عبور سلامت از هفت خان زلزله

بخش چارک بندرلنگه و جناح بستک امروز شاهد وقوع هفت زمین لرزه در مقیاس‌های مختلف که موجب وحشت و نگرانی مردم در مناطق پیرامونی کانون زلزله از جمله کیش و جنوب استان فارس شد.

به گزارش ا«شهروند آنلاین»، این زلزله ها در ابعاد ۴.۲ ریشتر، ۵.۲ ریشتر، ۴.۶ ریشتر، ۴.۴ ریشتر، ۴.۵ ریشتر، ۴.۷ ریشتر و ۳.۶ ریشتر در بازه زمانی ساعت ۱۰ و ۲۵ دقیقه تا ساعت ۱۱ و ۵۲ دقیقه در مناطق چارک بندرلنگه و جناح بستک امروز چهارشنبه به وقوع پیوست.

زلزله های پیاپی که در کمتر از ۹۰ دقیقه روی داد، سبب نگرانی مردم ساکن در مناطق پیرامونی کانون زلزله شد و با وجود هوای گرم خرداد ماه آنها برای حفظ جان خود از خانه‌ها و ساختمان‌ها خارج شدند و مسوولان استان اعلام کردند این زلزله ها تاکنون خسارتی نداشته است.

البته باید گفت وقوع زمین لرزه در استان از روز گذشته آغاز شد؛ عصر دیروز ابتدا حوالی فین هرمزگان با زلزله ۳.۶ ریشتری لرزید و چند دقیقه بعد زلزله ۴.۴ ریشتری در بندر چارک روی داد.

اما پیش از ظهر امروز چهارشنبه – ۲۵ خرداد – زلزله ها در چارک با زمین لرزه ۴.۴ ریشتری شروع شد و تا زلزله ای به بزرگی ۴.۷ ریشتر رسید و سبب شد مردم سراسیمه از خانه‌ها بیرون بیایند زیرا خاطره زلزله‌های سال گذشته در فین که ۶.۴ و ۶.۳ ریشتر بود را تداعی می کرد.

هرچند عمده این زلزله ها در اعماق ۹ تا ۱۶ کیلومتر زمین رخ داده و با توجه به نزدیکی به دریا در آب به وقوع پیوسته اما زلزله به تنهایی وحشت و نگرانی بواسطه خسارت های جبران ناپذیر برای مردم دارد و وقتی زلزله رخ می دهد مثل همین زلزله اخیر مردم بیشتر نگران تداوم آن می شوند.

اکنون بیشتر مردم چارک جرات رفتن به داخل خانه های خود را ندارند زیرا احساس می کنند با توجه به زلزله های پی در پی امکان وقوع زلزله بزرگتر در پیش باشد از همین رو به بوستانها و محیط های خارج از شهر و بناها روی آوردند.

بخش چارک از توابع شهرستان بندرلنگه در ۳۷۰ کیلومتری غرب هرمزگان واقع شده و جمعیت آن حدود ۴۰ هزار نفر است.

شرایط منطقه زلزله زده غرب هرمزگان در حال بررسی است

با وقوع نخستین زمین لرزه، نیروهای امدادی عازم چارک در غرب استان شدند و به گفته علیرضا مظفری، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر هرمزگان گفت: شرایط منطقه زلزله زده غرب این استان توسط نیروهای این جمعیت در حال بررسی است.

او با بیان اینکه نیروهای جمعیت هلال احمر هرمزگان و همچنین بخشداری ها و دهیاری های این مناطق در حال بررسی شرایط هستند، اظهار داشت: پس از پایان بررسی ها می‌توان در خصوص بروز یا نبود خسارت‌های احتمالی سخن گفت.

اعزام تیم های ارزیاب به مناطق زلزله زده غرب هرمزگان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان نیز در این زمینه به ایرنا گفت: تیم های ارزیاب از هلال احمر و این مدیریت برای بررسی وضعیت زلزله به مناطق زلزله زده بستک و چارک اعزام شدند.

مهرداد حسن زاده افزود: ضمن آماده باش به تمام نیروها در محل ، نشست فوق العاده برای بررسی آخرین وضعیت زلزله در شهرستانهای بستک وبندرلنگه برقرار شده که به محض اطلاع به اطلاع مردم خواهد رسید.

او ادامه داد: پایش میدانی و با توجه به اطلاعاتی که دهیاران وبخشداران این مناطق انجام داده اند خسارت جاری تا این لحظه گزارش نشده اما ترک خوردگی و فرو ریختگی دیوار در اینگونه حوادث طبیعی و اجتناب ناپذیر است.

وقوع چند زمین لرزه موجب رعب و وحشت مردم کیش شد

این زمین وقوع این زمین لرزه‌ها در کیش نیز احساس شد و وحشت و نگرانی مردم جزیره را به دنبال داشت به طوری که مردم را روانه خیابان‌ها کرد.

زلزله ۵.۲ ریشتری هرمزگان، لارستان فارس را هم تکان داد

زلزله ۵.۲ ریشتری جناح و در فاصله ۲۶ کیلومتری بستک مرز بین استان هرمزگان و فارس که امروز چهارشنبه ۲۵ خرداد رخ داد بخش ها و مناطقی از شهرستان لارستان و شهر لار را نیز تکان داد و موجب وحشت شهروندان شد. این زلزله برای دقایقی سبب بیم و هراس در بین خانواده ها و شهروندان لاری شد و برخی خانواده ها اقدام به ترک خانه های خود کردند.

محسن زمانی، مدیر هلال احمر لارستان در این زمینه گفت: تاکنون هیچ گونه خسارات احتمال مالی و یا جانی این زلزله گزارش نشده است.

نیروهای امدادی در مناطق زلزله زده غرب هرمزگان می مانند

با گذشت نزدیک دو ساعت از وقوع اولین زمین لرزه، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان به ایرنا گفت: با وجود اینکه زلزله های امروز در غرب استان خسارت جانی نداشته ولی نیروهای امدادی برای حفظ روحیه مردم و کمک رسانی در حوادث احتمالی پس از این زلزله ها در محل باقی می مانند.

مهرداد حسن زاده افزود: وقتی در یک ساعت هفت زلزله در دو منطقه هرمزگان رخ می دهد، به طور حتم مردم نیاز به آرامش دارند که وجود نیروهای امدادی به این امر کمک می کنند تا مردم در شرایط خوب بسر ببرند و نگران کمک های امدادی نباشند.

او ادامه داد: با توجه به وقوع زلزله های فراوان در سالهای اخیر بویژه پارسال با قدرت ۶.۴ و۶.۳ ریشتر در مناطق روستایی فین بندرعباس ، نیروهای امدادی برای کمک رسانی آموزش های بیشتری دیده و برای رساندن به محل وقوع سرعت عملی بیشتری پیدا کرده اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان اظهار داشت: در جریان وقوع زلزله چاک بندرلنگه وجناح بستک نیز تیم‌های ارزیاب در منطقه حضور داشته و نیروهای امدادی آماده خدمت رسانی در صورت نیاز هستند و تا زمانی که مردم نیاز به خدمات رسانی دارند در محل باقی می مانند.

حسن زاده تصریح کرد: زمین لرزه های غرب این استان براساس بررسی های انجام شده تا حال حاضر بدون خسارت بوده و این بررسی ها همچنان ادامه دارد و ما موظف هستیم در چنین حوادثی کنار مردم و یاری رسان باشیم تا آنان دغدغه ونگرانی نداشته باشند./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.