«تولید» روی دُور خاموشی!/ توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور در دستور کار

«شهروند» از افزایش مصرف سالانه برق و کاهش رشد تولید گزارش می‌دهد

باز هم تابستان و باز هم قصه پرغصه خاموشی؛ در سال‌های اخیر قطعی‌های مکرر برق در فصول گرم به یک چالش جدی در کشور بدل شده است. ماجرایی که هر سال انتقادات و گلایه‌های بسیاری از شهروندان را به‌دنبال دارد. «شهروند» به همین منظور در این گزارش به این موضوع پرداخته است که چرا در دهه ‌اخیر میزان مصرف برق در کشور از میزان تولید، پیشی گرفته است. کارشناسان در گفت‌وگو با «شهروند» عواملی همچون افزایش مصرف، هدررفت برق در شبکه توزیع و کاهش رشد تولید را از دلایل این موضوع می‌دانند.

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین؛ اگرچه وزیر نیرو در آغاز کار خود در دولت سیزدهم از برنامه‌ای برای پایان‌دادن به خاموشی‌ها خبر داده بود، اما چراغِ خاموشی‌ها دو مرتبه در کشور روشن شد. محرابیان در یکی از بندهای برنامه خود پیش‌بینی کرده بود که «در بخش نیروگاهی طی چهار سال قریب به 30هزار مگاوات نیروگاه حرارتی یا تجدیدپذیر تقدیم مردم شود.»‌ این در حالی است که اکنون ظرفیت بالقوه تولید نیروگاه‌ها تقریبا حدود 85هزار مگاوات است. مسأله رشد تولید در صنعت برق یکی از موضوعات مهم در کشور به شمار می‌آید که در سال‌های اخیر مغفول مانده است.

براساس برخی گزارش‌ها در هشت سال گذشته تنها 16هزار و 193 مگاوات ظرفیت نیروگاهی به کشور افزوده شده. موضوعی که با توجه به نگاه و توجه دولت سیزدهم و مجلس یازدهم به مسأله ورود بخش خصوصی به صنعت برق و افزایش تولید در این بخش می‌توان نسبت به تغییر رویه در آن امیدوار بود.

برق

تقویت تولید برق؛ مهم‌ترین مسأله

به نگاه کارشناسان یکی ‌از مهم‌ترین مسائل در صنعت برق، موضوع کاهش رشد تولید است. مسأله‌ای که «پرویز غیاث‌الدین» یکی از اعضای  سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق نیز به آن اشاره دارد. این فعال حوزه صنعت معتقد است که مسأله تولید در صنعت برق در سال‌های اخیر جدی گرفته نشده، موضوعی که در برنامه پنجم و ششم بر آن تاکید شده است. او در این‌باره می‌گوید: «دیگر مصرف معادل تولید نیست، از تولید پیشی گرفته است. شما ببینید در سال‌های اخیر چه میزان مصرف برق در کشور رشد داشته است. آیا ما به همان میزان تولید را هم افزایش داده‌ایم؟» اگرچه برخی از کارشناسان و مسئولان دلیل این چالش را نتیجه مصرف بی‌رویه شهروندان می‌دانند، اما به نگاه این کارشناس صنعت برق میزان مصرف در کشور نسبت به سایر کشورها غیرمنطقی نیست و آنچه که کشور را در عرصه صنعت برق با چالش روبه‌رو کرده، کاهش رشد تولید است.

دیگر مصرف معادل تولید نیست و از تولید پیشی گرفته است. شما ببینید در سال‌های اخیر چه میزان مصرف برق در کشور رشد داشته است. آیا ما به همان میزان تولید را هم افزایش داده‌ایم؟

«غیاث‌الدین» به مسأله تلفات انرژی در شبکه توزیع نیروی برق نیز اشاره کرد.  این کارشناس معتقد است به علت فرسودگی در شبکه، میزان تلفات انرژی در ایران بالاست. این کارشناس صنعت برق می‌گوید به دلیل برخی از پیچیدگی‌‌های قانونی موضوع دزدی در حوزه برق در کشور به مسأله‌ای چالشی تبدیل شده است. به نگاه این کارشناس مصادیقی از جمله دریافت مجوز ساخت و… برای اخذ اشتراک از جمله این موضاعات است.

خریدار انحصاری!

«چرا خرید برق انحصاری است؟» این پرسشی است که «پرویز غیاث‌الدین» یکی از اعضای  سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق در ادامه گفت‌وگوی خود با «شهروند» مطرح می‌کند: «قیمت خرید برق توسط وزارت نیرو از سال 1393 تاکنون تغییری نداشته است؟ در کشور ما وزارت نیرو خریدار اصلی برق است، چرا اینطور است. اگر می‌خواهیم بخش خصوصی را در این صنعت فعال کنیم، باید این انحصارگری تغییر کند، برق عادلانه از تولیدکننده خریداری شود و با توجه به فرمول‌های مخصوص خود به مصرف‌کننده فروخته شود.»

شرکت برق: ارزان تر بودن برق قم کذب است

مانع‌زدایی از تولید در دستور کار مجلس یازدهم

موضوع خرید عادلانه از تولیدکننده‌، مسأله‌ای‌ است که مجلس یازدهم نیز به‌دنبال رفع آن است. طرحی با عنوان توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور یک سال است که در دستور کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. «هادی بیگی‌نژاد» نماینده همدان معتقد است با اجرای این طرح بسیاری از چالش‌های پیش‌روی صنعت رفع خواهد شد.‌ این طرح که کلیات آن با موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی روبه‌رو شده است، پس از تایید شورای نگهبان اجرایی خواهد شد. بنا به گفته نماینده همدان در این طرح سعی شده است که مطالبات بخش خصوصی در این صنعت مدنظر قرار گیرد. او با اشاره به نظرخواهی صورت‌گرفته از بخش خصوصی در این طرح تصریح کرد: «تولیدکننده می‌خواهد کالای خود را با قیمت متناسب بفروشد.»

بنا به گفته هدایتی در حال حاضر هم قیمت خرید برق از تولیدکننده متناسب نیست و هم این پرداخت‌ها در زمان مناسب وصول نمی‌شود.

موضوع خرید عادلانه از تولیدکننده‌، مسأله‌ای‌ است که مجلس یازدهم نیز به‌دنبال رفع آن است. موضوعی که نماینده مرد همدان به آن اشاره دارد.

حمایت از بخش خصوصی

هدایتی تفاوت مصرف در زمستان و تابستان را نیز موضوع و مسأله دیگری برای صنعت برق کشور می‌داند که باعث شده صادرات آن با چالش روبه‌رو شود. نماینده همدان این چالش‌ها را دلیلی می‌خواند برای کاهش رغبت سرمایه‌گذاری در صنعت برق.

چالش‌هایی که به نگاه این نماینده مجلس بسیاری از آن با اجرای طرح توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق رفع خواهد شد. در این طرح که مورد اشاره نماینده همدان است وزارت نیرو موظف می‌شود با ارایه تسهیلاتی همچون بهای برق مشترکان صنعتی و پلکانی‌سازی مصرف و… از تولیدکننده در این صنعت حمایت کند.

اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف، تحویل نفت خام و میعانات گازی صادراتی، ساماندهی صنعت استخراج رمزارز، احداث حداقل ۱۰هزار مگاوات نیروگاه تا سال ۱۴۰۴، پرداخت یارانه به مصارف خانگی در قالب پله‌های افزایش، تداوم بهره‌مندی بخش خصوصی از تسهیلات صندوق توسعه ملی، رفع موانع در ترخیص تجهیزات صنعت برق از گمرکات و… از دیگر موضوعاتی است که در این طرح به آن اشاره شده است.

// انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.