رد پای حمایت از کودکان نخبه در سیستان و بلوچستان؛ ماجرای آرزویی که برآورده شد

جوانانی که در سایه بنیاد کودک به یاری کودکان بازمانده از تحصیل در سیستان وبلوچستان شتافتند

اهل فنوج است. شهرستانی در 550 کیلومتری مرکز استان سیستانوبلوچستان. منطقه‌ای که دانش‌آموزانش تا همین 10 سال پیش عمدتا مجبور بودند با وجود استعداد، انگیزه و هوش بسیار به‌خاطر مشکلات مالی قید درس‌ومشق را زده و در حسرت ادامه تحصیل، گذران زندگی کنند، اما با تلاش‌های عبدالرحمن هوتی یکی ازداوطلبان جوان بومی این منطقه و شروع فعالیت بنیاد کودک فنوج، هم 150 دانش‌آموز بورسیه تحصیلی گرفتند و به درس‌ومشق‌شان ادامه دادند هم بنای ساخت بالغ بر 120 مدرسه تک‌کلاسه و چندکلاسه در فنوج گذاشته شده است. بچه‌هایی که به کمک عبدالرحمن بورسیه گرفته‌اند و موفق به ادامه تحصیل شده‌اند حالا دینشان را به منطقه خود ادا می‌کنند آن‌هم با ماندن در فنوج و کمک کردن به ادامه تحصیل دانش‌آموزانش. یکی از دغدغه‌های اصلی عبدالرحمن هوتی، نمایش تصویری زیبا از سیستانوبلوچستان و بچه‌های بااستعداد این منطقه است. او با کمک شبکه‌های مجازی می‌کوشد این مهم را محقق کند.

فاطمه عسگری نیا_ شهروند آنلاین؛ روزی که همراه با هفت نفر از رفقایش در آزمون سراسری شرکت می‌کرد گمان نمی‌کرد از این جمع هفت‌نفره تنها دونفرشان شانس رفتن به دانشگاه را داشته باشند: «جامانده‌ها بچه‌های ضعیف و درس‌نخوان نبودند اتفاقا دانش‌آموزان بااستعداد و باهوشی بودند که تنها مانع‌شان برای ثبت‌نام در دانشگاه مشکلات مالی و عدم‌توانایی در تامین هزینه خوابگاه بود.»
جاماندن دوستانش از تحصیل در دانشگاه باوجود قبولی در کنکور را هرگز فراموش نمی‌کند. به‌خاطر همین تصمیم می‌گیرد تا از طریقی بستر حمایت از دانش‌آموزان مستعد منطقه فنوج را فراهم کند: «جوان بودم و بی‌تجربه از طرفی بروکراسی‌های اداری حدود 9 سالی مرا از هدفم دور کرد اما باعث نشد تا دست از هدفم بردارم. سال 92 بود که بعد از دیدن فیلمی درباره بنیاد حامی تحصیلی دانش‌آموزان مستعد مناطق کم‌برخوردار احساس کردم راه برایم باز شده است. سریع با بنیاد تماس گرفتم و برای همکاری افتخاری اعلام آمادگی کردم. آنقدر ذوق‌زده بودم که اعلام کردم حتی یک ریال هم نمی‌خواهم فقط هدفم کمک به افرد بازمانده از تحصیل است. باورش برای مسئولان بنیاد در ابتدا آسان نبود به‌خاطر همین شرط تامین دفتر نمایندگی را گذاشتند و من موفق شدم بلافاصله با همکاری یکی از دوستانم موفق شدیم محلی را بعنوان دفتر بنیاد را آماده و شروع به کار کنیم. البته این دفتر هم به‌صورت رایگان برای یکسال در اختیار ما قرار گرفت.


سرعت عمل و جذب خیران در همان روزهای نخست مورد توجه مسئولان بنیاد کودک واقع شد و اولین قدم‌ها برای تحقق آرزوی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل فنوج برداشته شد.»
حالا 9 سالی از آن روزها می‌گذرد و عبدالرحمن همراه دوستانش قدم‌های خوبی در مسیر ادامه تحصیل بچه‌ها برداشته‌اند. یکی از طرح‌های خوبی که در این قالب دنبال می‌کنند ارایه بورسیه تحصیلی ملی است: « تا به‌حال 150 دانش‌آموز از این بورسیه بهره‌مند شده‌اند و توانسته‌اند با بهره‌گیری از آن، روند تحصیلی خود را تا مقطع دانشگاه ادامه دهند.»
بعد از فراهم شدن بستر مالی ادامه تحصیل دانش‌آموزان نوبت ایجاد زیرساخت‌های آموزشی در این منطقه بود: «روستاهای منطقه فنوج فاصله زیادی با هم دارند و اغلب از داشتن مدرسه محرومند و بچه‌ها مجبورند از چند منطقه برای حاضر شدن در مدرسه به یک روستا بروند. از سختی‌های تردد و خطرات جاده که بگذریم همین مسأله علت اصلی ترک‌تحصیل خیلی از دانش‌آموزان به‌خصوص دختران بود. در این سال‌ها کوشیدیم با جذب خیرین قدم‌های خوبی در بخش مدرسه‌سازی برداریم. به لطف الهی در ساخته شدن 12 مدرسه، نقش مستقیم داشتیم و 120 مدرسه تک‌کلاسه و چندکلاسه هم با کمک نهادها و خیّران طی این مدت در شهرستان فنوج ساخته شده تا کودکان دسترسی بهتری به ادامه تحصیل داشته باشند.»

لیل رقابت بچه‌ها در آزمون تربیت مدرس به تجربه تلخ بچه‌ها در بازماندن از تحصیل برمی‌گردد. بچه‌هایی که خودشان معجزه‌وار از ترک‌تحصیل و بی‌سوادی نجات پیدا کردند و به اینجا رسیدند قطعا تبدیل به یک آقامعلم یا خانم‌معلم عاشق که با جان‌ودل سرکلاس درس حاضر می‌شوند.

همه دوست دارند معلم شوند
کمبود امکانات آموزشی در سیستان وبلوچستان باعث شده است تا امروز تعداد زیادی از شاگردان قدیمی هوتی و دوستانش باوجود امکان ادامه تحصیل در رشته‌های پزشکی و … دوست دارند در آزمون تربیت معلم قبول شوند. این به تاثیرپذیری مثبت آنها از الگوهای خود که همان هوتی و دوستانش هستند، برمی‌گردد: «دلیل رقابت بچه‌ها در آزمون تربیت مدرس به تجربه تلخ بچه‌ها در بازماندن از تحصیل برمی‌گردد. بچه‌هایی که خودشان معجزه‌وار از ترک‌تحصیل و بی‌سوادی نجات پیدا کردند و به اینجا رسیدند قطعا تبدیل به یک آقامعلم یا خانم‌معلم عاشق که با جان‌ودل سرکلاس درس حاضر می‌شوند.»


کمک به مشکلات بهداشتی مناطق

درست است هوتی و دوستانش ابتدا با هدف فراهم شدن بستر ادامه تحصیل دانش‌آموزان، داوطلبانه وارد میدان شدند اما بعدها که به بهانه شناسایی دانش‌آموزان وارد روستاها شدند متوجه نیاز بهداشتی‌ودرمانی این مناطق هم شدند و این نیازسنجی، آنها را به دعوت پزشکان خیر در قالب گروه‌های جهادی به مناطق هدایت کرد: «در ایدهآل‌ترین حالت برخی روستاها 50دقیقه تا اولین درمانگاه فاصله دارند و این مسأله در شرایط حادوبحرانی اصلا خوب نیست. یادم می‌آید یکبار همراه با یک پزشک و دوستانم به روستایی رفتیم. همه زن‌های روستا از درد پهلو گلایه داشتند. وقتی توسط پزشک معاینه شدند برخلاف آنچه گمان می‌کردند، متوجه شدند دچار بیماری کلیه نیستند بلکه مشکل اصلی آنها عفونت زنان است!»

از مهاجرت نخبگان جلوگیری می‌کنیم

در کنار تمام کارهای خوبی که هوتی و دوستانش در قالب بنیاد کودک در فنوج دنبال می‌کنند یکی از بهترین کارهایی که تا به‌حال موفق به انجامش شده‌اند، جلوگیری از مهاجرت نخبگان است: «امروز بچه‌های نخبه ما که به همت حامیان و خیرین راهی دانشگاه‌های بزرگ و کوچک کشور شدهاند هیچوقت محبتی که در حق‌شان شده را فراموش نکرده و حالا در قامت حامی بنیاد به دستگیری از دانش‌آموزان نیازمند دیگر می‌پردازند. معلم‌ها، پزشکان و فعالان اجتماعی که در کنار ما برای ارتقای کیفیت زندگی مردم فنوج و بچه‌های مستعد آن تلاش می‌کنند.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.