قیمت گاز طبیعی تا ۲۵ درصد افزایش یافت

روسیه انتقال گاز به اروپا را کاهش داد

«تحریم کامل» خطوط لوله گازی که از روسیه وارد خاک اروپا می‌شوند، افزایش تولید ناخالص داخلی منطقه یورو را تا ۲.۲ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش می‌دهد

به گزارش شهروند آنلاین؛کاهش میزان انتقال محموله‌های گاز روسیه به اروپا به دلیل «مشکلات فنی» و یا طبق اعلام دولت آلمان با «منشا سیاسی»، قیمت گاز طبیعی در قاره سبز را تا ۲۵ درصد افزایش داد.

به گزارش نشریه “سینکو دیاس” اسپانیا، افزایش ۲۵ درصدی بهای گاز طبیعی در اروپا در روز گذشته در حالی ثبت شده است که پس از خبرها از کاهش ۴۰ درصدی جریان‌های انتقال گاز به اروپا از طریق خط لوله نورداستریم، «گازپروم» غول گاز روسیه اعلام کرد که ارسال گاز، حتی بیشتر از این میزان (احتمالا حدود ۶۰ درصد) کاهش خواهد یافت.

به این ترتیب، معاملات آتی در بازار هلند، که معیار اروپایی است، به ۱۲۱ یورو در مگاوات ساعت افزایش یافت که بالاترین قیمت گاز از ماه می (اردیبهشت- خرداد) است.

این در حالی است که دولت آلمان اعلام کرده که منشا این کاهش‌ها احتمالا سیاسی است. مطالعه گروهی از اقتصاددانان برجسته آلمانی نشان می‌دهد که قطع واردات گاز روسیه بین ۰.۵ تا ۲.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی برای آلمان هزینه خواهد داشت.

گازپروم اعلام کرده که جریان گاز روسیه از طریق نورد استریم از امروز (پنجشنبه) به ۶۷ میلیون متر مکعب در روز کاهش می‌یابد. این رقم، کاهش ۳۳ درصدی را در مقایسه با رقم اعلام شده در روز سه شنبه نشان می‌دهد. تولیدکننده روسی روز سه شنبه اعلام کرده بود که به دلیل کمبود کمپرسورهای عملیاتی در «پورتووایا»، نقطه ورودی نورداستریم در سواحل بالتیک روسیه، جریان به ۱۰۰ میلیون متر مکعب در روز محدود می‌شود.

گازپروم کاهش جریان گاز را به تاخیر در تعمیرات گروه فناوری و صنعتی زیمنس آلمان نسبت می‌دهد که به تحریم‌های غرب علیه روسیه پیوسته است. تحریم‌های غرب بر روسیه تجهیزات کلیدی برای بهره‌برداری از خط لوله گاز نورد استریم را در خارج از کشور با مشکل مواجه کرده است و این امر نشان می‌دهد که انتقال محموله‌ها از طریق این مسیر حیاتی به آلمان ممکن است برای مدتی محدود شود.

اتحادیه اروپا ششمین بسته تحریمی علیه روسیه را در دوم ژوئن (۱۲ خرداد) تصویب کرد که موضوع اصلی آن تحریم نفت انتقالی روسیه از طریق دریا است که قرار می باشد تا شش ماه دیگر اجرایی شود. بنابراین به گفته «ولادیمیر چیزوف» نماینده روسیه در اتحادیه اروپا واضح است که دیگر چیزی برای تحریم نمانده است و اگر آنها بخواهند بسته هفتم تحریم‌ها را علیه مسکو آماده کنند، تنها گاز برای تحریم کردن مانده است. در بسته ششم تحریم‌ها نیز بسیاری از کشورها معاف هستند و این نشان می‌دهد که به این زودی‌ها نمی‌توانند گاز روسیه را تحریم کنند.

«سون استن» اقتصاددان ارشد اروپا در گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند که «تحریم کامل» خطوط لوله گازی که از روسیه وارد خاک اروپا می‌شوند، افزایش تولید ناخالص داخلی منطقه یورو را تا ۲.۲ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش می‌دهد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.