تاج‌گذاری یک قدرت جدید!

شواهد حاکی از این است که در آینده سینمای آمریکا دیگر تنها قدرت مسلط سینمای دنیا نخواهد بود

بعید نیست به زودی شاهد انتقال تاج پادشاهی سینما از آمریکا به چین باشیم و در پایان سال ۲۰۲۰ عنوان بزرگ‌ترین بازار فیلم جهان به چین برسد.

پولاد امین- “جنگ با پدربزرگ” که داستان خنده‌دار رقابت و نبرد رابرت دنیرو و نوه‌اش را بر سر یک اتاق خواب روایت می‌کند، قرار بود سال 2018 به سینماها آمده باشد…
اما پس از اینکه هاروی واینستین، تهیه‌کننده سرشناس هالیوودی به اتهام آزار جنسی به زندان افتاد، همه برنامه‌ها تغییر کرد. سقوط واینستین منجر شد به انحلال شرکت‌اش و بنابراین “جنگ با پدربزرگ” و فیلم‌های دیگر استودیو هم بلاتکلیف رها شدند.
حالا اما دو سال پس از زمانی که قرار بود «جنگ با پدربزرگ» در سینماها اکران شود، این فیلم که منتقدین چندان هم ازش خوششان نیامده، روی پرده ۲۲۰۰ سالن سینمای آمریکا آمده و در اولین هفته هم حدود سه‌ونیم میلیون دلار به دست آورده- که به عنوان یک اکران کرونایی، در حالی که سالن‌های نیویورک و لوس‌انجلس هم‌چنان بسته هستند، چندان هم بد به نظر نمی‌رسد.
اما فراموش نکنیم همان‌طور که نشریه فوربس گفته، این رقم کمترین میزان فروشی است که پرفروش‌ترین فیلم یک هفته از سال 1988 به این‌سو داشته- و به خوبی نشان می‌دهد صنعت سینما چه روزهای دشواری را دارد پشت سر می‌گذارد.

کمپانی «۱۰۱ استودیو» که توسط دیوید گلیسر، که یکی از مدیران کمپانی واینستین بوده، تاسیس شده است؛ حقوق فیلم «جنگ با پدربزرگ» را در اختیار گرفته و این فیلم را در ایالات متحده آمریکا و کانادا توزیع می‌کند. این شرکت فیلم بی‌سروسامان دیگری به نام «جنگ فعلی» را نیز در همین ماه اکتبر نمایش خواهد داد و امیدوار است آن فیلم نیز موفقیت «جنگ با پدربزرگ» را تکرار کرده و حداقل برای یک هفته افتخار پرفروش‌ترین فیلم هفته را به دست آورد.

به هر حال «جنگ با پدربزرگ» این هفته توانست فیلم «تنت» یا «انگاره» کریستوفر نولان را از صدر جدول فروش پایین بکشد و خود جای آن فیلم را در جایگاه اول بگیرد.

«تنت» هم در ششمین هفته نمایش عمومی خود با فروش حدود دو میلیون و صد هزار دلار در جایگاه دوم جدول فروش نشست. فروش دو میلیون و صد هزار دلاری «تنت» مجموع فروش این فیلم را در آمریکا به حدود چهل‌ و نه میلیون دلار رساند. این محصول علمی- تخیلی کمپانی برادران وارنر، این هفته در بازارهای جهانی هم بیش از نه میلیون دلار دیگر فروخت تا مجموع فروشش در ۶۲ بازار بین‌المللی از سیصد و بیست و سه میلیون دلار گذر کرده باشد.
فیلم اکران مجدد «نیرنگ‌بازی»، که کمپانی دیزنی آن را بعد از حدود بیست و هفت سال دوباره روی پرده سینماها فرستاده؛ ماجراجویی موفق خود در روزگار کرونا را این هفته هم ادامه داد و حدود یک و نیم میلیون دلار دیگر به دست آورد. این کمدی فانتزی درباره سه خواهر جادوگر، با بازی بت میدلر، سارا جسیکا پارکر و کیتی نجمی که در سال ۱۹۹۳ در گیشه شکست سختی خورده بود، بعد از آن در کانال‌های ماهواره‌ای و تلویزیون‌های کابلی تبدیل به یک فیلم پرطرفدار به اصطلاح کالت شده و بارها و بارها به نمایش درآمده و حالا در روزهای کرونایی سینما کاری را که در زمان خود موفق به انجامش نشده بود، به خوبی تمام کرده و سومین فیلم پرفروش هفته شده است.
«جهش‌یافته‌های جدید»، فیلم جدید کمپانی دیزنی هم که داستانش در فضای کامیک‌بوک‌های «مردان ایکس» می‌گذرد، این هفته حدود هفت‌صد هزار دلار فروخت تا مجموع فروشش از بیست و دو میلیون دلار عبور کرده باشد.
حالا با این فروش نازل- که عملا هزینه تبلیغات فیلم را هم جبران نمی‌کند، به نظر می‌آید رویای ساخته شدن قسمت دوم “جهش‌یافته‌های جدید” را باید برای همیشه به فراموشی سپرد.
کمپانی سونی هم این هفته فیلم “رز زرد” را روی پرده آورده بود- که این فیلم از نهصد سالنی که در اختیار داشت، صد و پنجاه هزار دلار به دست آورد. «رز زرد» که داستانی درباره یک دختر مهاجر فیلیپینی غیرقانونی را روایت می‌کند که رویای ستاره شدن در دنیای موسیقی کانتری را در سر دارد، در مجموع در آمریکا کمتر از دویست هزار دلار فروخته است.

در کل می‌توان گفت فروش فیلم‌های این هفته (که مجموعه‌ای از فیلم‌های پرهزینه و پرامید- اما شکست‌خورده بودند) چشم‌اندازی وخیم برای دنیای سینما ترسیم می‌کند.
به نظر می‌رسد برای زنده ماندن سینما و فیلم دیدن دسته‌جمعی در سینما بسیار بیشتر از این نوع فیلم‌ها لازم است.
حالا بعد از «تنت» نگاه‌ها به «زن شگفت‌انگیز 1984» است که شاید بتواند از پس این ماموریت برآید.

(۲)

شیوع کرونا تغییرات زیادی در دنیای سینما به وجود آورده است. از جمله این که گیشه‌های هنوز داغ سینماهای چین باعث شده‌اند این کشور در رقابت برای کسب عنوان «بزرگ‌ترین بازار فیلم جهان» از ایالات متحده پیشی بگیرد.
سایت «باکس‌آفیس موجو» گفته که فروش فیلم وطن‌پرستانه “مردم من، میهن من” در پایان اولین روز هفته جاری به وقت چین از مرز 325 میلیون دلار عبور کرد تا در مدت زمانی کمتر از دو هفته، این فیلم موفق‌تر از «تنت» پرامید و پر سروصدای کریس نولان جلوه کند که بعد از یک ماه توانسته 323 میلیون دلار به دست آورد.
فروش موفق «مردم من، میهن من» نشان می‌دهد که سینمای چین توانسته بحران کرونا را پشت سر گذاشته و به روزهای قبل از همه‌گیری برگردد.
“مردم من، میهن من” این هفته پرفروش‌ترین فیلم چین بود و تنها در آخرین روز هفته سی و نه میلیون دلار فروخت. این فیلم که توسط استودیوی فرهنگ پکن تولید شده است، از پنج اپیزود تشکیل شده که پنج کارگردان سرشناس چین آن‌ها را کارگردانی کرده‌اند.
نینگ هائو سازنده “بیگانه دیوانه”، ژو ژنگ کارگردان “گمشده در روسیه”، چن سیچنگ سازنده “کاراگاه محله چینی‌های 3″، یان فی و پنگ دامو سازندگان “سلام به آقای میلیاردر” و دنگ چائو کارگردان “سایه” سازندگان این فیلم هستند.
در جایگاه دوم جدول فروش چین، فیلم انیمیشن «ژیانگ ژیا» قرار گرفته که در آخرین روز هفته 10.2 میلیون دلار فروخت تا مجموع فروش خود را به 216 میلیون دلار برساند.
در جایگاه سوم هم درام والیبالی “جهش” با بازی گونگ لی ایستاده. این فیلم که آن را پیتر چان هنگ کنگی کارگردانی کرده، در آخرین روز هفته سوم نمایش خود در سینماها 7.6 میلیون دلار فروخت که به شکل طعنه‌آمیزی نزدیک بود به کل فروش تمام فیلم‌های سینماهای آمریکا در هفته گذشته.

(۳)
این هفته، مجموع درآمد گیشه‌های چین به 68 میلیون دلار رسید و یک بار دیگر سینمای این کشور توانست از فروش سینماهای آمریکا که به زور 9.5 میلیون دلار فروختند، پیشی بگیرد.
سینماهای چین از آغاز سال 2020 تاکنون یک میلیارد و نهصد میلیون دلار درآمد داشته‌اند. بر اساس گزارش کام‌اسکور، این یعنی که گیشه چین در حال حاضر بسیار به درآمد سالانه دو میلیارد و هشتاد هزار دلاری بازار سینمای آمریکا نزدیک شده است.
کنترل تقریبا کامل بیماری کرونا باعث شده روند سینما نیز در چین رو به جلو باشد و این حرکت بی‌تردید با توجه به فیلم‌های محلی قدرتمندی که در راهند، در ماه‌های باقی‌مانده سال نیز ادامه خواهد داشت.
هم‌زمان با این روند امیدوارکننده، اما سینمای آمریکا مشکلات پرشماری دارد. به خصوص که استودیوهای هالیوودی نمایش فیلم‌های مهم خود را مدام به تعویق می‌اندازند و ویروس کرونا نیز هم‌چنان در ایالات متحده جولان می‌دهد.
با این اوصاف بعید نیست به زودی شاهد انتقال تاج پادشاهی سینما از آمریکا به چین باشیم و در پایان سال ۲۰۲۰ عنوان بزرگ‌ترین بازار فیلم جهان به چین برسد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.