سارقان خیلی مشغول کارند/ حمله به دروازه بی‌دفاع بیت‌المال/ تیتر سیاه روزنامه‌نگاری

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي اثرات باورهای شریعتی پس از گذشت‌ دهه‌ها ، حاشیه های توقيف يك هواپيماي ونزوئلايي در آرژانتين ، گروه‌های نمایشی در سالن‌های دولتی و خصوصی ، سیاست خارجی ترکیه ، موافقت وزیر کشور انگلیس با استرداد آسانژ به ایالات متحده ، ساختِ ۸ فروند هواپیمای مسافربری ، آمارهای مربوط به افزایش سرقت‌ها و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز سالگرد انتخابات رياست‌جمهوري سال گذشته در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي  اثرات باورهای شریعتی پس از گذشت‌ دهه‌ها ، حاشیه های توقيف يك هواپيماي ونزوئلايي در آرژانتين ، گروه‌های نمایشی در سالن‌های دولتی و خصوصی ، سیاست خارجی ترکیه ، موافقت وزیر کشور انگلیس با استرداد آسانژ به ایالات متحده ، ساختِ ۸ فروند هواپیمای مسافربری ، آمارهای مربوط به افزایش سرقت‌ها و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

گلوله یا آموزه؛ کدام تصویر از شریعتی باقی مانده است؟

روزنامه فرهیختگان: صدای فریادهای علی شریعتی در حسینیه ارشاد کماکان طنین‌انداز است، شاید فرکانسی وجود ندارد اما اثرات باورهای شریعتی پس از گذشت‌ دهه‌ها، دال مرکزی مباحث اندیشه‌ای میان روشنفکران و استادان دانشگاه است. اندیشه‌هایی که داعیه به وجود آمدن قرائت‌های جدید از اسلام سیاسی داشت؛ اسلام سیاسی که در اواسط دهه 40 شمسی سرعت نشر بیشتری به خود گرفت و بسیاری از گروه‌های مسلح در لوای خط سرخ اسلامی شیعی که منبعث از کتاب‌ها و سخنرانی‌های شریعتی بود، به وجود آمد؛ حضور تصاویر سرخ‌رنگ علی شریعتی در دست بسیاری از انقلابیون در سال‌های 1356 و 1357 نمودی از این مساله حساس تاریخی بود. سخنرانی‌های آتشین او در حسینیه ارشاد مورد استقبال بسیار گسترده جوانان و دانشجویان طبقه متوسط قرار گرفت. سخنرانی‌های او بسیار پرشور، احساسی و رمانتیک، سمبلیک و برانگیزاننده بود. صدا و محتوای سخنش هم شاعرانه و هم اعتراضی بود و گاه عوامانه هم می‌شد.شریعتی در این مجموعه‌سخنرانی‌ها مفاهیمی را پروراند که تاثیر عمیقی بر سرنوشت سیاسی و اجتماعی ایرانیان داشتند. او دست به بازخوانی مفاهیم و شخصیت‌های مقدس تشیع زد و در این بازخوانی تشیع را از «دینی محافظه‌کار و غیرسیاسی» به یک «ایدئولوژی رادیکال سیاسی» تبدیل کرد که وظیفه اصلی آن مبارزه با نابرابری و استثمار و ظلم است.

 

پرنده زمين‌گير در آرژانتين

روزنامه اعتماد:۱۳ روز بعد از توقيف يك هواپيماي ونزوئلايي در آرژانتين كه به ايران منتسب شده است، هنوز دلايل توقيف اين هواپيما و وضعيت خدمه آن در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. ابهام‌ها در مورد وضعيت اين هواپيما و خدمه آن در طول هفته گذشته، به تدريج افزايش يافته است. تازه‌ترين اظهارات در اين مورد روز گذشته توسط رييس‌جمهور آرژانتين بيان شد كه تاكيد كرده هواپيماي ونزوئلايي دچار هيچ مشكل و نقض مقرراتي نبوده است. دولت پاراگوئه كه از آرژانتين خواسته است تا اين هواپيما را توقيف كند، هنوز نتوانسته است دلايل محكمه‌پسندي براي ادعاي خود مبني بر وابستگي يا ارتباط اين هواپيما يا خدمه‌اش با نيروهاي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ارايه كند. توقيف اين هواپيماي باربري بويينگ ۷۴۷ نخستين‌بار توسط آنيبال فرناندز، وزير اطلاعات آرژانتين در شبكه اجتماعي توييتر اعلام شد. رسانه‌هاي آرژانتيني ابتدا اعلام كردند كه هواپيماي توقيف‌شده يك هواپيما متعلق به خطوط هوايي ماهان و متعلق به جمهوري اسلامي ايران است. ادعاي تعلق اين هواپيما به ايران، با چند روز تاخير توسط سخنگوي هواپيمايي ماهان تكذيب شد. هر چند ابتدا تصور مي‌شد كه دولت آرژانتين اين هواپيما را به دليل تعلق به يك شركت ايراني تحت تحريم‌هاي امريكا توقيف كرده است، اما در هفته دوم از توقيف هواپيما و ضبط گذرنامه‌هاي خدمه آن، يك ادعاي جديد مطرح شد. ادعاي تازه اين بود كه خلبان هواپيما، غلامرضا قاسمي از اعضاي سپاه قدس است. با اين حال دلايل ديگري هم براي توقيف اين هواپيما عنوان شده است.

 

بازار داغ نمایش‌ها

روزنامه همشهری:تئاتر دارد به روزهای قبل از کرونا بازمی‌گردد. بیشترین حجم تمرین در پلاتو و اجراها در سالن‌های نمایشی در آخرین ماه بهار است و گروه‌های نمایشی در سالن‌های دولتی و خصوصی در انتظار رسیدن زمان اجرایشان هستند. نمایش‌هایی که حالا با گران شدن بلیت‌های نمایش ممکن است ریزش مخاطبی داشته باشند اما همچنان می‌فروشند و در سخت‌ترین شرایط روی صحنه می‌روند.تالار وحدت از 18خرداد میزبان نمایش موزیکال «دیو و دلبر» است؛ نمایشی که بلیت‌هایش از 60هزار تومان تا 280هزار تومان شروع می‌شود. نوع قیمت‌گذاری بلیت نمایش‌ها به‌‌گونه‌ای است که انگار سعی شده باتوجه به قیمت‌ها تماشاگران با هر درآمدی بتوانند به تماشای نمایش بنشینند. این موضوع در کنسرت نمایش سی صد هم دیده می‌شود؛ اثری که در فضای باز کاخ سعدآباد اجرا شده و قیمت‌گذاری بلیت‌ها از 70هزار تا 700هزار تومان است. این نمایش به کارگردانی امیر جدیدی و حضور بازیگران چهره و خوانندگی رضا بهرام تا 2 ماه روی صحنه است.محمد رحمانیان سال۸۲ نمایشی را با نام «مرغ دریایی یا چخوف ساد» اجرا کرد. او در این ۱۹سال نمایش‌های متعدد دیگری را روی صحنه برد ولی همچنان گوشه‌ای از ذهنش درگیر «چخوف ساد» دیگری بود. این کارگردان قصد دارد به دغدغه سالیان خود پاسخ گوید و این روزها در تدارک نمایشی با عنوان «چخوف‌ساد، جلد دوم و سوم» است. رحمانیان این نمایش را تیر ماه روی صحنه می‌برد. وی درباره اجرایش می‌گوید: «برای اجرای این نمایش از ۱۳داستان کوتاه از چخوف به همراه ۲نمایشنامه او با نام‌های «در مضار توتون» و «بازیگر تراژدی با وجود میل خود» بهره می‌گیرم و با همه اینها «چخوف ساد» دیگری تدارک دیده‌ام.»

 

بندبازی‌ ترکیه

روزنامه شرق: رجب طیب اردوغان طی دو دهه‌ای که قدرت را در ترکیه به دست گرفته هیچ‌گاه نتوانسته است دیپلماسی متوازن، ثابت، پایدار و صدالبته مبتنی بر منافع ترکیه را در پیش بگیرد. بنابراین همواره این کشور به انحای مختلف چوب ندانم‌کاری‌های رئیس‌جمهورش را خورده است.در این بین بسیاری هم با گزاره سیاست خارجی «عمل‌گرا» یا «پراگماتیک» سعی در توجیه این میزان از نوسان شدید و افت‌وخیزهای اردوغان در تعامل یا تقابل با کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای طی 20 سال گذشته داشته‌اند، در صورتی که انعطاف در سیاست خارجی و دیپلماسی پراگماتیک منبعث از شناخت دقیق و کافی از زیر و بم تحولات بین‌الملل و ظرایف حفظ روابط با همسایگان است تا در مواقع لازم بتوان با چرخش دیپلماتیک، روابط خارجی را در مسیر منافع ملی قرار داد. اما با نگاهی کلی به کارنامه دیپلماتیک اردوغان و آنچه در سیاست خارجی ترکیه رقم زده است صرفا تشتت، بی‌برنامگی و فقدان شناخت از روابط بین‌الملل دیده می‌شود.خروجی این کارنامه تأسف‌بار سیاست خارجی اردوغان به شکل جدی و مستیقم در اقتصاد ترکیه بروز و ظهور پیدا کرده است. پیرو این نکته اکنون ترکیه با بحران اقتصادی به شکل جدی دست و پنجه نرم می‌کند تا جایی که علی باباجان، اقتصاددان و رئیس حزب دموکراسی و پیشرفت (DEVA) از ورشکستگی کامل اقتصادی به دلیل سیاست‌های غلط اردوغان می‌گوید؛ از این رو آنکارا نیم‌نگاهی جدی به سیاست خارجی خود دوخته است تا بتواند مفری برای فرار از تورم 80درصدی طبق پیش‌بینی بانک گلدمن‌ساکس پیدا کند. هرچند تا همین جای کار هم تورم در ترکیه در ماه می‌ از 73 درصد عبور کرد، کمااینکه در سال 2021 ارزش لیر ترکیه 44 درصد سقوط کرد و از ابتدای سال جاری تاکنون 24 درصد دیگر از ارزش خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دست داده است.

 

تیتر سیاه روزنامه‌نگاری

روزنامه وطن امروز:ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا با انتقاد شدید از تصمیم انگلیس برای استرداد جولیان آسانژ، بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس به آمریکا، آن را نمادی تکان‌دهنده از بی‌توجهی به اصول حقوق بشر دانست. اسنودن در صفحه توئیتر خود درباره موافقت وزیر کشور انگلیس با استرداد آسانژ به ایالات متحده، نوشت: باورش سخت است ولی واقعی به نظر می‌آید. هر گروه آزادی‌خواه رسانه‌ای در جهان نسبت به آن اعتراض کرده است. این یک نماد تکان‌دهنده است که چطور تعهدات دولت‌های انگلیس و آمریکا به حقوق بشر نادیده گرفته شده است. اسنودن در ادامه، دورویی لندن و واشنگتن درباره حقوق بشر را به باد انتقاد گرفت و اشاره کرد که ۲ کشور سوءاستفاده از مطبوعات را در دیگر کشورها محکوم می‌کنند، در حالی که خودشان روزنامه‌نگاران محقق را در داخل مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند. پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که از شبکه گسترده جاسوسی سازماندهی شده توسط ایالات متحده پرده‌برداری کرده است، در محکومیت حکم انگلیس برای استرداد آسانژ تنها نبود. «ریچارد بورگون» نماینده حزب کارگر انگلیس نیز با محکومیت این اقدام آن را «شرم‌آور» و «ضربه‌ای به آزادی مطبوعات» خواند. همچنین «اندرو ویلکی» یک قانون‌گذار از استرالیا (زادگاه آسانژ) نیز تصمیم پریتی پاتل، وزیر کشور انگلیس را «خیانت ظالمانه به حاکمیت قانون، آزادی رسانه‌ها و حقوق بشر» توصیف کرد. بنیان‌گذار ویکی لیکس به دلیل کمک به روند افشای اسنادی که جنایات جنگی و سایر اقدامات جاسوسی ایالات متحده را برملا می‌کرد، با حکم احتمالی ۱۷۵ سال زندان در ایالات‌متحده روبه‌رو است.

 

 6 غافلگیری حزب‌الله لبنان برای اسرائیل

روزنامه کيهان: روزنامه «رأی الیوم» نوشت، حزب‌الله در جنگ احتمالی آینده علیه رژیم صهیونیستی مانند جنگ 33 روزه نخواهد بود و  6 غافلگیری مهم برای صهیونیست‌ها دارد. در سایه تنش‌های کم-و-بیش دائمی میان بیروت و تل‌آویو، به ویژه پس از ارسال یک کشتی صهیونیستی برای استخراج گاز از میدان «کاریش» و آغاز استخراج گاز از این میدان واقع در منطقه آبی مورد منازعه میان بیروت و تل‌‌آویو و همچنین پس از سخنان اخیر «سید حسن نصرالله» که همه گزینه‌ها در برخورد با رژیم آپارتاید اسرائیل را محتمل خوانده بود، ارتش این رژیم نگران رویارویی جدید و جدی با حزب‌الله لبنان است. روزنامه «رأی الیوم» در یادداشتی به قلم «کمال حرب» به همین موضوع پرداخته است و با اشاره به اینکه جنگ بعدی مثل نبردهای پیشین نخواهد بود، 6 غافلگیری مقاومت لبنان برای رژیم صهیونیستی را برشمرده است: اول؛ بمباران موشکی حزب‌الله به سمت اهداف اسرائیلی بسیار بیشتر از جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ خواهد بود؛ اعلام این موضوع که مقاومت زرادخانه بزرگی از موشک‌های نقطه‌زن دارد به معنای آن است که تحولی بنیادین در دقت موشک‌ها رخ داده و اهداف حساس و حیاتی اسرائیلی در تیررس موشک‌های مقاومت است. بنابراین رژیم اسرائیل تنها طرفی نخواهد بود که به تخریب زیرساخت‌ها اقدام خواهد کرد بلکه با مقابله به مثل رو‌به‌رو خواهد شد و این جنگ احتمالا معادلات بازدارنده‌ای ترسیم خواهد کرد که تل‌آویو را از تخریب گسترده بازخواهد داشت. دوم؛ غافلگیری دوم رویارویی دریایی است که در جنگ آینده به صورت اساسی مطرح خواهد شد. در جنگ پیشین حزب‌الله فقط ناوچه اسرائیلی «ساعر» را هدف گرفت اما پیش‌بینی می‌شود رویارویی دریایی آینده از حیث برد موشک‌ها و هدف گرفتن ناوهای صهیونیست گسترده‌تر باشد؛ حزب‌الله تاکتیک‌های دریایی با ابزارهای دیگری در اختیار دارد که ممکن است غافلگیری‌های زیادی با خود داشته باشد.

 

دولت تکذیب کرد؛ وزیر دفاع دستور داد!

روزنامه ابتکار:همزمان با سفر سیدابراهیم رئیسی به استان اصفهان در روز پنجشنبه گذشته، حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه رئیس جمهوری، دستورِ ساختِ ۸ فروند هواپیمای مسافربری را صادر کرد، خبر داد: رئیس جمهوری در بازدید از هسا دستور داد که تا سفر بعدی رئیس جمهوری به اصفهان، ۸ هواپیمای مسافربری در این سازمان تولید شود.او به نقل از رئیس جمهوری گفت: به برکت نام امام رضا علیه السلام، این تصمیم در دولت هم مصوب می‌شود.با این حال روز گذشته مدیرکل روابط عمومی دفتر رئیس جمهوری دستور رئیس جمهوری برای ساخت۸ هواپیما را تکذیب کرد.در متن توییت محمدمهدی رحیمی آمده است: دکتر رئیسی با اشراف بر توان متخصصان«هسا»ساخت هواپیمای مسافربری را طلب کرد و قول حمایت داد.نماینده محترم که با فاصله ایستاده بود احتمالا آرزویش برای«ساخت ۸هواپیما تا سفربعدی» را از قول رئیس جمهوری مطرح کرده! خودتحقیرها هم فرصت را برای تخریب رئیس جمهوری و تحقیر توان ملت مغتنم شمردند.با این حال علیرغم تکذیب دولت، روز گذشته امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع در پیامی خطاب به امیر خواجه فرد مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع، پیگیر مطالبه ی جدی رئیس جمهوری مبنی بر ساخت هواپیمای مسافربری شد.

 

روایت یار مخفی احمدی‌نژاد

روزنامه آرمان ملی: چند روز قبل اعضاي شوراي مرکزي کانون دانشگاهيان ايران اسلامي انتخاب شدند و سيد محمد حسيني بر کرسي دبيرکلي نشست. اين کانون مجوز رسمي خود را در سال 1384 از وزارت کشور گرفت؛ يعني همان سالي که احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور شد و حسيني برنامه پيشرفت طولاني براي خود در ذهن ترسيم کرد. آنها تا قبل از سال 84 نسبتي با تحزب نداشتند اما به تدريج تغيير ديدگاه دادند و در راس فعاليت‌هاي سياسي قرار گرفتند چرا که دانستند از اين مسير مي‌توان به قدرت رسيد. يکي از اين افراد سيد محمدحسيني معاون فعلي رئيس‌جمهور است که در دولت احمدي‌نژاد بر کرسي وزارت ارشاد نشست و انتقاداتي نسبت به عملکرد او در اين کرسي وجود داشت. پس از دولت احمدي‌نژاد ياران او تلاش کردند تا از پاستور خارج نشوند به نحوي که به رغم نهي شدن احمدي‌نژاد از حضور در انتخابات، برخي نزديکانش راه خود را مي‌روند. جريان يا جبهه يکتا، متشکل از برخي وزيران سابق احمدي‌نژاد با سروصداي زيادي اعلام حضور کرد اما هيچ نشاني از فعاليت مؤثر آن ديده نمي‌شد. اين جريان اصرار داشت که حزب نيست؛ بلکه يک گفتمان است؛ اما مشخص نبود که شاخص‌هاي اين گفتمان چيست و بروز و ظهور گفتماني‌اش در عرصه سياسي و قدرت چه بوده است. جريان يکتا در انتخابات مجلس 94 تلاش زيادي کرد تا با نزديک‌شدن به ديگر اصولگرايان، سهمي از فهرست انتخاباتي را از آن خود کند؛ اما صف ورودي آن‌قدر طولاني و مدعي زياد بود که چيزي نصيبش نشد.

 

سارقان خیلی مشغول کارند!

روزنامه خراسان: زحمات و تلاش‌های هیچ یک از نهادها و دستگاه‌های متولی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و جرایمی مانند سرقت را نادیده نمی‌گیرم اما نمی‌شود آمارهای مربوط به افزایش سرقت‌ها را هم نادیده گرفت؛ این یعنی حتما یک جای کار می‌لنگد و باید فکری برای آن کرد. 7 برابر شدن آمار سرقت طی 12 سال «رضا مسعودی‌فر»، قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، به‌تازگی در گفت‌وگو با تسنیم، آماری هولناک از رشد سرقت‌ها ارائه کرده و گفته است: «در سال 1388 تعداد 200 هزار سرقت به ثبت رسیده بود که متأسفانه برای سال 1400 به یک میلیون و 400 هزار رسیده و در طول 12 سال 7 برابر شده است!» این خبرها را هم مرور کنیم تا عمق فاجعه بیشتر مشخص شود: * طبق اعلام فرمانده انتظامی تهران بزرگ، سرقت‌ها در طول سه ماه گذشته در تهران هفت درصد افزایش یافته است و باید برای زمینه‌های وقوع آن فکر جدی‌تری داشته باشیم. (ایرنا-25 خرداد) * فقط در شهر تهران روزانه 160 موبایل قاپ‌زنی می‌شود و طبق اعلام سردار علیرضا لطفی، رئیس پلیس آگاهی تهران، 90 درصد سرقت قاپ‌زنی‌های این شهر مربوط به موبایل است، ضمن آن‌که سن سارقان موبایل هم به زیر 18 سال رسیده است. (همشهری-دی1400) * شهرداری تهران اعلام کرده، سال گذشته حدود ۵۵ میلیارد تومان از تجهیزات ترافیکی پایتخت به سرقت رفته است؛ از گاردریل و پایه تابلوهای خطرنما و مسیرنما گرفته تا دوربین‌ها، نرده‌ پل‌های عابرپیاده و تجهیزات الکترونیکی ایستگاه‌های اتوبوس. (ایسنا-27 خرداد) احساس ناامنی؟ در دیگر شهرهای کشور، به ویژه کلان‌شهرها هم اوضاع از همین قرار است و کم نیست تعداد خبرهایی که درباره سرقت اموال دوستان و آشنایانمان می‌شنویم؛ اتفاقی تلخ که تردد در کوچه و خیابان را هم گاهی ترسناک کرده است. هرچند رعایت برخی نکات توسط مردم، در کاهش خطر سرقت اثرگذار است اما نمی‌شود فقط بر آن تاکید کرد و عملکرد نهادهای متولی را بررسی نکرد.

 

حمله به دروازه بی‌دفاع بیت‌المال

روزنامه جوان:  بی‌توجهی و فقدان نظارت به عملکرد باشگاه‌ها در فصل نقل و انتقالات، افسارگسیختگی را در پرداخت پول به فوتبالیست‌ها به معضلی جدی برای فوتبال ایران تبدیل و حساب کار را از دست خارج کرده‌است. جابه‌جایی ارقام درشت در فوتبال دنیا، اتفاق عجیبی نیست، اما توافقات انجام‌شده بر رقم قرارداد‌ها همواره براساس متر و معیار‌های مشخص و صد البته منطقی است. ضمن اینکه نامدارترین بازیکنان و مربیان نیز موظف به پرداخت مالیات‌های خود هستند و کوچک‌ترین مماشاتی در این راستا، جریمه‌های سنگین و برخورد‌هایی جدی که حتی می‌تواند به زندانی شدن فرد بینجامد، به دنبال دارد، نمونه‌اش همین کشور‌های اسکاندیناوی تا دلتان بخواهد از باشگاه‌ها مالیات می‌گیرند و در عوض تیم ملی درآمدزایی دارد، اما فوتبال ایران نه فقط مالیات ریخت و پاش‌های بی‌قاعده مدیران ناکارآمد خود را نمی‌پردازد که با دست‌درازی‌های بی‌محابا به بیت‌المال، صراحتاً جیب ملت را هم می‌زند!شاید سال‌ها قبل، زمانی که فتح‌اله‌زاده برای انتقال مؤمن‌زاده از سپاهان به جمع آبی‌پوشان پایتخت هزینه‌ای ۷۰ میلیون تومانی روی دست باشگاه استقلال گذاشت، نهاد‌های نظارتی او را پای میز محاکمه می‌کشیدند برای مؤاخذه این دست‌درازی به جیب مردم، دیگر هرگز کسی به صرافت حیف و میل بیت‌المال و هزینه‌تراشی‌های عجیب و غریب نمی‌افتاد، اما سکوت برابر اتفاقی که مدیر عامل استقلال آن را بمب فصل نقل و انتقالات می‌خواند، باعث شد دست‌درازی به بیت‌المال برای عقد قرارداد‌های نامتعارف باب شود. به طوری که با فاصله نه‌چندان زیاد، مهدی هاشمی‌نسب با رقم قابل توجه ۱۵۰ میلیون تومان از پرسپولیس به استقلال رفت؛ انتقالی که آنقدر جنجالی بود تا کمتر کسی حواسش به هزینه‌ای معطوف شود که برای این جابه‌جایی انجام شده‌بود. پس ریشه این فتنه به سال‌ها پیش بازمی‌گردد.

 

خروج شناورهای چینی از دریای جنوب

روزنامه تجارت: بعد از سالها بحث و گمانه زنی، به نظر می‌رسد با تدبیر جدید سازمان شیلات وظیفه صید آبزیان در دریای جنوب بر عهده صیادان ایرانی قرار خواهد گرفت. به گزارش تجارت در همین ارتباط رئیس سازمان شیلات ایران گفت: پس از رفتن کشتی‌های چینی از دریای جنوب، این بار صید فانوس‌ماهیان در دریای جنوب با شناورها و نیروهای کاملا ایرانی انجام می‌شود. روز گذشته سید حسین حسینی در نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا صید ماهیان در دریای جنوب توسط کشتی‌ها و شناورهای چینی انجام می‌شود و آخرین اخبار در مورد صید فانوس‌ماهیان چیست؟ اظهار داشت: کشتی‌ها و شناورهای چینی دیگر در دریای جنوب اقدام به صید ماهی نمی‌کنند، اما برنامه‌ای داریم که صید این ماهی‌ها توسط کشتی‌ها و شناورهای کاملا ایرانی انجام شود که در آن از نیروها و خدمه‌های ایرانی استفاده خواهد شد. رئیس سازمان شیلات ایران اظهار داشت: در موسسه تحقیقات، مدیریت صید، دستورالعمل و پروتکل‌های صید فانوس‌ماهیان در دریای جنوب بررسی می‌شود که پس از اقناع‌سازی افکار عمومی توسط شناورها و نیروهای ایرانی انجام خواهد شد.وی افزود: در این طرح شرایط حفظ و پایداری ماهیان در آب‌های کم‌عمق نیز مدیریت می‌شود و در آن کاملا از تکنولوژی ایرانی استفاده خواهد شد.حسینی اضافه کرد: در دنیا صید در آب‌های عمیق انجام می شود و برای ما هم که آب‌های عمیق از بندر جاسک تا گواتر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داریم، امکان برداشت فانوس‌ماهیان وجود دارد، اما قبلا این برداشت بدون توضیح دادن در این باره که تداخلی با آب‌های کم‌عمق ندارد انجام شد و درواقع یک بی‌سلیقگی و بی‌تدبیری بود که انجام شد، اما این بار می‌خواهیم با اقناع افکار عمومی و نیز با نیروهای کاملا ایرانی برداشت ماهیان از قسمت‌های عمیق دریا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دهیم.

 

تولد خودروی ایرانی روسی در سن‌پترزبورگ

روزنامه ایران:قرار است ایران و روسیه در تولید خودرو مشترک همکاری کنند؛ البته جزئیات این امر هنوز نهایی نشده اما بر‌اساس آخرین مذاکرات صورت گرفته بین مسئولان ایرانی و روسیه قرار شده، تولید خودروی مشترک، در ایران دنبال شود.همکاری مشترک خودرویی ایران و روسیه از زمانی به صورت جدی مطرح شده که علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت برای شرکت در بیست و پنجمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ عازم این شهر شد.در جلسات تخصصی با مسئولان اقتصادی و تصمیم‌گیران روسیه، آنتون آناتولیویچ کوبیاکف، دستیار رئیس جمهور روسیه اعلام کرد: صنعت خودروسازی روسیه آماده است با ایران همکاری‌های مشترک داشته باشد.حضور هیأت ایرانی در بیست و پنجمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ در رسانه‌های روسیه هم بازتاب خبری زیادی داشت. آنها در رسانه‌های خود به نقل از رئیس سازمان توسعه تجارت نوشته بودند که او تأکید کرده که ایران نه‌تنها در زمینه تولید خودرو، بلکه در صنعت قطعه‌سازی نیز از کیفیت کافی برخوردار است و می‌تواند با روسیه همکاری خوبی داشته باشد. طرف روس نیز از این موضوع استقبال کرده و همین امر تیتر خیلی از رسانه‌های این کشور شده بود؛ بدین جهت در تیتر یکی از رسانه‌های روسیه آمده بود که «روسیه برای قطعات یدکی با ایران تماس برقرار می‌کند.»در این میان دنیس مانتوروف، رئیس وزارت صنعت و تجارت روسیه گفته است: «روسیه علاقه‌مند به توسعه همکاری با ایران در صنعت قطعات خودرو است.»

 

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.