اعلام خسارت های ایران از تغییرات اقلیمی در مجمع عمومی فدراسیون صلیب سرخ و هلال احمر

دکتر کولیوند:جمعیت هلال‌احمر در خصوص تغییرات اقلیمی مجری نیست بلکه مطالبه گر و نظارت‌کننده است

رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: یکی از موضوعات مهمی که باید در مجمع عمومی فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر مطرح شود، خسارت‌هایی است که کشور ما از تغییرات اقلیمی دیده است

به گزارش شهروند آنلاین؛ دکتر پیرحسین کولیوند در دومین جلسه شورای راهبردی تغییرات اقلیمی گفت: به‌زودی مجمع عمومی فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر برگزار می شود که در این مجمع موضوعات مختلفی از بحران‌های اقلیمی و محیط‌زیستی مطرح خواهد شد.

در ادامه، دکتر کولیوند بخش هایی از اقدامات انجام شده و برنامه های آتی فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر در خصوص مقابله و پیشگیری از بحران های اقلیمی از جمله «آگاه سازی عمومی و آموزش همگانی» و «برنامه‌ریزی هوشمند برای کاهش خطر سوانح اقلیمی» را برای حاضرین تشریح کرد.

کولیوند ادامه داد: نقش فدراسیون در بسیج توان انسان ها برای رسیدگی به چالش های بشردوستانه و حفظ سکونتگاه مشترک عنوانی است که در مجمع عمومی در خصوص تغییرات اقلیمی مطرح می‌شود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر تصریح کرد: فدراسیون از سال 2021 تا 2025 طرح ها و راه حل های طبیعت محور را اجرا می کند تا جوامع در مقابل گرما و تغییرات اقلیمی حفاظت شوند.

کولیوند تصریح کرد: در این مجمع در خصوص تغییرات اقلیمی باید راه‌حل‌های اجرایی در خصوص مصونیت مردم از تغییرات اقلیمی ارائه دهیم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر افزود: یکی از موضوعات مهمی که باید در مجمع عمومی فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر مطرح شود، خسارت‌هایی است که کشور ما از تغییرات اقلیمی دیده است.

کولیوند پویش‌های مردمی و آموزش را یکی از نکات مؤثر در موضوع کاهش اثرات تغییر اقلیم دانست و گفت: باید اثرات بلندمدت اجرای پویش‌های مردمی را در کاهش  خطرات تغییرات اقلیم را ارزیابی کرد.

کولیوند در خصوص نقش و جایگاه جمعیت هلال‌احمر در مقابله با تغییرات اقلیمی گفت: جمعیت هلال‌احمر در خصوص تغییرات اقلیمی مجری نیست بلکه مطالبه گر و نظارت‌کننده است.

کولیوند با اشاره به نقش داوطلبان و جوانان در این موضوع تصریح کرد: نگاه‌های داوطلبانه و بشردوستانه در موضوعات تغییرات اقلیمی در دستور کار فدراسیون جهانی است و جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران باید با برنامه دقیق و کارا وارد شود‌.

در ادامه این جلسه دکتر سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از موضوعات مربوط به تغییرات اقلیمی گردوغبار است؛ که سالانه خسارات زیادی را به کشور تحمیل می‌کند در این خصوص جمعیت هلال‌احمر می‌تواند گام‌های مؤثری بردارد.

رفیعی افزود: جمعیت هلال‌احمر می‌تواند اثرگذاری تغییرات اقلیمی در منطقه را در مجامع بین‌المللی عنوان کند.

این عضو شورای عالی جمعیت هلال‌احمر تصریح کرد: این جمعیت باید اقداماتی نظیر نذر آب، درختکاری جوانان و داوطلبان را که در خصوص مقابله با تغییرات اقلیمی انجام داده است را پررنگ کند.

رفیعی تصریح کرد: امروز تغییرات اقلیمی در کشور ما به یک موضوع عمومی تبدیل‌شده است حال اینکه در دیگر کشورها این‌طور نیست و این موفقیت جمهوری اسلامی ایران است.

رفیعی ادامه داد: روز 24 تیرماه، اجلاس بررسی کانون‌های گردوغبار با حضور وزرای ۱۲ کشور در تهران برگزار می‌شود، لازم است جمعیت هلال‌احمر نیز در این اجلاس حضورداشته باشد.

در ادامه وحید سلیمی رئیس سازمان داوطلبان گفت: سازمان داوطلبان در 4 ساله اخیر با اجرای طرح نذر آب توانست آب شرب برای استان‌های کم آب کشور به‌صورت پایدار تأمین کند و به یک پروژه موفق تبدیل شود.

سلیمی تصریح کرد: این سازمان این آمادگی را دارد تا باراهنمایی کارشناسان و متخصصان طرح‌های که به مقابله با تغییرات اقلیم کمک می‌کند را مدیریت و اجرا کند.

 در ادامه این نشست دکتر مصطفی محقق، هماهنگ کننده ارشد مرکز سازمان ملل متحد براى توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه گفت: جمعیت هلال‌احمر با یک برنامه قوی و راهبردی برای مقابله تغییرات اقلیم می‌تواند کارایی و اثربخشی کافی را داشته باشد و در قالب یک بیانیه بین‌المللی چرایی و چگونگی مقابله با تغییرات اقلیمی را تشریح کند.

محقق افزود: آموزش و تحقیقات باید در خدمت اهداف جمعیت هلال‌احمر در خصوص تغییرات اقلیمی باشد که یک راهبرد مؤثر، راهگشا و کمک‌کننده است.

در ادامه، حاضرین در این جلسه به بحث و تبادل‌نظر پرداختند./پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.