاست خارجی دولت ترامپ انتقاد کرد و گفت که آمریکا بیش از هر زمان دیگری منزوی شده است.

بایدن گفت: ایران به بمب هسته‌ای نزدیک‌تر شده، کره شمالی بیش از هر زمان دیگری موشک در اختیار دارد، متحدانمان به ما اعتماد نمی‌کنند و رئیس‌جمهور آمریکا در محافل جهانی مورد سخره قرار می‌گیرد.

وی در عین حال از عملکرد ترامپ برای سازش میان رژیم امارات و رژیم صهیونیستی تمجید کرد.

طرح مالیاتی ترامپ را حذف نمی‌کنم

علیرغم اینکه «کامالا هریس»، معاون بایدن در مناظره خود با معاون ترامپ گفته بود که جو بایدن در نخستین روز ورود به کاخ سفید طرح کاهش مالیات را که به تصویب کنگره و امضای ترامپ رسیده است لغو خواهد کرد، بایدن گفت که قصد ندارد این طرح را برای تمام آمریکایی‌ها لغو کند و تنها مالیات مربوط به ۱ درصد ثروتمند جامعه را افزایش می‌دهد.

جو بایدن در انتها گفت که در صورت شکست در انتخابات، این موضوع را نشانه کم کاری خود دانسته و با بازگشت به دانشگاه در پنسیلوانیا به تدریس مشغول خواهد شد.

گفتنی است که آخرین مناظره بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا قرار است روز پنج‌شنبه ۲۲ اکتبر (یکم آبان) برگزار شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.