وزیر کشور: دولت نباید گسترده شود

وزیر کشور برنامه‌های اصلاح اقتصادی دولت را تنها راه نجات بلند مدت اقتصاد کشور دانست و گفت: دشمنان در خارج و بخشی هم در داخل تلاش وافری دارند با تبلیغات منفی نشان دهند سیاست‌های اقتصادی دولت به نفع مردم نیست.

به گزارش شهروند آنلاین؛ احمد وحیدی روز دوشنبه در همایش “حکمرانی مردمی در گفتمان عدالت و جمهوریت” با موضوع «تبیین گفتمان دولت» که در دانشگاه تهران برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

او با بیان این‌که عدالت و مردمی بودن در جهان‌بینی اسلامی ارزش ذاتی دارد، افزود: مردم سالاری در جمهوری اسلامی هیچ نسبت و ارتباطی با دموکراسی غربی ندارد و فلسفه این دو با هم متفاوت است.

وزیر کشور انتخابات را تنها یک نماد از مردم سالاری دانست و ادامه داد: عدالت و مردمی بودن در حکمرانی اسلامی گفتمانی محدود به زمان و مکان نیست و فراتر از آن است.

دکتر وحیدی با طرح این پرسش‌ها که عدالت و مردمی بودن کجا خود را نشان می‌دهد، ادامه داد: شاید بتوان گفت بهترین تعبیر و مفهومی که می‌تواند عدالت و مردمی بودن را دربربگیرد، پیشرفت است.

وزیر کشور با بیان این‌که لازمه پیشرفت در حوزه اجتماعی برخورداری از دو مؤلفه اعتماد به خود و اعتماد نکردن به دشمن است، اظهار کرد: به نظر بنده کسی که به آمریکا اعتماد دارد، اعتقادی به پیشرفت ندارد و کسانی که به پیشرفت اعتقاد نداشته باشند، به عدالت و جمهوریت اعتقاد نخواهند داشت.

دکتر وحیدی با بیان اینکه باید در داخل کشور مرزبندی با آمریکا وجود داشته باشد، تصریح کرد: هر حزب و گروهی با آمریکا و دشمن مرزبندی نداشته باشد، قائل به پیشرفت کشور نیست. اگر پیشرفت بخواهیم نباید به زیر یوغ آمریکا و جهانی شدن رفت.

او تصریح کرد: باید صدای افراد و اشخاصی که پایه‌های پیشرفت کشور هستند، شنیده شود. جریانی که واداده به غرب و دنبال رهاسازی به سمت غرب است، به دنبال پیشرفت کشور نیست، چرا که بر ریسمانی چنگ می‌زند که خود در حال پوسیده‌شدن است و نهایت آن به گلوله و خمپاره ختم می‌شود که نمونه آن را می‌توان در افغانستان، عراق، اوکراین و فلسطین مشاهده کرد.

وزیر کشور بیان کرد: بزرگترین انقلاب و جنگ در جهان که پایه اصلی آن مردم بودند، انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی بود، اما متاسفانه در ادامه همه مطالبه‌ها به سمت دولت رفت و مردم در حاشیه قرار گرفتند. باید دولت به مردم واگذار شود.

دکتر وحیدی با بیان اینکه دولت نباید گسترده شود، اضافه کرد: وظیفه دولت، ساماندهی است و نه اجابت خواسته‌ها؛ بنابر این باید حکمرانی به مردم سپرده شود.

او خاطرنشان کرد: باید از مرکزگرایی و تمرکزگرایی دور شویم، بنای دولت سیزدهم همین موضوع است. قرار است کشور با محوریت استانداری‌ها اداره بشود و نه وزارتخانه‌ها، زیرا این باعث می‌شود که حکمرانی به مردم باز گردد.

وزیر کشور با اشاره به صندوق توسعه استانی، اظهار کرد: دولت قصد داشت با ایجاد این صندوق، اختیارات لازم را به استان‌ها بدهد تا استان توسط افراد همان استان اداره شود، اما متاسفانه این صندوق در بودجه توسط مجلس حذف شد. باید این موضوع را دوباره احیا کرد تا از تمرکز گرایی دور شویم.

دکتر وحیدی افزود: رئیس جمهوری قصد دارد با ایجاد دولت مردمی، دولت را به مردم واگذار کند. زیرا شخصیت رئیس جمهوری یک شخصیت مردمی واقعی است و نه جعلی. از این رو نباید همه کار‌ها بر روی دوش دولت باشد بلکه باید خود مردم و با کمک تشکیلات اجتماعی اتفاق بیفتد و دولت فقط نظارت کند.

وی تاکید کرد: امروز اکثر صنایع کشور از جمله تولیدات لوازم خانگی با تولیدات جهانی قابل رقابت است و این فقط با همراهی مردم اتفاق افتاده است. پس باید هر چه زودتر به سمت مردم حرکت کرد، چون باعث می‌شود کشور هر چه زودتر پیشرفت کند.

«دکتر احمد وحیدی» روز دوشنبه در حاشیه همایش «حکمرانی مردمی در گفتمان عدالت و جمهوریت» که در دانشگاه تهران برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: نگاه اشتباهی است که بخواهیم توانمندی‌های خود را از غرب بخواهیم و این کار نشانگر درماندگی و واماندگی است.

او خاطرنشان کرد: غرب و آمریکا هیچ وقت صلاح مملکت ما را نخواسته‌اند و همواره تلاش کرده‌اند جلوی پیشرفت‌های علمی ما را بگیرند.

وزیر کشور ادامه داد: آنها حتی ترور دانشمندان ما را محکوم نکرده‌اند و مشخص است که با توسعه علم و دانش در کشورمان مخالفند، اما ما راه خود را پیدا کرده‌ایم و بار اصلی حرکت در مسیر پیشرفت بر دوش دانشمندان عزیز است.

دکتر وحیدی به تبلیغات منفی دشمن درباره برنامه‌های اقتصادی دولت هم اشاره کرد و گفت: جریاناتی در خارج و بخشی هم در داخل تلاش وافری دارند که نشان دهند سیاست‌های اقتصادی دولت به نفع مردم نیست در حالی که در بلندمدت معلوم می‌شود این برنامه‌ها به نفع مردم و راه نجات اقتصاد کشور است.

او با بیان این‌که اقتصاد کشور باید از بن‌بست‌های ایجاد شده نجات یابد، در تبیین برنامه‌های اصلاحات اقتصادی دولت اظهار کرد: دولت در ابتدا فرصت کافی برای تبیین سیاست‌های خود نداشت، اما مردم به مرور و پیوسته با سیاست‌های دولت آشنا و نسبت به آن اقناع می‌شوند و هر چه جلوتر می‌رویم اعتماد عمومی هم بیشتر می‌شود و مردم توجه بیشتری به این سیاست‌ها خواهند کرد./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.