سفیر اتریش درباره مذاکرات وین چه گفت؟

سفیر اتریش در ایران با اشاره به سابقه همکاری تجار این کشور با تجار ایرانی در سالیان گذشته و وجود اعتماد متقابل بین آنها، گفت: تجار این کشور همچنان علاقه مند توسعه روابط با تجاری ایرانی هستند.

به گزارش شهروند آنلاین؛ وولف دیتریش هایم، روز یکشنبه در دیدار با رئیس و نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز و جمعی از تجار آذربایجان شرقی افزود: ساختار اقتصادی اتریش به طور عمده از شرکت های کوچک و متوسط تشکیل شده ولی شرکت های ایرانی از ابعاد بسیار بزرگتری برخوردارند و شرکت های ۲ طرف علاقه مند برقراری و استمرار دوباره روابط تاریخی گذشته خود هستند.

او با تاکید بر اینکه باید گام هایی در راستای حفظ منافع ۲ طرف برداشته شود، اظهار داشت: ایران پهناور و بزرگ بوده ولی تبریز از نظر جغرافیایی به اتریش نزدیک تر است و حضور در این شهر حس نزدیک بودن به اتریش را به ما می دهد.

سفیر اتریش در ایران گفت: اتریش در زمینه خطوط پروازی و ریلی و حمل و نقل باری از تجربه گرانبهایی برخوردار است و می‌تواند این توانمندی ها را برای توسعه روابط با کشور ایران به اشتراک بگذارد.

هایم، ادامه داد: با توجه به قابلیت خطوط پروازی اتریش، پرواز مستقیم بین تهران و وین برقرار است و می توان علاوه بر تهران با سه شهر دیگر ایران از جمله تبریز نیز این خطوط پروازی مستقیم را برقرار کرد.

او یادآوری کرد: با توجه به اینکه بعد مسافت بین تبریز و وین کوتاهتر است می توان از هواپیماهای کوچک در این خطوط پروازی استفاده کرد و علاوه بر اتریش به سایر کشورهایی اروپایی این خطوط را برقرار کرد.

سفیر اتریش در ایران با اشاره به اینکه صدور ویزا و روادید به علت حجم انبوه درخواست ها به سفارت اتریش در تهران با نوعی چالش روبه‌رو است، گفت: به علت حضور بخش بازرگانی اتریش و ارتباط آن با اتاق های بازرگانی ایران و آشنایی با اعضای این اتاق ها، این بخش می تواند امور را برای صدور روادید به تجار و بازرگانان ایرانی تسهیل کند.

هایم، با بیان اینکه بانک هایی در اتریش وجود دارد که می توانند امکانات لازم برای روابط تجاری با ایران را فرهم کنند، افزود: این بانک ها برای انجام مبادلات مالی بین ۲ طرف می توانند کمک کنند ولی در این راه مشکلاتی نیز وجود دارد و کار ساده ای نیست.

او یادآوری کرد: بانک ها می توانند در زمینه تضمین صادرات و تبادلات مالی شرایط را فراهم کنند ولی اگر موضوع تحریم های هسته ای علیه ایران حل می شد و مذاکرات وین به نقطه خوبی می رسید، سطح و پویایی روابط بین ۲ کشور بیشتر می شد.

تجار ایرانی، اتریش را به عنوان دروازه ای برای دستیابی به بازرهای اروپایی در نظر بگیرند

رایزن بازرگانی سفارت اتریش نیز در این دیدار با اشاره به قدرت، توانمندی و پویایی تجار آذربایجان شرقی گفت: تجار و بازرگانان ایرانی و این خطه می توانند اتریش را به عنوان دروازه و پایگاهی برای به دست آوردن بازرهای کشورهای اروپایی در نظر بگیرند.

کریستوف گراب مایر، افزود: سفارت اتریش علاقه مند توسعه روابط تجاری بین نمایندگان شرکت های اتریشی و شرکت های ایرانی و به ویژه تبریز به عنوان پایتخت و قلب تپنده اقتصاد ایران است.

او اظهار داشت: این سفارت آماده دریافت نظرات و پیشنهادهای تجار و بازرگانان ایرانی در زمینه صادرات محصولات به اتریش است.

تبریز توان تامین قطعات سنگین مورد نیاز صنایع کشورهای اروپایی را دارد

رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این دیدار گفت: با توجه به برنامه های صنایع انرژی بر در کشورهای اروپایی، تبریز می تواند یک پایگاه خوبی برای تامین قطعات سنگین این صنایع و کارخانه ها باشد.

یونس ژائله، افزود: تبریز مرکز تولید ماشین آلات صنعتی و قطعات ماشین آلات سنگین از جمله تراکتورسازی، خودروسازی و موتورسازی است و این فرصت طلایی برای تجار تبریز ایجاد شده تا از فضای بهبود روابط با اتریش برای واردات و صادرات ماشین آلات و به نحو احسن استفاده کنند.

او با بیان اینکه در این جلسه راهکارها و پیشنهادهای تجار ۲ کشور برای توسعه روابط بین آنها ارایه می شود، اظهار داشت: اولین راه برای توسعه روابط بین ۲ کشور ایجاد خطوط پروازی برای رساندن تجار تبریز به مقصد خود در اتریش بوده و این شهر دارای یک شرکت توانمند در این خصوص است.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت: تسهیل روابط تجاری و صدور ویزا برای دسترسی تجار تبریز به بازارهای اتریش از دیگر زمینه‌ها برای توسعه روابط بین ۲ کشور است.

ژائله، با بیان اینکه روابط مالی در تجارت جزو ضرورت های توسعه روابط بین ۲ طرف است، ادامه داد: در این زمینه بانک های ۲ طرف باید روابط تجاری با هم برقرار کنند و در تسهیل این روند در کشور ما هیچ مشکلی وجود ندارد و کشور اتریش باید در این زمینه گام بردارد.

او اعلام کرد: حدود ۱.۲ میلیون دلار برای تامین ماشین آلات سنگین در صنعت خودروسازی و قطعه سازی از اتریش برای این استان لازم است.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت: شرکت تضمین ضمانت صادرات اتریش باید در این زمینه ورود کرده و شرکت های صادرکننده ماشین آلات به ایران را تضمین کند و این کار موجب می شود شرکت های اتریشی علاقه مند به بهتر کردن روابط تجاری خود با طرف های تجاری خود در ایران شوند.

ژائله، با اشاره به قابلیت آذربایجان شرقی در زمینه های مختلف برای صادرات به اتریش از جمله محصولات کشاورزی، افزود: این استان می تواند محصولات کشاورزی مورد نیاز در فصل زمستان را تامین کند.

او اظهار داشت: این استان همچنین در زمینه تولید غذای خشک و فرش دستبافت از توانمندی بالایی برخوردار است و می تواند نیازهای بازار اتریش در این زمینه را تامین کند به طوری که اخیرا بزرگترین فرش جهان در تبریز بافته و به مشتری خاص خود ارسال شد.

ژائله، با اظهار امیدواری برای توسعه روابط پایدار بین تجاری ایرانی و اتریشی، ادامه داد: ایجاد نمایشگاهی برای ارایه توانمندی‌های تجار و فعالان صنعتی آذربایجان شرقی در وین می تواند در این زمینه کمک به سزایی ایفا کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با اشاره به پیشینه وجود کنسولگری های کشورهای مختلف از جمله اتریش در تبریز گفت: وجود این کنسولگری ها نشاندهنده اهمیت  این شهر در اقتصاد ایران بود.

در پایان این نشست نمایندگان شرکت های اتریشی و فعالان اقتصادی استان ظرفیت ها و توانمندی های خود را برای همکاری متقابل معرفی کردند./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.