وارد این بازار نشوید، مخ‌تان سوت می‌کشد!

گزارش «شهروندآنلاین» از رقم‌های نجومی پیشنهادی به ستاره‌های لیگ برتر فوتبال

شاهد هستیم در همه لیگ‌های معتبر فوتبال برخی باشگاه‌های بزرگ هزینه بیشتری انجام می‌دهند و برخی دیگر بر اساس بودجه و درآمدهایشان خرج می‌کنند، اما در ایران شرایط فرق می‌کند.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ اگرچه پنجره نقل و انتقالاتی لیگ برتر فوتبال ایران هنوز به طور رسمی باز نشده، اما فعالیت تیم‌ها برای جذب ستاره‌های مورد نظرشان از هفته‌ها قبل شروع شده و هر تیمی بنا بر نظر سرمربی خود و البته با توجه به بضاعتش اقدام به جذب بازیکنان مورد نظر می‌کند. در این راستا قراردادهایی نیز منعقد شده و عملا بسیاری از تیم‌ها فعالیت‌های نقل و انتقالاتی‌شان را استارت زده‌اند.

نکته مهم در بازار نقل و انتقالات اما پیشنهادهای نجومی‌ای است که تعدادی از باشگاه‌ها به بازیکنان مد نظر خود ارائه می‌دهند و البته که قراردادهای کلانی نیز امضا می‌شود. بسیاری از باشگاه‌های مطرح لیگ برتری برای تقویت خود و ورود به جنگ قهرمانی در فصل جدید هر طور شده قصد دارند گوی سبقت را از رقبا در جذب بازیکن بربایند و همین موضوع یکی از دلایل اصلی بالا رفتن قیمت ستاره‌های فوتبال در شرایط سخت اقتصادی کشور است.

صنعتی‌ها پیشتاز هستند

در بازار نقل و انتقالات، باشگاه‌های صنعتی فوتبال که تعدادشان کم هم نیست از عوامل اصلی بالا رفتن قیمت‌ها به حساب می‌آیند. تیم‌هایی مثل فولاد مبارکه سپاهان، فولاد خوزستان، مس رفسنجان، گل‌گهر سیرجان و مس کرمان فعالیت زیادی در نقل و انتقالات دارند. از آنجایی که بازی کردن در تهران برای بسیاری از فوتبالیست‌ها ارجح است، این تیم‌های متمول شهرستانی برای ترغیب بازیکنان به حضور در تیم‌هایشان مبالغ کلانی که در بسیاری از مواقع بیشتر از پرداختی استقلال و پرسپولیس است، به بازیکنان پیشنهاد می‌دهند و آنها را به خدمت می‌گیرند. از این رو، استارت نقل و انتقالات همواره با چنین تیم‌های متمولی است، چرا که تیم‌های متوسط لیگ از نظر مالی مجبور می‌شوند صبر کنند تا این باشگاه‌ها نفرات مورد نظرشان را به خدمت بگیرند و سپس وارد بازار شوند. به عبارتی می‌توان گفت حالا جنگ قهرمانی به واسطه پرداختی‌های کلانی که اکثر آنها توسط تیم‌های دولتی و به خصوص صنعتی انجام می‌شود دیگر محدود به استقلال و پرسپولیس نیست و این موضوع احتمالا در فصل جدید لیگ برتر هم به خوبی مشخص خواهد شد.

سرخابی‌ها هم پول‌شان خوب است

در این بین استقلال و پرسپولیس همواره به واسطه نام بزرگ‌شان آرزوی فوتبالیست‌های لیگ برتری محسوب می‌شوند. ستاره‌هایی که در تیم‌های دیگر خود را مطرح می‌کنند مورد توجه سرخابی‌های فوتبال ایران قرار می‌گیرند و به این دو تیم می‌پیوندند. اگرچه استقلال و پرسپولیس توانایی پرداخت مبالغ هنگفت برخی تیم‌های صنعتی به بازیکنان را ندارند و بیشتر به واسطه برندشان برای جذب ستاره اقدام می‌کنند، اما آنها نیز ارقام پایینی به بازیکنان پیشنهاد نمی‌دهند. همین حالا صحبت‌های زیادی درباره پیشنهادهای بالای 10 میلیارد و حتی نزدیک به 15 میلیارد تومان به ستاره‌ها توسط سرخابی‌های لیگ برتر شنیده می‌شود. البته که این پیشنهادها در فضای کنونی فوتبال ایران دور از ذهن هم نیست.

ناراحتی سرمربی و مدیران؛ جنگ نابرابر

در چنین شرایطی برخی تیم‌های دیگر لیگ برتر باید هم صدایشان دربیاید. طی روزهای گذشته مصاحبه‌های متعددی از مدیران و سرمربیان تیم‌های متوسط لیگ که در سال‌های گذشته نیز بیشتر رو به جوانگرایی و پرورش استعدادها آورده‌اند، مشاهده کردیم که نسبت به پیشنهادهای نجومی گلایه‌مند هستند. این باشگاه‌ها که بودجه محدودی دارند، نسبت به بودجه‌های چند صد میلیاردی برخی تیم‌ها که البته تعداد و نام‌شان مشخص است، موضع‌گیری کرده و خواهان اصلاح این رویه شده‌اند.

بدعت بد؛ هوایی کردن بازیکن تحت قرارداد

ورود پول‌های نجومی به فوتبال ایران یک اتفاق غیرحرفه‌ای و بد را هم نهادینه کرده است. اینکه باشگاه‌های متمول برای جذب ستاره‌های جوان و آینده‌دار تیم‌های دیگر که از قضا تحت قرارداد هم هستند، اقدام می‌کنند. در فوتبال حرفه‌ای روز دنیا جذب بازیکنی که تحت قرارداد باشگاهی است فقط با رضایت آن باشگاه می‌تواند انجام شود، اما در ایران شاهد هستیم به جای مذاکره با مدیر باشگاه مبدأ درباره یک ستاره، ابتدا بازیکن مد نظر را با پول‌های آنچنانی وسوسه می‌کنند و خواهان جذبش می‌شوند. این اقدام غیراخلاقی هم باعث شده اعتراض‌هایی از سوی باشگاه‌های بازیکن‌ساز فوتبال شنیده شود.

همه جای دنیا این‌گونه است، اما…

رقابت مالی در فصل نقل و انتقالات موضوع عجیبی در فوتبال روز دنیا نیست. طبیعتا در همه لیگ‌های معتبر فوتبال شاهد هستیم که برخی باشگاه‌های بزرگ هزینه بیشتری انجام می‌دهند و برخی دیگر بر اساس بودجه و درآمدهایشان خرج می‌کنند و به رقابت در لیگ می‌پردازند. استدلال بسیاری از افراد درباره هزینه‌های آنچنانی در فوتبال هم همین موضوع است، اما قضیه فوتبال ایران با سایر کشورهای دنیا کاملا تفاوت دارد.

در همه کشورهای دیگر درآمدهای باشگاه‌ها به طور کامل شفاف‌سازی شده و مشخص است. در ایران اما با توجه به اینکه حق پخش تلویزیونی و کپی‌رایت و تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها به‌طور عادلانه پرداخت نمی‌شود، رقابت مالی در بحث جذب بازیکن به یک پروسه عجیب تبدیل شده است. باشگاه‌ها در ایران اکثرا دولتی هستند و از بودجه مشخص هزینه می‌کنند و بدون آنکه عایدی خاصی داشته باشند،‌ وارد بازار مکاره نقل و انتقالات می‌شوند.

کسی می‌تواند جلوی این بریز و بپاش را بگیرد؟

چند سال قبل بود که سازمان لیگ فوتبال برای جلوگیری از رد و بدل شدن مبالغ هنگفت برای باشگاه‌های لیگ برتری سقف قرارداد را اجرا کرد. به این صورت که به تیم‌ها اجازه می‌داد تا فقط با حداکثر مبلغی خاص بازیکنان را به خدمت بگیرند. از سوی دیگر، حتی رقم قراردادها نیز روی سایت سازمان لیگ قرار داده شد، اما این مساله اعتراض‌های شدیدی به همراه داشت. همچنین باعث شد تا قراردادهای زیر میزی و متمم توسط باشگاه‌ها به اجرا دربیاید و مشکلات متعددی ایجاد کند. اما حالا فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ عملا خود را در موضوع پرداختی به بازیکنان و مربیان کنار کشیده‌اند و به نظر می‌رسد هیچ‌ کس نمی‌تواند جلوی این رویه غلط و بدون استدلال‌های مالی در سیستم اقتصادی را بگیرد؛ موضوعی که روز به روز شاهد افزایش آن هستیم و بدون شک در بلندمدت اتفاقات تلخی برای فوتبال رقم خواهد زد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.