مدال معروف بشردوستی بر سینه هلال‌احمر ایران

به پاس خدمات بشردوستانه، جایزه «هنری داویسون» به جمعیت هلال‌احمر جمهورى اسلامى ایران اعطا شد

اسفندماه سال گذشته بود که فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر اعلام کرد جایزه بین‌المللی و بشردوستانه هنری ‌داویسون به جمعیت هلال‌احمر ایران تعلق می‌گیرد؛ جایزه‌ای که در هر دوره به جمعیت‌های ملی یا اشخاص حقیقی‌ تعلق می‌گیرد که اقدامات بزرگی برای کاهش آلام‌بشری انجام داده‌اند. این دومین‌بار است که جایزه هنری ‌داویسون سر از افتخارات جمعیت هلال‌احمر ایران در می‌آورد. رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران که برای شرکت در نشست‌های اساسنامه‌ای فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر به ژنو سفر کرده بود این جایزه را دریافت کرد.

به گزارش شهروند آنلاین؛ جایزه بشردوستی هنری ‌داویسون در حاشیه نشست اساسنامه‌ای فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر و همچنین نشست منطقه‌ای روسای جمعیت‌های آسیا-اقیانوسیه به رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران اعطا شد. در بیانیه‌ای که در مراسم اهدای این جایزه قرائت شد، مجموعه اقدامات جمعیت هلال‌احمر ایران در سال‌های اخیر، ازجمله راه‌اندازی خانه‌های هلال برای افزایش تاب‌آوری محلی، تلاش در زمینه واکسیناسیون علیه کرونا برای ایرانیان و اتباع، اقدامات حمایتی، آموزشی و مراقبتی در زمان کرونا به‌خصوص از خانواده‌ها و افراد آسیب‌دیده از پاندمی و … به‌عنوان دلایل شایستگی ایران برای دریافت این جایزه اعلام شد. دکتر کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران مدال هنری‌ داویسون را دریافت کرد. کولیوند پیش از این درباره اعطای این مدال به هلال‌احمر ایران گفته بود: «یکی از افتخارات جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران اعطای جایزه هنری ‌داویسون به پاس فعالیت‌های برجسته اخیر از سوی فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر است.»

 

هنری‌ داویسون که بود و چه کرد؟

«هنری داویسون»، بنیانگذار فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر بود؛ سازمانی بین‌المللی و بشردوستانه که 192 جمعیت ملی را به عضویت خود درآورده است. جایزه‌ای که نام داویسون روی آن نهاده شده، یکی از جوایز مهم بین‌المللی و بشردوستانه است که نه به صورت سالانه، بلکه خارج از قاعده مشخص، به جمعیت‌هایی اعطا می‌شود که فعالیت‌های چشمگیری در موقعیت‌های حساس‌وخطیر داشته‌اند.

لازم به یادآوری است که ایران برای دومین‌بار است که این جایزه بشردوستانه را دریافت می‌کند؛ اولین‌بار جایزه هنری داویسون در سال 2005 و بعد از زلزله بم به ایران تعلق گرفت. فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر این جایزه را به پاس فعالیت‌های امدادی و حمایتی جمعیت هلال‌احمر ایران در زلزله بم به جمعیت هلال‌احمر کشورمان اهدا کرد. دکتر «احمدعلی نور بالا»، رئیس وقت جمعیت هلال‌احمر ایران درباره دریافت این جایزه توسط فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر اظهار کرده بود: «براساس مصوبات اين فدراسيون، جمعيت‌های ملی «نكو ورز» يا دارای عملكرد خوب كه در سه زمينه ارايه خدمات برجسته و قابل‌توجه به اقشار آسيب‌پذير جامعه، ارتقای توان‌افزايی جمعيت ملی خود و ارتقای توان‌افزايی جمعيت‌های ملی ديگر كشور‌ها، فعاليت داشتند در اين فدراسيون حضور يافتند. در اين ميان كشور ايران به‌دليل ارايه مطلوب خدمات امدادی در سه مرحله مذكور و مديريت سوانح با تاكيد بر امدادرسانی در زلزله بم و حضور داوطلبانه در جريان اين زمين‌لرزه موفق به دريافت جايزه شد.»

17 سال پیش که جمعیت هلال‌احمر ایران برای اولین‌بار جایزه هنری داویسون را دریافت کرد، 180 کشور جهان به عضویت فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در آمده بودند. این فدراسیون در سال 2022 با حضور 192 کشور به فعالیت‌های بشردوستانه در حوزه بلایای طبیعی، غیرطبیعی و امدادرسانی به متاثران از این بلایا می‌پردازد.

 

معیارهای اعطای جایزه هنری داویسون

فعالیت‌های گسترده هلال‌احمر ایران در حوزه امدادرسانی، آموزش، حمایت‌های بشردوستانه از افراد متاثر از حوادث‌وبلایا و انجام فعالیت‌های داوطلبانه و عام‌المنفعه در دهه‌های گذشته نام ایران را در زمره موفق‌ترین جمعیت‌های ملی قرار داده است. «فرانچسکو روکا»، رئیس فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر اردیبهشت امسال در مراسم صدسالگی تاسیس جمعیت هلال‌احمر ایران گفت: «هلال‌احمر ایران در شرایط خوبی است و جزو ۵ جمعیت برتر جهان در پاسخ به بحران‌هاست.»

هلال‌احمر ایران در دو سال گذشته و با شیوع کرونا در کشور، فعالیت‌های گسترده‌ای برای حمایت‌های درمانی، امدادی و بهداشتی مردم انجام داد. از واردات واکسن کرونا در شرایط تحریم گرفته تا کمک به اجرای سریع‌تر روند واکسیناسیون، آموزش همگانی و چهره‌به‌چهره برای رعایت نکات بهداشتی و پروتکل‌ها و… . یکی از مهم‌ترین این اقدامات، حمایت‌های معیشتی و توزیع اقلام بهداشتی و غذایی در مناطق محروم و در میان خانواده‌های متاثر از کرونا بود. این اقدام به‌صورت گسترده در تمام روستاهای محروم و محلات حاشیه‌ای شهرها انجام گرفت و داوطلبان و خیران در این امر حضوری پررنگ و فعال داشتند.

 

بحران‌های زیادی را بین 2 جایزه تجربه کردیم

رئیس سازمان  امدادونجات جمعیت هلال‌احمر می‌گوید دریافت جایزه هنری داویسون مستلزم دسترسی جمعیت‌های ملی به شاخص‌هایی در یک فرآیند میان‌مدت و بلندمدت است: «وقتی حدود 20 سال پیش جمعیت هلال‌احمر ایران جایزه هنری داویسون را دریافت کرد ما زلزله بزرگ‌وسخت بم را پشت سرگذاشته بودیم و به‌واسطه فعالیت‌های امدادی ویژه امدادگران و نجاتگران هلال‌احمر، این جایزه به جمعیت هلال‌احمر ایران رسید.»

به گفته مهدی ولی‌پور بین دو جایزه هنری داویسونی که سهم جمعیت هلال‌احمر ایران شده است، ایران بحران‌های زیادی را پشت‌سر گذاشته است؛ از زمین‌لرزه کرمانشاه گرفته تا سیل سال 98 و بعد از آن مقابله با کووید- 19: «به‌منظور مقابله با ویروس کرونا، امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر در مبادی ورودی‌وخروجی مرزها و مبادی شهرها کنترل بیش از یک میلیون نفر را انجام دادند.»

علاوه بر همه اینها ارایه خدمات امدادی در سیلاب شرق‌وجنوب کشور، حوادث جوی در 20 استان کشور، آموزش و ساماندهی تیم‌های عملیاتی در کنار توسعه پایگاه‌های امدادونجات و خدمات امدادی در حوادث همه‌وهمه از شاخصه‌هایی بوده که در کنار خدمات و عملکرد سایر بخش‌های دیگر به اعتقاد رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر در اهدای مدال هنری داویسون به جمعیت هلال‌احمر ایران موثر بوده است.

ولی‌پور این را هم یادآور می‌شود که در کنار تمام ماموریت‌های امدادی داخلی، سازمان امداد‌ونجات جمعیت هلال‌احمر در سنوات گذشته کارنامه موفقی در ماموریت‌های امدادی برون‌مرزی داشته که ازجمله آن می‌توان به امدادرسانی در انفجار لبنان و مردم افغانستان اشاره کرد.

 

آموزش‌های مجازی در کرونا

در روزهای نخست  شیوع ویروس کووید- 19 که مردم شناخت کاملی از بیماری نداشتند، این مسأله موجب نگرانی آنها شده بود. معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمردر این دوران با تولید محتواهای مجازی سعی بر ارایه آموزش‌های لازم  در خصوص چگونگی استفاده از ماسک، استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ها و رعایت نکات بهداشتی و ایمنی در مراقبت از بیماران کرد. امر مهمی که موجب برقراری آرامش روانی در جامعه شد. مولفه‌ای که در دریافت جایزه هنری داویسون توسط جمعیت هلال‌احمر بی‌تاثیر نبود. دکتر مهراب شریفی‌سده در این‌باره می‌گوید: «آموزش‌هایی که بر مبنای وب طراحی شد تاثیر بسزایی در کنترل شیوع بیماری کرونا داشت و استقبال خوب مخاطبان از آن، گویای این مهم بود. و تعداد زیادی از آموزش‌های آنلاین موفق به دریافت گواهینامه‌های آموزشی شدند.»

به گفته او آموزش‌های همگانی جمعیت هلال‌احمر در باره کووید- 19 برای همه سطوح و طبقات اجتماعی ارایه شد و بخش ویژه این آموزش‌ها جلب مشارکت کودکان و ارایه آموزش‌های ویژه این گروه سنی بود: «تمامی این آموزش‌ها در دو سال گذشته از طریق سایت خادم برای مردم قابل دسترسی بود و حتی افراد می‌توانستند با شرکت در دوره‌های آموزشی گواهینامه شرکت در دوره را دریافت کنند.»

 

خدمات ممتاز هلال‌احمر برای بهبود زندگی افراد آسیب‌پذیر ستودنی است

رئیس و دبیرکل فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر با اهدای یک لوح، ضمن تبریک دریافت جایزه هنری داویسون توسط هلال‌احمر ایران، از خدمات ممتاز این جمعیت در بهبود زندگی افراد آسیب‌پذیر قدردانی کردند.

متن پیام تبریک مشترک فرانچسکو روکا، رئیس و جاگان چاپاگاین، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر به شرح زیر است:

«فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر از تکریم جمعیت هلال‌احمر ایران بسیار خرسند است.

این فدراسیون قدردانی خود را از خدمات ممتاز جمعیت هلال‌احمر ایران در بهبود زندگی افراد آسیب‌پذیر و ساختن یک فدراسیون بین‌المللی قدرتمندتر ابراز می‌دارد.

جمعیت هلال‌احمر ایران خود را وقف نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر کرده است. این جمعیت ملی بر اساس اعتقادات بشردوستانه‌، کمک زیادی به کاهش رنج انسان‌ها و افزایش توانایی‌های جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر برای همکاری با یکدیگر و تقویت فدراسیون بین‌المللی کرده است.

فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر ضمن افتخار به همکاری با جمعیت هلال‌احمر ایران، صمیمانه از همه حمایت‌های این جمعیت قدردانی می‌کند.»

 

افتخار دریافت جایزه «هنری داویسون» متعلق به یکایک اعضای هلال‌احمر ایران است

جایزه بشردوستی هنری داویسون در حاشیه نشست اساسنامه‌ای فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر و همچنین نشست منطقه‌ای روسای جمعیت‌های آسیا-اقیانوسیه به رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران اعطا شد. در بیانیه‌ای که در مراسم اهدای این جایزه قرائت شد، مجموعه اقدامات جمعیت هلال‌احمر ایران در سال‌های اخیر، ازجمله راه‌اندازی خانه‌های هلال برای افزایش تاب‌آوری محلی، تلاش در زمینه واکسیناسیون علیه کرونا برای ایرانیان و اتباع، اقدامات حمایتی، آموزشی و مراقبتی در زمان کرونا به‌خصوص از خانواده‌ها و افراد آسیب‌دیده از پاندمی و … از دلایل شایستگی ایران برای دریافت این جایزه اعلام شد. دکتر کولیوند،  رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران مدال هنری داویسون را دریافت کرد و در پیامی، افتخار دریافت جایزه ارزشمند «هنری داویسون» را متعلق به یکایک اعضای این جمعیت دانست.

اهدای جایزه «هنری داویسون» از طرف فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر به جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران، آن‌هم در شرایطی که صدها تن از امدادگران، نجاتگران، جوانان و داوطلبان این مجموعه، چندی پیش در میادین خدمت بی‌منت حوادث دلخراش متروپل آبادان و قطار مشهد- یزد حضوری خالصانه و فداکارانه را رقم زدند، جان تازه‌ای به این مجموعه مردمی بخشید.

امروز که مفتخر به کسب این جایزه ارزشمند شده‌ایم، زیربنای این دستاورد بزرگ را در خدمات داخلی و بین‌المللی می‌بینیم که با وجود امکانات اندک حاصل شد و این پیام را منتقل کرد که جمعیت هلال‌احمر در یک کشور تحت تحریم با اتکا به مهربانی داوطلبان و شجاعت نجاتگران، از غیرممکن‌ها، ممکن ساخته است.

حضور پررنگ و فعال در جلسات بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر و مشارکت در کاهش ابتلا به کرونا و انجام عملیات‌های موفق امدادونجات اخیر در سیلاب‌ها، کوهستان‌ها، زلزله‌ها و جاده‌ها، مدیریت موفق مراکز درمانی هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در کشورهای کم‌برخوردار، ارایه طرح‌های ابتکاری به فدراسیون، خدمات بشردوستانه در مرزها به پناهجویان کشور همسایه افغانستان و دغدغه ‌برای کمک به مردم جنگ‌زده اوکراین بخش‌هایی از اقدام‌های انسان‌دوستانه جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران است که شایستگی این جمعیت را برای کسب این جایزه ارزشمند ثابت می‌کند.

گرچه هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران با کسب این جایزه، شعارهای «تسکین آلام‌بشری» و «حمایت از زندگی انسان‌ها» را در عمل نیز ثابت کرد اما از امروز مسئولیت ما در برابر آحاد مردم سنگین‌تر شده است؛ مردم عزیزی که همواره با دعای خیر و داوطلبی برای کمک به همنوعان، پاداش خدمات هلال‌احمر را داده‌اند تا جایزه معتبری چون «هنری داویسون» از نظر معنوی مکمل و تحکیم‌بخش اعتمادعمومی به هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به حساب آید.

اینجانب ضمن تبریک مجدد به مناسبت کسب این افتخار بزرگ، به‌عنوان نماینده‌ای از طرف میلیون‌ها داوطلب، امدادگر و نجاتگر جوان و هزاران کارمند جمعیت هلال‌احمر کشورمان، این جایزه ارزشمند را به قلب سخاوتمند جوانان و داوطلبانی که در لباس امدادگر، نجاتگر و عضو جوان و آحاد مردم و خیرین گرانقدرمان که عامل سربلندی هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران هستند، تقدیم می‌کنم.

بی‌شک جایزه ارزشمند «هنری داویسون» متعلق به یکایک اعضای جمعیت هلال‌احمر، از داوطلبان، جوانان، خیرین و امدادگران تا کارکنان و مدیران است، اما یقینا حمایت‌ها و رهنمودهای رئیس جمهوری محترم، حضرت‌ آیت‌الله رئیسی نیز در این موفقیت بزرگ مؤثر بوده و سهم اصلی نیز مربوط به حمایت‌ها و کمک‌های دولتی مردمی و انقلابی است. از خداوند، دوام توفیقات نجاتگران، امدادگران، داوطلبان، اعضای جوانان و کارکنان جمعیت هلال‌احمر را خواستارم.»

بد نیست بدانید هلال‌احمر ایران در سال‌های گذشته نقش‌وحضوری فعال در مجامع بین‌المللی داشته. حضور فعال در جلسات هیأت حاکمه فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، ارایه پیشنهادهای متکی بر تجربیات هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران، معرفی تجربیات ایران جهت الگوبرداری دیگر جمعیت‌های ملی هم از دیگر معیارهایی بود که هلال‌احمر ایران را شایسته دریافت این مدال بشردوستانه کرد.

انتهای پیام//

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.