روز سیاه دموکراسی در بریتانیا

در پی تصمیم دولت انگلیس در تحویل جولیان آسانژ، خبرنگار افشاگر جنایات دولت‌های غربی به آمریکا، تارنمای ویکی لیکس این اقدام دولت انگلیس را روزی سیاه برای آزادی رسانه‌ها و دموکراسی بریتانیا نامید.

به گزارش شهروند آنلاین؛ در پی تصمیم دولت انگلیس در تحویل جولیان آسانژ، خبرنگار افشاگر جنایات دولت‌های غربی به آمریکا، تارنمای ویکی لیکس (WikiLeaks)، این اقدام دولت انگلیس را  روزی سیاه برای آزادی رسانه‌ها و دموکراسی بریتانیا نامید.

پریتی پاتل (Priti Patel)، وزیر کشور انگلیس امروز جمعه اعلام کرد به درخواست آمریکا، جولیان آسانژ را به آمریکا تحویل خواهد داد. اکنون بنیانگذار تارنمای افشاگر ویکی لیکس ۱۴ روز فرصت خواهد داشت تا برای تغییر این تصمیم اقدام کند.

در سال ۲۰۱۰ پایگاه اطلاع رسانی ویکی‌لیکس هزاران سند مربوط به جنگ عراق از جمله ویدیوی کشتار غیرنظامیان در عراق توسط بالگرد‌های ارتش آمریکا و جنگ آمریکا در افغانستان را منتشر کرد که برخی از آنها اسناد محرمانه بوده‌اند. در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۰ ویکی‌لیکس و پنج همکار مطبوعاتی اشپیگل، نیویورک تایمز، لوموند، گاردین و ال پایس شروع به انتشار اطلاعات حاصل از شنود مکالمات دیپلماتیک آمریکا و نیز افشای اسناد دیپلماتیک آمریکا کردند. جولیان آسانژ برنده و نامزد چندین جایزه، از جمله جایزه برای انتشار اسناد کشتار‌های غیرقانونی در کنیا و برگزیده خوانندگان برای شخصیت سال ۲۰۱۰ مجله تایم بوده‌است.

جولیان اسانژ، سردبیر پایگاه افشا گر ویکی لیکس حدود ۱۲ سال پیش ۲۵۰ هزار سند محرمانه از جنایات آمریکا و متحدانش از جمله در کشتار غیر نظامیان در عراق و افغانستان منتشر کرد و از همان زمان از بیم جانش با پناه بردن به سفارت اکوادور در لندن به مدت حدود هفت سال از بیم دستگیری نتوانست از آنجا خارج شود، اما پس از تغییر دولت در اکوادور دولت این کشور به پلیس انگلیس اجازه داد وارد سفارت شود و آسانژ را دستگیر کند وبا خود ببرد و اکنون حدود ۳ سال است که آسانژ برغم وضعیت جسمی نا مناسب به گزارش رسانه‌ها در انگلیس در بلمارش، امنیتی‌ترین زندان انگلیس محبوس شده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده اگر این شهروند ۵۰ ساله استرالیایی در دادگاهی در آمریکا به اتهام آنچه دولت آن کشور جاسوسی می‌نامد مجرم شناخته شود، به ۱۷۵ سال زندان محکوم خواهد شد تا دیگر افرادی که حقایق جنایات جنگی آمریکا را منتشر می‌کنند، به هراس افتند. شماری از کارشناسان نیز احتمال اعدام جولیان آسانژ را مطرح کرده اند./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.