پرداخت بدهی‌های گازی عراق به ایران آغاز شد

دولت عراق از روز چهارشنبه عملا آغاز به پرداخت بدهی‌های عقب افتاده به ایران بابت واردات گاز در سال ۲۰۲۰ کرده است

به گزارش شهروند آنلاین؛وزارت برق عراق اعلام کرد که عملیات پرداخت بدهی واردات گاز از ایران را به تهران آغاز کرده و در همین حال عراق به روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز نیازمند است.

 «احمد موسی» سخنگوی وزارت برق عراق شامگاه چهارشنبه به خبرگزاری عراق (واع) گفت که «دولت عراق از روز چهارشنبه عملا آغاز به پرداخت بدهی‌های عقب افتاده به ایران بابت واردات گاز در سال ۲۰۲۰ کرده است.»

موسی تصریح کرد که پرداخت بدهی گازی ایران از محل استقراض داخلی از بانک تجارت عراق و سپرده وزارت دارایی عراق در صندوق اعتباری فراهم شده است.

پیشتر پارلمان عراق قانون امنیت غذایی را تصویب کرده بود و در قالب آن طرح، ۴ هزار میلیارد دینار به وزارت برق برای پرداخت بدهی‌های واردات گاز ایران اختصاص یافته است.

احمد موسی ادامه داد: جلسات و دیدارهایی نیز با وزارت نقت ایران و شرکت گاز (شرکت ملی گاز ایران) داشتیم تا سطح تزریق گاز به عراق با هدف تقویت توان شبکه ملی بیشتر شود.

عراق از گاز صادراتی ایران عمدتا در سوخت نیروگاه‌های برق و برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می‌کند.

موسی تصریح کرد: عراق در حال حاضر به ۵۰ تا ۵۵ میلیون مترمکعب گاز در روز نیاز دارد و طرف ایرانی هم قول داده است که با آغاز عملیات بازپرداخت بدهی‌ها، میزان صادرات گاز را افزایش دهد. انتظار داریم گاز صادراتی ایران در دو روز آینده افزایش یابد.

روز گذشته سخنگوی وزارت برق عراق گفت که در دو روز آینده بدهی‌های گازی و معوق عراق به ایران و عقب مانده از سال ۲۰۲۰ پرداخت خواهد شد.

سخنگوی وزارت برق عراق گفت که بدهی‌های صادرات گاز ایران به عراق در سال ۲۰۲۰ پرداخت نشده و علت آن تصویب نشدن بودجه در آن زمان بود اما امروز اعلام می‌کنیم که در دو روز این بدهی‌ها را پرداخت خواهیم کرد تا مانع از کاهش تزریق گاز (از سوی ایران) شویم و این اقدام بر اساس فرمول‌های مورد اعتماد انجام می‌شود.

وزیر برق عراق در اوایل خردادماه جاری گفت: این وزارتخانه بدهی ایران بابت واردات گاز را ظرف یک ماه پرداخت خواهد کرد.

«عادل کریم» گفت: به ایران سفر و با وزیر نفت ایران توافق کردم که تا قبل از پایان ماه جاری، بدهی خود بابت واردات گاز را پرداخت کنیم و با دولت توافق کردیم که بدهی به طرف ایرانی پرداخت شود.

وی که در یک کنفرانس خبری در شهر کربلا سخن می‌گفت با بیان اینکه «با طرف ایرانی توافق شد که در تابستان و در طی چهار ماه روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز از ایران به عراق صادر شود»، اظهار کرد: عراق در زمستان نیز بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون مترمکعب در روز گاز از ایران وارد خواهد کرد.

وزیر برق عراق گفت: ایران هم اکنون بین ۳۵ تا ۳۸ میلیون متر مکعب در روز به ما گاز می‌رساند.

کریم در ادامه با بیان اینکه تابستان امسال بهتر از گذشته خواهد بود، گفت: وزارت برق تا حد امکان تلاش کرده تا خود را برای تابستان امسال آماده کند و یک طرح فنی کوتاه از شمال به جنوب عراق تهیه کرده است.

پیشتر وزیر برق عراق در ۹ اردیبهشت امسال گفت که توافقی بین عراق و ایران بر سر واردات گاز بر اساس حجم مورد نیاز و پرداخت طلب تهران حاصل شده است.

وزیر برق عراق افزود: بغداد مبالغی را به دلیل واردات گاز به تهران بدهکار است و بر سر پرداخت این بدهی‌ها توافق شد و پیش بینی می‌کنیم که در فصل تابستان و زمستان آینده حجم مورد نیاز گاز را داشته باشیم.

کریم تأکید کرد که کمبود گاز در سطح جهان وجود دارد و گاز به کالای بسیار پرتقاضا تبدیل شده است و دستیابی عراق به نیازهای خود به این انرژی یک دستاورد است. ما انتظار داریم که تامین برق برای شهروندان در تابستان خوب باشد. از شهروندان می‌خواهیم که مصرف بهینه‌ای برای اطمینان از توزیع خوب برق برای همه داشته باشند.

وی همچنین گفت که میزان کل انرژی تولیدی عراق خوب است، اما مصرف آن بسیار بالاست و از سال ۲۰۰۳ تا به امروز میزان مورد نیاز بیش از ۶۰۰ درصد افزایش یافته است.

وزیر برق عراق پیشتر در ۳۰ فروردین امسال در گفت وگویی که خبرگزاری ناس این کشور منتشر کرد، گفت: تمام پولی که قرار است به طرف ایرانی بابت واردات گاز پرداخت شود در بانک «TBI» (بانک تجارت عراق) نگهداری و ذخیره شده است.

کریم اظهار کرد: این کشور در سال ۲۰۲۰ هیچ پولی به طرف ایرانی که حدود یک میلیارد و ۷۵۰ هزار دلار است، پرداخت نکرده و تمام پولی که قرار است به طرف ایرانی پرداخت شود در بانک «TBI» ذخیره شده است.

عراق از یک مشکل بزرگ در تامین برق رنج می‌برد و برق در بسیاری از شهرهای عراق به ویژه در تابستان که دمای هوا به ۵۰ درجه می‌رسد به صورت شبه دائمی قطع می‌شود.

عراق، سالانه به ۳۵ هزار مگاوات برق نیاز دارد این در حالی است که هر سال یک هزار و ۵۰۰ مگاوات نیز به این احتیاج افزوده می‌شود. عراق امسال ۴ هزار مگاوات به ظرفیت تولید خود خواهد افزود. همچنین قراردادهایی برای تولید ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات از طریق انرژی خورشیدی امضا کرده است./ ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.