کارهای روزمره ای که ذهن شما را کند می کنند

چطور هوش مان را تقویت کنیم؟

بر اساس آخرین تحقیقات، افول هوش و قوه یادگیری، ممکن است حتی از سن 45 سالگی آغاز شود.

کارهایی که بر حسب عادت انجام می­ دهید، گاهی مغز شما را دچار سر­در­گمی می کنند.

 درب­ ها

آیا تا بحال پیش آمده که وارد اتاقی شده باشید و سپس فراموش کرده باشید که به چه دلیل وارد آن اتاق شده­ اید!؟

اینطور که پیداست، درب ها، خود در این موارد عجیب حواس­ پرتی، بی­ تقصیر نیستند. روانشناسان در دانشگاه نتردام کشف کرده ­اند که عبور از یک درب، پدیده­ ای به نام مرزبندی رویداد (event boundary) را تحریک می کند که در اثر فعال شدن آن، گروهی از افکار و خاطرات فرد از یک گروه دیگر، جدا می­ شوند. به این ترتیب که، مغز شما افکاری که در اتاق پیشین داشتید را ذخیره کرده، یک لوح خالی و جدید را برای افکارتان در محل جدید آماده می کند.

 

فضاهای باز

ما انسان­ ها در زمان عبور از محوطه­ ها و فضاهای خالی، مانند بیابان، به دور خود می­ چرخیم. هر چند ممکن است که حتی قسم بخوریم که در خط مستقیم در حرکتیم، در عمل در دایره ­هایی با قطر نزدیک به 20 متر در حال چرخیدن به دور خود خواهیم بود. در تحقیقی که توسط موسسه­ سیبرنتیک زیستی ماکس پلانک (Max Plank Institute for Biological Cybernetics) در آلمان انجام گرفته، دلایل این پدیده روشن شده ­اند: به این ترتیب که با هر قدمی که فرد پیاده، رو به جلو بر می ­دارد، یک انحراف جزئی در تعادل مغز (دهلیزی) و یا سیستم­ های عصبی هشیاری جسمی (وابسته‌ به‌ عصب‌ خود­پذير) ایجاد می­ شود. این انحرافات به تدریج باعث می­ شوند تا فرد پیاده در روندی دایره ­ای به دور خود بگردد. البته این پدیده، زمانی که ما قادر باشیم با نگاه کردن به ساختمان­ها یا کوه­ هایی که در نزدیکی ما هستند، حس جهت ­یابی خود را کالیبره نماییم، اتفاق نخواهد افتاد.

 

صدای بوق هشدار (بیپ)

اگر در زمان حرکت روبه عقب یک کامیون یا وانت و پخش شدن بوق هشدار آن قادر به تمرکز نیستید، دلیل این نارسایی را می­ توانید در ضعف پیش آمده در فرآیند تکامل مغز بیابید. اصوات طبیعی توسط انتقال انرژی (به عنوان مثال نواختن یک طبل با ضربه زدن بر آن) ایجاد شده و به تدریج پخش می ­شوند، و سیستم ادارکی ما به گونه ­ای تکامل یافته است که با استفاده از تشخیص روند محو شدن صدا قادر به تشخیص منبع صدا و محل پخش آن است. اما صدای بوق ­های هشدار (بیپ) بصورت طبیعی تغییر نکرده و یا محو نمی­ شود و به این ترتیب مغز ما انسان­ ها قادر به هماهنگ شدن با این نوع صداها، نیست.

 

برای تقویت هوشمان چه بخوریم؟

پزشکان بهترین غذاهای پیشگیری کننده از کاهش هوش را موارد زیر می دانند.

غذاهای دریایی: ماهی قزل­ آلا و تون، حاوی مقادیر فراوانی از اسیدهای چرب امگا-3 و چربی­ های مفید هستند که فرآیند حفظ و نگهداری سلول­ های مغزی را بهبود می­ بخشند.

کربوهیدارات ­های قهوه ­ای رنگ: غلات کامل که به آرامی هضم شده و سوخت مورد نیاز مغزتان را تامین می ­کنند. (اگر چه مغز شما تنها تشکیل دهنده­ی 3 درصد از وزن بدن شماست، 20 درصد انرژی شما توسط آن مصرف می­ شود.) منابع غنی حاوی کربوهیدرات­ های قهوه­ ای رنگ شامل نان گندم کامل، برنج بوجاری نشده (برنج کامل) و سبوس غلات است.

میوه­ های توتی: مانند شاه ­توت، توت­ فرنگی و ذغال اخته، غنی از آنتی­ اکسیدان­ های محافظ بوده و با حافظه­ بهتر و هماهنگی اعصاب در ارتباط مستقیم هستند.

قهوه، و شکلات تلخ: اینها نیز سرشار از آنتی­ اکسیدان­ های مفید برای مغز هستند.

 

نوشته­ ناتالی وولچور (Natalie Wolchover)

برگرفته از کتاب رازهای کوچک زندگی (Life’s Little Mysteries)

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.