ببینید/ همه آنچه درباره شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید بدانید

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چیست، چرا بر ضد ایران قطعنامه صادر کرده است و چه تبعاتی به همراه داشته است؟

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ «شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» در کنار «کنفرانس عمومی کشورهای عضو آژانس» یکی از دو رکن سیاست‌گذاری در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی محسوب می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال ۱۹۵۷ برای ترویج استفاده صلح آمیز و جلوگیری از استفاده نظامی از انرژی هسته‌‌ای تاسیس شد و با اینکه سازمانی مستقل است اما مرتب به شورای امنیت سازمان ملل متحد گزارش ارائه می‌دهد.

شورای حکام از ۳۵ کشور عضو تشکیل شده است که معمولاً پنج مرتبه در سال تشکیل می‌دهد. بررسی بیانیه‌های مالی و بودجه آژانس، درخواست‌های عضویت در آژانس و تصویب توافقنامه‌ها بخشی از وظایف شورای حکام است.

موضوعات مورد توجه حکام و اعضای آژانس یا سازمان ملل باید به صورت گزارش، اسناد یا پیش‌نویس قطعنامه ارائه شود.

در حال حاضر رئیس شورای حکام رافائل گروسی آرژانتینی است که از سال ۲۰۱۹ تا کنون این منصب را در اختیار دارد و سفیر کنونی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی محمدرضا غائبی است.

برای بررسی فعالیت‌های هسته‌ای کشورها و اندازه‌گیری درجه غنی‌‌سازی اورانیوم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نیروگاه‌ها و آزمایش‌های هسته‌ای دوربین‌های مخصوص و سیستم اُلِم OLEM را نصب کرده است.

الم سامانه پالایش آنلاین درجه غنی‌سازی است که به صورت لحظه‌ای میزان غنای اورانیوم تولیدی را بررسی می‌کند.

گروسی در آخرین گزارش خود اعلام کرد که اورانیوم غنی شده ایران به ۱۸برابر حد مجاز در برجام رسیده است. قطعنامه‌ای که پس از این گزارش بر ضد ایران صادر شد با ۳۰ رأی مثبت به تصویب رسید.

پس از تصویب این قطعنامه سازمان انرژی اتمی ایران از قطع فعالیت تعدادی از دوربین‌های آژانس در ایران خبر داد و گفت که حسن نیت ایران در همکاری‌ها وظیفه تلقی شده و به همین دلیل فعالیت اُلِم و فلومتر آژانس را قطع می‌کند.

گوینده و گزارشگر: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.