فیلم 117 ثانیه‌ای رئیس شر شد

رئیس انجمن ورزشی‌نویسان که در آن کلیپ کنار مهدی تاج نشسته به «شهروند» می‌گوید رئیس فدراسیون رسانه‌ها را تهدید نکرده است!

انتشار ویدیویی از صحبت‌های رئیس فدراسیون فوتبال درباره خبرنگاران دردسر بزرگی برای مهدی تاج به وجود آورد. او در جلسه کمیته ورزش کمیسیون فرهنگی مجلس رسما خبرنگاران را تهدید کرده که اگر سوالات بی‌ربط در نشست‌های خبری قبل و بعد از بازی‌های لیگ برتر بپرسند، فدراسیون حق دارد آنها را تا چهار سال محروم کند! رئیس فدراسیون فوتبال برای صحبت‌های خود ادعا کرده این محرومیت طبق قانون AFC صورت می‌گیرد و از برخورد جدی با خبرنگارانی که دنبال سوالات حاشیه‌ای هستند، خبر داده است. جدا از عصبانیت خبرنگاران حوزه ورزش به‌ویژه فوتبالی‌ها از تاج، حضور معاون وزیر ورزش در این جلسه که رئیس انجمن ورزشی‌نویسان هم به حساب می‌آید، باعث واکنش‌هایی شده است. روز گذشته این ویدیو در فضای مجازی و رسانه‌ها توسط خبرنگاران منتشر شد و برخی با استناد به بندهای قانونی، مقابل رئیس فدراسیون فوتبال ایستادند و صحبت‌های او را توهین به خبرنگاران دانستند. البته روابط‌عمومی فدراسیون فوتبال سعی کرد با انتشار بیانیه‌ا‌ی فضا را تلطیف کند و معتقد بود که انتشار بخشی از صحبت‌های تاج باعث ایجاد سوءتفاهم شده است! به‌ هرحال، اظهارات تاج فاصله بین او و خبرنگاران را بیش از قبل کرده و باید دید فدراسیون در طول لیگ برتر به قانونی که تاج از آن صحبت کرده، عمل خواهد کرد یا واکنش رسانه‌ها باعث عقب‌نشینی رئیس فدراسیون فوتبال خواهد شد.

تاج از کدام قانون حرف زد؟

رئیس فدراسیون فوتبال تأکید داشت که قانون جدید فدراسیون برای محرومیت خبرنگاران از قانون AFC الگوبرداری شده، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد چنین بندی در قوانین بین‌المللی وجود ندارد.

بررسی قوانین رسانه‌ای AFC برای لیگ قهرمانان ‌سال 2019 نشان می‌دهد هیچ جا از محرومیت برای خبرنگاران در پی سوالات بی‌ربط چیزی نوشته نشده است. هم فیفا و هم AFC تنها یک قانون برای محرومیت خبرنگاران دارند که آن هم به موضوع حق پخش تلویزیونی برمی‌گردد.

در صورتی که خبرنگاران قوانین پخش تلویزیونی را زیر پا بگذارند و در نشست‌های خبری و کنفرانس‌های مطبوعاتی اقدام به تصویربرداری برخلاف پروتکل‌های موجود کنند، ممکن است با محرومیت‌هایی تا سقف چهار سال هم مواجه شوند. از سوی دیگر هم فقط مدیر رسانه‌ای هر تیم اجازه دارد در پی پرسش‌های نامربوط، به سرمربی مشورت بدهد که به آن پرسش خاص پاسخی ندهد.

حالا این‌که تاج به کدام قانون بین‌المللی استناد کرده، مشخص نیست. حتی در کارگاه یک‌روزه قوانین رسانه‌ای در فوتبال که با حضور نزدیک به 170 خبرنگار ایرانی و یک مدرس بین‌المللی برگزار شد، هیچ صحبتی از چنین محرومیتی در تدریس قوانین کنفدراسیون آسیا و فیفا مطرح نشد. با این تفاسیر به نظر می‌رسد تاج و همکارانش در فدراسیون این قانون را با نظر خودشان تدوین کرده‌اند و حالا آن را تبلیغ هم می‌کنند!


عبدالحمید احمدی در گفت‌وگو با «شهروند»:

تاج تهدید نکرد، قوانین را گفت

عبدالحمید احمدی

عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی وزارت ورزش که همزمان ریاست انجمن ورزشی‌نویسان را هم برعهده دارد، در جلسه‌ای که تاج صحبت از محرومیت خبرنگاران کرده، در کنار او حضور داشته، اما واکنشی به این اظهارات نداشته است.

با احمدی تماس گرفتیم تا نظرش را درباره اتفاقات اخیر بدانیم. معاون وزارت ورزش در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «من به‌عنوان معاون وزارت ورزش در آن جلسه حضور داشتم و نمی‌توانستم صحبت‌های آقای تاج را قطع کنم و آن‌جا بحث حقوقی با او راه بیندازم.

رئیس فدراسیون فوتبال اعلام کرد این موضوع قانون AFC است و من هم نمی‌دانستم چنین قانونی وجود دارد یا خیر. نمی‌توانستم وسط جلسه از او بند و تبصره بخواهم.» او همچنین می‌افزاید: «متاسفانه فقط تکه‌ای از صحبت‌های رئیس فدراسیون منتشر شده که همین موضوع سوءتفاهم به وجود آورده است.

فکر می‌کنم آنهایی که دنبال ایجاد حاشیه هستند، چنین کاری کرده‌اند. قبل از این بحث، تاج گفته بود که فدراسیون فوتبال مربی، بازیکن و دیگر عواملی که باعث ایجاد حاشیه شده‌اند را محروم کرده و به این موضوع هم اشاره‌ای داشت. فدراسیون می‌خواهد در همه بخش‌ها فضا را قانونمند کند. به‌ هرحال، هر مسابقه بین‌المللی یکسری قوانین و مقررات دارد. دوستان ما در رسانه‌ها هم بارها با حضور در مسابقاتی مثل جام جهانی، المپیک، بازی‌های آسیایی و جام ملت‌های آسیا چنین تجربه‌ای داشته‌اند و در خارج از ایران بیشتر دقت می‌کنند که تخلفی انجام ندهند.

حتی چندباری در همین یک‌سال اخیر این اتفاق رخ داده که خبرنگاران ایرانی طبق قوانین عمل نکرده‌اند و کارت آنها ضبط شده است. حالا فدراسیون هم می‌خواهد به سوی استانداردسازی پیش برود.» معاون فرهنگی وزارت ورزش در پایان می‌گوید: «اعتقاد ندارم که تاج تهدیدی انجام داده و فقط قصد داشته قوانین را بگوید. حالا رسانه‌ها موضع گرفته‌اند، اما آیا تا به حال فدراسیون فوتبال یک خبرنگار را محروم کرده است؟ بهتر است به هم کمک کنیم تا فضای بهتری به وجود بیاید. مطمئن باشید از این به بعد هم خبرنگاری به دلیل سوال‌پرسیدن محروم نخواهد شد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.