منتظرتان هستیم آقایان پروفسور

نام‌های بزرگ دنیای مربیگری به فوتبال ایران می‌آیند؟

تیم‌های مطرح لیگ برتر فوتبال در آستانه توافق با مربیان بزرگ دنیا برای فصل جدید هستند.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ فوتبال ایران اگرچه در گذشته نام‌های بزرگ دنیای مربیگری را به خود دیده، اما چند سالی است که در لیگ برتر خبری از استخدام مربیان خارجی نام‌دار نیست.

آری هان هلندی، کارلوس کی‌روش پرتغالی، میروسلاو بلاژویچ کروات، مصطفی دنیزلی ترکیه‌ای، زلاتکو کرانچار کروات،‌برانکو ایوانکوویچ کروات، مانوئل ژوزه پرتغالی، مارک ویلموتس بلژیکی، جان توشاک ولزی ، وینفرد شفر آلمانی و … از جمله نام‌های بزرگ دنیای مربیگری هستند که در سالیان گذشته در تیم ملی فوتبال ایران و همچنین تیم های باشگاهی فعالیت کردند و در نوع خود موفقیت هایی نیز به دست آوردند.

در دو سه سال گذشته اما باشگاه‌های لیگ برتری رویه شان را تغییر دادند و روی به استفاده از مربیان وطنی آوردند. بالا رفتن نرخ ارز در کشور اصلی ترین دلیلی بود که باشگاه های مطرح فوتبال تصمیم به استفاده از مربیان داخلی گرفتند اما حالا با توجه به بالارفتن انتظارات هواداران فوتبال و البته نزدیک شدن قیمت مربیان ایرانی به خارجی‌ها سبب شده تا مدیران فوتبال ایران و به خصوص مدیران باشگاه‌های بزرگ لیگ برتر برای استفاده از مربیان خارجی اقدام کنند.

طی روزهای گذشته چند تیم بزرگ فوتبال ایران به سراغ مربیان مطرح خارجی رفتند که توافق نهایی با آنها و حضورشان در فوتبال کشور می‌تواند باعث بالا رفتن جذابیت لیگ برتر شود.

الکس نوری؛ اشتباه نکنید، او ایرانی نیست

با جدایی فرهاد مجیدی از استقلال، طبیعی بود که نام مربیان مختلفی به عنوان گزینه های جانشینی فرهاد به آبی ها مطرح شود اما تعدد نام‌های مختلف و مطرح شدن اسامی گوناگون در روزهای اخیر، باعث بر هم خوردن آرامش هواداران استقلال شده بود. عدم اطلاع رسانی دقیق در روزهای گذشته از سوی مدیران استقلال باعث شد تا هر روز نام جدیدی برای هدایت این تیم مطرح شود تا اینکه بالاخره مذاکرات مصطفی آجورلو مدیرعامل باشگاه با گزینه اصلی این باشگاه به سمت و سوی توافق پیش رفت و اکنون الکس نوری فاصله زیادی تا نشستن روی نیمکت آبی ها ندارد.

الکساندر نوری سرمربی ایرانی – آلمانی است که در سالهای گذشته و به واسطه هدایت تیم هایی مانند وردربرمن و اینگول اشتات همواره به عنوان یک گزینه برای هدایت تیم های ایرانی مد نظر بوده است. در این سالها نوری کاندیدای حضور در تیم ملی ایران، استقلال، تراکتور و… بوده اما هرگز این اخبار به مراحل نهایی خود نزدیک هم نشده بود تا بالاخره اکنون فاصله زیادی تا شکسته شدن طلسم این سرمربی در فوتبال ایران باقی نمانده است. الکس نوری که سابقه هدایت تیم زیر 17 ساله های اولدنبورگ آلمان،  تیم بزرگسالان اولدنبورگ آلمان،  تیم دوم وردربرمن آلمان،  تیم اصلی وردربرمن آلمان، اینگول اشتات آلمان و آ.او کاوالا یونان را در کارنامه دارد، با مدیران استقلال به تمامی توافقات لازم دست پیدا کرده و اکنون همه چیز مهیای حضور این سرمربی در ایران است.

مربی مطرح روس روی نیمکت تراکتور؟

در حالی که مذاکره تراکتور با ارطغرل ساغلام به نتیجه نرسید، مسئولان این باشگاه سراغ دو گزینه اروپایی رفتند و حالا مذاکرات با قربان بردیف روسی به شکلی پیش رفته که او به ایران خواهد آمد. بردیف ۶۹ ساله فصل گذشته هدایت غیرت قزاقستان را برعهده داشت اما دوره درخشان سرمربیگری وی در سوپرلیگ روسیه و روی نیمکت روبین کازان رقم خورد؛ جایی که موفق شد این تیم را دو بار به عنوان قهرمانی برساند.

او همچنین مدتی سرمربی روستوف بود و توانست این تیم را به سوی نایب قهرمانی لیگ روسیه هدایت کند. نکته جالب اینکه سعید عزت اللهی و سردار آزمون شاگرد بردیف بودند. او سه بار در لیگ قهرمانان اروپا سرمربیگری کرده و یکی از مربیان شناخته شده روسیه محسوب می‌شود. مذاکرات تراکتور با بردیف در ایران انجام می‌شود و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، او سرمربی تراکتور خواهد شد.

احتمال حضور مربی قهرمان آلمان در نصف جهان

هضم کردن خبر خداحافظی محرم نویدکیا کار سختی برای هواداران سپاهان به شمار می‌رود و به همین دلیل سرمربی فصل آینده طلایی‌پوشان که قرار است جانشین چهره محبوب اصفهانی‌ها باشد کار بسیار سختی در پیش دارد. با این حال نتایج نه چندان خوب نویدکیا با سپاهان سبب جدایی او شد و مدیران باشگاه برای جذب یک مربی بزرگ اقدامات خود را انجام داده‌اند. از پیرامون باشگاه سپاهان خبر می‌رسد که مذاکرات برای انتخاب جانشین محرم نویدکیا از روزهای پایانی هفته گذشته آغاز شده و اگر اتفاق ویژه‌ای رخ ندهد، ظرف چند روز آینده نهایی خواهد شد.

در همین زمینه محمدرضا ساکت این روزها در حال مذاکره با فیلیکس ماگات سرمربی شرشناس و مطرح آلمانی است که بی‌شک در صورت نهایی شدن این مذاکرات، حضور این مربی می‌تواند کمک زیادی به فوتبال ایران و بهبود کیفیت فنی آن نیز بکند.

ماگات آلمانی به عنوان سرمربی سابق بایرن مونیخ که با این تیم به قهرمانی کشورش هم رسیده، سوابق خوبی در دنیای فوتبال دارد. این مربی 68 ساله در بسیاری از تیم های آلمانی کار کرده و حالا گزینه سپاهان شده است.

خارجی‌ها لیگ برتر را رونق می‌بخشند؟

بدون شک حضور مربیان خارجی سرشناس باعث جذاب تر شدن مسابقات لیگ برتر فصل جدید خواهد بود. در سالی که منتهی به جام جهانی قطر می‌شود مربیان بادانش خارجی می‌توانند باعث پیشرفت تیم های لیگ برتری شوند. اگرچه شاید آنها شناخت چندانی از فوتبال ایران نداشته باشند اما دانش وتجربه شان بسیار به کمک فوتبالیست های جوان ایرانی خواهد آمد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.