سوریه برای ترکیه خط و نشان کشید

معاون وزیر امور خارجه سوریه در حاشیه هجدهمین نشست آستانه با موضوع سوریه در پایتخت قزاقستان، ضمن افشای سیاست‌ها و اقدامات آنکارا در قبال دمشق و تهدید به عملیات نظامی در شمال سوریه هشدار داد در صورت هرگونه تعرض نظامی ترکیه، کشور ما گورستان مهاجمان خواهد شد.

به گزارش شهروند آنلاین؛ از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، «ایمن سوسان» امروز با بیان اینکه سوریه همواره با هدف تحکیم ثبات داخلی خود، در نشست‌های آستانه شرکت کرده، خاطرنشان کرد: همزمان با این نشست شاهد تهدیدهای «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌ جمهوری ترکیه برای آغاز عملیات نظامی در شمال سوریه هستیم، این رویداد کل روند جاری (مذاکرات) را تغییر داده و تمام تفاهم ها و توافق های گذشته را برباد می دهد.

او تصریح کرد: مشکلات جاری به دلیل عدم تعهد رژیم ترکیه به توافق ها و نتایج چند جانبه پیشین است؛ ما بارها اعلام کرده بودیم نظام حاکم بر آنکارا قابل اعتماد نیست و از دید ما گروه های تروریستی با حمایت این نظام در سوریه فعال هستند و رویکرد کنونی ترکیه نیز موید همین نکته است.

معاون وزیر خارجه سوریه خاطرنشان کرد: ترکیه پیوسته در حال بهانه تراشی برای تجاوز به سوریه است، گرچه نیازی به این بهانه تراشی‌ها ندارد و پیش از این با حمایت و میزبانی از گروه های افراط گرا و تروریستی فعال علیه سوریه این موضوع را اثبات کرده است.

سوسان افزود: ترکیه امروز می‌خواهد با ادامه قمار پیشین خود به اجرای پروژه متزلزل خود در سوریه بپردازد، اما در اینجا اشتباه محاسباتی بزرگی مرتکب می شود زیرا این تجاوز بدترین عواقب را برای اردوغان و ترکیه خواهد داشت، امروز دیگر همه از این سیاست های ترکیه به ستوه آمده اند، رژیم اردوغان به انحای مختلف در به نتیجه نرسیدن مذاکرات آستانه، نقش آفرینی کرده در حالی که اگر رژیم ترکیه به تفاهم ها و نتایجی که پیشتر به دست آمده پایبند بود، به نتیجه‌های بسیار بهتری می رسیدیم.

معاون وزیر امور خارجه سوریه ضمن رد مطلق هرگونه تجاوز نظامی ترکیه به هر بهانه ای تاکید کرد که سوری ها در مقاومت مردمی با هرگونه حمله به کشور خود مقابله خواهند کرد، ما اجازه نخواهیم داد رژیم ترکیه به اهداف خود برسد و اطمینان می دهیم سوریه گورستان مهاجمان خواهد شد.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه پیشتر اعلام کرد که این کشور به زودی عملیاتی را برای ایجاد «منطقه امن» در عمق ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه با سوریه در جنوب کشورش انجام خواهد داد.

در همین حال، یک منبع سوریه از تقویت مواضع ارتش سوریه در مقابل اقدامات ترکیه در تقویت حضور نظامی خود در ریف های حلب و الحسکه در شمال و شمال شرقی سوریه خبر داد.

یک منبع میدانی سوریه نیزاعلام کرد که ارتش سوریه مواضع و نیروهای خود را در برابر اقدام ترکیه در تقویت نیرو و ادوات نظامی خود در شهر اعزاز در ریف شمالی حلب تقویت و استحکامات خود را افزایش داد.

او افزود: نیروهای ترکیه با تریلرهای حامل تانک و ستون هایی از نفربرهای زرهی و خودروهای دو دیفرانسیل مجهز به تیربارهای سنگین وارد شهر اعزاز شدند.

این منبع افزود که نیروهای اشغالگر ترکیه افراد مسلحی از شهر عفرین در ریف شمالی حلب و مناطق اطراف آن را به یگان های خود ملحق کردند. این عناصر مسلح وابسته به گروه تروریستی موسوم به “لواء عاصفه الشمال” (تیپ توفان شمال) هستند و شمار آنها بیش از ۲۵۰۰ نفر است.

هجدهمین دور نشست آستانه درباره سوریه از صبح امروز در شهر «نورسلطان» پایتخت قزاقستان آغاز شد و شرایط بازگشت آوارگان سوری مهمترین دستور کار این دور از مذاکرات است.

سانا گزارش داد که دو هیات اعزامی سوریه و روسیه صبح امروز در چارچوب نشست های هجدهمین دور مذاکرات بین المللی آستانه، به بررسی روند این مذاکرات با محوریت بازگشت آوارگان سوری پرداختند.

هیات اعزامی سوریه به ریاست «ایمن سوسان»، معاون وزیر امور خارجه این کشور در این دور از مذاکرات شرکت کرده است./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.